Welke speakers onder 500,- zijn het best?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scapa Flow
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar speakers onder de 500,-
In gedachte had ik de Labtec ATX-5820.
Dit is een set van een subwoofer, 4 satelieten en 2 speakers naast de monitor

Heeft iemand nog betere suggesties ???

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon zelf bouwen....

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
wat voor muziek draai je, hoe groot is je kamer, hoe hard wil je draaien??.... etc etc

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Zelfbouw! Zelfbouw!

[edit]
Is het trouwens 500 piek per stuk of per set?

• Scapa Flow
  • Niet online
Grootte van de kamer is ongeveer 25 m2, en ik draai meestal alternatieve muziek ( Dus niet van dan house = kut )

Ik moet gewoon speakers hebben voor m'n PC tje met SB Live!.

Verder gaat het hier om een totaal prijs van rond de 500 gulden

Ik weet dat een versterker met speakers het beste is, maar dan blijf je niet onder de 500 ,- ( met 4 speakers, subwoofers, versterker , en de rest)

Zelfbouw is goedkoper, maar daar heb ik geen ervaring mee

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023

asmoday

1349

ehm ik begrijp het nog steeds niet helemaal.
Je hebt nu dus ook nog geen versterker/cd-speler? Dus je wilt die speakers alleen gebruiken voor pc-audio??

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

• Scapa Flow
  • Niet online
Ja
Die Labtec ATX-5820 zat ik aan te denken
Heeft een subwoofer, 4 satellietjes, en 2 speakers voor naast je kijkdoos.

Ik heb wel een versterker met CD/radio ed., maar die staat op m'n andere kamer ( Ik kan niet slapen met de PC aan )

Maar dan nog , die stereo is ook niet de beste, het is zo'n alles in geval.

Dus gewoon een speaker set zoals de ATX-5820, of die van Creative (FPS1000, FPS2000, DTTxx Digitaal), of die van Midiland, enz

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Als je goedkoop wilt zijn moet je 2e hands kopen. Genoeg zite's op internet. Ik zag op ibazar.nl nog 2 jamo's 350 watt. voor 250 piek. Als je dat een versterker van 50 of 100 watt erbij voor 200 piek ofzo heb je heel wat. Al is jamo niet echt het beste. Je moet alleen opletten dat de woofers van goede kwaliteit zijn zodat ze niet doorscheuren wa bij mij wel is gebeurd. Maar verder heb je dan vet geluid voor een kleine prijs. Ik koop nu alleen nog maar 2e hands, omdat het veel goedkoper is en goed als je de moeite doet.

I'll be back

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik ben geen Jamo fan (wie wel?), maar ik geef herminator helemaal gelijk dat je het beste iets 2e hands kan kopen.
Een versterker kan je misschien wel van een familielid of zo overkopen die nog een oude op zijn zolder heeft staan (vervangen door zo'n ellendig mini-set-geval). Dan koop je er ook nog 2e hands een set speakers bij, of bouwt ze zelf (genoeg mensen hier die willen helpen een ontwerp uitzoeken!).
En waarschijnlijk heb je dan een heel wat beter geluid dan op je (slaap)kamer.

Jag

Verwijderd

Jamo = Kut ze kunnen wel lekker stukken conus laten vliegen door je kamer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/devil.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/devil.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/devil.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/devil.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/devil.gif

• The - DDD
  • Laatst online: 17-08 22:44
Ik zag gisteren bij de audio boer een setje JBL XL-5's staan. Errug vet die speakers.

Ik heb op dit moment maar twee JBL TLX-121's staan. Kloterige is dat die XL-5's zo'n 599 per stuk kosten Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

Net iets te duur, als ik nou met inruil voor 600 piek klaar was had ik het gedaan, maar voor m'n oude speakers krijg ik geen knaak meer ondanks dat ze nog in tip top conditie zijn.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/335/G1/335290G1.JPG

Deze heb ik wel dus de versie met ingebouwde versterker.
Spec
Voor een zuivere, preciese bas. Deze basreflex-subwoofer is ideaal ter aanvulling op uw bestaande hifi-boxen. De subwoofer heeft 2 geïntegreerde 20 cm bassen en biedt een uitstekende druk en volume. Een ander voordeel is dat de filterfrequentie zeer laag is, waardoor het nauwelijks mogelijk is om de plaats van de subwoofer te bepalen. Hierdoor geeft ook de keuze van de plaats geen problemen.
Technische spec.: Belastbaarheid 2 x 200 W muziek/2 x 120 W sinus • Impedantie 2 x 8 ohm • Frequentiebereik 27 - 150 Hz • Geluidsdruk 96 dB • Afm. (bxhxd) 247 x 620 x 850 mm.

Best aardige sub voor weinig geld (350) koop er dan een paar sattelieten bij en je blaast zo'n labtech met gemak weg.
Ik heb zelf een Creative Pourpoint gehad en die sub die daar bij zat is gewoon waardeloos bij een beetje bas gaatie meteen al kraken enzo.

• Jag

Jag

Ik heb afgelopen vrijdag met een vriend van mij speakers voor hem uitgezocht. Ik vind dat altijd lastig want ik vind altijd dat die ander dan gewoon degene die het mooist klinken moet kopen, en die zijn niet altijd het goedkoopste Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif.
Maar de speakers die hij had uitgezocht waren dan wel niet het beste (wel de beste van die luisterzaal), maar toch zeker wel gewoon goed, zeker voor het geld dat ze kosten. Het zijn JBL MK1000's en kosten bij Staffhorst nu (al een tijdje) 300,- ps, iets over het budget, maar zeker wel de moeite waard!
O, was ff vergeten dat je van die computer gevallen wilt hebben, na ja, ik hoop dat je eens gaat luisteren bij een audiozaak, en hang dan maar eens die computer speakers aan de koptelefoon uitgang, kan je het verschil horen (eigenlijk hoef je niet eens te luisteren, kijken is al genoeg, maar goed). En zo'n versterker is altijd makkelijk 2e hands aan te komen.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Ja, computerspeakers zijn echt superbagger...
Nog een leuke uitspraak van iemand:

Een kameraad van me had een nieuwe computer, ik was er met nog iemand anders. Hij haalde net de speakerboxjes uit de doos, zegt die ander:
"Whoooh, wat een vette dingen zeg! Daar komt een geluid uit! Wat? 300 watt? Zo wat hard. Ik heb ook eens computerboxen van 300 watt aan mijn stereo gedaan, maar dat kon niet, want die was maar 150 watt"

Ik heb mijn mond maar gehouden...

• Hielko
  • Laatst online: 09:07
Ik weet niet wat voor audio fanaten hier zitten, maar computer speakers zijn niet per definitie slecht: ik ben bijv. aardig tevreden met m'n fps2000 boxen.

Maar ik geef toe, de gemiddelde pc speakers zuigen wel aardig.

• TB

TB

pompiedom

Als ik jou was was ik niet tevreden met mijn fps2000, maar de een stelt nou eenmaal hogere eisen...

• bjorn
  • Niet online
ook mooie boxen zijn de midiland 8200. Kost wat, maar dan heb je ook wat: dd decoder, 100 waat sub + 5x 20 watt satalite's. Perfect geluid, vooral bij dvd's kijken Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

kost alleen 799, maar zijn een stuk beter dan de fps2k of de dts 2500.

btw, deze speakers zijn alleen absoluut niet geschikt voor klassieke muziek, maar ach, who cares.... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Arzie
  • Laatst online: 08:40
En waar haal je die Midiland's?

• bjorn
  • Niet online
bij de regenboog

f799,-, heb ze nergens goedkoper gevonden.

• Arzie
Ik zag ze net ;) Ze zijn wel vet, maar volgens mij moeten ze ergens in ons Hollandje goedkoper te krijgen zijn... Zijn ze trouwens beter dan die Videologic en dat Klipsch setje (da's ook nog niet hier verkrijgbaar he?)?

• bjorn
  • Niet online
bij comptechworld kosten ze f 829,- en elders al meer dan 900 piek. De regenboog is volgens mij echt het goedkoopst :)

ennuh, ze zijn naar mijn id beter dan die videologic set. Die videologix set heeft wel apparte tweetetters (of zoiets ;) ) voor de hoge tonen, maar dat mis je toch niet zo. Plus die videologic set heeft een subwoofer van maar 20 watt, terwijl die van midilans 100 watt is. Het aantal watt zegt normaal nix, maar deze sub blaast je dus echt weg en ik heb nog geen vervorming gehoord, ook niet als ie vol open staat (straat kon megenieten).
Ik vind het dus perfecte speakers, en doen het voor mijn gevoel ruim zo goed als een dolby digital setje van 3000 piek.

• Arzie
Ik denk dat hier het aantal Watts best wel wat zegt, dit zijn RMS Watts (continu dus). En bij een subwoofer scheelt dat wel ff ;)

Ik heb trouwens een Xitel Vortex2 kaartje, met Toslink SPDIF (optisch that is), kan ik die gewoon op de optische ingang van dat setje aansluiten?

Bij CTW kosten ze nu 999, da's helemaal duur!

• bjorn
  • Niet online
Ik heb ze nu aangesloten op cd spdif van de hollywood plus, en werkt perfect. Hij heeft zowel een optische als digitale (coax) ingang, dus het zou moeten werken. (ps, de coaxiale kabel zit er wel bij, de digitale niet )

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik denk dat hier het aantal Watts best wel wat zegt, dit zijn RMS Watts (continu dus)[/quote]RMS = root mean square. Oftewel een half wortel 2 keer het maximum van de sinus. Het enige wat rms doet is het gemiddelde van de sinus nemen ipv de piek, het zegt niets over de tijdsduur van de meting, in tegenstelling tot bijvoorbeeld "continu" of "AES".

Jag

Verwijderd

Als je een budget hebt, moet je binnen dat budget luisteren, anders wordt je toch steeds gek gemaakt met beter (en in het algemeen duurder).
Als je steeds de grens verhoogd kom je vanzelf uit op Krell, Mark Levinson e.d.

Een andere optie is een systeem maken welke goed up-te-graden is.
In tegenstelling tot computer-hardware, blijft Audio wat nu goed klinkt, over een jaar ook goed klinken.

• bjorn
  • Niet online
daarom heb ik ook die midiland 8200 gekocht. De dolby digital decoder heeft ook 4 gewone uitgangen, dus je kunt de decoder gewoon op je bestaande 5.1 boxenset aansluiten, of gewoon nieuwe 5.1 boxen kopen. De decoder bijft altijd bruikbaar. En dan kost dit natuurlijk niet veel tov een "echte" (hifi) versterker/decoder.

hier heb ik het dus over :
Afbeeldingslocatie: http://www.midiland.com/images/products/s4/8200_2.jpg
:D

• Arzie
Jag, thx voor de info! Ik (en met mij vele anderen denk ik) dacht dus dat dat het muziekvermogen was. Is dat trouwens wel continu? Want nu vertrouw ik niks meer ;)

• Jag

Jag

Ok, het zit ongeveer zo:
een normale power rating van een versterker wordt als volgt gegeven:
150 Watt continu bij 4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05%THD+N, both channels driven
Dit houdt in dat de versterker 150 Watt output kan leveren bij een 4 Ohm load (impedantie, het is dan een 4 Ohm speaker of twee 8 Ohm speakers), hij kan dat in het freq gevied van 20Hz tot en met 20000Hz, met 0.05% Total Harmonic Distortion inclusief Noise in stereo, dus allebei de kanalen werkend. THD+N is dus de harmonische vervorming plus de noise (dat laatste wordt niet altijd meegerekend). Harmonische vervorming houdt in dat als je een versterker bijvoorbeeld een 500Hz toon laat versterken, dat de versterker ook 1000Hz (1st order) en 2000Hz (2nd order) 4000Hz (3rd order) enz als output geeft. Noise is zogenaamde white noise (pink noise is gemoduleerde white noise, en wordt vaak gebruikt om te testen), dat wordt veroorzaakt door de willekeurige beweging van elektronen, en dat zie je bijv op je tv als "sneeuw". Bij deze meting was 0.05% van het uitgangssignaal dus THD of N.
Dit is een standaard methode om de power rating van een versterker te meten/weer te geven. Voor luidsprekers gelden er ook standaards om de power handling te meten. De power handling is het maximale vermogen dat een luidspreker veilig kan krijgen van een versterker. De standaard die in de PA veel wordt gebruikt is AES. Hierbij moet de luidspreker 8 uur lang de rating kunnen doorstaan zonder beschadigd te raken. Als ingangssignaal wordt een sinus gebruikt, dus niet een "program" of "muziek", wat op hetzelfde neerkomt. Dat is een samengestelde sinus die een heel andere vorm kan hebben, en daardoor de meting kan beinvloeden.
Muziekvermogen is zo'n rating die gebruik maakt van zo'n samengestelde sinus die representatief is voor muziek, bovendien wordt de piek van de sinus gemeten, en aan de hand daarvan wordt de power handling bepaalt (of de power output in het geval van een versterker). Muziekvermogen -om maar ff antwoord te geven op de vraag- is dus ook niet continu. Er gelden wel regels voor, dus het is niet zo dat elke fabrikant wat anders mag verzinnen.
Als er iets niet duidelijk is moet je hget maar vragen.

Jag

• bjorn
  • Niet online
mocht je bovenstaande verhaal (net als ik ;) ) niet willen lezen/ er nix van snapt, kan ik je dit zeggen: Ze kunnen goed hard, en er treed geen vervorming op als ie hard staat ;) .

Mocht je je hele huis willen gek maken, zijn dit de boxen voor jou!

• Jag

Jag

bovenstaande verhaal was meer algemeen bedoeld, en het is echt best wel te snappen.

Over die speakers, ik ken ze niet als in ik heb ze nog niet gehoord (ook niet echt de behoefte). Maar als je geinteresseerd bent in "hoe hard ze kunnen", dan moet je maar de specs geven (inc sensitivity), en dan kan ik na een hele simpele rekensom je vertellen wat het max spl is dat ze kunnen creeren, en dat vergelijken met andere sets.

Jag

• Arzie
Het is me ongeveer duidelijk Jag! Nogmaals bedankt voor je uitleg!!
Pagina: 1