Vraag over subwoofer.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gkros
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-06-2023
Als je een subwoofer heb moet dat ding dan dicht bij de tv staan of maak dat niks uit waar hij staat.
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat hij er zo dicht mogelijk bij moet staan,en nou zij een maat van me dat dat niet nodig is wie weet hoe dat zit.

• Heintje
  • Laatst online: 09-06 16:15
Het is vooral een kwestie van experimenteren. Het ligt helemaal aan de akoestiek van je ruimte en de apparatuur. Sommige subs zijn echte subs, en werken subtiel op echt lage frequenties waardoor plaatsing minder kritisch is. Andere subs zijn gewoon boemboxen die je overal bovenuit hoort, en waarbij de plaatsing dus kritischer is: het is vervelend om de lage tonen uit een bepaalde hoek te horen komen. In dat geval is plaatsing bij de TV (tussen de hoofdluidsprekers) logisch.

Zelf vind ik het prettig om de sub dichtbij de luisterplek te hebben (bij mij staat 'ie naast de bank) omdat je hem dan ook 'voelt'.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Verwijderd

Hoi
Hangt er een beetje vanaf welk model en merk je hebt, scheidings frequency enz. Als je mij ff in je icq lijst zet dan kan ik je beter helpen, ok ? #49073098

Enneh, Heintje, een goede sub voel je altijd even veel, waar die ook staat in je kamer en ook wanneer die zacht staat en er is een zware bass scene. Bijvoorbeeld REL, dat merk roeleert zeker on der de subs.

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

Rel Storm :) :) :)
Op m'n werk staat er 1 op 1e verdieping...op begane grond hebben ze nu scheur in betonnen plafond....zegt denk ik genoeg :) :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Rel Storm
Op m'n werk staat er 1 op 1e verdieping...op begane grond hebben ze nu scheur in betonnen plafond....zegt denk ik genoeg
Mex, ff een slp drag race houden ;)?

Een sub hoeft in ieder geval niet dicht bij je tv te staan, is ook zeker niet aan te raden, gaat je tv zo van vervormen :P.
Een sub moet je niet kunnen plaatsen, dat is het idee. Als je wel kan horen waar ie staat, staat ie fout/verkeerd ingesteld. Ik weet niet wat voor sub je hebt, maar laat hem weergeven tot zo'n 50-60Hz of, mag hoger afhankelijk van jouw smaak/hoofdluidsprekers. Als je dat bepaald hebt, moet je de sub op je luisterplek zetten, dan wat muziek opzetten met laag erin (hoeft niet per se veel te zijn), en dan loop je door je kamer heen, en luister je waar je het laag het beste vind klinken en dat hoeft niet per se het hardst te zijn, daarvoor is de volume knop juist. Dan zet je sub op die plek, en regel je het volume. Eigenlijk moet je hem met een dB meter en een pink noise bron calibreren, maar die dingen heeft niet iedereen thuis liggen.

Jag

• Heintje
  • Laatst online: 09-06 16:15
Jeft, niet mee eens. Ik heb een REL Storm voor m'n audio-set, een REL strata voor m'n video-set (en nog een Quake voor de computer-set): ik weet dus dat REL roeleert ;)!

Als ik m'n (audio-)luisterstoel maar een meter naar achteren verplaats verdrink ik opeens in de bassen! Het ligt volgens mij voor een belangrijk deel echt aan je kamer en hoe die reageert op al die schokgolven. Experimenteren met de plaatsing is echt noodzakelijk (en een dikke marmeren plaat onder je sub helpt ook !).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• gkros
  • Laatst online: 04-06-2023
Ik heb nu geen sub maar ik had hier die sony pascal en die sub had ik toen naast de tv omdat dat in de beschrijving stond als ik dan halverwege de kamer kwam hoorde je die kleine speakers heel schel en hoorde je dat die sub van voren kwam en dat was dus niks en heb ik ze gelijk weer terug gegeven,maar ik wil toch kleine speakers hebben dus vandaar dat ik dat vraag.
Ik heb nu de kenwwood 21 serie staan maar de speaker die erbij horen vind ik te groot en het surround vind ik niet al te best zodoende.

• Jag

Jag

maar de speaker die erbij horen vind ik te groot
Te groot?! Ruimte problemen of zo? Bij mij moet altijd alles wijken voor mijn geluidsapparatuur, zie de topic over EAW laagkasten. Speakers moeten groot zijn, dat hen je nou eenmaal nodig om lage tonen te produceren, alhoewel een sub een redelijke oplossing kan zijn. Maar één sub met een stel sattelieten vind ik persoonlijk nergens naar klinken, je kan altijd de sub plaatsen, en dat is niet de bedoeling.

Jag

Verwijderd

Heintje, je hebt helemaal gelijk, maar sommige subs geven nog een klein deel van de mid-bas weer en die subs moet je dus niet verbergen. Voor pure onvervormde bas moet je je sub zo vrij mogelijk in de kamer zetten, voor een xtra boost in een hoek, maar dat raad ik niet aan, gaat ten koste van je geluidskwaliteit

Verwijderd

Het licht eraan wat voor sub je hebt. Ik heb zelf een subwoofer (Mission, voor de liefhebbers) die is actief en kun je dus de crossoverfrequentie instellen (de frequentiebereik van je main luidsprekers ophouden) Die tonen zijn heel laag, en het menselijk oor kan dit niet vaststellen uit welke richting het komt. Dus het maakt niet zoveel uit waar je hem neer zet.
Je hebt ook subwoofers die je op je sub-out van je versterker aansluit. Die nemen een groter frequentiebereik voor hun rekening (ongeveer vanaf 180Hz tot ~20Hz) Bij deze situatie is het wel van belang waar je de sub neer zet. (Een beetje tussen de main speakers in)

• Jag

Jag

Je hebt ook subwoofers die je op je sub-out van je versterker aansluit
Subs die je op je sub out aansluit kunnen ook actief zijn.
Dus het maakt niet zoveel uit waar je hem neer zet.
Helaas gaat dat niet helemaal op. De THX norm is dat er een max offset moet zijn van 3 ft. De offset is de afstand van je main speakers tot je sub. Bij een grote offset krijg je fase problemen, en dat is erg vervelend.
Bij een sub die hoger dan zo'n 60Hz weergeeft, kan je er beter twee nemen, om je stereobeeld niet te verliezen.

Jag

Verwijderd

"Bij een sub die hoger dan zo'n 60Hz weergeeft, kan je er beter twee nemen, om je stereobeeld niet te verliezen."

Duh, subs zijn, en blijven mono, al heb je er 20

• Jag

Jag

Een speaker is niet mono of stereo.

Je kan subs dus zeker wel stereo aansluiten, gewoon op de mains. Bovendien zijn er amps met stereo sub uitgangen.

En als je niet kan quoten moet je eens naar links kijken als je gaat reply-en, en dan op de Ubb link klikken.

Jag

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Xanandu,
Ooit gehoord van dubbele spreekspoelen ?

En tevens, zoals Jag al zegt, kun je natuurlijk gewoon een Mono-Sub aansluiten op links, en eentje op rechts.

Wat heb je dan ? juist. Stereo Subs.

Precies zoals je met normale Speakers ook doet.

Aannames zijn fataal.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het liefst gewoon 2 subs en dan symmetrisch tegenover elkaar zetten. Dat beperkt zweefgeluiden....

Daarom werk ik niet met een aparte sub, gewoon 2 maal dikke 38 cm in je gewone speakers..
Pagina: 1