[FAN] Processor fan stiller maken; 7 volt of los

Pagina: 1
Acties:

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Vraag: mijn huiskamer PC moet stiller. Vooral de CPU fan moet stiller. Hoe ga ik dit doen? Ik heb zelf drie opties in m'n hoofd; graag input. Het idee is om er niet meer als vijftig euro aan te besteden.

Ik heb trouwens de search gebruikt, maar weinig gevonden.... Vooral over het op 7 volt laten lopen van je proc. fan.

Het systeem: een barebone systeempje (ja, die van de HCC waar ook een inkoopactie voor loopt) met een celeron 500 en een koelblok met fan (no-name voor fl 17.50 gekocht op de HCC)
edit:
dit systeem wordt niet zwaar belast; meestal MP3 en heel soms een DIVXje

Optie 1: Processor fan op 7 volt laten lopen. Hoe doe ik dat? Nu direct aangesloten op mobo (dus met rpm meting). Rechtstreeks aansluiten op voeding op 7 volt en RPM vergeten? Of het signaaldraadje wel op de mobo aansluiten?

Optie 2: Processor fan eraf halen en een losse 80mm fan (zalman/papst) direct boven de heatsink in de case hangen (blijft er een paar cm over tussen de fan en de heatsink).

Optie 3: Nieuwe processor/fan kopen zoals een papst of een zalman

Alvast bedankt......

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

breinonline

Are you afraid to be known?

Optie 1: Je kan de fan ook via de chip softwarematig langzamer laten lopen. Download daarvoor speedfan.
Optie 2: Verder kan je idd een grote stille fan een endje boven een koelblok hangen. Btw, ik heb een celli 500@563 en die wordt bij divX kijken behoorlijk gestressed (nouja, bij battle scenes ed.)
Optie 3: kan ook, maar das een duurdere oplossing, dus niet doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
optie 1 is het goedkoopste en makkelijkst ...
draadjes van voeding voor de fan aansluiten op de 7v en de rpm op je mamaplankie ...

Ik zou wel de temp goed in de gaten houde ...

edit:

Heppik ook gedaan met een blorb op me videokaart, alleen dan niet op 7v ... heb toch al herrie zat >:)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Spyro_the_Dragon
OK net ff speedfan gedownd, mijn mobo wordt gesupport dus dat ga ik vanavond ff proberen. Thanks

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Spyro_the_Dragon
Check!

Optie 4: Speedfan: werkt prima..... Onder lage proc load (lees: temperatuur) gaat de fan vanzelf langzaam lopen.... Onder hoge proc load weer sneller... Geen gezeur met electrodinges in me kast.

Thanks!

PS >:) iemand nog tips om de voeding stiller te krijgen? Die heeft nu de overhand qua geluid.... |:(

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik denk dat je die dan wel op 7V moet laten lopen...

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 15:55 schreef TheDarkLord666 het volgende:
optie 1 is het goedkoopste en makkelijkst ...
draadjes van voeding voor de fan aansluiten op de 7v en de rpm op je mamaplankie ...

Ik zou wel de temp goed in de gaten houde ...

edit:

Heppik ook gedaan met een blorb op me videokaart, alleen dan niet op 7v ... heb toch al herrie zat >:)
FF een vraagje tussendoor, ik heb ook me cpu fan op 7V lopen, en de rpm draad in de houder gelaten en dus gewoon weer op mobo aangesloten. Maar ik krijg toch geen rpm waarde meer te zien in MBM 5 :(
Wat doe ik fout??
Bij me enermax zit ook een rpm snoertje die je kan aansluiten op mobo, maar daar zitten 2 draadjes in, kan het dat die rpm meter meer nodig heeft dan alleen die ene draad???

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
Op donderdag 03 januari 2002 20:37 schreef skyrolfer het volgende:

FF een vraagje tussendoor, ik heb ook me cpu fan op 7V lopen, en de rpm draad in de houder gelaten en dus gewoon weer op mobo aangesloten. Maar ik krijg toch geen rpm waarde meer te zien in MBM 5 :(
Wat doe ik fout??
klopt dat werkt niet, als je fan op 12 of 5volt draait, werkt het wel in MBM5

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Kun je je fan niet gewoon op een variable weerstand aansluiten?!? Kun je aan de voorkant van je pc een draaiknop maken waarmee je de snelheid kan instellen. Winter---> lager ; en in de zomer juist hoger!

|Specs|

• Spyro_the_Dragon
Dat is dus het mooie van speedfan: dit is een proggie wat in de achtergrond hebt draaien.

- Je geeft aan welke fan bij welke temp meting hoort
- Je geeft een desired temp op
- Speedfan past het toerental van de fan aan (binnen vastgestelde grenzen van bijv 20% tot 100 %)

Dus... Heeft je proc weinig te doen en blijft ie koud, dan gaat het toerental omlaag totdat de proc de desired temp heeft. Krijgt je proc daarna veel te doen, dan stijgt de snelheid van de fan weer.....

edit:
zo kwam Spyro erachter dat de PC als in dit topic beschreven helemaal geen actieve koeling nodig heeft ;P. Met een load van 5% kan de koeling helemaal uit; proc blijft dan +/- 38 graden

• TDLofCC
dat vindt ik te ENG ...
Programma's kunne bugs hebben. Kijken maar naar dat Asus monitor proggie ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Spyro_the_Dragon
Bugs... OK ... da's eng. Wat meer info PLZ

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 03 januari 2002 21:04 schreef Korn21 het volgende:
Kun je je fan niet gewoon op een variable weerstand aansluiten?!? Kun je aan de voorkant van je pc een draaiknop maken waarmee je de snelheid kan instellen. Winter---> lager ; en in de zomer juist hoger!
Drie opmerkingen:

1) Het is ongeveer de meest inefficiente manier van vermogensregeling. Je moet dus extra warmte wegwerken uit je weerstand juist op het moment dat je fan langzaam draait

2) Je huis is normaal verwarmt en de temperatuur zakt in de winter heus niet naar -5. In de winter is het bij mij ook 20 graden en in de zomer wordt het een enkele keer wel eens 27. Daar zal het niet op hangen.

3) Een processor die voor 100% belast wordt terwijl de kamertemperatuur 20 graden is, zal wel eens heter kunnen worden dan een processor die voor 3% belast wordt als de kamer temperatuur 25 graden is.

Dus aan die knop heb je eigelijk niets. Je moet doorlopend naar de processor temp kijken om er aan te draaien als er weer wat veranderd

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TDLofCC
Dus... Heeft je proc weinig te doen en blijft ie koud, dan gaat het toerental omlaag totdat de proc de desired temp heeft. Krijgt je proc daarna veel te doen, dan stijgt de snelheid van de fan weer.....
ja ... en misschien duurt het wel ff voordat je fan weer op toeren is ... of je fan ondersteunt het niet ...
gaatie per ongeluk WEL uit maar niet meer AAN ...

bugs ... naja weet niet of het zo is, maar ELK programma heeft zijn foutjes, bv in samenwerking met een ander proggie wat draait ...

Ik noem maar wat, en strax denk je dattie draait maar doetiehet helemaal niet, dan heb je je fan toch niet aan staan ... dan heb je HEEL snel een HELE warme proc.

[Eigen Ervaring]
Ik kan het weten, per ongeluk je fan niet aansluiten ... |:(
[Eigen Ervaring]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 04 januari 2002 08:36 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Dat is dus het mooie van speedfan: dit is een proggie wat in de achtergrond hebt draaien.

- Je geeft aan welke fan bij welke temp meting hoort
- Je geeft een desired temp op
- Speedfan past het toerental van de fan aan (binnen vastgestelde grenzen van bijv 20% tot 100 %)
Een prachtig idee, jammer dat er nogal wat mensen zijn met mobo's waarop het niet werkt. Mijn MSI KT7 Pro 2a bv

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Spyro_the_Dragon
Op vrijdag 04 januari 2002 09:18 schreef TheDarkLord666 het volgende:

[..]

ja ... en misschien duurt het wel ff voordat je fan weer op toeren is ... of je fan ondersteunt het niet ...
gaatie per ongeluk WEL uit maar niet meer AAN ...

bugs ... naja weet niet of het zo is, maar ELK programma heeft zijn foutjes, bv in samenwerking met een ander proggie wat draait ...

Ik noem maar wat, en strax denk je dattie draait maar doetiehet helemaal niet, dan heb je je fan toch niet aan staan ... dan heb je HEEL snel een HELE warme proc.

[Eigen Ervaring]
Ik kan het weten, per ongeluk je fan niet aansluiten ... |:(
[Eigen Ervaring]
Was zelf ook sceptisch... maar ja, dan gewoon ff testen dus he..... ff winamp 3d visualization opengooien (proc op 100%) en kijken wat er gebeurt.... Speedfan reageert bij mij snel genoeg....

Pagina: 1