Op donderdag 03 januari 2002 19:58 schreef Roefoes het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik! verkeerde hardware combinaties, zoiets zou niet eens mogen gebeuren!
Met alle respect, maar dat risico loop je ALTIJD als je zelf gaat assembleren, ook met Intel. En ook als je met het nieuwste van het nieuwste wilt werken loop je nu eenmaal een risico. Ook als je met bekende merken werkt, en geloof mij: Ik weet waar ik het over heb.
Wij maken al bijna 10 jaar 3D animaties en visualisaties, zijn ooit begonnen met sgi systemen, later Intergraph en de laatste 4 a 5 jaar assembleren wij onze eigen systemen.
De eerste sgi Indigo (een van de eerste in nl), niets dan problemen in het begin.
De eerste Intergraph TDZ610 (Quad PPRO), zo ong. alles aan vervangen voor het stabiel werkte.
Eerste Wide SCSI problemen met de kabels.
Dual Asus met Intel LX....problemen
De BX van intel was een fantastische chipset, maar bijna alle andere chipsets hadden ook zo hun nukken.
Tegenwoordig werken wij vooral met AMD voor de powerworkstations. Alleen nog een PIII voor digitale videomontage en Celly's voor de officebakkies. Die P4's hebben gewoon een waardeloze prijs prestatie verhouding, period.
Overigens staan alle systemen 24h/7dagen aan en als ze niet hoeven te renderen rekenen ze seti units, dus ze worden behoorlijk belast.
De redenen overigens waarom grote oem fabrikanten nog steeds voornamelijk met intel werken heeft niet zozeer met de prestaties te maken, als wel met de productie cappaciteiten van AMD en politieke druk van Intel. Praktijkvoorbeelden heb ik uit eerste hand vernomen van engineers van Intergraph, maar als je het nieuws in Tweakers een beetje volgt kun je je daar zelf ook wel wat bij voorstellen.
Ik heb overigens geen voorkeur. Als Intel morgen een cpu en een chipset uitbrengt die superieur is aan AMD/VIA kopen we gewoon weer Intel. Ik baal met name van de warmte ontwikkeling bij Athlon's, waardoor je wat meer aandacht moet besteden aan de behuizing en koeling, en de kwetsbare core.
Maar als ik nu een systeem zou moeten samenstellen voor iemand die met Photoshop wil gaan werken?
Athlon XP, met een ATI videokaart. Zoek een goed mainboard uit, flink wat A-merk geheugen en je hebt een beest van een machine! (Apple even buiten beschouwing gelaten...)