Toon posts:

[NIELSEN] 10 Best Intranets of 2001

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Intranet Design Annual: 10 Best Intranets of 2001
http://www.nngroup.com/reports/intranet/2001/
This report reviews the designs and usability of ten intranets that were chosen from a much larger number of nominated designs. The report is richly illustrated with 72 screenshots, giving readers the unique opportunity to see good intranet designs that are usually hidden behind a firewall.

The ten featured intranets are:
- Andersen: Business Radar 3.0
- BC Hydro: HydroWeb
- Cisco Systems: I-deal (tristream)
- Fidelity Investments Canada
- Interactive Applications Group: Community [apps]
- Luleå University of Technology, Sweden
- Pearson Technology Centre
- Science Applications International Corporation (SAIC): ISSAIC
- silverorange
- United States Department of Transportation: DOTnet
Ik ben persoonlijk zeer geinteresseerd in een document als dit, maar ik zou graag willen weten of het de $54 waard is. De beschrijving klinkt veelbelovend. Heeft hier iemand ervaringen met dit document?

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Jacob is het meestal wel waard om te elzen ;)

Je kan toch even de boekwinkel inlopen en bladeren?

|{ brrr }] |

Verwijderd

Die $54,- vind ik wel aardig veel..
Als ik het zo zie is het alleen een overzicht van goede intranets, en biedt het verder weinig theorie.

Maar goed, het zal vast de moeite waard zijn.

Verwijderd

nou interresseren intranets me nie zoveel...
maar Nielsen is verplicht leesvoer... :)

als je voor je werk je daar in verdiept, dan moet je gewoon bij je baas mekkeren denk ik zo... >:)
anders ff minder cd's of dvd's kopen :P

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 20:39 schreef Yellow het volgende:
Jacob is het meestal wel waard om te elzen ;)

Je kan toch even de boekwinkel inlopen en bladeren?
Nee, het is een PDFje dat je kunt downloaden...

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk...puur en alleen al omdat intranets meestal achter gesloten deuren blijven, is het al een interessant document. Nielsen heeft z'n sterke en zwakke punten, maar het is waarschijnlijk toch niet alleen door hem geschreven.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A begint een steeds grotere waardering te krijgen voor onze vriend Jacob, de man mag alleen wel een cursus sociale vaardigheden volgen om zichzelf wat tact aan te leren ;)

"stel je krijgt een of twee briljante ideeen door het lezen dan lijkt het me die 54 dollar meer dan waar, vooral met de Euro die steeds meer waard wordt en de dollar minder ;)"

|{ brrr }] |

Verwijderd

Jammer dat ze ook totaal geen rekening hebben gehouden met het soort eigenaar van een intranet.

Voor miljoenen kan ik ook wel een subliem intranet in elkaar laten zetten. Wil dat zeggen dat het intranet van de bakker op de hoek, welk 1500euro heeft gekost minder goed is? ... nop dus.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op vrijdag 04 januari 2002 10:40 schreef Gordijnstok het volgende:
...Wil dat zeggen dat het intranet van de bakker op de hoek, welk 1500euro heeft gekost minder goed is? ... nop dus...
* oh,when? zou het wel grappig vinden als dadelijk blijkt dat zijn bakkertje idd een intranet heeft...

:+ ;)

"You're only as good, as what you did last week."

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 10:43

DeFeCt

je wéét toch

"Intranet Design Annual: 10 Best Intranets of 2001"

Hoe kan dat nou?

Meneer Nielsen heeft ze toch niet allemaal gezien?
Alleen de bedrijven die de moeite hebben genomen om hun intranet te submitten, of misschien wel zijn uitgenodigd door de sponsor...

Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij dit soort documenten, in wat voor mate is het nog objectief?

Enniewee, je zal er vast genoeg inspiratie uithalen om de $54 goed te praten.
Op donderdag 03 januari 2002 22:20 schreef denki_akira het volgende:
als je voor je werk je daar in verdiept, dan moet je gewoon bij je baas mekkeren denk ik zo... >:)
* DeFeCt meent zich te herinneren dat Blues eigen baas is :)(Soepkip zei dat geloof ik eens)

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 januari 2002 11:34 schreef DeFeCt het volgende:
"Intranet Design Annual: 10 Best Intranets of 2001"

Hoe kan dat nou?

Meneer Nielsen heeft ze toch niet allemaal gezien?
Alleen de bedrijven die de moeite hebben genomen om hun intranet te submitten, of misschien wel zijn uitgenodigd door de sponsor...

Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij dit soort documenten, in wat voor mate is het nog objectief?
Dat is dus precies waar ik me ook een beetje zorgen over maakte, dat ik niet een objectief rapport koop maar een 'laten we elkaar eens op de rug kloppen omdat we zo fantastisch zijn' document.
* DeFeCt meent zich te herinneren dat Blues eigen baas is :)(Soepkip zei dat geloof ik eens)
In gedachten: ja. In praktijk: nee. :D

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Als die lijst samengesteld is vanuit de opvattingen van de heer Nielsen, dan vraag ik me af wat de esthetische kwaliteiten van de genoemde intranetten zijn.

En daarbij, het mag bekend zijn dat Nielsen voor de geadviseerde look&feel van sites alsmede de kwaliteit/prijs van zijn publicaties de norm "Less is More" geregeld hanteert.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 14:33 schreef waxle het volgende:
Als die lijst samengesteld is vanuit de opvattingen van de heer Nielsen, dan vraag ik me af wat de esthetische kwaliteiten van de genoemde intranetten zijn.

En daarbij, het mag bekend zijn dat Nielsen voor de geadviseerde look&feel van sites alsmede de kwaliteit/prijs van zijn publicaties de norm "Less is More" geregeld hanteert.
Ben ik nou de enige die dit niet gelooft :) Ik zie nergens een bakker harry intranet erbij staan. Alleenmaar intranetten van grote jongens.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 04 januari 2002 15:20 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Ben ik nou de enige die dit niet gelooft :) Ik zie nergens een bakker harry intranet erbij staan. Alleenmaar intranetten van grote jongens.
Heb je hem weer met z'n bakker :)

Hoeveel bakkers ken jij met een intranet?

Een intranet moet een zeker volume hebben om interessant te zijn denk ik...

Flickr

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 16:04 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Heb je hem weer met z'n bakker :)

Hoeveel bakkers ken jij met een intranet?

Een intranet moet een zeker volume hebben om interessant te zijn denk ik...
Laat het nou heel toevallig zijn dat ik een bakker ken met een extranet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop deze weer even omhoog om te zeggen dat ik het rapport nu aan het lezen ben.

Inderdaad worden veel van mijn vooroordelen over de heer Nielsen bevestigd...maar het moet gezegd worden dat de winnaar (silverorange) visueel aantrekkelijk is en ook gebruik maakt van DHTML, twee dingen die ik nooit met Nielsen's ideeen dacht te kunnen combineren ;)

Kijk hier voor de winnaar:
http://demo.silverorange.com/

Dit is hun website:
http://www.silverorange.com/

Ik heb pas kleine stukken gelezen, dus mijn eindoordeel laat nog even op zich wachten. Misschien dat ik later deze week een complete recensie post.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Zou ik erg waarderen, Blues!

Wat dat DHTML betreft, Nielsen is daar inderdaad niet erg happig op maar als argument gebruikt hij dan wel altijd "omdat je niet weet wat de gebruiker voor user agent heeft". Bij een intranet weet je dat wel, of je kunt het althans als voorwaarde stellen, dus dan is de gebruikte techniek ook in Nielsen's ogen niet meer van belang.

Die demo van silverorange ziet er stevig uit. Zonder dat je de eisen weet is het moeilijk er een oordeel over te vellen maar ik kan me voorstellen dat het prettig werkt wanneer je er eenmaal aan gewend bent. Frames werken hier in ieder geval heel prettig: toch weer een argument dat frames niet altijd kommer en kwel zijn.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Ik vind dat intranet nou niet bepaald overzichtelijk. Vind het meer een zooitje qua structuur :?

Het ziet er wel gelikt uit. Afbeeldingen netjes transparant, forms netjes uitgelijnd, eenduidige opbouw in spatiering, etc.

Als je mijn nu zou vragen, wat zijn de milestones van het project "naampje" dan heb ik dat niet 123 gevonden.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op dinsdag 19 februari 2002 18:30 schreef Gordijnstok het volgende:
Als je mijn nu zou vragen, wat zijn de milestones van het project "naampje" dan heb ik dat niet 123 gevonden.
Maar bij een goed intranet zit natuurlijk ook een goede gebruikershandleiding en als je die doorleest dan lukt het je wel :P

Maaruh, echt spectaculair vind ik het ook niet hoor. Meer een verzameling aan elkaar gelinkte artikelen en een paar simpele modules met een strakke, zakelijke layout is het niet, imho.

Btw. wie heeft er ooit bedacht dat het handig is als je overal op kan klikken :? |:(

Today's subliminal thought is:

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 20:28 schreef Annie het volgende:

[..]

Maar bij een goed intranet zit natuurlijk ook een goede gebruikershandleiding en als je die doorleest dan lukt het je wel :P

Maaruh, echt spectaculair vind ik het ook niet hoor. Meer een verzameling aan elkaar gelinkte artikelen en een paar simpele modules met een strakke, zakelijke layout is het niet, imho.

Btw. wie heeft er ooit bedacht dat het handig is als je overal op kan klikken :? |:(
Het is niet de bedoeling dat ik eerst een handleiding ga doorlezen alvorens gebruik te maken van een intranet. Een intranet hoort intuititief te zijn. Ik moet meteen mijn weg kunnen vinden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 20:56 schreef Gordijnstok het volgende:
Het is niet de bedoeling dat ik eerst een handleiding ga doorlezen alvorens gebruik te maken van een intranet. Een intranet hoort intuititief te zijn. Ik moet meteen mijn weg kunnen vinden. :)
Dit vind ik een nogal kortzichtige uitspraak. Als je die eis aan een intranet stelt zal het nooit echt voorbij het nivo van een informatieverschaffer en misschien een communicatie-tool groeien.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 10:05 schreef Blues het volgende:

[..]

Dit vind ik een nogal kortzichtige uitspraak. Als je die eis aan een intranet stelt zal het nooit echt voorbij het nivo van een informatieverschaffer en misschien een communicatie-tool groeien.
Nee want bekijk het eens uit de visie van de werknemer :) De werknemer heeft helemaal geen tijd om een handleiding te lezen. Die moet snel aan het werkt, tijd is geld.

Net zoals bijvoorbeeld een pakket als Microsoft Word. Heb jij daar een handleiding voor gelezen alvorens het te gebruiken? Waarschijnlijk niet, want het is intuititief, overzichtelijk en makkelijk in gebruik :)

Dat is natuurlijk mijn eigen mening over dit soort applicaties overigens. Ik heb in het verleden ook wel applicaties gemaakt, met een handleiding, maar merkte dat bijna niemand maar ook de moeite nam die handleiding open te slaan.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn insteek is meer: als je een intranet wil maken waar mensen echt tijd (en dus geld) mee kunnen besparen en productiviteit kunnen verhogen, zal het de complexiteit en functionaliteit van een conventionele applicatie moeten benaderen.

Om het maximale uit een dergelijk uitgebreid systeem te halen, zullen gebruikers eerst tijd en moeite moeten investeren in het om leren gaan met en leren kennen van de applicatie. En dat is helemaal niet erg.
Op woensdag 20 februari 2002 10:09 schreef Gordijnstok het volgende:
Net zoals bijvoorbeeld een pakket als Microsoft Word. Heb jij daar een handleiding voor gelezen alvorens het te gebruiken? Waarschijnlijk niet, want het is intuititief, overzichtelijk en makkelijk in gebruik :)
Ik ben het met je eens dat de basis-functies van een applicatie onmiddelijk en intuitief voor een gemiddelde gebruiker toegankelijk moeten zijn. Maar er zit (zelfs in Word :D ) een diepere laag van functionaliteit waar of de handleiding op nageslagen moet worden of die met trial and error ontdekt moet worden.

Ik weet zeker dat ik nog geen 20% van Word gebruik.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 10:36 schreef Blues het volgende:
Mijn insteek is meer: als je een intranet wil maken waar mensen echt tijd (en dus geld) mee kunnen besparen en productiviteit kunnen verhogen, zal het de complexiteit en functionaliteit van een conventionele applicatie moeten benaderen.

Om het maximale uit een dergelijk uitgebreid systeem te halen, zullen gebruikers eerst tijd en moeite moeten investeren in het om leren gaan met en leren kennen van de applicatie. En dat is helemaal niet erg.
[..]

Ik ben het met je eens dat de basis-functies van een applicatie onmiddelijk en intuitief voor een gemiddelde gebruiker toegankelijk moeten zijn. Maar er zit (zelfs in Word :D ) een diepere laag van functionaliteit waar of de handleiding op nageslagen moet worden of die met trial and error ontdekt moet worden.

Ik weet zeker dat ik nog geen 20% van Word gebruik.
Daar ben ik het mee eens, maar om daarbij even terug te komen op dat intranet van silverorange, daar is het begin al niet intuititief. Ik kom binnen en dan vraag ik me af "waar zit ik nu?". Ik zie diverse fladders van teksten staan "wat is dat?". :) Snap je, het is een zooitje vind ik.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 10:38 schreef Gordijnstok het volgende:
Daar ben ik het mee eens, maar om daarbij even terug te komen op dat intranet van silverorange, daar is het begin al niet intuititief. Ik kom binnen en dan vraag ik me af "waar zit ik nu?". Ik zie diverse fladders van teksten staan "wat is dat?". :) Snap je, het is een zooitje vind ik.
Agreed. Er is zeker nog veel ruimte voor verbetering.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 10:52 schreef Blues het volgende:

[..]

Agreed. Er is zeker nog veel ruimte voor verbetering.
Daarom kan het er bij mij niet in waarom dit intranet nou tot het beste is gekozen. Waren die andere geteste intranets dan nog slechter zou je dan zeggen.

Vergelijk dit intranet is met een annapa.com. Bij annapa.com weet je direct waar je naartoe moet, wat je moet doen, hoe je het moet doen en informatie is snel op te vragen.

Nu zie ik bij het intranet van silverorange veel zaken terugkomen die bij annapa.com er ook in zitten, zoals projectmanagement, kalender etc.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Schop >:)

Heb je al een recentie geschreven :)

Verwijderd

Mijn been kriebelde ook een beetje .. *kickerd*

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh...I'm working on it :o
:Z

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb me baas ff gemailt :)

Verwijderd

Voor de laatste keer gun ik dit topic nog een kick :) Blues waar blijf je :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 19:47 schreef Gordijnstok het volgende:
Voor de laatste keer gun ik dit topic nog een kick :) Blues waar blijf je :)
Deze week! Ik beloof het! :P

Trouwens, zijn er hier geen mensen die mee willen doen aan de 2002-competitie?
http://www.nngroup.com/reports/intranet/2002/
:D

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op maandag 04 maart 2002 09:03 schreef Blues het volgende:
[..]
Hoe lang duren die weken daaro?

Flickr

Verwijderd

Hij is nog steeds bezig met een korte samenvatting van [NIELSEN] 10 Best Intranet of 1995 :+

Verwijderd

Topicstarter
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

ik heb nog niks

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 09:03 schreef Blues het volgende:

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Laat ik het dan zo vragen...

Is het de moeite waard om het aan te schaffen?

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 14:31 schreef DeFeCt het volgende:
Laat ik het dan zo vragen...

Is het de moeite waard om het aan te schaffen?
Voor mij zeker wel. Hij maakt een aantal goede punten over 'keeping stuff simple' (hoewel hij naar mijn mening een beetje doordraaft) en het is gewoon interessant om te lezen en zien hoe het proces van het ontwerpen/bouwen verloopt.

Een ander interessant (gratis) document is dit:
Contingency Design: Maximizing Online Profitability By Helping People When Things Go Wrong van Design Not Found.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op donderdag 28 maart 2002 15:22 schreef Blues het volgende:
Een ander interessant (gratis) document
Tnx!

Blues: lowrider +3

Flickr

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

*schop*

Aangezien ik nu in het 2002 document begonnen ben (162 pagina's) zou ik het verrekte handig vinden om de samenvatting van 2001 alsnog te krijgen, inmiddels 8 maanden verder moet je het nu toch wel zo'n beetje af kunnen hebben dacht ik zo :)

Wil ik jullie nog wijzen op:
Intranet Usability Guidelines: http://www.nngroup.com/reports/intranet/guidelines
Kan ook erg handig zijn...

Ben ik verder nog enthousiast genoeg om zelf een intranet te willen submitten maar de mogelijkheid daarvoor vind ik dus niet op meneer Nielsen's site.

In het rapport van 2002 staat:
This year, we posted the call for submissions on www.useit.com in the winter of 2002
maar volgens mij moet het nog winter worden....

iemand? blues in het bijzonder?

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Heb op geen enkele site van Nielsen iets over 'call for submissions' kunnen vinden. Ikzelf was ook wel geinteresseerd in de standaarden die ze verwachten. Ik geloof wel dat als je mee wilt doen het hele proces van concept tot intranet gedocumenteerd moet hebben. Ik weet niet of je dat hebt.

Misschien moeten we anders zelf hier onderling eens wat intranets met elkaar vergelijken. Ik hecht eerlijk gezegd meer aan de mening van verschillende mensen hier dan aan meneer Nielsen. Al is het natuurlijk wel een goede reclame om in z'n document te komen.

Heb trouwens het idee van een samenvatting maken eigenlijk opgegeven. :X Als je twee reviews hebt gelezen kun je de derde al voorspellen...hij is wel consistent, zullen we maar zeggen. Bovendien is er in het afgelopen jaar ineens zoveel gewicht gehangen aan dingen als standards-compatible ontwikkelen en XML enzo dat ik zeker weet dat er nu heeel anders naar die intranets gekeken zou worden.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 10:51:
Bovendien is er in het afgelopen jaar ineens zoveel gewicht gehangen aan dingen als standards-compatible ontwikkelen en XML enzo dat ik zeker weet dat er nu heeel anders naar die intranets gekeken zou worden.
De gebruikte techniek zou toch geen beperking of voorwaarde moeten zijn voor een goed intranet?

Flickr

Pagina: 1