Onderzoek naar commerciele waarde websites.

Pagina: 1
Acties:

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:19
Ik ben op zoek naar uitgebreide informatie over de commerciele waarde van websites in verhouding tot het bedrijf waarvoor die website is.

Ik zit dus met vragen zoals:

Hoe bepaal je het budget voor een website, waar valt dit budget onder (PR?), hoe hoog mag een budget zijn en hoe weet je of je nieuwe klanten binnenhaalt via je website.

Heeft er hier iemand ervaring met dit soort onderzoeken, of weet er iemand goede links naar sites over dit onderwerp, want ik heb tot nu toe nog niet zoveel kunnen vinden.

Thanx in advance!

Verwijderd

Ik gebruik het kosten plus tarief...

• Hoicks
Op donderdag 03 januari 2002 15:36 schreef Yof het volgende:
Ik gebruik het kosten plus tarief...
say what :?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:18

Tim Schuhmacher

abasios

Yof bedoelt waarschijnlijk de kosten om een site te maken, maar dat bedoel je vast niet?

• Hoicks
Op donderdag 03 januari 2002 15:40 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Yof bedoelt waarschijnlijk de kosten om een site te maken, maar dat bedoel je vast niet?
Jawel, die kosten moeten natuurlijk ook meegenomen worden zoals afschrijvingen enzo.

Maar het gaat me ook om de commerciële uitbating ervan, en evenals de vraag waar een website budgettair gezien nou onder valt en de aanhoudende slechte markt voor adverteerders op je website.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Wat is je budget voor dit advies? :D

Consultancy is ook nie gratis..

• Hoicks
Op donderdag 03 januari 2002 16:03 schreef Bosmonster het volgende:
Wat is je budget voor dit advies? :D

Consultancy is ook nie gratis..
Duh, ik ben ook niet van plan om me door jullie in te laten lichten over alles. Ik vraag alleen om tips om een zo objectief mogelijk onderzoekje te starten. Heb over dit onderwerp dus volgende week een zwaar gesprek met m'n baas enzo (m'n toekomst kan er van afhangen :'( ).

(ik bedoel dit niet flamerig ofzo hoor.. maar ik ben niet in de mood om te lachen, so excuse me..)

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Zoek eens op het trefwoord "accountability". Goede bureaus weten dat accountability de sleutel is om verantwoordelijkheid voor het succes van een site niet bij een klant weg te leggen, maar samen met de klant reële doelstellingen te formuleren. En dus zo de commerciële waarde van een site in moeten kunnen schatten.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• Hoicks
Op donderdag 03 januari 2002 16:58 schreef Nozzman het volgende:
Zoek eens op het trefwoord "accountability". Goede bureaus weten dat accountability de sleutel is om verantwoordelijkheid voor het succes van een site niet bij een klant weg te leggen, maar samen met de klant reële doelstellingen te formuleren. En dus zo de commerciële waarde van een site in moeten kunnen schatten.
Hmm dat was idd wel nuttig ben ik nog wel even zoet mee. Maar hoe denkt de tweaker bijvoorbeeld over 'commercieel' haalbare websites, budgettering e.d.?

Ik wil de mening ook even vanuit deze hoek horen als dat mag..

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Volgens mij heet zoiets een businessplan. Waar het onder valt ligt helemaal aan wat je met de website wil. Gewone site van hallo wij zijn bedrijf X en we doen dit kan idd goed onder PR hangen. Hang je er een intranet aan vast dan zal ie onder de ICT/facilitaire afdeling hangen. Wil je er flink mee gaan verkopen hangt ie onder de account afdeling. Of je nieuwe klanten binnenhaalt: dat is lastig. Je kunt ze altijd vragen 'hoe heeft u ons gevonden' gewoon tellen het aantal mails/forms dat je binnenkrijgt. Bezoekers registreren naar ip-adres of met cookies en kijken of er mensen zijn die terugkomen.

Commerciele waarde is eigenlijk niet te meten als het gaat om een simpele info-site. Het draagt een beetje bij aan de goodwill waarde van het bedrijf.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Je kan niet kant en klaar deze informatie vinden op een website of iets dergelijks. Veel mensen studeren hiervoor en de meeste studies in deze richting duren vijf jaar.

Vaak worden websites betaald vanuit het marketing potje in de kas. Sommige bedrijven hebben een eigen Internet afdeling met een apart potje.

Om te kijken of je klanten binnenhaalt kun je gewoon statistieken controleren. Verkoop je meer dan van te voren dan zou het wel aan je website kunnen liggen, maar het kan er ook helemaal los van staan. Moeilijk om te controleren, maar naar bezoekers aantallen e.d. kijken werkt.

Het budget ligt aan het soort bedrijf en aan de noodzaak voor een website. Dit kan lopen van 2.500 Euro (de bakker op de hoek) tot 1.000.000 Euro (de nieuwe NS website).

Ik raad het je af om zomaar lukraak websites te gaan maken voor je bedrijf oid, je moet er wel eerst onderzoek naar doen of het nuttig is. Ik betwijfel of je met een beetje kennis van het internet er een succes van kan maken.

* Yellow|A anders zouden er wel minder mensen studeren of zouden er minder Internet consultants rondlopen

|{ brrr }] |

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 03 januari 2002 16:58 schreef Nozzman het volgende:
het trefwoord "accountability".
* RM-rf pakt zn geladen dubbelloops winchester, legt hem aan zijn schouder, steekt zn neus in de wind, snuift diep en roept dan: "Hallo Mannen-met-pakken, kom maar naar buiten, ik ruik dat jullie hier zijn"

het idee dat de verantwoordelijkheid voor winstgevendheid bij de leverancier ligt en niet bij de klant is verschrikkelijk gevaarlijk, wil de opdrachtgever een goede site zal hij de complete verantwoordelijkheid voor winstgevendheid en beheer van de site op zich nemen (eventueel op termijn, waarbij er een periode is waarin beheer wordt uitbesteed)

Iedere strategische beslissing wordt onder (volledige) verantwoordelijkheid van de klant genomen, bedrijven die suggereren (mbv leuke buzz-woordjes) dat niet te doen zijn oplichters (of gaan snel failliet, incubators werkten volgens zo'n praktijk, sites opstarten en met winst doorverkopen, dat concept, tja daar gaat het momenteel wat minder mee)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Hoicks
Okay.. maar hoe essentieel is een website voor bijvoorbeeld het radiostation waarvoor ik werk? Wat zijn essentiele zaken die je op de website van een radiostation mag verwachten? We zijn de #1 van Oost-Nederland in de doelgroep 10-30 jaar. Moet een webmaster hier 40 uur p.w. aan spenderen?

Dat zijn de vragen waar ik dus eigenlijk mee zit. De reden dat ik deze vragen stel, is dat ik verwacht dat ze m'n uren willen halveren en m'n geplande studie willen schrappen.

Ik zal met een goed verhaal moeten komen, om het aantal uren dat ik eraan spendeer te verantwoorden (wat over het algemeen 30 uur p.w. is en de overige 10 uur systeembeheer e.d.). Daarnaast heb ik al vermeld dat mijn visie op een website op het internet een vorm van PR is en dat de verdiensten die via de website gedaan worden praktisch niet te herleiden zijn.

M.a.w. een website is een ondersteunend middel voor het product dat je brengt en is per definitie niet financieel gelijk te trekken door bannerinkomsten en andere zaken.

Sommige sites zijn er uitzondering erop. Wie kan mij vertellen hoeveel procent of promille van alle aanwezige websites nou winst maakt of iig rendabel loopt?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tja een site voor een radiostation. Ik denk dat dit meer onder de PR valt. Mensen zullen niet die radiozender gaan luisteren omdat ze toevallig op de site zijn gekomen.
Ik denk dat je het beste je werk kunt rechtvaardigen door het te zien als een uitbreiding op de huidige business.
Je kan dus dingen doen die interactief via de website gaan, denk aan prijsvragen, clips beluisteren, chatten met dj, etc.
Via banners/affiliate kan je dan eventueel ook nog inkomsten genereren. Helaas ben ik bang voor je dat dit veel minder zal zijn dan wat je baas jou betaald voor die 30 uur p/week.
Wat zijn de bezoekers statistieken van de website en de hoeveelheid luisteraars, zijn die toegenomen sinds de lancering van de website?

• Hoicks
Op zaterdag 05 januari 2002 03:22 schreef Orphix het volgende:
Tja een site voor een radiostation. Ik denk dat dit meer onder de PR valt. Mensen zullen niet die radiozender gaan luisteren omdat ze toevallig op de site zijn gekomen.
Ik denk dat je het beste je werk kunt rechtvaardigen door het te zien als een uitbreiding op de huidige business.
Je kan dus dingen doen die interactief via de website gaan, denk aan prijsvragen, clips beluisteren, chatten met dj, etc.
Via banners/affiliate kan je dan eventueel ook nog inkomsten genereren. Helaas ben ik bang voor je dat dit veel minder zal zijn dan wat je baas jou betaald voor die 30 uur p/week.
Wat zijn de bezoekers statistieken van de website en de hoeveelheid luisteraars, zijn die toegenomen sinds de lancering van de website?
De bezoekers zijn drastisch toegenomen met de lancering van de site sinds ik daar werk. we halen nu 20.000 bezoekers p.m. tegen 80.000 pageviews p.m. en dat was in het begin veel en veel minder (voor ik daar werkte dus).

Inkomsten genereren we nagenoeg bijna niets via de website, hoogstens trekken we een paar klanten over de streep door in de offerte een gratis bannerplaatsing van een maand mee te nemen. Onze bannertarieven zijn redelijk normaal te noemen. Ik geloof 1.5ct per view ofzo.

De hoeveelheid luisteraars zou ik je maandag pas kunnen vertellen, maar we zijn dus de grootste omroep in de doelgroep 10/30 jaar en dan hebben we het over een bereik van drenthe tot zuid gelderland en een stuk van Duitsland.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou als je 30 uur p/week met een website bezig bent zal er wel een redelijk content op staan. Dit is goed voor het bedrijf en als het er allemaal professioneel uitziet is dat zeker een positief punt t.a.v. het image van het bedrijf (vooral in de doelgroep).
Ik vind dan ook dat je baas het een beetje verkeerd bekijkt. Jij direct genereert geen inkomsten dat is waar, maar je zorgt er wel voor dat de luisteraars meer met het bedrijf (en bedrijfsnaam) omgaan, en misschien zelfs meer luisteraars aantrekken.

Ik bedoel dus, is de kantine juffrouw nou direct winstgevend? Nee, maar toch wordt zij daar niet op afgerekend. Je bent een onderdeel van de business, zoals ik het zie.

(ps ik hoop dat je je baantje houdt :))

• Paitor
  • Laatst online: 11-09 15:26

Paitor

rages doen :P

Eerlijk gezegd:
Een 40 urige werkweek is wat lang.
Zo'n website heeft dat toch niet echt nodig lijkt me.

Hoe groot is de commerciele waarde voor jouw bedrijf?
Die is heel lastig te bepalen.
Niet alleen zit je met de bezoekersaantallen (unieke en vaker terugkomende bezoekers)
Je gebruikt de site onder andere als een manier om adverteerders te lokken,
om publiek te trekken.
Eigenlijk zou je moeten bekijken hoe effectief dit geweest is,
om de commerciele waarde te bekijken. Vergelijk het dan bijvoorbeeld met reguliere advertenties, en de effectiviteit daarvan.
Zo kan je een beetje de kosten en baten vergelijken.

Nogmaals, het lijkt me bijna onmogelijk voor je baas om jou een 40 urige werkweek aan te bieden, mede omdat je niets te doen hebt. De website begint nu wel zijn geld op te leveren, maar het grootste deel van het werk is al gedaan.
Misschien moet je kijken of je binnen het bedrijf er niet iets anders bij kan doen, en anders zou ik toch alvast uitkijken naar een andere baan, als je perse 40 uur per week moet werken.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Hoicks
Op zaterdag 05 januari 2002 03:37 schreef Orphix het volgende:
Nou als je 30 uur p/week met een website bezig bent zal er wel een redelijk content op staan. Dit is goed voor het bedrijf en als het er allemaal professioneel uitziet is dat zeker een positief punt t.a.v. het image van het bedrijf (vooral in de doelgroep).
Ik vind dan ook dat je baas het een beetje verkeerd bekijkt. Jij direct genereert geen inkomsten dat is waar, maar je zorgt er wel voor dat de luisteraars meer met het bedrijf (en bedrijfsnaam) omgaan, en misschien zelfs meer luisteraars aantrekken.

Ik bedoel dus, is de kantine juffrouw nou direct winstgevend? Nee, maar toch wordt zij daar niet op afgerekend. Je bent een onderdeel van de business, zoals ik het zie.

(ps ik hoop dat je je baantje houdt :))
Ik hoop het ook (Dat ik m'n baan hou natuurlijk) maar zal dus met een aantal argumenten moeten gaan schermen, waardoor ik weer terugkom op dit topic. Meer reacties zijn natuurlijk welkom en bedankt voor degenen die al gereageerd hebben. Ik zal meteen even de link posten zodat jullie misschien een beter beeld krijgen waar ik dus die 30 uur p.w. in stop. www.hotradio.nl

We delen in ieder geval dezelfde mening. :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

* Yellow|A denkt even na

Ik denk dat jij en je baas allebei niet de geschikte persoon zijn om te kijken of zo'n sterke aanwezigheid op het Internet een kostenpost is waarmee te leven valt.

Persoonlijk denk ik dat je zo wel bezig bent met goede klantenbinding. Tenslotte je geeft jullie luisteraars iets extra's wat een boel andere zenders niet doen.

Misschien kan je je baas ervan overtuigen om iemand te huren die adviezen geeft over manieren waarop inet gebruikt kan worden om jullie corebusiness (bah woord) te versterken en te ondersteunen.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ik hoop dat je je baan inderdaad houdt.

Ik kom vaak op de site kijken alleen al om de playlist om eens wat te noemen.

het draagt zeker bij aan de naamsbekendheid hier in de regio.

Good Luck

• Hoicks
Ik heb het gesprek gehad en m'n uren worden anders ingedeeld.

Ik kan dus wel gewoon aan de website blijven werken, maar m'n opleiding gaat dus niet door. Is er een manier waarop ik deze mondelinge afspraak nog aan kan vechten?

Al shet onderwerp niet meer spoort dan verzoek ik bij deze een move en topic change.

Thanx In advance.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Een afspraak betekent dat je ergens mee bent ingestemd. Waarom wil je iets aanvechten waarmee je hebt ingestemd?

|{ brrr }] |

• Hoicks
Op maandag 14 januari 2002 23:54 schreef Yellow het volgende:
Een afspraak betekent dat je ergens mee bent ingestemd. Waarom wil je iets aanvechten waarmee je hebt ingestemd?
Afspraak = Dat ze zeiden dat ik die opleiding kon volgen...

Euhm.. ik heb er nog niet per definitie mee ingestemd...

Ik krijg pas per 1 februari te horen wat die andere werkzaamheden inhouden enzo...

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Aanvechten zal niet lukken, enige wat je kunt proberen is de baas ervan te overtuigen dat die opleiding essentieel is voor jou en het bedrijf. Wat voor opleiding zou het eigenlijk zijn? Als je het idee hebt dat ze je persoonlijke ontwikkeling in de weg staan: verder solliciteren.
Pagina: 1