ik kom er ff niet uit: lilo

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren Debian geinstalleerd op hda5. Mijn dualboot voor win98/XP staat op hda1 (XP staat op hda7).

Toen lilo geupgrade naar unstable. gezegd dat ie mag installeren in hda5, ook in mbr (dat had ik beter niet kunnen doen las ik later) en dat ie hda5 actief mag maken. dat laatste kon niet, omdat alleen primaire partities actief kunnen zijn.
vervolgens ff other=/dev/hda5 label=win in de conf gezet, maar bij het booten geeft ie nu alleen MBR, en dan het win2k bootmenu (wat op de actieve hda1 staat). Lilo boot dus gewoon de actieve schijf hda1 en doet verder niets.

Hoe kan ik nu lilo instellen dat ik wel tussen win/linux kan kiezen?
Of: ik kan ook met dd enzo een image maken van de linux partitie en die in boot.ini zetten, maar hoe moest dat de lilo conf er ook al weer uitzien? (want dan moet lilo niet in mbr denk ik).

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07
No comment

Verwijderd

Plak je lilo.conf eens ff?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 03 januari 2002 11:32 schreef Robthebest iets onzinnigs
OK, dan zal ik het ook maar weghalen ;)

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 03 januari 2002 11:36 schreef Schietschijf het volgende:
Plak je lilo.conf eens ff?
ff uit mijn hoofd dan:
lba32
boot=/dev/hda
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
default=linux
prompt
timeout=20

image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda5

other=/dev/hda1
label=win

Als je ff wacht zal ik ff naar linux booten...

• banaan-X
  • Niet online
OK, hier is ie:
lba32
boot=/dev/hda5
root=/dev/hda5
compact
install=/boot/boot.b
delay=20
map=/boot/map
vga=normal

image=/vmlinuz
label=linux

other=/dev/hda1
label=win
________

Ik zie nu zelf trouwens ook dat er niets van klopt. Maar zoals ik al zei had ik gelezen dat je lilo niet in je mbr moest zetten met XP. zo te zien installeert lilo zich nu op de linux partitie en kan ik met dd gaan werken.
Wat moet ik trouwens nog veranderen?

Nog een ander vraagje trouwens, ik heb bij de installatie van debian gezegd dat de ne2k-pci module moet worden geladen maar dat moet de rtl8139 zijn, waar verander je dat? En onthoudt ie dit ook als ik straks de kernel ga upgraden?

Verwijderd

Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft boot je vanuit MBR en met het commando lilo update je /dev/hda5 (je boot in lilo.conf) Verander dat eens in boot=/dev/hda en run dan Lilo eens weer :) Ik denk dat ie dan wel wil booten vanaf disk.

Verwijderd

Het kan geen kwaad lilo in je MBR te installeren. Sterker nog, alleen als lilo in de MBR staat kan 'ie dat boot menu van xp/win2k/nt afvangen. Eerst lilo, daarna de rest.

Je netwerk module wordt geladen in een start script in /etc/rc1.d of rc2.d. ;t Is alweer ff geleden dat ik debian heb gebruikt.

Doe cd /etc/rc1.d
grep ne2k *

je ziet dan vanzelf waar je netwerk module wordt geladen. Als je een andere kernel installeerd worden je start scripts niet veranderd, tenzij je make modules_install doet. :)

Over je lilo.conf:
/dev/hda5 is de 1e partitie op de extended partitie. Die gaat nooit booten. Gewoon alleen maar primairy partities gebruiken. Waarom heb je zoveel partities op die disk staan?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 03 januari 2002 11:57 schreef Schietschijf het volgende:
Het kan geen kwaad lilo in je MBR te installeren. Sterker nog, alleen als lilo in de MBR staat kan 'ie dat boot menu van xp/win2k/nt afvangen. Eerst lilo, daarna de rest.
Waarom lees je dan zoveel verhalen dat je lilo beter niet in je mbr kunt zetten?
Je netwerk module wordt geladen in een start script in /etc/rc1.d of rc2.d. ;t Is alweer ff geleden dat ik debian heb gebruikt.

Doe cd /etc/rc1.d
grep ne2k *

je ziet dan vanzelf waar je netwerk module wordt geladen. Als je een andere kernel installeerd worden je start scripts niet veranderd, tenzij je make modules_install doet. :)
Eh nee, er staat daar wel networking, maar modules veranderen moest toch echt ergens anders...
Over je lilo.conf:
/dev/hda5 is de 1e partitie op de extended partitie. Die gaat nooit booten. Gewoon alleen maar primairy partities gebruiken. Waarom heb je zoveel partities op die disk staan?
Omdat:
hda1 - win98 - 2GB
hda2 - winxp - 7GB
hda5 - ext2 - 9GB
hda6 - swap - 512MB
hda7 - fat32 (game/app) - 19GB
hda8 - fat32 (media) - 19GB

En voor deze prachtige D740X 60GB heb ik lang gespaard ja ;) .

En linux kan echt wel geboot worden vanaf een logische schijf hoor. De lilo bij RH 6.2 kon dat al.

En geeft het nu niet dat lilo OOK op hda5 staat? Of kan ik beter debian even opnieuw installeren?

Verwijderd

Je bootsequence kijkt eerst in je MBR dan pas verder. Als je in je MBR dus een goede bootloader hebt staan is het niet erg dat je dat ook op een andere partitie hebt staan. Is wel vervuiling, maar ach.. Nieuwe install lijkt me zwaar overdone. Staat er in /etc/modules.conf niet iets voor je nic ?
Lilo.conf --> ik zie net dat je ext2 hebt, zet er nog even een regeltje onder met read-only

Verwijderd

Ik vind de hoeveelheid partities op die disk wel erg overdreven. Waarom heb je xp en 98 niet gewoon op dezelfde partitie geinstalleerd?

En je swap partitie hoeft echt niet zo groot. 200Mb is meer dan genoeg.

Verwijderd

Waarom lees je dan zoveel verhalen dat je lilo beter niet in je mbr kunt zetten?
[..]
Om dezelfde reden dat ze in linux magazine zeiden dat je na een fdisk (linux) beter ff kunt rebooten. Overdreven voorzichtigheid.
Eh nee, er staat daar wel networking, maar modules veranderen moest toch echt ergens anders...
Insmod voor je netwerkdrivers wordt gedaan als je machine opstart, en overschakeld van run level 1 (single user) naar level 2. Staat er in /etc/rc2.d iets van modules?
En geeft het nu niet dat lilo OOK op hda5 staat? Of kan ik beter debian even opnieuw installeren?
Ik zou alles ff helemaal opnieuw doen. Win98 en XP op zelfde partitie. Ik heb thuis 98 in c:\windows en xp in c:\winxp geinstalleerd. werkt prima. en je programma's kan je gewoon op dezelfde plaats installeren. Scheelt ook weer ruimte.
Je linux swap partitie moet echt kleiner. Meer dan 200Mb gebruikt 'ie toch niet. Ook zonde van de ruimte, ook al is het maar 300Mb.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 03 januari 2002 12:41 schreef Schietschijf het volgende:

[..]

Om dezelfde reden dat ze in linux magazine zeiden dat je na een fdisk (linux) beter ff kunt rebooten. Overdreven voorzichtigheid.
[..]
Je kunt alleen niet zo voorzichtig mogelijk zijn met lilo. Sinds Mdk 8.1 bijna alle win NT partities vakkundig weet te verkloten ben ik erg voorzichtig :(
Insmod voor je netwerkdrivers wordt gedaan als je machine opstart, en overschakeld van run level 1 (single user) naar level 2. Staat er in /etc/rc2.d iets van modules?
[..]
Kijk eens in /etc/modules.conf
Ik zou alles ff helemaal opnieuw doen. Win98 en XP op zelfde partitie. Ik heb thuis 98 in c:\windows en xp in c:\winxp geinstalleerd. werkt prima. en je programma's kan je gewoon op dezelfde plaats installeren. Scheelt ook weer ruimte.
Je linux swap partitie moet echt kleiner. Meer dan 200Mb gebruikt 'ie toch niet. Ook zonde van de ruimte, ook al is het maar 300Mb.
Moet jij weten dat je het zo doet, ik vind aparte partities handiger. Bovendien gebruik in win98 nog maar zelden. En progs installeer ik op d: en die kan win98 ook zien.

Swap van 512 is echt niet raar hoor. Kernel 2.4.x is erg swapperig ;) Het gewone ram schijnt er zelfs eerst in te worden gestopt voordat ie echt swap gebruikt. Dus als ik 256MB ram heb heeft het totaal geen zin om 200 (of 300) MB swap te reserveren. Vandaar dat ik 'zoveel' heb gedaan.

Verwijderd

Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je er dan over vragen?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 03 januari 2002 12:58 schreef Schietschijf het volgende:
Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je er dan over vragen?
Omdat ik het bijna wist ;) Ik wilde ff weten hoe het nou precies met die mbr en hda5 zat. Verder heb ik idd al behoorlijk wat linux ervaring, maar die kennis is wel een beetje een gatenkaas ;) .
En ik vroeg je toch niet om te vertellen of mijn partitie indeling handig is? En met die modules, dat klopt gewoon niet wat je zegt..., want een module wijzigen voor een apparaat doe je in dat conf bestand.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 03 januari 2002 12:41 schreef Schietschijf het volgende:
Vroeger was dit wel degelijk nodig, omdat alleen zo (bij sommige BIOSsen/controllers/HDs ??) de partition table opnieuw ingelezen wordt.
Bij de huidige Linux kernels / fdisk versies is dit afaik geen issue meer.
Op donderdag 03 januari 2002 12:49 schreef banaan-X het volgende:
Swap van 512 is echt niet raar hoor. Kernel 2.4.x is erg swapperig ;) Het gewone ram schijnt er zelfs eerst in te worden gestopt voordat ie echt swap gebruikt. Dus als ik 256MB ram heb heeft het totaal geen zin om 200 (of 300) MB swap te reserveren. Vandaar dat ik 'zoveel' heb gedaan.
De 2.4 kernels (ik weet niet of hier nog verschillen zijn tussen de RR en AA VMs) halen een block die naar de swap geschreven is niet weg als deze wordt teruggeswapt naar het RAM.
Dit houdt in dat dat block op dat moment zowel in het RAM als in de swap staat. Dit heeft als voordeel dat als dat block weer uitgeswapped moet worden het niet daadwerkelijk naar de HD geschreven hoeft te worden - het staat er immers nog. Het nadeel is dat deze taktiek wat meer swapruimte verbruikt.
Ikzelf heb overigens niet zo heel veel van dit gedrag gemerkt... Mijn laptop met 192 meg ram heeft zelden meer dan 50 meg swap in use. Maar wat teveel swap kan nooit kwaad (hoewel ik persoonlijk bij 256 meg RAM voor 256 meg swap had gekozen, denk ik).
Pagina: 1