[64 bit] welke Linux/waar te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Omdat ik sinds kort een Alpha 266 XL systeempje heb gekregen van een systeembeherende oom, ben ik op zoek naar een Linux distributie voor 64-bit systemen (dat was de voorwaarde waaronder ik het ding zou krijgen).
Welke Linux versie(s) kan ik hiervoor het beste gebruiken, en waar is deze te krijgen (ik neem niet aan dat ze deze in de gemiddelde shop verkopen)?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

RedHat heeft (naar mijn weten) een 64bit versie. Www.redhat.com.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ikzelf zou Debian kiezen (maargoed, dat doe ik altijd ;) ). Debian draait op vele architecturen (waaronder dus Alpha).

Op een Alpha draait overigens ook FreeBSD, OpenBSD en NetBSD.

• Demo

Demo

Topicstarter
Hu, van OSen heb ik niet zoveel gevreten, ik ben meer een hardware figuur... lekker schroeven en solderen :P
Ik wil een OS dat niet te moeilijk is, waarmee ik een simpel servertje voor thuis mee neer kan zetten...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Luister naar deadinspace! :7 :)

Debian :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

deadinspace da man!

Debian!!!!!!!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Debian is voor rare architecturen meestal ideaal. Samen met SuSE zijn het eigenlijk de enige twee die een beetje fatsoenlijke multi-platform up-to-date distro leveren, waarbij Debian nog wat beter is.
Simpel OS bestaat niet, en voor een server al helemaal niet. Debian is misschien in het begin niet makkelijk, maar als je eraan gewend bent zal het lekker vlot werken als je er tenminste wat voor wilt doen.

BTW, ik wil ook zo'n oom!

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 02 januari 2002 23:21 schreef Demoniac het volgende:
Hu, van OSen heb ik niet zoveel gevreten, ik ben meer een hardware figuur... lekker schroeven en solderen :P
Schroeven en solderen roelt :Y)
Ik wil een OS dat niet te moeilijk is, waarmee ik een simpel servertje voor thuis mee neer kan zetten...
Simpel (als in 'point-klik-klaar') en server is iets wat elkaar bijt... Krijg je vooral security-problemen van (Security en kennis van zaken gaan hand in hand).

Red hat en SuSE zijn wat newbie-gerichter (met grafische install enzo), maar als je zoiets heb van 'ik wil best leren hoe het werkt'... Ga dan voor Debian.

In ieder geval de volgende tips:
-Draai alleen services die je nodig hebt.
-Houdt security updates bij.
-Zorg voor wat netwerk-kennis ( http://netfilter.samba.org/unreliable-guides/networking-concepts-HOWTO/ is een aanrader).

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
slackware
debian
suse
redhat
mandrake
freebsd
netbsd
openbsd

dat draait allemaal op een alpha en vast nog wel meer, normaalgesproken kun je daarover vanalles vinden op http://www.alphalinux.org/ maar die lijkt een beetje down (op dit moment :?)...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 03 januari 2002 01:08 schreef Ritch het volgende:
slackware
De Slackware-man onder mijn vrienden zegt anders dat Slackware nog niet stable is op alpha, en draait daarom Debian ipv Slackware op de zijne (terwijl hij toch voor Slackware zou kiezen als hij de kans had).

Verwijderd

Slackware is tegenwoordig een one-man show. Tijd om i386 een beetje bij te houden is al lastig, laat staan de Alpha dr nog bij. Die keuze zou ik maar snel afstrepen, helaas :)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Check anders effe op:

www.alphalinux.org
www.linuxalpha.org

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Neem gewoon Debian, lijkt me daar uitstekend voor!

|Specs|

• Demo

Demo

Topicstarter
Dit topic is alweer ff geleden, maar ik heb nu een vriend met ADSL (me = 56k :() de opdracht gegeven om Debian te downloaden :)

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Toch wel woody hoop ik? :P

• Kippenijzer
  • Laatst online: 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Strak om zoiets na 5 maand omhoog te schoppen... Maar, ik heb hetzelfde, ik heb nu al tijden een 266MHz alpha staan, en veel verder dan hem af en toe weer eens werkend installeren kom ik niet, omdat ik hem toch niet voldoende vertrouw om mijn huidige P133 servertje te vervangen...

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op vrijdag 24 mei 2002 17:57 schreef Kippenijzer het volgende:
Strak om zoiets na 5 maand omhoog te schoppen... Maar, ik heb hetzelfde, ik heb nu al tijden een 266MHz alpha staan, en veel verder dan hem af en toe weer eens werkend installeren kom ik niet, omdat ik hem toch niet voldoende vertrouw om mijn huidige P133 servertje te vervangen...
Ik heb sinds kort hier ook een Alpha staan.
Het is inmiddels al me Internet gateway geworden :7

Ik kan je wel wat tips geven:
- Zorg dat je firmware goed up2date is. Vroegere versies willen soms de SRM console niet booten, zoals bij mij het geval was.
- Zoek veel op en lees veel, een hoop problemen worden op internet uitgelegd.
- Geef het niet te snel op :)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op vrijdag 24 mei 2002 18:55 schreef 2P het volgende:

[..]

Ik heb sinds kort hier ook een Alpha staan.
Het is inmiddels al me Internet gateway geworden :7

Ik kan je wel wat tips geven:
- Zorg dat je firmware goed up2date is. Vroegere versies willen soms de SRM console niet booten, zoals bij mij het geval was.
- Zoek veel op en lees veel, een hoop problemen worden op internet uitgelegd.
- Geef het niet te snel op :)
Ow, maar dat weet ik wel, ik had hiervoor een prima werkende axp133pci 166MHz (Cliche ding van HCC wat jaren terug) Is gewoon meer dat die kapot gevallen is (letterlijk) en ik daarna een EB164 Bord heb gekocht, maar die is wel iets kieskeuriger met wat je erin stopt (Zitten ook 64bits sloten in, maar die worden weer niet door de SRM herkent, dus boot ik mbv linload @ ARC) En helaas zijn de nieuwere Firmwares voor alle zusjes vaqn dit bord gemaakt, behalve voor dit specifieke type :( MAar, ik heb wel voldoende ervaring met alphalinux enzo hoor :)
Pagina: 1