Ik heb een Iwill KK266 mb met een losse Promise Fasttrack100 waar 2 harde schijven in RAID-0 aan hangen. De primaire hd hangt aan de onboard IDE controller. Ik maak vaak backups met Powerquest Drive Image, welk programma nog onder DOS werkt. Mijn mb weigert echter onder DOS de harde schijf in DMA mode aan te spreken, zodat het maken van een backup relatief lang duurt. Sluit ik de opstart hd echter aan op de Fasttrack100 dan wordt wel gebruik gemaakt van DMA. Mijn vraag is of het verstandig is om de onboard IDE controller niet te gebruiken maar in plaats daarvan een losse Promise Ultra100 te installeren en daar de primaire hd aan te hangen zodat er onder DOS wel gebruik gemaakt wordt van DMA? En als ik dan data van de primaire hd naar de RAID-0 config kopieer, kan dat dan een te zware belasting van de pci bus opleveren?
Op donderdag 03 januari 2002 11:29 schreef Deephouse het volgende:
Mijn vraag is of het verstandig is om de onboard IDE controller niet te gebruiken maar in plaats daarvan een losse Promise Ultra100 te installeren en daar de primaire hd aan te hangen zodat er onder DOS wel gebruik gemaakt wordt van DMA?
Zou ik wel doen, omdat dit altijd snel werkt
En als ik dan data van de primaire hd naar de RAID-0 config kopieer, kan dat dan een te zware belasting van de pci bus opleveren?
[i]nee, de PCI bus heeft gewoon limiet voor de datatoevoer, deze zal niet overschreden worden en ik heb nog niet meegemaakt dat een PCIbus hiermee over de zeik geholpen werd.
Wordwrapping is toch een mooi ding, moet er niet aan denken als je vraag niet afgebroken wordt door de layout 
Voor je onboard IDE controller zijn ook DOS-drivers te krijgen die em in DMA mode zetten, kan je ook nog proberen.
Als je toch overweegt een extra Promise U100 kaart erbij te zetten moet je deze in een PCI slot later dan die Fasttrak zetten, anders gaat je BIOS vrolijk van die U100 controller opstarten.
Overigens maakt het voor de PCI bus niet zoveel uit: die doet gewoon z'n 100MB/s en meer ook niet. Je onboard IDE controller zit toch ook al aangesloten op je PCI bus, dus maakt het nix uit.
Voor je onboard IDE controller zijn ook DOS-drivers te krijgen die em in DMA mode zetten, kan je ook nog proberen.
Als je toch overweegt een extra Promise U100 kaart erbij te zetten moet je deze in een PCI slot later dan die Fasttrak zetten, anders gaat je BIOS vrolijk van die U100 controller opstarten.
Overigens maakt het voor de PCI bus niet zoveel uit: die doet gewoon z'n 100MB/s en meer ook niet. Je onboard IDE controller zit toch ook al aangesloten op je PCI bus, dus maakt het nix uit.
Is het dan nog van belang in welk pci slot ik de ultra100 stop? Nu zit er een Fasttrack100 op pci2 en een netwerkkaart in pci3.Op donderdag 03 januari 2002 11:33 schreef terw_dan het volgende:
[..]
En dus de U100 controller in PCI4 of PCI5, zolang je maar zorgt dat je FastTrak100 eerder wordt gedetecteerd.
Hmm, ik heb zojuist de Ultra100 geinstalleerd en
daar m'n primaire hd en cd brander op aangesloten,
en onboard ide uitgezet. Sindsdien niets anders dan
spontane reboots in Windows XP (maar wel DMA onder DOS...).
Blijkbaar trekt een Enermax 350 het niet om 3 hd's, een cd brander, een Pabst 92mm fan op 5 volt en 4 pci kaarten
van stroom te voorzien. En oja, het geheel zit in een Koolance pc2 kast!
Weet iemand waar ik busmaster drivers kan vinden die
ik onder dos kan laden? Via google niets kunnen
vinden, behalve de constatering dat een Award bios dit niet standaard ondersteund...
Blijkbaar trekt een Enermax 350 het niet om 3 hd's, een cd brander, een Pabst 92mm fan op 5 volt en 4 pci kaarten
vinden, behalve de constatering dat een Award bios dit niet standaard ondersteund...
Maakt als het goed is niets uit, zolang je maar geen IRQ conflicten hebt.Op donderdag 03 januari 2002 11:51 schreef Deephouse het volgende:
[..]
Is het dan nog van belang in welk pci slot ik de ultra100 stop? Nu zit er een Fasttrack100 op pci2 en een netwerkkaart in pci3.
Het is volgens mij onzin dat je voeding het niet trekt.Op vrijdag 04 januari 2002 13:59 schreef Deephouse het volgende:
Hmm, ik heb zojuist de Ultra100 geinstalleerd en
ik heb een keertje 3 hdds(1x 5400 10GB 2x 30.6 7200), 4 cdroms (1x DVD 1x cdrom, 2x brander) met de nodige kaarten (NIC, TV, AGP, SOUND, MPEG, USB) en wat USB apparaten op een 235w voeding, dat ging allemaal goed.
Pagina: 1