PASO versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:16
Ik heb twee monoblokken van het merk PASO, met twee daarbij passende boxen. De monoblokken zijn oud (heel erg oud). Er zitten nog DIN aansluitingen op (rond 5 pins). Aan de voorzijde zitten 3 potmeters (volume, bass, treble), 2 leds (power en "overload") en een tuimelschakelaar (power).
De blokken zijn niet te tillen, ze zitten samen in een zelfgebouwde flightcase (godzijdank met wielen er onder).
Ik heb een verloopbordeje gemaakt om de speaker met XLR pluggen aan te sluiten en gewoon RCA voor de input te gebruiken.
Op de achterzijde zit een hele rits aan aansluitingen, voor wattage van de speakers. Maar ook aan de - zijde van de speakers zijn er 2 mogelijkheden, en boven die aansluitingen staat 70 of 100 volt. Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent, ik zou 4 ohm-8 ohm voor impendantie beter begrijpen? En heeft er verder iemand informatie over deze versterkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ik denk dat die 70 en 100 volt gebruikt werden voor bv. omroepinstallaties door de hogere spanning heb je minder signaal verlies.

Tja verder zou ik het ook niet weten hoe je alles moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Op donderdag 03 januari 2002 11:59 schreef Taco het volgende:
Ik denk dat die 70 en 100 volt gebruikt werden voor bv. omroepinstallaties door de hogere spanning heb je minder signaal verlies.

Tja verder zou ik het ook niet weten hoe je alles moet aansluiten.
Het signaal is wel sterker op 100 volt heb ik ontdekt.
Ik PASO in de USA maar eens mailen. Maar dan moet ik eerst het type zien te achterhalen (staat niet op het apparaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21877

Dit is inderdaad een versterker voor omroep installaties, je hebt hier speciale speakers voor nodig (met ingangs transformator) anders blaas de speakers geheit ( :? ) op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Op donderdag 03 januari 2002 13:12 schreef doophoofd het volgende:
Dit is inderdaad een versterker voor omroep installaties, je hebt hier speciale speakers voor nodig (met ingangs transformator) anders blaas de speakers geheit ( :? ) op..
[corrigerend] geheid [/corrigerend]

Laat ik die nou ook bij die versterkers hebben gekregen. Ze zijn van het (voor mij) onbekende merk CAIRO (geloof ik). Zwart, 3-weg, ongeveer 1,20 hoog. Die heb ik open gehad en ik verbaasde me al over de grote trafo die daar in hing.

De combinatie maakt een hoop lawaai :), dat is iets wat zeker is, nog wel een leuke anekdote over (heb het spul al een poosje, bij interesse klop ik het wel in). Ik gebruik de spullen nu in de voetbalkantine na de wedstrijd een beetje cd-tjes draaien.

Ik heb de versterkers trouwens wel eens getest met 40 watt boxen (8ohm), die zijn er niet uitgeknald (niet zo hard gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Schop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Het zijn inderdaad versterkers voor omroepsystemen, hoornluidsprekers ed. :)
Het merk PASO is ook een van de bekendere producenten van hoornluidsprekers, die wij trouwens op mijn werk ook in de verhuur gebruiken. Wil je zeker zijn dat je boxen langer mee gaan dan vandaag dan zou ik zeker die trafo's daarin monteren. ;)
Normale speakers zijn nou eenmaal niet gemaakt om op 100 Volt te werken, er zat ook niet voor niks een travo in die bijbehorende speakers |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Op dinsdag 08 januari 2002 10:37 schreef 01V het volgende:
Het zijn inderdaad versterkers voor omroepsystemen, hoornluidsprekers ed. :)
Het merk PASO is ook een van de bekendere producenten van hoornluidsprekers, die wij trouwens op mijn werk ook in de verhuur gebruiken. Wil je zeker zijn dat je boxen langer mee gaan dan vandaag dan zou ik zeker die trafo's daarin monteren. ;)
Normale speakers zijn nou eenmaal niet gemaakt om op 100 Volt te werken, er zat ook niet voor niks een travo in die bijbehorende speakers |:(
omdat er nogal met die speakers was gesleept rammelde er iets in een van de kasten. Toen ik hem open maakte bleek een flinke trafo (3 van de 4 schroeven) los te zitten. Ik heb alle soldeer contacten ververst en de trafo weer vast gezet (bij de andere uiteraard ook). Maar hoe kan ik uitvinden welke connectie ik moet maken tussen de speakers en de versterkers (70 Volt of 100 Volt), staat dat op de trafo's of moet ik het proefondervindelijk (leuk he scrabble |:( ) uitzoeken?
ik vind het overigens nog steeds leuk speelgoed...... *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21877

Meestal wordt de 70V uitgang gebruikt, de 100V aansluiting gebruik je alleen als je meerdere speakers (ik dacht 12 per kanaal) of lange lengtes gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Op dinsdag 08 januari 2002 12:04 schreef doophoofd het volgende:
Meestal wordt de 70V uitgang gebruikt, de 100V aansluiting gebruik je alleen als je meerdere speakers (ik dacht 12 per kanaal) of lange lengtes gaat gebruiken.
Ok thanks. Beantwoord mijn vraag. Slotje?

edit:

Taalfout

[edit2]
Nog geen slotje!
[/edit2]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Op dinsdag 08 januari 2002 12:04 schreef doophoofd het volgende:
Is niet helemaal waar, 100 Volt wordt ook vaak voor enkele setjes gebruikt, dus niet perse meerdere. Maar idd. 100 V wordt meestal gebuikt bij grotere belastingen (meerdere speakers) en 70 V meestal niet. :)

Ik zou gewoon die 70 V uitgang gebruiken en als dat goed gaat gewoon zo laten.. (er staat niks achter op de speakers neem ik aan...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Op dinsdag 08 januari 2002 14:13 schreef 01V het volgende:

[..]

Is niet helemaal waar, 100 Volt wordt ook vaak voor enkele setjes gebruikt, dus niet perse meerdere. Maar idd. 100 V wordt meestal gebuikt bij grotere belastingen (meerdere speakers) en 70 V meestal niet. :)

Ik zou gewoon die 70 V uitgang gebruiken en als dat goed gaat gewoon zo laten.. (er staat niks achter op de speakers neem ik aan...) ;)
Ze staan nu ook idd op 70 V, ik heb het wel geprobeerd om 100 V te gebruiken. De speakers geven dan meer geluid (niet veel maar toch), maar omdat ik niet wist of het schadelijk was en de geluidswinst niet groot was heb ik ze weer terug op 70 V gezet. :)

Op de speakers staat idd niets. Alleen op de voorzijde staat CAIRO (geloof ik, ze staan momenteel niet naast me). Ik kan me wel herinneren dat er iets op de trafo's stond, maar wat ben ik vergeten.

De speakers zijn 3-weg en worden via verschillende hoeveelheden wikkelingen van de trafo afzonderlijk aangestuurd, ook dat vond ik opmerkelijk (niet een gewoon scheidingsfilter) :?

Voorlopig blijf ik ze in de kantine maar gewoon gebruiken, veel mee sjouwen is niet prettig voor je rug heb ik ontdekt. |:(
Pagina: 1