Toon posts:

CD spelers 16 vs 24 bit

Pagina: 1
Acties:
  • 378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik las laatst op de site van technics het volgende: http://www.technics.nl/produkten/technics/faq_cdspelers.html

zij claimen dat door een hogere sampling rate toe te passen een veel beter geluid te krijgen. wat ik me afvroeg was of dit de moeite was of dat het pure marketing bullshit was. mensen met ervaringen enz?
volgens mij heeft het neit veel nut, want onder het stukje staat het volgende:
Voor optimaal gebruik van de Digital Re-Master functie moet men in het bezit zijn van luidsprekers die een frequentiebereik hebben tot 40 kHz.
nou gaan volgens mij de meeste speakers maar tot 22Khz dus volgens mij heeft deze ontwikkeling niet veel nut.

thaVInny

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Sterker nog, een geluid van 15 Khz en hoger hoor ik niet eens meer (of ben ik nou doof??)

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Even iets over sampling-frequentie en weergave-frequentie.

Om een audio-signaal van 20kHz te kunnen weergeven, moet een samplingfrequentie van (minimaal) 40 kHz gebruikt worden. Dus een op een normale CD, die gesampled is op 44,1 kHz, kan een audiosignaal staan met een frequentie van maximaal 22,05 kHz.

Dit heet de Nyquist-frequentie en kan d.m.v. een fourier-analyse aangetoond worden.

Houdoe

Verwijderd

Sterker nog, een geluid van 15 Khz en hoger hoor ik niet eens meer
Ik zit rond de 16KHz en voor mijn leeftijd is dat iets te laag :(...Hou oud ben je?
Voor optimaal gebruik van de Digital Re-Master functie moet men in het bezit zijn van luidsprekers die een frequentiebereik hebben tot 40 kHz.
Lijkt mij dat ze bedoelen wat Witte zegt, anders zijn ze full of it...wat heb je in vredesnaam aan speakers die een 2x zo groot frequentiebereik als je eigen gehoor hebben?

Verwijderd

Dus dit heeft niet echt veel nut.
waar moet ik dan eigenlijk op letten bij CD spelers?
(ik ben in leer fase, echt cool al die audio shit)

thavinny

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-08 15:57
Even over hogere samplefrequenties:

Als je op de Nyquist-frequentie zit, dus op de helft van de sample-frequentie, dan heb je precies twee samples per periode. Het hangt dan zeer van je DAC af wat voor golfvorm eruit komt. Een simpele DAC zal er een blokgolf van maken, zelfs al was het oorspronkelijk een sinus.

Als je nu de samplefrequentie hoger maakt, zal de frequentie waarbij je blokgolven gaat krijgen, ook hoger worden. Met meer samples per periode zal de golfvorm die uit je DAC komt, ook meer op de oorspronkelijke golf lijken. Daarom wordt de samplefrequentie verhoogd (vergelijk 48 kHz en 96 kHz).

Verder gaan de meeste speakers wel over de 22 kHz heen, zeker HiFi speakers.

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Het maakt wel degelijk uit hoever je speakers en randapparatuur gaan,in Hz dan.

Ook al kan je 17KHz niet meer horen deze frequentie heeft wel degelijk effect op het totaal beeld van het geluid,geluid bestaat nl voor een deel uit harmonische frequenties die met elkaar mengen.

Het verschil in dynamiek is wel degelijk goed hoorbaar,kijk maar is naar mp3's daar zijn alle hogere frequenties nl weg en is het verschil duidelijk hoorbaar.

Kijk maar is rond op het net kan je van die hele mooie grafiekjes vinden.

Greetz Jur.

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Wekkel: 15kHz is idd niet veel (meer)...
Ikzelf haal (officieel getest) 18,73kHz... :D

...With a touch of magic¿

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
15 Hz is niet zoveel, ben je soms ook drummer?

/me hoort erg weinig sinds hij in 2 bandjes speelt :'(

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dikke stereo in mama's automobiel en dikke 38 cm'ers in de kamer.....

Verwijderd

Hoi, wat er vaak wordt toegepast is oversamping, wat er eigenlijk alleen maar voor zorgt dat je DAC het wat 'makkelijker' heeft. Er wordt namelijk geen extra informatie toegevoegd (dat is er immers niet), maar de onderlinge stappen van de verschillende 'elektrische' niveaus worden op deze manier wat verkleind. Dus een plotselinge harde klap kan dan door een DAC wat makkelijker worden gehandeld. (uiteraard moet het wel een kickass DAC zijn, want hij moet op een hogere 'snelheid' draaien. (daarom klinken die 4x oversampling cdspelers van Yoko ook zo klote!)... Wat de BIT diepte betreft, eigelijk is dat in de huidige pop muziek niet erg interessant, aangezien daar nauwelijks dynamiek in zit. (dit is wel cru gezegd hoor :-)), grote grap is ook dat voor een paar jaar geleden het standaard opname niveau op een DAT (mastering) op de -12Db zat, Alleen, dan mis je altijd 2 bit, dus het eind resultaat van die opname is eigenlijk maar 14 Bit. Leuk dat de meeste mensen daar even niet bij stil staan. Probleem is dat als je tegen de 0 Db gaat opnemen je tegen problemen gaat oplopen van een hoop ADC's ;-) (Tot zover mijn preek :-))...
Pagina: 1