Toon posts:

Audio voor in de auto, wat kopen we?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik een auto kopen (Honda Prelude waarschijnlijk), maar ik twijfel nog wat voor geluid ik erin moet gooien.

Wat is een beetje goed en zijn versterkers/subwoofers aan te raden of is dat gewoon onzin.
Wat voor speakers klinken een beetje goed (en kosten geen duizend piek per speakerset)
Wat is een goeie radio/cd-speler (wisselaar?)

Alvast bedankt voor tips. ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Hmm, leuke auto.
Car audio is echt een totaal andere wereld dan HiFi. Persoonlijk interesseert het me niet in het minst. Ik weet er dus ook niet zoveel vanaf.
Maar ik zelf ook wel eens gezocht voor mijn eigen auto, dus ik doe toch maar een aanzet.
Bij auto's worden vaak kastloze speakers gebruikt, iets waar ik geen fan van ben. Bovendien zijn subs erg in zwang. Je hebt zoiezo verschillende types (geldt ook voor HiFi en HT): gesloten, vented (bass reflex) en band pass. Elk heeft zo zijn voordelen, maar bass reflex wordt het meest gebruikt. Plaatsing is nog moeilijk van zo'n grote kast, dus worden ze vaak in de achterbak gelegd. En dat is dus mijn bezwaar tegen car audio, het is altijd zo'n compromis. Je kan nooit de speakers kwijt en de akoustiek is gewoon kl*te.
Wat een goeie oplossing is, is om een paar HiFi speakers (boekenplank model uiteraard) te kopen en die op de hoedenplank neer te leggen, heb ik ook gedaan met mijn auto.
Een aparte amp is waarschijnlijk ook wel aan te raden aangezien die standaard dingen echt niets voorstellen. Let er wel op dat je "autoradio" pre outs heeft, alhoewel sommige amps ook op speakerlevel aangesloten kunnen worden.
Voor de "autoradio" betreft, ik zou degene nemen met het medium (cd, minidisc, mp3) dat jij denkt het meest te gebruiken. Als je voor cd kiest, dan zou ik een wisselaar overwegen, die zijn erg handig. Gaan hannessen met cd's terwijl je rijdt is nogal gevaarlijk (hetzelfde geldt voor handmatig zenders opzoeken met een tuner, een vriend van mij weet daar alles van :P).

Jag

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Tja audio in de auto ik vind dat ik zelf wel een perfecte oplossing heb gevonden :).

Ik zal aan "carstereo" nooit veel geld uitgeven,dat doe ik trouwens wel voor de hifi thuis.Dus heb ik hetvolgende gedaan: Een redelijke autoradio met cd speler (ik haat wisselaars,dus gewoon cd speler voorin), voor fl 300,- gekocht.(Was wel een overjarig model daarom zo goedkoop wel nieuw in doos,intereseert mij echt geen bal of ik model 2000 of 1999 heb).

Dat ding heeft genoeg power om lekker te blerren in de relatief kleine ruimte van een auto.
Ik had nog 2 huiskamerspeakertjes liggen die ik in de achterbak heb gedonderd en zowaar met voor de standaard speakertjes klinkt het nog best aardig(fader wel meer naar achter).

Ik had een 206 en daar klonk het als een tiet(voor dat geld dan) nu met mijn 406 is het wat minder omdat deze een gesloten kofferbak heeft en daar komt het hoog en midden niet door de bas is nog steeds prima.

Ideaal lijkt mij om zo'n bose subwoofer syteempie (die melkpakkies) voor weinig op de kop te tikken en die pakkies gewoon op je hoedenplank zetten.

Voor thuis is zo'n bose systeem helemaal ruk maar voor in de auto gaat het nog wel.

Ik heb dus voor 300 piek een redelijk acceptabel geluid.

Greetz Jur

Verwijderd

die van Pioneer vind ik persoonlijk wel tof http://www.pioneerelectronics.com/car/Default.htm

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De echte kenner doet het als volgt.

Hifi setje (2 weg, 3 weg) voorin met aparte amp. Filteren op High pass rond 80-120. Achter of anywhere, de sub. Een goed afgestelde sub weet je niet te vinden, het laag komt overal vandaan. Als sub is het makkelijkst een freeair. Voordeel, makkelijke installatie en makkelijk in het geluidsbeeld in te passen, snel Hifi geluid. Nadeel, niet zo strak en slechte belastbaarheid, speaker krijgt grote stress, vanwege het ontbreken van een controlerend volume oftewel elke 2 jaar een nieuwe kopen. Bass reflex, laag gaat diep door, goede belasbaarheid, geluid niet heel strak. Gesloten kist, niet erg goed te belasten, superlaag valt tegen, enorm strakke bas. Bandpass, enorm rendement, alleen geen strakke bas, indien echt goed gebouwd redelijk. Achterin nog een middentoner gooien met bandpass filtering van 400-8000 Hz of zo voor rear fill. De voorste tweeters met weerstanden afstemmen op het rechter en linkeroor voor een juist stereobeeld, je zit immers niet in het midden. Je geluid komt nu van voren, de rearfill laat het ruimtelijk klinken en door de akoestische koppeling van de sub aan de frontwoofers komt het laag lekker voorin met geen aanwijsbaar bonkende sub ergens. Met 4 x 50 watt continue versterker met actieve filters aan boord is dit prima te realiseren. Front en rear op twee kanalen, waarbij de rear gebrugd zit over de kanalen, passief filteren. Sub op gebrugd kanaal, klaar is klara. Zo'n versterker van Kenwood is voor 500 pieken wel te krijgen.

De analfabeet in hifi in de auto knalt natuurlijk een paar idioot grote speakers in zijn hoedenplank met als resultaat een stevig geluid, maar een stereobeeld, waar de honden geen brood van lusten. Mijn advies, begin met een goede radio, die hou je zeker een aantal jaar en investeer als eerste echt in een goede frontset van 500+ gulden, daar bouw je later verder een heerlijk systeem mee op. Wil je knallen, doe dan dikke speakers achterin met eventueel een sub en versterker, beestachtig knallen!!

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://www.speakerland.com/index.htm

Ik heb mijn setje speakers en subwoofer hier vandaan en ben zeeeer tevreden.

Zorg ervoor dat het belangrijkste geluid van voren komt. Je gaat in je huiskamer toch ook niet achterstevoren zitten???

Verstevig zonodig de binnenkant van je voordeuren met een flinke laag tektiel. Achter luidsprekers zijn minder belangrijk. Een subwoofer is aan te raden + een behoorlijke versterker.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:42

MicroWhale

The problem is choice

Simpele oplossing met goede geluidskwaliteit:

(of het in die Prelude past is een andere vraag)

- Sony (4x40w) 10x CD-wisselaar + afstandbediening fl. 500,-.
- VDO Dayton 240w 9"x5" ovaal achter fl 250,-.
- Philips 110w 5" rond voor fl 100,-.

De sony is voor de afstandbediening; zit je niet naar beneden te kijken als je iets met die radio wil.
Al met al voor 850 piek een solide oplossing met een lekker kwaliteitje. Zorg dat je alles goed vastdraait! :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Voor het betere spul moet je toch even hier http://www.lanzar.com/product_lanzar.html kijken. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

"Voor het betere spul moet je toch even hier http://www.lanzar.com/product_lanzar.html kijken. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat."

hehe, ja... om vervolgens weer fijn uit je auto gestolen te worden ;)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Xanandu> Weet je hoe je moet quoten??

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
hij weet iig geval wel hoe je moet kopieren en plakken :) >:)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Pagina: 1