XML is gewoon feitelijk de structuur achter .net.
.net Kon alleen gemaakt worden als je XML al uitbrengt, met alle specificaties, en daar is dus ook XSLT enzo bijgekomen. Dit op zich is al leuk voor webdesigners die nu een stagaire bijvoorbeeld alleen XSLT hoeven te leren, dat bestand wordt dan bijvoorbeeld door een standaard asp pagina geparsed die weer een layout tevoorschijn haalt. Met andere woorden: zonder enige technische kennis, toch een site kunnen maken in relatief weinig tijd, en mèt content editor etc. Name it- it`s possible.
.net gaat imho de meeste profijt krijgen van xml. Hoe, moet ik ook nog even goed zien, omdat asp.net/vb.net imho makkelijk zonder xml kunnen.
Dan zie ik nog 1 mogelijkheid voor xml: SOAP. Die heb je toch nodig om commando`s te sturen naar externe componenten enzo.
Ik weet er nog niet veel van af, maar als je met asp bezig bent raad ik je de volgende sites aan:
-
http://aspnet.4guysfromrolla.com
-
www.asp.net
Van Wrox kun je er goede boeken over kopen, als je veel ASP ervaring hebt raad ik 'advanced asp.net with [taal].net' aan. [taal] is dat C# of VB.net.