Als je de compu niet aan een geaard stopcontact hebt hangen kun je er van uit gaan dat de kast altijd een spanning ongelijk 'aardpotentiaal' (nul volt) voert. (NB: een stekkerdoos MET randaarde die in de muur eindigt in een contact ZONDER randaarde telt niet als 'geaard'

)
Is dat erg?
Ja en nee. Ik heb de hele zwik hier in de kamer niet geaard en toch gaat het goed (de laatste 4 jaar geen serieele poorten meer opgeblazen bijv.) als je maar zorgt dat alle zooi die met touwtjes (MIDI, netwerk, USB, serieel, you name it) aan elkaar hangt een 'gemeenschappelijke aarde' heeft: m'n 12- en daaraan verbonden 6-voudige stekkerdozen MET randaarde voorzien *alle* spullen van 'juice'.
Ergo: alle apparatuur is 'geaard' aan dezelfde leiding, nl. de randaardedraad in de stekkerdozen en de kabel die daar tussen loopt.
't Is een zgn. 'zwevende aarde' omdat deze (kuch) randaarde niet de muur in verdwijnt noch aan de waterleiding hangt.
Waarom spanning op de kast?
Dat merk je pas als je t.o.v. een 'echte' aarde gaat meten. Door bijv. beide 'aardes' vast te pakken
Die spanning op de kast komt omdat PC-voedingen (en anderen) vaak 'netfilters' ingebouwd hebben: dat zijn dingen met condensatoren van de twee netvoedingsdraden naar de 'randaarde' en nog wat spoelen. (CLC-filters voor de connaisseurs)
Electronisch is het allemaal nogal simpel te verklaren: zwevende aarde, waardoor de condensatoren in de netfilters als een 'potentiometerschakeling' voor wisselspanning kunnen worden beschouwd met de 'randaarde' op de uitgang van de schakeling. Anyway, theoretisch kun je beredeneren dat op een dergelijke 'zwevende aarde' (in dit geval dus de PC-behuizing) zo'n 110 Volt wisselspanning moet staan t.o.v. de 'echte aarde'. En dat merk je als je de verwarming ook nog even vastpakt.
Gelukkig zijn die filtercondensatoren nogal klein dus zit er geen 'vermogen' achter die 110Volt: je krijgt even een oplawaai (als je vochtige handen hebt; sommigen voelen nix) en dan een beetje trillerig gevoel: jij speelt dan even voor aarddraad.
Sommige compu-fabrikanten zijn ERG kostenbesparend bezig en klooien nog wel eens met de netfilters (die dan vaak niet symmetrisch zijn). Omkeren van de stekker in het stopcontact heeft dan het 'vreemde effect' dat de spanning op de kast vrijwel verdwenen is (is er nog wel, maar veel minder hoge spanning).
110 Volt wisselspanning kan al voor kleine vonkjes zorgen.
Kan dat een mobo opblazen?
Bij god, de duivel en moderne electronica is natuurlijk alles mogelijk, maar ik heb er nog geen mobootje, RAM-chipje of ander stuk silicium mee naar de haaien geholpen. Hetgeen niet wil zeggen dat het niet kan.
Ik raak altijd de kast aan terwijl ik met mobo's en dat soort spul bezig ben. En ALLE stekkers uit m'n compu (of ander stuk equipment dat onder het mes gaat) gesjord voordat ik begin. Hoewel ik dat soms ook wel eens vergeet.
Aarden aan de verwarming?
Kan zeker geen kwaad! En als je dan toch doet, trek dan die draad vanuit de stekkerdoos of wandcontact, zodat alle aangesloten spullen er baat bij hebben, ook als je de compu er even tussenuit haalt voor 'onderhoud'.
Let ff op: sommige moderne huishoudens hebben wel verwarmingsbuizen enzo, maar die werken niet meer als randaarde dankzij het gebruik van kunststof waterleidingen in het waternet van nieuwbouwwijken.

Maar daar hoort per perceel keurig een aardpen te zijn geslagen bij de meterkast. Voor die gelukkigen zit er nix anders op dan 'even' de aarddraad door het beton 'door te trekken' naar de plek waar de compu resideert als daar nog geen randaarde uit de muur komt.
HTH