Toon posts:

FreeSCO doet geen powerdown na een halt/halt -p

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
H,

Onder FreeSCO heb je 'reboot' en 'halt'. 'halt' of 'halt -p' doet echter geen power-down. Is dit op 1-of-andere manier te fixen? Wil mijn router nl. niet permanent aan hebben en ik had gehoopt de router via telnet en halt (-p) remote uit te kunnen zetten...

CU,
J

Verwijderd

Topicstarter
H,

Weet iemand uit welk 'package' die tooltjes komen die bij FreeSCO zitten? In een verouderde manual vind ik iets van 'from ltd' maar heb er verder niks over kunnen vinden...

CU,
J

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
Ik weet niet zeker of dit in FreeSCO ook werkt, maar een 'init 5' is in Unix/Linux over het algemeen een powerdown. Het gebruik van init is sowieso netter dan een halt.

Succes

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom is dat netter?
halt doet volgens mij niet veel meer of minder dan init 5 hoor.

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
Zeker wel.

Bij het geven van een halt wordt het systeem down gebracht. Gebruik je init daarentegen, wordt het systeem ook downgebracht alleen nu worden de shutdown (rc) scripts voor eventuele applicaties gedraaid.

Op deze manier wordt een applicatie afgesloten in multi-user mode in plaats van ge-killed als de machine halt

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Waarom zou 'shutdown -h now' het sowieso niet doen? Dat werkte volgens mij bij FreeSCO voor zover ik me kan herinneren gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
H,
Op donderdag 03 januari 2002 18:01 schreef KevinLevie het volgende:
Waarom zou 'shutdown -h now' het sowieso niet doen? Dat werkte volgens mij bij FreeSCO voor zover ik me kan herinneren gewoon.
FreeSCO (v0.2.7) heeft geen shutdown, alleen reboot en halt...

CU,
J

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
als ik halt doe, runt ie ook de shutdown scripts hoor.

Verwijderd

wat je remote kunt doen is via de webinterface op de client. Weet niet exact uit mijn hoofd welke opties allemaal dan beschikbaar zijn. Remote via web ging via servernaam:82 in de browser. Zoek de details zelf effe op.

• NG
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

NG

bzzzzt.

[topic=309815/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 19:15 schreef andre_at_home het volgende:
wat je remote kunt doen is via de webinterface op de client. Weet niet exact uit mijn hoofd welke opties allemaal dan beschikbaar zijn. Remote via web ging via servernaam:82 in de browser. Zoek de details zelf effe op.
Webinterface had ik al gevonden :) Desnoods telnet.

Had ook al gevonden hoe je die webinterface uit kunt breiden met 'halt'; maar het probleem is dus dat halt geen 'power-down' doet. Lijkt me een oud tool/kernel probleem. Zoek dus evt. een nieuwere halt die 'em wel uitschopt.

NoordGestoord: thx, you're right :)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
wat voor 'n computer heb je trouwens als server?
en heeft 't eerder wel gewerkt (bijv. via windows?)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 20:01 schreef Flat© het volgende:
wat voor 'n computer heb je trouwens als server?
en heeft 't eerder wel gewerkt (bijv. via windows?)
Intel Celeron 800MHz, ASUS CUSL2-C mobo, 256MB, 2 maal 3c905c. Niet bepaald een single-floppy-ouwe-router-bak maar het werkt :) ATX power-down is dus geen probleem.

Had (heb) Win2K met WinRoute maar wil de hele boel naar Linux hebben. Heb port-forwarding voor ICQ nu ook voormekaar onder FreeSCO (file transfer enzo). Laatste wat ik nog wil is dat ding remote uit kunnen zetten (telnet/web, en nee, niet via een lange stekkerdoos :)).

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
Freesco maakt gebruik van een 2.0.x kernel (ik geloof 2.0.36 uit mijn hoofd) Zit daar powerdown wel in? /me denkt nl. van niet

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 22:59 schreef hardrocker het volgende:
Freesco maakt gebruik van een 2.0.x kernel (ik geloof 2.0.36 uit mijn hoofd) Zit daar powerdown wel in? /me denkt nl. van niet
2.0.38, zit inderdaad geen powerdown bij, zie boven, alleen reboot en halt. Is dit op te lossen met een 'replacement' voor halt of moet je perse aan een nieuwe kernel en evt. andere APM/ACPI achtige zaken?

Ga trouwens even kijken of halt wel een executable is of zo'n mega utility script waar FreeSCO gebruik van maakt, daar zitten een hoop commando's als shell-script in. Om het klein te houden ofzo maar volgens mij is elk commando een copy van dat mega script en geen link...

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Op donderdag 03 januari 2002 17:48 schreef BallisticToilet het volgende:
... een 'init 5' is in Unix/Linux over het algemeen een powerdown...
Huh? Bij mij is runlevel 5 toch echt gewoon normale boot met X login hoor...

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
maar wat ik me afvraag, is of die kernel (2.0.38) wel functies bezit om een ATX Moederbord uit te schakelen. Net als Winhoos 95 volgens mij dat ook niet kan?
/me vind het trouwens wel een beetje overkill, Intel Celeron 800MHz, ASUS CUSL2-C mobo, 256MB, 2 maal 3c905c, als Freesco router. Ik zou persoonlijk dan meer voor een echte linuxdistro kiezen. Alhoewel ik met Freesco altijd erg goede ervaringen heb gehad.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 januari 2002 14:50 schreef hardrocker het volgende:
maar wat ik me afvraag, is of die kernel (2.0.38) wel functies bezit om een ATX Moederbord uit te schakelen. Net als Winhoos 95 volgens mij dat ook niet kan?
/me vind het trouwens wel een beetje overkill, Intel Celeron 800MHz, ASUS CUSL2-C mobo, 256MB, 2 maal 3c905c, als Freesco router. Ik zou persoonlijk dan meer voor een echte linuxdistro kiezen. Alhoewel ik met Freesco altijd erg goede ervaringen heb gehad.
Volgens groups.google.com kan kernel 2.0.38 wel een powerdown doen met de juiste halt/poweroff maar moet het ook in de kernel gecompileerd zitten (APM support?) en dat zal dus wel niet in het geval van FreeSCO :'(. Bummer.

Heb inmiddels coyotelinux geprobeerd maar die vind ik niet echt handig te configureren... En toen het uiteindelijk werkte bleek ie standaard geen caching nameserver te bevatten dus dat was ook nie goed (en wil geen DHCP gebruiken voor lokale net). Nameserver kun je er wel weer bijhacken vanuit Linux Router Project maar dat duurt me te lang. CoyoteLinux heeft trouwens nieuwere kernel maar 'halt -p' doet ook daar geen powerdown. Wellicht dat al deze 'kleintjes' zonder APM enzo zijn gecompileerd zodat ze zeker draaien op oude CPU's/BIOS'en...

Server: nu misschien wat overkill maar het was een W2K/WinRoute gateway, wil 'em nu langzaam Linux gaan maken (vandaar zo'n mini Linux distro'tje) en uiteindelijk wil ik er (nog ooit) een volwaardige web/mail/ftp/etc-server van maken.

(Mogelijke) conclusie: voorlopig maar even WinRoute/FreeSCO blijven gebruiken en zelf iets beters gaan bouwen op basis van modernere distro's/kernels/compo's...

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
probeer anders een ClarkConnect
zit ook gelijkt apache & php in, en andere programmas installeren gaat makkelijk dmv RPM's
is based op redhat 7.2, maar ach om mee te beginnen zal dat wel niet zoveel kwaad kunnen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Pagina: 1