Keffies zijn penetrant!

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Goedendag mensen!

Mijn pa heeft al een tijd zijn huidige audio-installatie:

- Nad 304 versterker
- Kef Q30 speakerboxen
- aristona CD-wisselaar

Het geluid valt tegen, daar komt het op neer. De middentonen zijn bij sommige CD's penetrant, het schettert je in de oren. Bij sommige CD's is dit niet zo.

Waar kan dit aan liggen. Hebben jullie ook al eens zoiets gehad?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Bij mij is het hoog (en het laag :)) een beetje overheersend op hoge volumes (waarbij je gevoeligheid voor hoog en laag relatief omhoog gaat tov midden), maar dat is gewoon typisch B&W.

Jag

Verwijderd

Het kan aan alles liggen.
Het kan aan de cd's liggen (onwaarschijnlijk, behalve als het kopies zijn)
Het kan ook aan de cd-speler liggen (Aristona is toch inferieur aan Nad en Kef, cd-wisselaars klinken vaak ook weer minder dan gewone cd-spelers).
Ik denk dat er niet veel mis zal zijn met de speakers, en ook de versterker is van een betrouwbaar merk. Je moet gewoon proberen het op te lossen door alle componenten te verwisselen met een ander type en dan het verschil luisteren (wel elk component afzonderlijk omwisselen).

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hmmm... De CD-speler. Waaraan weet je of je een goede CD-speler hebt? Ja, aan goed geluid, maar wanneer heb je dat? Wat zijn de verschillen (fysiek) tussen een "goede" en een "slechte" CD-speler?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Leen een CD-speler van iemand, sluit hem aan, en vergelijken maar... Probeer een goedkope Technics, die klinken niet zo 'hard'.

Gewicht kan een indicatie van kwaliteit zijn. Een stabiel apparaat heeft minder last van trillingen, waardoor bijvoorbeeld de foutcorrectie minder vaak in actie hoeft te komen en het geluid natuurlijker blijft.

Vergeet trouwens niet dat een heleboel CD's gewoon K*T klinken, en op een duurdere installatie en/of met een analytischer karakter HELEMAAL K*T!.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Jag

Jag

Iedereen gaat er al vanuit dat er iets fout is, misschien horen die speakers wel zo te klinken, en past dat niet bij TB's smaak.
edit: neemt niet weg dat je er misschien wel wat aan kan veranderen.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Mijn vader vindt het ook... We zullen binnenkort naar Eringa gaan en daar het een en ander kloten...
Ik vindt de geluidskwaliteit van die Keffies trouwens sowieso tegenvallen bij mijn soort muziek. Met klassiek enzo klinken ze echter haarzuiver!
Ik draai dingen zoals Live, Smashing Pumpkins

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
*oops*

• Auke
  • Niet online
TB geef je nu zelf het antwoord al niet??

Ooit gehoord van luidsprekers die speciaal voor klassieke muziek worden gemaakt?

Eringa is trouwens een top zaak erg goede service.

Verwijderd

Wat je kan proberen is de laser te reinigen van de cd-speler. Dit doe ik altijd met een beetje alcohol op een wattenstaafje, dit is niet de makkelijkste manier, maar wel de goedkoopste (anders moet je een schoonmaakcd kopen)
Het kan ook komen doordat de luidsprekerkabels en de interlinks geoxideerd zijn. Bij de luidprekerkabels, kun je gewoon een nieuw/schoon stukje strippen. Voor de interlinks moet je een beetje(!) contactspray spuiten op de uiteinden (cinch)
suc6

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

TIP: Maak nooit maar dan ook nooooit je cd speler schoon met een schoonmaak cd!!!!!

Keffies klinken trouwens over het algemeen prima.
Ik lees hier de laatste tijd veel fabels bijv tannoy en rotel gaan niet samen,ik heb ff zo'n setje aangesloten en geloof mij ik vind het perfect klinken voor dat geld.

Maar ja het probleem met geluid is en blijft natuurlijk altijd "smaken" verschillen.... :)

We moeten maar is een gathering of audiofielen organiseren,kunnen we is de systeempies naast elkaar setten ben toch benieuwd wie wat mooi vind klinken.

Greetz Jur

• Jag

Jag

Ik lees hier de laatste tijd veel fabels bijv tannoy en rotel gaan niet samen,ik heb ff zo'n setje aangesloten en geloof mij ik vind het perfect klinken voor dat geld.
Ik voel me niet aangesproken :)
We moeten maar is een gathering of audiofielen organiseren,kunnen we is de systeempies naast elkaar setten ben toch benieuwd wie wat mooi vind klinken.
Ja, leuk! Als er nog serieus moet worden versterkt, dan ben ik je man.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Auke> Eringa is top! Mijn vader had deze set daar dus gekocht, hij komt een half jaar later weer om een koptelefoon (Beyerdynamic) te kopen, het eerste wat die verkoper zegt is "Dag meneer Blom". Heeft ie onthouden! Geweldig!

Gathering of audiofielen? Geweldig. Maar ik heb niet zo'n dure goede installatie. Technics (SA-EX120)versterker met zelfbouwboxen die bijna af zijn. Ik ben trouwens niet tevreden over de tweeter. Van het merk Tonsil, kent iemand die?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Trouwens, ik zal ff vertellen hoe ik mijn eigen CD-speler heb schoongemaakt> Openmaken, met theedoek overheen wrijven en weer dicht doen. Hij deed het weer perfect. Ik hoop niet dat dit schadelijk is. ('t is niet de goede manier, dat weet ik)

Verwijderd

TIP: Maak nooit maar dan ook nooooit je cd speler schoon met een schoonmaak cd!!!!!
Waarom eigenlijk niet?

• Jag

Jag

Ik heb over schoonmaak cd's gehoord dat het de grootste onzin was, maar ik heb helaas geen bronvermelding.

Jag

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Even afgezien van de klankkleur van KEF boxen, (gericht op voornamelijk klassiek) hoort natuurlijk een Aristona ( :r ) CD-player helemaal niet bij die set thuis !

En dan komt er nog eens bij dat het een wisselaar is, en die hebben sowieso al gods-gruwelijk last van resonanties, omdat die dingen (bijna) nooit een fatsoenlijk, stabiel loopwerk hebben.

Sluit gewoon ff een gewoon, standaard (NIET wisselaar) playertje aan uit de prijsklasse van een piekie of 500,- en luister dan nog eens....

Ik denk dat dat al heel veel verschil oplevert...

Aannames zijn fataal.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Bedankt, zullen we eend doen!

BTW, 't is al een hele ouwe CD-speler, ik dacht de eerste wisselaar van Aristona.

• Jag

Jag

Ik denk dat dat al heel veel verschil oplevert...
Het kan misschien een verbetering geven, maar de Keffies zullen er echt niet minder om gaan schetteren.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Misschien komt het daar wel door. t'is trouwens niet bij alles CD's zo...

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
In CD-spelers zit een wereld van verschil:

Ik heb een al wat oudere Sony, nog met een 18 bits digitaal filter,
en een goedkope, vrij jonge Kenwoord met een 1 bit digitaal filter.

Je zou verwachten dat de Kenwood, omdat ie 2 jaar nieuwer is, beter zou klinken, maar, de Sony klinkt stukken beter: ruimtelijker, dynamischer, helderder.

Natuurlijk is het zo dat smaken verschillen, maar het zou goed kunnen, dat genoemde componenten gewoon niet bij elkaar passen. Mij lijkt een Aristona CD-speler aardig overgewaardeerd in dit setje. Bij een NAD versterker zou ik ook een NAD cd-speler zetten, met een goede interlinkkabel.

Houdoe

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Het is trouwens onzin dat schoonmaken van de laser invloed heeft op de klank. Natuurlijk kan een vieze laser leesfouten maken, maar die resulteren in tikken of overslaan van de CD, niet in vervorming.

Houdoe

• Heintje
  • Laatst online: 09-06 16:15
Nou, een vuile lens zorgt er anders wel voor dat de foutcorrectie als een gek moet werken, wat de geluidskwaliteit echt wel negatief beinvloedt.
Ik blijf nog even bij m'n advies voor een Technics-cd-speler. Die kan de problemen een eind oplossen.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Pagina: 1