Bouwpakket ventilator dimmer

Pagina: 1
Acties:

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:17
Ik heb gisteren voor teveel geld zo'n bouwpakket gekocht om de fans in mijn computer regelbaar te maken.
Probleem is alleen dat de foto van de uiteindelijke print op de site van de leverancier, afwijkt van de tekening. Het zijn met name de weerstandjes die afwijken. Ik heb geen verstand van electronica en ben bovendien kleurenblind maar dit zag ik nog wel.

Op de tekening kun je namelijk afleiden aan welke kant de "gouden" streep zou moeten zitten.

Is er iemand met verstand van electronica die mij kan zeggen of dit nu wel of niet klopt.

Hier is de vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/aziona/bouwpakket/vergelijk.jpg

Alvast bedankt.

Voor degenen die geinteresseerd zijn in de gehele bouwtekening + wat ik ervan gebrouwen heb (nog niet vastgesoldeerd overigens), kunnen terecht op de volgende links:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/aziona/bouwpakket/DSCN1439.jpg

http://home.quicknet.nl/mw/prive/aziona/bouwpakket/DSCN1440.jpg

http://home.quicknet.nl/mw/prive/aziona/bouwpakket/DSCN1441.jpg

http://home.quicknet.nl/mw/prive/aziona/bouwpakket/DSCN1446.jpg

Dit is de gehele bouwtekening, inclusief de onderdelen lijst. Ik zal voor het solderen wel een scan maken van de printplaat want volgens mij moet je zoiets ook zonder printplaat moeten kunnen maken (voor de hobbyisten).

http://home.quicknet.nl/mw/prive/aziona/bouwpakket/tekening_bouwpakket.jpg

Ben trouwens benieuwd wat dit gewoon aan onderdelen zou kosten bij bijvoorbeeld Conrad.

Er staat overigens een waarschuwing bij dat ik de transistor ABSOLUUT moet koelen maar er zit geen koelplaatje bij. Heeft iemand enig idee in hoeverre dit noodzakelijk is als ik beneden de 500 milli ampere blijf (dat ding is gebouwd op 2000 milli ampere.)

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
laat iemand met verstand van electronica er even naar kijken, zeker omdat je kleurenblind bent, ikzelf kan je helaas nu niet helpen want me weerstandschijfje is foetsie en ik onthou die waardes nooit

Verwijderd

Bel ook alvast de brandweer en een ziekenwagen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Dat de weerstanden niet goed-om zitten is geen enkel probleem. Deze zijn namelijk niet afhankelijk van een goede polariteit.

Verwijderd

Als ik goed heb opgelet op school betekent de goude streep op de weerstand hoeveel hij afwijkt van zun waarde dus goud was volegens mij 2% zilver 5% en geen streep 10% dus 500 zonder streep kan in werkelijkheid tussen 450 en 550 ohm liggen (correct me if i'm wrong :P )

/edit
voor de duidelijkheid het maakt dus geen ene reet uit hoe je ze plaatst.
Het is bij storing zoeken wel makelijker om alle weerstanden in een richting te houden.
(ja 'k ben een slome typer :) )

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19
Op donderdag 03 januari 2002 13:31 schreef Aziona het volgende:
...waarschuwing bij dat ik de transistor ABSOLUUT moet koelen maar er zit geen koelplaatje bij.
Heb je niet ergens een oude voeding liggen? Daarin zie je vaak van die koelplaatjes die je met een schroefje en een boutje aan zo'n transistor (ik denk tenminste dat het een transistor is, ik heb werkelijk geen idee) kan bevestigen. Was dit zo'n Velleman pakketje?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Iig bedankt voor de scans !

Ik heb de laatste even iets aangepast zodat hij wat duidelijker is:

Edit van laatste scan

Verwijderd

volgens mij moet je C3,C4 180 graden draaien ;)

Verwijderd

Op de foto's heb je de elko's (die dikke cillinder gevallen) verkeerd om zitten. De witte streep op de zijkant is de min en op de foto heb je ze met de min aan de plus gezet.

• Aziona
Hoi Zotty,
Heel erg gedankt voor dit antwoord. Ik zal het gelijk veranderen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Aziona
Decs, ik moest eens even kijken wat je bedoelde maar je bedoelde hetzelfde als Zotty, ook jij bedankt.
De scan van de printplaat zal wel van het weekend worden.

Heeft iemand enig idee, wat dit aan losse onderdelen kost, normaliter (zonder printplaat)???

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 13:57 schreef Aziona het volgende:
Decs, ik moest eens even kijken wat je bedoelde maar je bedoelde hetzelfde als Zotty, ook jij bedankt.
De scan van de printplaat zal wel van het weekend worden.

Heeft iemand enig idee, wat dit aan losse onderdelen kost, normaliter (zonder printplaat)???
rond de 15,-

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Ik heb gewoon bij de electroboer 2x 22 Ohm 5 Watt potjes gesnatched (22 Ohm is eik teveel bij 0,48A maar er komen in de toekomst wat lichtere fans aan) voor -> FL <- 11,75 per stuk (check, is in guldes :P ) gewoon in serie geknutseld met me delta's en blazen maar. Die krengen lopen wel erg warm. Potmeters werden zo rond de 75-80 graden, maar vooralsnog geen enkel probleem ofzow aangezien ze gewoon loshangen in een frontje. (dus geen contact met drives ofzow)
Snel, simpel en ook nog eens voordeliger dan zo'n transistor idee.

Transistor is wel beter kwa warmte dissipatie enzow aangezien potmeters moeilijker te koelen zijn.

succes ermee!

Dr.Q

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Het eerste ding dat je omcirkelt hebt, is geen weerstand, maar een diode.. Zo te zien zit die in ieder geval goed..

Tja, en voor de zekerheid iemand die iets van electronica snapt naar het schema en de print laten kijken.. Dan weet je zeker dat de weerstanden goed zitten (da's inderdaad afhankelijk van de kleurcode!)

En als je de transistor persee moet koelen, inderdaad een klein heatsinkje ofzo zoeken.. Kun je overigens ook gewoon bij de lokale electroboer krijgen..

• Aziona
Ik wou even zeggen dat ik het pakketje inmiddels in elkaar gesoldeerd heb en het werkt perfect.
Nu nog binnenin de kast geplakt maar binnenkort vanaf de buitenkant regelbaar.

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 18:31
:7 Zo te zien is dit een impuls regelaar wat inhoudt dat de eindtrap (De grote transistor) als een soort switch werkt op hoge snelheid dus de warmte dissipatie daar van zal te verwaarlozen zijn. Je hoeft geen koelelement op te zetten. Als het een stroom regelaar was geweest dan was dat wel een ander geval. *D

PS ik zelf had de scahkeling anders ontworpen met een NE555 of met veel minder componenten en dus minder geld en makkelijker te bouwen en de printplaat kleiner zou worden. :? Raar van Velleman dat ze voor zo'n ouderwtse schakeling hebben gekozen gezien een NE555 nog geen € 0,50 kost!!! Ze moesten maar een update cursus volgen bij Velleman!!! |:(

=/\= System Status =/\=

Pagina: 1