Op donderdag 03 januari 2002 14:29 schreef cryforhelp het volgende:
kheb een beetje een newbie question, maarreh:
ik heb dus echt geen flauw id hoe dat zit met weerstandjes en hoeveel er bij welke led moet. Heeft iemand per ongeluk een aardige link waar ik dat na kan lezen?
En verder: aardige mod, ziet er aardig uit...
Ik heb net voor je gezocht... er is pas een fraaie site voorbij gekomen op GoT maar ik weet niet meer in welk topic.
Maar het komt op het volgende neer....
1) Bepaal op welke spanning je de boel wilt aansluiten. (bijvoorbeeld 5 Volt; ik noem dit nu even U
b)
2) Je hebt wat gegevens nodig van de LED's die je gaat gebruiken: de bedrijfspanning (U
f) en de bedrijfstroom (I
f)
Ik neem voor het gemak een standaard rode LED waarvoor in de meeste gevallen geldt:
I
f = 20 mA = 0,02 A
U
f = 1,6 V
3) Bepaal HOEVEEL leds je wilt gaan aansluiten.
Hoeveel leds kan je in serie zetten?
Het aantal leds keer U
f moet kleiner zijn dan U
b
In het voorbeeld geldt dus dat je maximaal 3 leds in serie mag zetten (3 x 1,6 = 4,8V wat kleiner is dan 5 volt)
Wil je wel meer leds gaan gebruiken, dan zal ook parallel moeten gaan werken. Daarbij raad ik je aan om dan voor elke parallele groep evenveel leds te nemen.
Maar we gaan verder. STEL dat je 2 leds wilt aansluiten (zoals ik) en je wilt ze in serie zetten. Je hebt dan dus 1 voorschakelweerstand nodig. Hoeveel?
Doe het aantal leds keer de U
f van de leds.
2 x 1,6V = 3,2V
Die laatste spanning moet je van de U
b (aansluitspanning) aftrekken
5 - 3,2 = 1,8 Volt
De weerstand moet 1,8 volt wegwerken.
Hoe groot moet die weerstand dan zijn?
Dit hangt weer af van de leds. Ik ben dus uitgegaan van de standaard leds met een I
f van 0,02 A.
Omdat de leds in dit verhaal in serie staan geldt dat er door beide leds een stroom moet lopen van 0,02 A maar dus ook door de weerstand (in een serieschakeling is de stroomsterkte overal gelijk).
Dus we moeten een weerstand hebben die 1,8 volt voor z'n kiezen krijgt met een stroom van 0,02A
Nu nog de wet van ohm...
R = U / I
R = 1,8 / 0,02 = 90 Ohm
Let op... dit verhaal geldt dus voor een voorschakelweerstand voor 1 seriegroepje... Stel dat je ook gebruik gaat maken van parallel-groepen, dan moet je met dit verhaal voor ELKE tak de voorschakelweerstand op dezelfde manier berekenen. Heb je 3 parallelgroepen, dan krkjg je dus ook 3 voorschakelweerstanden.
Jamaar wfvn.... (

) Kunnen we dan niet 1 voorschakelweerstand gebruiken voor alle parallelgroepen?
Jah... uiteraard kan dat maaaaarrrrrrrrrrrrrr dan MOET elke groep wel evenveel leds in serie hebben wil je elke led even fel laten branden.
Hoe gaat dat dan in z'n werk?
Stel je hebt weer steeds 2 leds in serie staan en je hebt daarvan 3 groepen parallel staan (dus 6 leds totaal (wat niet uitmaakt voor de berekening trouwens))
Elke groep neemt dan dus 2leds x 1,6volt = 3,2volt op.... Dus de gezamenlijke voorschakelweerstand krijgt weer 5volt-3,2volt=1,8volt te verwerken.
Alleen wordt de stroom nu opgesplitst naar 3 takken (parallelgroepen). Elke tak heeft 0,02A nodig... dus gaat er door de weerstand een stroom van 3x 0,02 = 0,06 A lopen.
Dus de weerstand zit dan met de volgende gegevens:
U = 1,8V
I = 0,06A
Wet van ohm...
R = U / I
R = 1,8 / 0,06 = 30 Ohm (en dat is dus 1/3 van de weerstand bij 1 tak; mag je raden hoe grote weerstand je nodig hebt als je 4 takken hebt met 2 leds.... jawel.... 90/4 = 22,5 Ohm)
Succes.....
check ook
[topic=366028/2/25]
[topic=361170/1/25]
[topic=227817/1/25]
er staat meer dan genoeg hier op GoT. Ff zoeken en je vindt nog veel meer topics.