Als je HiFi-speakers in de buurt van een monitor plaatst kunnen ze deze negatief beinvloeden, heb ik begrepen. Hoe kun je dit voorkomen of op een elegante en afdoende manier tegengaan?
Ik had mijn speakers ongeveer 50 cm van mijn monitor staan, en had geen problemen. Je kunt het eens proberen. Anders
moet je toch speciale afgeschermde speakers kopen.
moet je toch speciale afgeschermde speakers kopen.
Je post je topic op twee plaatsen, da's niet zo netjes....
Verwijderd
Tja uh...met folie beplakken aan de binnenkant?
Volgens mij is er helemaal geen elegante manier om dit met niet-zelfgebouwde speakers te doen, omdat die meestal zijn dichtgekit ofzoiets dergelijks.....
Volgens mij is er helemaal geen elegante manier om dit met niet-zelfgebouwde speakers te doen, omdat die meestal zijn dichtgekit ofzoiets dergelijks.....
Is het te vergelijken met een 'kooi van Faraday'? Zou het aanbrengen van (evt. geperforeerd) metaalplaat (geborsteld rvs of aluminium) aan weerszijden van een speakerbox, aan de buitenkant, afdoende zijn? Dat zou niet eens een lelijk, eigenlijk zelfs een erg trendy uiterlijk op kunnen leveren
. Iemand?
Verwijderd
Kooi van Faraday als bescherming tegen magnetische straling? DUH.... Luister naar Auke, die biedt de enige goede oplossing. Trouwens Cookie, over wat voor speakers hebben we het hier eigenlijk? Je moet namelijk met behoorlijke speakermagneten komen voordat je monitor begint te "trekken". De meeste PC Speakers zorgen voor weinig of geen verstoring. En als je per se grote joekels (zoals ik) gebruikt, waarom zou je ze dan direct naast je monitor willen plaatsen? Eigenlijk best een crappy topic dus......
LB
LB
Lord blackstar heeft meer verstand van computeren dan van audio.....
We praten over een paar Heybrook HB1 speakers. Dit zijn engelse speakers (2-weg). Ze klinken neutraal en helder, met een zeer nauwkeurige, strakke bas, geen disco-boem. Er zitten dus wel een paar flinke magneten in. Ik overweeg om audio-cd, mp3 en DVD vanaf pc over TV en HiFi-installatie af te gaan spelen. Heb geen idee wat voor een magnetisch veld die speakers opwekken, maar omdat kleine pc speakertjes al magnetisch afgeschermd zijn, vroeg ik me dus af of mijn monitor in de buurt zou kunnen staan en wat er gedaan zou kunnen worden aan een mogelijk storende invloed. Ik zal het eens uit moeten proberen.
Verwijderd
Even een korte opmerking. Alle magneten (hoe klein ook) helpen je beeldscherm in de stress, en dat varieert van een 'donkere' vlek tot permanente kleur vlekken. Zelfs die lullige 4point surround speakers van Creative (die niet netjes zijn afgeschermd) laten hun sporen op mijn beeldschermen na! Oftewel, ik kan je aanraden om of inderdaad de speakers te verplaatsen (omhoog & naar achteren) of magnetisch afgeschermde te gebruiken. Ik kan mijn JBL StudioMonitors tot ongeveer 50 cm van de achterkant van mijn beeldschermen zetten voor je negatieve invloed ziet. (toegegeven dat daar ook belachelijk zware magneten in zitten).
Even voor de duidelijkheid:
"Kooi van Faraday, geaarde kooi van goed geleidend materiaal voor het bewerkstelligen van elektrostatische en magnetische afscherming, voornamelijk gebruikt om de invloed van stoorvelden op elektrische meetinstrumenten tegen te gaan. Voor elektrostatische afscherming worden geen bijzondere eisen gesteld aan de dikte of de geleidbaarheid van het kooimateriaal, doch door de af te schermen elektromagnetische velden worden wervelstromen opgewekt, die weer velden opwekken die de oorspronkelijke velden tegenwerken. Om de secundaire velden zo groot mogelijk te maken, moet de weerstand van de kooi zo laag mogelijk wroden gehouden."
Winkler Prins Encyclopedie...
"Kooi van Faraday, geaarde kooi van goed geleidend materiaal voor het bewerkstelligen van elektrostatische en magnetische afscherming, voornamelijk gebruikt om de invloed van stoorvelden op elektrische meetinstrumenten tegen te gaan. Voor elektrostatische afscherming worden geen bijzondere eisen gesteld aan de dikte of de geleidbaarheid van het kooimateriaal, doch door de af te schermen elektromagnetische velden worden wervelstromen opgewekt, die weer velden opwekken die de oorspronkelijke velden tegenwerken. Om de secundaire velden zo groot mogelijk te maken, moet de weerstand van de kooi zo laag mogelijk wroden gehouden."
Winkler Prins Encyclopedie...
Pagina: 1