HDD Tikt en wordt niet gedetect. Nachtje vriezer?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12 10:41
Ok, ook ik moet eraan geloven... Mn 30gb hd'tje tikt, en wordt niet meer gedetecteerd... Nou hoor ik verschillende mensen over een nachtje in de vriezer leggen praten, maar werkt dit echt? Wie heeft hier ervaring mee? (positief of negatief)
Hoe lang houdt de schijf het hierna ongeveer uit? En als je m weer in vriest, werkt het dan weer? Of moet het echt eenmalig goed gaan en is het daarna helemaal einde oefening?
De data die er op stond was namelijk best wel behoorlijk belangrijk!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Moah, met dit weer kan je hem ook gewoon een nachtje buiten leggen. :+ Ik heb geeen idee of het zal helpen, maar ik heb zo het vermoeden van niet. Ik zou niet weten waar het goed voor zou zzijn. :?

Wanbeleid is ook beleid.

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 13:03 schreef agent327 het volgende:
Moah, met dit weer kan je hem ook gewoon een nachtje buiten leggen. :+ Ik heb geeen idee of het zal helpen, maar ik heb zo het vermoeden van niet. Ik zou niet weten waar het goed voor zou zzijn. :?
ik heb ook geen id, maar ik las in een oud topic dat dit bij minstens 2 mensen al WEL geholpen heeft!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als het een 30Gb is dan heb je hoogstwaarschijnlijk nog fabrieksgaratie, dat is vaak 3 tot 5 jaar zo..Kijken of RMA mogelijk is, check de website van fabrikant.

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 13:07 schreef KillerAce_NL het volgende:
Als het een 30Gb is dan heb je hoogstwaarschijnlijk nog fabrieksgaratie, dat is vaak 3 tot 5 jaar zo..Kijken of RMA mogelijk is, check de website van fabrikant.
is mogelijk... schijf is een jaar oud, 3 jaar garantie... maar ik wil mn data trug! dr staan best wel veel dingen op waar ik (uiteraard... luiheid ten top) geen backup van heb... dus mijn vraag is: heeft iemand ervaring met schijven die het na in de vriezer gelegen te hebben het opeens weer eventjes doen?

Verwijderd

Geef es ff wat meer info. Watvoor schijf is het, hoe komt het dat hij begon te tikken (zomaar ineens, nadat je case omviel etc. etc.) Had hij al langer problemen.

Betreffende de vraag, die is iets van 3 weken terug al eens in een topic voorbij gekomen. Ik ben zelf heel erg cynisch over dit soort verhalen maar voor sommigen blijkt het te werken. Als het je lukt, meteen data eraf trekken(maar dat wist je al) en een RMA aavragen voor een nieuwe.

• Passenger
Het is een Maxtor 53073H6 30,7GB 7200 RPM... Ik heb een aantal weken een nieuw systeem gekocht (nou ja, een nieuwe mobo+proc+geheugen) en toen ik de schijf overzette wilde deze dus niet werken... Ik kreeg na de IDE-detection "Primary Master Drive Failed"... Heb hier wat rond gevraagd, en ook op een a7v forum. Niemand wist waar mijn probleem vandaan kwam, en ik heb zo'n beetje alles geprobeerd.. De schijf werkte in andere pc's overigens wel... Vandaag ben ik maar weer es aan de slag gegaan om te kijken of ik die schijf aan de praat kan krijgen, en ik liep even mn kamer uit om op een andere pc ff op internet te surfen (kijken of er ondertussen al iemand was die misschien een oplossing had gevonden) en ik loop trug, en hoor opeens een raar tikkend geluid... Het komt dus zomaar uit het niets opzetten!
Daarna gereboot, toen zagtie mn schijf als een Maxtor DRACON oid, en nu ziettie m helemaal niet meer... Hij blijft eerst een tijdje tikken, en alstie dan eenmaal een tijdje draait, stoptie weer met tikken... Heeeeeeeeeeeeel wazig dus!

• Passenger
anyone?

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Als je hem ergens anders nog kan lezen zo snel mogelijk een back-up van maken, terug bouwen in het systeem waar hij voor bedoeld is en van de site van Maxtor even een diagnostcis tooltje downloaden. Die kan je hel harde schijf controleren op allerlei futen (zowel drivers als hardware) en geeft ook eenduidig uitsluiting op de kans van slagen van een rma.

Wanbeleid is ook beleid.

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 14:35 schreef agent327 het volgende:
Als je hem ergens anders nog kan lezen zo snel mogelijk een back-up van maken, terug bouwen in het systeem waar hij voor bedoeld is en van de site van Maxtor even een diagnostcis tooltje downloaden. Die kan je hel harde schijf controleren op allerlei futen (zowel drivers als hardware) en geeft ook eenduidig uitsluiting op de kans van slagen van een rma.
helaas kan ik m nu helemaal nergens meer lezen :( dat is pas sinds dat tikken zo, dus ik denk dattie ECHT kapot is... maar ik vroeg me dus af of iemand meer informatie heeft over de "vriezer-tip"?

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:16

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Mijn broer deed zijn versterker in de vriezer omdat die het niet lekker meer deed (hij kapte er regelmatig mee).

Ik zal eens vragen waarom hij dat deed. Versterker deed het na een kwartier in de vriezer wel meteen weer. :D

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ach, baat het niet dan schaad het niet. Ik zou er wel eerst een plastic zak omheen doen als je het probeert in verbnd met condens.

Wanbeleid is ook beleid.

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 14:42 schreef agent327 het volgende:
Ach, baat het niet dan schaad het niet. Ik zou er wel eerst een plastic zak omheen doen als je het probeert in verbnd met condens.
hmzz.. dat is inderdaad wel zeer handig ja... nog meer tips?

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik heb niet zo zeer een tip :)

Maar kun je het niet eens proberen ;)
Ik ben heel erg nieuwsgierig of het werkt :9~
Niet geschoten is altijd mis.

Dan kan ik me zus ook eens in de vriezer doen en kijken of zij dan ook beter functioneert >:)

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 15:21 schreef hives het volgende:
Ik heb niet zo zeer een tip :)

Maar kun je het niet eens proberen ;)
Ik ben heel erg nieuwsgierig of het werkt :9~
Niet geschoten is altijd mis.

Dan kan ik me zus ook eens in de vriezer doen en kijken of zij dan ook beter functioneert >:)
gebruik dan ook de tip van agent327... eerst een plastic zak eromheen >:)

maar goed, ON-TOPIC! iemand nog ideeën?

• BADgoofy2000
  • Laatst online: 24-12 08:55
Gewoon even op de kast kloppen al geprobeerd? Ik heb ook es zo'n schijf gehad(Die was ook al 6 jaar oud :) ) Werd ook niet gedetecteerd, maar zodra ik dan even rustig tegen de zijkant, of boven op, mijn kast klopte deed'ie het weer. Hoeft dus niet hard, gewoon rustig, paar keer proberen. En als dat niet werkt kun je je schijf uit je kast halen en dan even op de schijf zelf kloppen.

Over dat 'invriezen', ik heb er nog nooit van gehoord, maar misschien dat het wel werkt doordat het materiaal een beetje krimpt o.i.d. Als niks anders werkt ben je je data toch kwijt (of je moet er een paar duizend euro voor over hebben om de data terug te krijgen) en dan is dat invriezen het proberen waard.

Verwijderd

Ik heb het op mijn oude werk wel eens gedaan met 2,5" schijven (laptop).
HDD eruit even met de de spuitbus perslucht erop tot er ijs op stond, ijs afvegen en dan snel weer aansluiten, vaak (80%) deed deze het dan een minuut of 10 voor dat deze weer vastliep.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:49

Predator

Suffers from split brain

Nu door de koude krimpen de meeste componenten in de HDD.
Veel is dit niet maar aangezien het hier om µm's gaat zou dit wel wat kunnen uitmaken.
Namelijk als de kop tegen de schijf komt zou het kunnen dat deze er dan nog net van blijft.
Maar een blijvend effect kan ik me moeilijk voorstellen.

Als je een electronica op de onderkant van je hebt kan je het wel es proberen. Maar als je HDD zo koud heeft zal er snel condens op komen.

Je kan proberen he ;)
Snel in de vriezer in luchtdichte zak. Laten koelen. Eruit halen & aansluiten & booten, en hopen dat ie het ff doet zodat je wat data kan eraf halen :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Zelf heb ik eens een defecte HD (Per ongeluk, echt waar) op z'n koppie laten vallen.
Heeft daarna nog zeker 1 jaar gedraaid en is later vervangen omdat er een grotere in moest.
Ik zou het alleen niet aanraden, maar ja, als de vriezertruc het niet doet kan je dit proberen, of ff een klap met een schroevendraaier ofzo (niet te hard natuurlijk).

Ik ben er wel benieuwd naar of de vriezertruc het gaat doen.

• Passenger
hmzz... maar als je die hd UIT de luchtdichte zak haalt om vervolgens in je pc te hangen... krijg je dan geen last meer met condens e.d.? of heb je dat juist voorkomen door m in een luchtdichte zak in te vriezen?
het verhaal vind ik nu namelijk wel wat aannemelijker worden met die krimpende delen!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
op koude oppervlakten condenseert warme lucht
dus je zou een lucht- en waterdichte zak moeten hebben, invriezen, en dan laten afkoelen voordat je m aansluit

Verwijderd

Die condens krijg je evengoed wel hoor, als je een koud component in de warme lucht legt .
Daarom kan je het beter doen zoals ik al zei; met een spuitbus perslucht, dat is maar heel plaatselijk en veeg je de condens zo weg :0 , maar dat hoeft zelfs geeneens, want je moet de lucht niet op de componenten spuiten, maar op de "gladde" kant van metaal.

• Passenger
maar waar haal ik een spuitbus met perslucht?
Is er iemand die dit al eerder heeft gedaan en met succes?

• Predator
  • Laatst online: 18:49

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 03 januari 2002 18:37 schreef Tu-Tone het volgende:
maar waar haal ik een spuitbus met perslucht?
Is er iemand die dit al eerder heeft gedaan en met succes?
Een luchfles op 200bar :)
Ik heb er hier 2 staan ( om mee te duiken dus ).
Als die kraan openzet voor een tijdje worden de kranen wel zeer koud na een tijdje. Maar dat is omdat de druk verminderd en volume zelfde blijft :)

P*V/T=cte ->
V=cte

P/T = cte dus als P daalt, daalt ook T.

P=druk
T=temp
V=volume

Maar de lucht die eruit komt koelt zo snel niet hoor.
Ik snap niet hoe doophoofd daarmee ijs op die schijf heeft gekregen ?
Met wat heb je daar wel op geblazen ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-12 14:10

star-saber

Ryzen

dan moet je de bus op z'n kop houden
dan komt er wel ijs uit

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

tips? ik loste zulke probs op met een utra ata kabel er tussen teraggen... dat zijn dus die dunne ide kabels, die ata 33 zijn die wat dikkere, en die werken meestal niet op nieuwe mobos, voor hds op de primary ide. ze werken wel als bv cd rom of dvd in de sec ide...

hielp bij mij iig

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 19:20 schreef DAMAGE het volgende:
tips? ik loste zulke probs op met een utra ata kabel er tussen teraggen... dat zijn dus die dunne ide kabels, die ata 33 zijn die wat dikkere, en die werken meestal niet op nieuwe mobos, voor hds op de primary ide. ze werken wel als bv cd rom of dvd in de sec ide...

hielp bij mij iig
?? hoe zie ik het verschil? en gaat het hier ook over het "tikkende-schijf-probleem"?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik heb dit wel eens gedaan met een IBM Deskstar 75GXP en dat werkte gedeeltelijk. De schijf deed normaal niks (alleen kgg kgg kgg kgg). Na een uur in de vriezer werdt-ie gedetect en kon ik er data af halen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat na een paar GB de schijf er alsnog mee ophield (toen had ik het belangrijkste al gesaved). Je moet een lucht/water dichte zak hebben en 'm daar in afgesloten verpakken. Uurtje invriezen en dan direct aansluiten (op een klaarstaande pc met een OS en genoeg ruimte natuurlijk). Tijdens het draaien gaat de condens in het zakje en op de schijf druppels vormen... let er op dat het niet over de print van de schijf heen loopt, de rest (behalve een klein gaatje in de behuizing) is meestal waterdicht dus dat boeit niet zo... Succes met de operatie ;)

p.s. bedenk van te voren wat je wilt saven wat echt belangrijk is en begin daar mee...

Concrete Loop Watercooling

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 20:53 schreef FreeRider het volgende:
Ik heb dit wel eens gedaan met een IBM Deskstar 75GXP en dat werkte gedeeltelijk. De schijf deed normaal niks (alleen kgg kgg kgg kgg). Na een uur in de vriezer werdt-ie gedetect en kon ik er data af halen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat na een paar GB de schijf er alsnog mee ophield (toen had ik het belangrijkste al gesaved). Je moet een lucht/water dichte zak hebben en 'm daar in afgesloten verpakken. Uurtje invriezen en dan direct aansluiten (op een klaarstaande pc met een OS en genoeg ruimte natuurlijk). Tijdens het draaien gaat de condens in het zakje en op de schijf druppels vormen... let er op dat het niet over de print van de schijf heen loopt, de rest (behalve een klein gaatje in de behuizing) is meestal waterdicht dus dat boeit niet zo... Succes met de operatie ;)

p.s. bedenk van te voren wat je wilt saven wat echt belangrijk is en begin daar mee...
aha :) dat zijn nog es handige tips... maar dr is dus een redelijk grote kans dat het gaat werken? want ik heb hier nog geen negatieve ervaringen gezien...
en hoe krijg ik m in een luchtdichte zak? hoe maak ik zo'n zakje luchtdicht?

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Op donderdag 03 januari 2002 21:38 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

aha :) dat zijn nog es handige tips... maar dr is dus een redelijk grote kans dat het gaat werken? want ik heb hier nog geen negatieve ervaringen gezien...
en hoe krijg ik m in een luchtdichte zak? hoe maak ik zo'n zakje luchtdicht?
Ga eens na de Blokker of zo en vraag naar diepvrieszakken met een ventiel. Horen handige apparaatjes bij om de boel vacuum te trekken.

Mooi zitten? Barcelona chair!

• Rendier2710
  • Laatst online: 06:04
Op de site van maxtor staat een tool waarmee je de schijf kunt testen (vanaf bootflop). Je zou eens kunnen kijken wat die te melden heeft. Grappig vehaal trouwens van die vriezer. Ga morgen gelijk effe een paar schijven uit mijn la bij de kantine juf in de vriezer leggen. Geinig! >:)

• Passenger
Op donderdag 03 januari 2002 22:13 schreef Rendier2710 het volgende:
Op de site van maxtor staat een tool waarmee je de schijf kunt testen (vanaf bootflop). Je zou eens kunnen kijken wat die te melden heeft. Grappig vehaal trouwens van die vriezer. Ga morgen gelijk effe een paar schijven uit mijn la bij de kantine juf in de vriezer leggen. Geinig! >:)
werkt dat ook bij schijven die niet eens door de ide detectie heenkomen?

• I_stealth_I
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik ben zeer nieuwsgierig hoe dit afloopt :)

/dev/null

Verwijderd

Heb net 2 weken geleden precies hetzelfde probleem gehad en met precies dezelfde harde schijf.

Begon ook eerst te tikken (ERG). Daarna heb ik snel de stroom van mijn pctje afgehaald. Nog een proberen te starten en weer die tikken. Toen ineens begaf ie het helemaal, hij herkende hem dus ook niet meer bij de bios detectie.

Heb toen mijn twee hd's eruit gesloopt en die maxtor ff laten afkoelen en buiten de kast aangesloten. Toen gaf ie ineen weer teken van leven. Snel de belangrijke data over gezet naar een andere harde schijf en een nieuwe hd aangeschaft. *D

Heb wel vaker problemen gehad met die maxtor schijf. Van te voren kreeg ik ook al steeds meer problemen met schijffouten.

Misschien toch maar even je HD buiten leggen met dit koude weer of even goed doorelkaar heen rammelen :) zodat je misschien net je belangrijke data eraf kan halen.

Succes ermee.
Pagina: 1