Vraag over RPM van een Fan

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Hallo allemaal,

ik ga dus morgun ff een baybus in elkaar zette.

12V/7V

ik ga de roode en zwarte draad van het stekkertje afhalen, en laat de gele zitten, die doe ik dan op mijn mammaplank.

Vraag:

geeft ie dan wel de goede waarde aan op 7V?

Maarten

Verwijderd

euhm... ik snap je vraag niet echt...

probeer iets duidelijker te zijn: je wil weten of je moederbord het aantal RPM's ook aangeeft????

7 volt is langzaam draaien
12 volt is normaal.. maar dat lijkt me dat je dat ook wel begrijpt...

wat een heel handig schema is bij baybus is deze:

Cliff's Fanbus site (?)

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_dual_led.jpg

• Flappie
ja dat schema heb ik ook!

Wat ik nou wil, is de roode en zwarte draad op m'n Baybus aansluiten, en de gele draad op mijn moederbord. Maar geeft het BIOS dan ook de RPM goed aan als ie op 7V draait?

Verwijderd

Nee, hij geeft gewoon het goede aantal RPM's.

Verwijderd

ik zelf denk t wel maar deze jongn boven ons is in de war met de gele want van de voeding komt ook een gele draad en das de +12v en de rode is de +5v en op een fannetje zit ook een geledraad en das die jongen die jij bedoelt die geeft het aantal rpm's weer en de rode is gewoon de voeding + en de zwarte is gewoon de - GND dus ik den dat als jij gewoon je voeding op je fan aansluit en je rpm(geledraadje van fan) op je mobo aansluit denk ik dat het gewoon werkt ik heb zelf maar 1fan met rpm weergave dus ik das die van me cpu cooler dus daar kom ik niet aan die laat ik op 12v

maar ik denk dat het wel lukt hoor! (8>

Verwijderd

en op dat zchema staat een andere fan weer gegeven die fan heeft geen geel dus als je de gele aansluit ik denk dat t lukt!!:r

• Flappie
morgun laat ik het denk ik wel weten (als dan m'n basybus af is)

• Flappie
Jongens, (en misschien meisjes)

Ik draai nu met m'n FAN op 7 Volt en heb de gele draad aan mijn mammaplank laten zitten, de gele draad zit op de roode draad van de voeding en de zwarte op de rode (das dus 7V). Helaas geeft hij geen RPM aan!

Op 12V (de zwarte draad op de zwarte molex connector wertk wel.)

Dus..........................

Het werkt niet! :(

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 12:58
de toerental meting van een fan werk nog wel bij 7v hoor, alleen geeft hij dan pulsen van 7v ipv 12v.

als je een transistor er tussen zet die altijd pulsen van 12v naar je mb stuurt, dan zou die het wel moeten doen.

• Flappie
Op donderdag 03 januari 2002 14:39 schreef the12be het volgende:
de toerental meting van een fan werk nog wel bij 7v hoor, alleen geeft hij dan pulsen van 7v ipv 12v.

als je een transistor er tussen zet die altijd pulsen van 12v naar je mb stuurt, dan zou die het wel moeten doen.
Ja, dat heb ik dus niet gedaan. Maar ga straks ff bezig met een Baybus, dan kan ik schakelene tussen 12V/UIT/7V
Pagina: 1