Toon posts:

Oude 60ns simms bij dimms plaatsen verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was toenet m'n systeem op aan't starten en toen vroeg ik me dit af:
Is het verstandig dat ik mijn systeem 2 x 16 mb 60ns simms bij een 128 mb dimm heb geplaatst ?
Ik heb ooit gehoord dat al het geheugen op de snelheid van de langzaamste geheugenchips werkt.
Kan iemand me verder helpen ?

Groetjes Joost ;)

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Niet doen... Gaat niet ... Kanniet... Levert geen winst (als ik het goede geheugen in me kop heb zitten)

Verwijderd

de bussnelheid van dat oude geheugen is natuurlijk langzamer, maar het is natuurlijk altijd beter met die 128mb erbij dan zonder.
op de langzaamste bussnelheid???? hmmm zover ik weet gebruikt elke module zijn eigen bussnelheid :?

Verwijderd

bij mijn weten zijn die moederborden altijd óf het een óf het ander. Dus zou het maar niet doen ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 03 januari 2002 18:02 schreef solids het volgende:
Ik was toenet m'n systeem op aan't starten en toen vroeg ik me dit af:
Is het verstandig dat ik mijn systeem 2 x 16 mb 60ns simms bij een 128 mb dimm heb geplaatst ?
Ik heb ooit gehoord dat al het geheugen op de snelheid van de langzaamste geheugenchips werkt.
Kan iemand me verder helpen ?

Groetjes Joost ;)
Neen en je hebt het antwoord zelf al gegeven...
Trouwens volgens mij kun je niet eens dimms & simms tegelijk gebruiken anyhow.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 10:18

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Erm... knap moederbord dan... de meeste borden kunnen OF met DIMMs OF met SIMMs werken, niet met beiden.
Iig is DIMM een stuk sneller (max 10ns t.o.v. 60ns), dus ik denk dat die SIMMs meer ballast opleveren dan enig nut.

BTW: groeten hoeft niet hoor, we weten zo ook wel wie je bent en dat je ons lief vindt :*

edit: aargh, jullie snelle tikkers :)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 18:07 schreef Bart B het volgende:
Niet doen... Gaat niet ... Kanniet... Levert geen winst (als ik het goede geheugen in me kop heb zitten)
het geeft wel winst bart, misschien niet zoveel als bij 2 met dezelfde bus, maar het geeft winst, als je het hebt gebruik het dan ook

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 18:08 schreef Stoned-cow het volgende:
bij mijn weten zijn die moederborden altijd óf het een óf het ander. Dus zou het maar niet doen ;)
ik heb anders een socket7 bord liggen met 2 dimm en 4 simm aansluitingen (weliswaar 66mhz, maar toch, het werkt)

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 18:08 schreef leipie het volgende:
Erm... knap moederbord dan... de meeste borden kunnen OF met DIMMs OF met SIMMs werken, niet met beiden.
Iig is DIMM een stuk sneller (max 10ns t.o.v. 60ns), dus ik denk dat die SIMMs meer ballast opleveren dan enig nut.

BTW: groeten hoeft niet hoor, we weten zo ook wel wie je bent en dat je ons lief vindt :*

edit: aargh, jullie snelle tikkers :)
ja das waar, je kunt die 16 er maar beter uitgooien, maar ze werken wel mee.

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:36
mijn mobo ondersteund beide .. en tegelijk werkt het ook.

je hebt wel iets aan geheugen voordeel .. maar de snelheid en stabiliteit van die simms is nogal brak.
je kan beter ff een extra dimmetje kopen ..prijzen vallen nog wel mee nu.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Je hebt geluk dat 't werkt.
Op sommige mainboards krijgen de 3.3V DIMM's dan 5 volt, dat vinden ze niet echt lekker over 't algemeen >:).
Verder is het gewoon zonde van je geheugenbandbreedte, een DIMM is namelijk zelfs op 66 MHz al 'n stuk sneller als 'n EDO-SIMM. Als je met FSB-overclocking wilt beginnen spelen je SIMM's ook sneller op als je DIMM's.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederboard kan dus simms en dimms bij elkaar ...
een celeron mobo (ab zm6) van abit

• _JGC_
  • Laatst online: 12:47
DIMMs gaan er niet direct kapot aan, maar op den duur wel: SIMMs werken op 5V, DIMMs op 3.3V (of op 5V als je zonodig de jumper op 5V gaat zetten ;) ).
Nou komt het vervelende: SIMMs en DIMMs delen de adreslijnen, en voor SIMMs staat daar 5V op en voor DIMMs is dat 3.3V. Je ziet em al aankomen: dat moet een keer fout gaan als er net 5V op de adreslijnen staat en je DIMM wordt aangesproken. Een keer of heel eventjes kan niet zoveel kwaad, maar het is en blijft gewoon een kwestie van weken of maanden.

Ikzelf ken iemand die al anderhalf jaar 2x4MB fastpage naast een 32MB PC100 DIMM had zitten zonder problemen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 03 januari 2002 18:59 schreef _JGC_ het volgende:
DIMMs gaan er niet direct kapot aan, maar op den duur wel: SIMMs werken op 5V, DIMMs op 3.3V (of op 5V als je zonodig de jumper op 5V gaat zetten ;) ).
Nou komt het vervelende: SIMMs en DIMMs delen de adreslijnen, en voor SIMMs staat daar 5V op en voor DIMMs is dat 3.3V. Je ziet em al aankomen: dat moet een keer fout gaan als er net 5V op de adreslijnen staat en je DIMM wordt aangesproken. Een keer of heel eventjes kan niet zoveel kwaad, maar het is en blijft gewoon een kwestie van weken of maanden.

Ikzelf ken iemand die al anderhalf jaar 2x4MB fastpage naast een 32MB PC100 DIMM had zitten zonder problemen.
Dit hele verhaal (en de meeste andere hierboven) hangt helemaal af van het ontwerp van de mem controller en van de manier waarop het geheugen van voeding wordt voorzien.

Vermits Intel zeker 3 en VIA, SiS en Ali elk 2 ontwerpen geheugencontroller in de periode waarin beide types naast elkaar voorkwamen versleten heebben, is een generalisatie gevaarlijk.
Dat gezegd, omdat je zonder uitvoerig onderzoek nooit weet precies hoe een bepaald mobo gaat gedragen met beiden, is niet mengen meestal de beste optie. Om meer te weten te komen moeten we op z'n minst weten wat voor chipset je hebt op je mobo.
Voorzover een algemene stelregel mogelijk zou zijn, is het dat VIA meestal betere veelzijdigheid bood, ten koste van rauwe performance, dus met een MVP3 zit je wel goed, omdat het RAM op verschillende snelheden tegelijk aan kan spreken (asynch ontwerp) en de 5V en 3.3V netjes gescheiden houdt. i430VX of TX is af te raden, daar is de snelheid wel degelijk die van de langzaamste. Of de DIMM ook 5V te verduren krijgt hangt af van mobo-ontwerp, maar verstanidig is om het niet te doen tenzij uitdrukkelijk vermeld is dat het veilig kan.

Persoonlijk betwijfel ik of de meerwaarde van de 32MB EDO opweegt tegen de twijfel over de Vmem van de DIMM en de potentieel lagere memsnelheid- je hebt 90& van de tijd meer aan 128MB snel dan 160MB traag.

In één geval gaat dit niet op: als het een EDO DIMM is, want die draaien gewoon even snel als EDO SIMMs en ook op 5V. Dit is echter onwaarschijnlijk, want ze zijn duur en moeilijk te vinden, en er zijn maar weinig mobo's die ze slikken. Zoiets koop en installeer je bijna niet per ongeluk.

edit:
Laat ik het nog ingewikkelder maken: als je een i430VX of TX hebt, kan het maar tot max 64MB cachen. Dan hangt het helemaal van je applicatiegebruik af of je sneller uit bent, daar je je L2 cache kwijt bent als je meer dan 64MB erop kwakt.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:47
Als het een i430VX is zou ie geen 128MB DIMM in z'n slot rousen, dan pikt ie afhankelijk van de indeling, slechts 16 - 64MB van die DIMM :(
Pagina: 1