BIOS ROM checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 23:54
Ik heb een probleem met het booten van m'n oude Pentium (met ASUS P/1-P55T2P4 mobo). Bij het booten deze foutmelding:

BIOS ROM checksum error

Zou 't helpen om de bios te flashen? Hij zoekt bij opstarten nl. nog wel naar een diskettestation. Deze foutmelding is waarschijnlijk veroorzaakt door een vonk die oversloeg op het mobo. Een powerstekkertje kwam iets te dicht bij de IDE-controller (vonk sloeg over van gele +12V draadje naar pin 39 van secundaire IDE-controller). Is er nog iets te redden of kan ik het hele moederbord weggooien? :'(

Verwijderd

Ik heb een aantal keren deze melding gezien.
De twee keer dat ik er zelf mee mocht klussen kon ik ze niet meer flashen. Dus ik ben er bang voor dat het einde verhaal is, maar je kan het altijd proberen.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ROM naar de klote, je kan het altijd proberen het op de garantie te gooien bij de leverancier door je van de domme te houden. Het is niet netjes, maar oke :)

edit: te oud mobo

/dev/null

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Je bent wel 'n geluksvogel dat je diskettestation nog wat doet. Zoek ff op de Chaintech-site, daar staat 'n mooie FAQ bij het BIOS-flashen, met instructies over het maken van 'n herstel-floppy. Dat werkt ook op andere mainboards (als je maar 'n BIOS-file hebt en 'n flash-utility).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• eenTurk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02-2025

eenTurk

Intel Inside = *** outside

Had ik ook last van bij mijn Abit mobo.
Meestal heeft het te maken met het feit dat de batterij van de mobo leeg is. Als hij deze foutmelding geeft, zijn dan ook al je BIOS instellingen weg??

Zo ja: Probeer effe met een andere batterijtje.

Audi C5 3.0 + Audi C4 2.3 nog 2 ringen te gaan :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Begin eens met een clear CMOS. De rest kan altijd later nog.

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 23:54
Ik heb hem al geprobeerd te resetten, en de batterij zal het ook wel niet zijn. Ik denk dat hij wel verband heeft met die mooie vonk. Alleen is dan de vraag of het mobo is beschadigd of de bios, als het het laatste is is er misschien nog wat te redden met flashen....

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
FF goed lezen mensen, hij schrijft BIOS ROM checksum error, niet CMOS checksum error.

Deze melding is meestal de eerste melding die verschijnt, nog voor de CPU of het geheugen wordt herkent, en alle keren dat ik dit heb gezien was de CPU defect (bv chipped AMD).
Misschien kan het ook het geheugen zijn.

Maar iig heeft het niets te maken met een lege batterij.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kheb deze melding ook eens gehad, na 3x een ander mainboard ering gehad te hebben, bleek de fout bij het geheugen te zitten,

probeer het dus eens met ander ram... :)

A wise man's life is based around fuck you

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb deze melding net ook 10 keer gehad, toen had ik mn FSB en multiplier weer te hoog staan

( * _JGC_ heeft het hier koud en probeert het hier warm te maken, CV redt het niet alleen)

Verwijderd

Tijdens het booten van je PC wordt het hele BIOS geheugen uitgelezen en opgeteld. Dit totaal moet een "magisch" getal opleveren (vaak 0000h). Komt er iets anders uit, dan is er een bitje "omgevallen" in je BIOS.

Heb je geluk, dan is dit bitje (of een berg bitjes) ergens in de BIOS die niet gebruikt wordt tijdens de eerste boot. Heb je NOG meer geluk, dan is je BIOS geen (EP)ROM maar een FlashROM.

Dus met veel geluk sterft je PC niet tijdens een "BIOS rescuedisk" boot EN heb je een flashbare BIOS. Dan is het probleem met een BIOS flash waarschijnlijk opgelost.

Heb je echter een EPROM of PROM, of komt je PC niet door de boot heen, dan kun je dus niet flashen. Dan is er maar een manier: BIOSchip eruit en een nieuwe erin... Dus in dat geval moet je een nieuwe BIOS regelen... (of iemand vinden die EPROMs kan wissen/branden als je een EPROM BIOS hebt)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 12:15
Op donderdag 03 januari 2002 19:01 schreef superbikkel het volgende:
FF goed lezen mensen, hij schrijft BIOS ROM checksum error, niet CMOS checksum error.

Deze melding is meestal de eerste melding die verschijnt, nog voor de CPU of het geheugen wordt herkent, en alle keren dat ik dit heb gezien was de CPU defect (bv chipped AMD).
Misschien kan het ook het geheugen zijn.

Maar iig heeft het niets te maken met een lege batterij.
BIOS checksum error is gewoon een test waar er gekeken wordt of je BIOS nog klopt.
Fout hier duidt dus op brakke BIOS en niet op fout in je CPU.

Verwijderd

was is bios flashen?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 21:55

BoAC

Memento mori

Wanneer ga nu eindelijk de faq's doorspitten :?

PMG FAQ :)

Veel succes :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, nu is het genoeg geweest. Bloodsister, check je mail (en open/schop aub ff geen topics meer...)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 25-04-2006 20:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.