OC / CM - Begint eer ge Bezint
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Verwijderd
Door de updates aan de core kan het zo zijn dat cpu's van een bepaalde (over het algemeen de laatste) stepping beter over zijn te clocken.
Wil je een indicatie hebben wat een bepaalde stepping vermag qua overclocken, kijk dan eens in b.v. de CPUdatabase van overclockers.com. (aan de hand v.d. Code en S-code kun je de stepping achterhalen). De productiedatum wil ook nog eens van invloed zijn; mettertijd weten ze zo'n cpu steeds beter te maken.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
De palominocore(de XP dus) zal heus wel in meerdere steppings gaan verschijnen. Dus blijft staan: wat is nou stepping?
Maarruh idd wat productiedatum betrefd hebje gelijk. Dat ging in de overkloktijd van de legendarische Celeron 300a zover, dat de week van productie en de fabriek(Costa Rica of Malay) zelfs uitmaakte
Bij een nieuwe stepping blijft de core an sich ook hetzelfde (Coppermine blijft Coppermine, Thunderbird blijft Thunderbird etc.), maar er worden een paar kleine verbeteringen/fixes doorgevoerd.Op zaterdag 05 januari 2002 09:48 schreef Sjah het volgende:
Volgens mij is een nieuwe core heel wat anders dan een nieuwe stepping.
De palominocore(de XP dus) zal heus wel in meerdere steppings gaan verschijnen. Dus blijft staan: wat is nou stepping?
Maarruh idd wat productiedatum betrefd hebje gelijk. Dat ging in de overkloktijd van de legendarische Celeron 300a zover, dat de week van productie en de fabriek(Costa Rica of Malay) zelfs uitmaakte
Hiero een voorbeeld van de P4 (steppings B2, C1 en D0) met de bijbehorende bug fixes. Intel noemt die bug fixes/fouten met een net woord 'errata' (hoezo we worden bedonderd

Het zijn er overigens nog véél meer (lang niet alles wordt gedocumenteerd)
3Op zaterdag 05 januari 2002 10:47 schreef Scatman_II het volgende:
Ik heb nog maar een PIIImaargoed, m'n stepping weet ik wel => 3 , is dit dan goed of niet?
Verwijderd
Verwijderd
kijk btw ook eens op je processor zelf. Dus coolertje er ff af halen. Die proggies zijn heel leuk, maar je moet het wel zeker wetenOp zaterdag 05 januari 2002 11:14 schreef Scatman_II het volgende:
weetik veel, kan best zijn... heb zo'n progje van intel erop gehad, daar stond achter het vakje "stepping" het getal "3"
x86 Family 1 Model 2 Stepping 3
Weet zelf overigens ook niet zo uit mijn hoofd of dat overeenkomt met de werkelijke CPU stepping, denk het niet.
nietdat ik er iets mee kan hoor, als'k de stepping weet, maar wou gewoon m'n kennis wat proberen uit te breiden
thx u all
Als je een Slot 1 hebt, kun je het vrij gemakkelijk zien. Doe je kast open en kijk wat er op de cpu staat. Ik heb als voorbeeld een PII, maar op een Slot 1 P!!! staat het er op de zelfde manier. Wat voor code heb je er op staan waar de op pic een rode streep onder staat? (begint altijd met een 'S' gevolgd door 4 cijfers of letters). Aan de hand van die code kun je in de specupdate doc's zo zien wat voor stepping 'ie heeft.Op zaterdag 05 januari 2002 11:47 schreef Scatman_II het volgende:
Tjah, ach
nietdat ik er iets mee kan hoor, als'k de stepping weet, maar wou gewoon m'n kennis wat proberen uit te breiden
thx u all

dit is overigens een PII400 SL357 die zonder verhogen van spanning op 533
Verwijderd
nee, dat is iets anders idd. Maar wat, dat weet ik nietOp zaterdag 05 januari 2002 11:26 schreef BalusC het volgende:
Misschien bedoelt ie iets wat uit deze zin komt:
Weet zelf overigens ook niet zo uit mijn hoofd of dat overeenkomt met de werkelijke CPU stepping, denk het niet.
Ik dacht dat dat te maken had met de CPUID. Zo staat er onder systeemeigenschappen op m'n P!!! bak: x86 Family 6 Model 8 Stepping 3. Als je in de specupdates kijkt komt dat overeen met CPUID 0683h. En bij alle 683's staat stepping cB0. Zo staat er 0681h bij stepping cA2, 0686h bij stepping cC0 en 068Ah bij cD0 (en 06b1h bij de tualatins).Op zaterdag 05 januari 2002 11:26 schreef BalusC het volgende:
Misschien bedoelt ie iets wat uit deze zin komt:
Als Scatman_II een Katmai heeft met de melding stepping is 3, dan durf ik te wedden dat er onder systeemeigenschappen bij hem het volgende staat: x86 Family 6 Model 7 Stepping 3 (CPUID 0673h, en dat is Stepping kC0)
Verwijderd
kijk dan of abbadon gelijk heeft .. Het komt iig wel overtuigend overOp zaterdag 05 januari 2002 20:35 schreef Scatman_II het volgende:
aha
Verwijderd
hebt,anders werken ze niet samen.
maw,ze moeten klonen van elkaar zijn .
Ja, ik ben ook wel benieuwd zo langzamerhandOp zaterdag 05 januari 2002 20:43 schreef ByMeS_Dy het volgende:
[..]
kijk dan of abbadon gelijk heeft .. Het komt iig wel overtuigend over
Verwijderd
dat is wel waar, maar stepping is ook belangrijk om te kijken hoe goed jouw cpu OCbaar is. Had je bijvoorbeeld een TB 1000 mhz axia, dan had je de goede te pakken, had je ene avia, dan had je al ietsjes minder en zo verder. Het is meestal wel zo dat hoe hoger de letter hoe beter OCbaar. (x dus beter dan v)Op zaterdag 05 januari 2002 20:47 schreef flippie.ff het volgende:
stepping is alleen belangrijk als je een dual cpu config
Verwijderd
ja, scatman_II, komt er nog wat van ??....Op zaterdag 05 januari 2002 21:03 schreef abbadon het volgende:
[..]
Ja, ik ben ook wel benieuwd zo langzamerhand
mayB wat later... Als ik m'n Radeon er toch in moet zetten
Verwijderd
zo staat het idd in de boeken, processoren die niet van dezelfde stepping zijn kunnen niet in een dual config draaien, maar hoe verklaar je deze dan:Op zaterdag 05 januari 2002 20:47 schreef flippie.ff het volgende:
stepping is alleen belangrijk als je een dual cpu config
volgens systeeminfo win2kmobo Abit VP6
processor 1: x86 Family 6 Model 8 stepping 6 GenuineIntel ~895MHz
processor 2: x86 Family 6 Model 8 stepping 10 GenuineIntel ~895MHz
Ja, dat betekend hetOp zondag 06 januari 2002 16:42 schreef J0YR1D3R het volgende:
Wat is een goede serie van de P!!!? Ik heb er een die is als volgt: Family 6 Model 8 Stepping 1. Betekent dit dan: 0681h en stepping cA2? En is dit een beetje een goeie om te klokken?
Omdat flippie.ff het niet helemaal bij het recht eind heeftOp zondag 06 januari 2002 21:24 schreef pdb het volgende:
[..]
zo staat het idd in de boeken, processoren die niet van dezelfde stepping zijn kunnen niet in een dual config draaien, maar hoe verklaar je deze dan:
[..]
volgens systeeminfo win2k
Je kan toch wel even kijken wat er onder 'systeemeigenschappen' staatOp zondag 06 januari 2002 20:36 schreef Scatman_II het volgende:
IK ga nu ff niet die cooler eraf slopen, heb al zo weinig tijd meer voor de toetsperiode (morgen) begint... heb wel betere dingen te doen nu
mayB wat later... Als ik m'n Radeon er toch in moet zetten
Het hoeft inderdaad niet uit te maken, zoals Abbadon al uitlegde (tnx, scheelt mij werkOp zondag 06 januari 2002 21:24 schreef pdb het volgende:
zo staat het idd in de boeken, processoren die niet van dezelfde stepping zijn kunnen niet in een dual config draaien, maar hoe verklaar je deze dan:
Maar een bijkomend voordeel voor de die-hard tweaker is wel dat je in een Dual CPU config met dezelfde steppings meer kans op overkloksuccessen hebt. Want het is meestal zo dat de oudere stepping wat minder te overklokken is, net zoals Abbadon zei. Stel je hebt twee PIII 800MHz processoren, de ene van de allereerste stepping en de andere van de nieuwste stepping. De oudere PIII haalt single 850MHz en de nieuwere haalt single 900MHz. Dus als je ze in dual CPU config gebruikt, dan kun je maar tot 850MHz overklokken. Dat is dan in de ogen van een Tweaker vreselijk zonde van de capaciteiten van de nieuwere PIII
Als je een XP 2000+ koopt, betekent dit automatisch dat je een stepping hebt die net zo hoog ligt als de hoogste 1900+ (of eventueel hoger)? Want hoe krijgen ze hem anders hoger dan die 1900+?
Alle XP's wordem zeg maar als 2000+ gemaakt, maar als ze dat niet halen worden ze als een 1900+, 1800+ etc verkocht afhankelijk van hoe hard ze willen gaan..Op maandag 07 januari 2002 11:53 schreef Froggie het volgende:
Volgende vraag:
Als je een XP 2000+ koopt, betekent dit automatisch dat je een stepping hebt die net zo hoog ligt als de hoogste 1900+ (of eventueel hoger)? Want hoe krijgen ze hem anders hoger dan die 1900+?
Zo werden vroeger wel P233 als P166 verkocht omdat er te weinig P166's waren en te veel 233's.. iNTEL ramde er gewoon een ander stickertje op en verkocht ze als 166's
Dit gebeurd ook met andere hardware [GF²/quattro bijvoorbeeld]
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Verwijderd
tsja tsja, repetitie week heOp maandag 07 januari 2002 10:50 schreef abbadon het volgende:
[..]
Je kan toch wel even kijken wat er onder 'systeemeigenschappen' staatdat zijn maar een of twee muisklikken (was gewoon benieuwd naar de Family, Model en Stepping nummers).
Ik heb een 667 Mhz die met een FSB van 147 Mhz uitkomt op 734,5 Mhz (735).(Is 1,5 meer dan jij aangeeftOp maandag 07 januari 2002 10:50 schreef abbadon het volgende:
Ja, dat betekend hetDe 'c' in de cA2 steppingsaanduiding staat voor Coppermine. De A2 is de eerste Coppermine stepping, en zijn van alle Coppermine's door de bank genomen het slechtst over te clocken, een 500/550 wil veelal wel op 667/733MHz, maar de snelleren varianten zitten eerder aan hun plafond. Bij de eerdere steppings lag het plafond vaak rond de 8~900MHz, de meer recente Coppermine's gaan wat makkelijker voorbij de 1GHz. (let wel, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen)
Sterker nog: dit is met alle cpu's zowOp maandag 07 januari 2002 14:58 schreef -=!ME!=- het volgende:
[..]
Alle XP's wordem zeg maar als 2000+ gemaakt, maar als ze dat niet halen worden ze als een 1900+, 1800+ etc verkocht afhankelijk van hoe hard ze willen gaan..
Zo werden vroeger wel P233 als P166 verkocht omdat er te weinig P166's waren en te veel 233's.. iNTEL ramde er gewoon een ander stickertje op en verkocht ze als 166's
Dit gebeurd ook met andere hardware [GF²/quattro bijvoorbeeld]
mijn PIII 450je kwam als warmste van de testbank rollen
(die van 450 tot 600 ging) en is daarom als 450 verkocht, maar die kan ik wel zonder Xtra cooling tot 540 opkrikken en er 35 minuten mee quaken (niet langer getest)
maar ook hiervoor geldt: hoe meer stroom erop => hoe meer warmte...
Verwijderd
allemaal leuk en aardig, maar het was oorspronkelijk jouw vraag, en we wachten allemaal nog in spanning af wat jouw stepping is.......Op maandag 07 januari 2002 21:13 schreef Scatman_II het volgende:
Je core voltage gooi je omhoog als je cpu na zwaar overclocken niet meer stabiel draait. met een iets hogere voltage kun je hem dan meestal (geloof ik) wel weer stabile krijgen...
maar ook hiervoor geldt: hoe meer stroom erop => hoe meer warmte...
dus voor alle admins: plz nog ff niet dichtgooien, btw m'n eerste succesvolle topic
maargoed... als volgende week m'n radeon erin moet, dan gaattie open, kijk ik wel ff
Allo... ze zeiden net dat je dat gewoon in windows kunt zien... je hoeft je bak er niet voor los te schroeven.Op maandag 07 januari 2002 21:17 schreef Scatman_II het volgende:
Tjah... denk dat je zult moeten w88 tot m'n cp week ( je weet zelf tot wanneer die is)
dus voor alle admins: plz nog ff niet dichtgooien, btw m'n eerste succesvolle topic
maargoed... als volgende week m'n radeon erin moet, dan gaattie open, kijk ik wel ff
Model information: P6K (katmai) Pentium III (
Revision/Stepping: 7 / 3
Stepping Mask: KC0
niet lachen!!!
Verwijderd
lees de FAQ eens door..staat denk ik veel vernieuwende dingen voor jullie in!
Ah, m'n nieuwsgierigheid bevredigdOp dinsdag 08 januari 2002 15:22 schreef Scatman_II het volgende:
komtet dan
Model information: P6K (katmai) Pentium III (450-600 2-2.05
niet lachen!!!
Verwijderd
ah, het klopt dusOp dinsdag 08 januari 2002 15:22 schreef Scatman_II het volgende:
komtet dan
Model information: P6K (katmai) Pentium III (450-600 2-2.05
niet lachen!!!
Tjah, die tip kreeg ik al eerder, maarjah, heb nu zo'n mooie snelkoppeling naar dit topic, in die FAQ moet ik zoekenOp dinsdag 08 januari 2002 16:09 schreef NoStra het volgende:
voor de meeste n00bs hier...
lees de FAQ eens door..staat denk ik veel vernieuwende dingen voor jullie in!