In Duitsland is men een stapje verder dan in Nederland. Ik woon zelf half in Duitsland

. Het is daar ook lang niet perfect, het is bijna hetzelfde in Nederland.. veel mensen met ISDN en in bepaalde gebieden heeft men breedband internet. Dat gaat veelal niet via de kabel omdat het kabel systeem in Duitsland per regio anders is.. zo is het kabel systeem bij Gelnhausen (nabij Frankfurt in de deelstaat Hessen) enkel geschikt voor 1-richtings signaal verkeer.
Een goede vriend van mij werkt als radio/TV technicus in Frankfurt en heeft mij in zoveel detail proberen uit te leggen waarom in het gebied van Gelnhausen (waar mijn schoonfamilie woont) geen internet via de kabel mogelijk is dat ik er duizelig van werd en heb er niet zoveel van begrepen. Bottomline, het kan daar dus niet.
Echter Duitsland verschilt met Nederland op 2 gebieden. Allereerst zijn de telefoonLIJNEN, de fysieke infrastructuur, NIET in handen van een specifiek Telecom bedrijf. Dit maakt het mogelijk om geheel andere Internet abbo's aan te kunnen beiden. Zo had mijn vriendin daar een abbo bij Addcom waarbij ze veel minder 'per tik' betaalde dan voor het 'spraakverkeer' en deze 'tikken' gingen niet via de 'normale' telefoonrekening maar via Addcom. Er zit daar dan dus geen "KPN" tussen.
Dat is dus een enorm verschil ten opzichte van Nederland waar de KPN dus overal met z'n tengels tussen moet zitten omdat 'de lijnen van de KPN zijn'.
Ander verschil is dan DSL in meer gebieden te verkrijgen is dan in Nederland. T-Online is bijvoorbeeld hard bezig DSL kits te verkopen en onlangs heeft mijn zwager zelf een DSL pakket van T-Online in ontvangst mogen nemen. Gewoon een DSL modem, deze zus en zo aansluiten en voila - u bent klaar. Nu alleen nog een FlatFree DSL provider want bij T-Online zelf gaat DSL wel veel sneller maar.. nogaltijd tikken betalen. Deze tikken zijn dan wel weer goedkoper (behoorlijk goedkoper) dan spraakverkeer. Maar je bent vrij om elke andere DSL provider te kiezen met je T-Online DSL modem. Het fijne weet ik er nog niet helemaal van maar het werkt daar dus wel anders dan hier.
Nog een ander verschil is dat men daar veel verder is met het uitproberen van alternatieven. Zo kan je inderdaad in bepaalde gebieden ook Internetten via het stroomnet of per Sat. verbinding en ook was DSL daar veel eerder "in zwang" dan hier in Nederland.
Mijn eigen mening wat betreft snelheid:
Dat hoeft van mij allemaal niet zo .. ik internet nu al jaren met een 64K ISDN verbinding en ik vind het prima. Gamen (Falcon 4.0) gaat goed en normaal "Internet gebruik" is probleemloos.
Alleen ik wil van die rekeningen af en gewoon flatfree internetten voor een vast bedrag. En dat hoeft helemaal niet supersnel ofzo te zijn.. Als ik voor een bedrag van 100 piek per maand een vaste 64K ISDN verbinding zou kunnen krijgen dan teken ik daarvoor. (Zonder elke 2 uur gedisconnect te worden of meer onzin).
Ik woon zelf in Houten wat op een steenworp afstand ligt van Nieuwegein, Utrecht en IJsselstein.. in het hart van Nederland zo'n beetje, midden in de Randstad. En wat voor flatfree alternatieven hebben wij? *GEEN*! NIKS! Geen Wannadoo Cable en geen ADSL in elke vorm dan ook.
Het lijkt er op dat het Flatfree gebeuren een beetje doodgevallen is..:? Eerst kon ineens iedereen via de kabel internetten.. Chello, @Home, Casema/Wannadoo.. maar ik lees nergens dat deze Cable providers nogaltijd hun gebied flink uitbreiden. Nationale dekking is er gewoon niet. Ook de opmars van ADSL lijkt met biggestapjes tegelijk genomen te worden..
Wat dat betreft lijkt me dat de overheid wel kan roepen "Nederland gaat Digitaal" maar het BLIJFT ook gewoon bij roepen. Ik verwacht niet dat Den Haag ineens op eigen houtje in Steden glasvezel gaat lopen trekken maar ik mag toch verwachten dat ze eens met KPN gaan praten om ook de buiten gebieden in Nederland te voorzien van Flatfree Internet.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)