Ik wil binnenkort me PC verbouwen en er dan voor 10 jaar genoeg cooling inzetten. Nou las ik laatst iets over freonkoeling uit koelkasten, en het endotherme effect van bv. zoutemulsies enzo. Dat zou toch beter zijn dan alleen maar water? Je zou dan een soort reactieruimte boven de chips en procesoor mnmoeten plaatsen en een ingewikkeld leidingstelsel door je kast heen plaatsen. Ik zal er wat meer over zoeken, ook plaatjes enzo, maar wie denkt dat het waar is?
tja, in het afgelopen jaar is er zoveel mogelijk geworden. waarom dit niet?Op woensdag 02 januari 2002 18:58 schreef henkie_fraser het volgende:
Ik wil binnenkort me PC verbouwen en er dan voor 10 jaar genoeg cooling inzetten. Nou las ik laatst iets over freonkoeling uit koelkasten, en het endotherme effect van bv. zoutemulsies enzo. Dat zou toch beter zijn dan alleen maar water? Je zou dan een soort reactieruimte boven de chips en procesoor mnmoeten plaatsen en een ingewikkeld leidingstelsel door je kast heen plaatsen. Ik zal er wat meer over zoeken, ook plaatjes enzo, maar wie denkt dat het waar is?
ik weet het niet zeker maar denk dat het wel waar is.
AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X
Hier is wel eens wat over gesproken hier op GoT. Probleem is volgens mij dat je niet genoeg warmte kan afvoeren op deze manier. En als je een chemische reactie wilt, moet je dus steeds de originele stoffen blijven aanvoeren en de stoffen welke na de reactie ontstaan afvoeren.
Zoek eens wat...misschien reageren er straks ook nog wel wat chemici hier die je meer info kunnen geven.
Zoek eens wat...misschien reageren er straks ook nog wel wat chemici hier die je meer info kunnen geven.
Verwijderd
hee nog een leuke zet je comp geheel in zuivere stikstof.
geleid (dacht ik hoor) absoluut niet dus volledig veilig. een nadeel geld ook voor de jouwe duur. en water koeling kan je natuurlijk heelveel mee (neem zoutwater of antivries en neem een koelelement uit de vriezer van je ouders goedkoper en koeler maar wat wil je in vredesnaam doen als gewone waterkoeling nietgoedgenoeg is joh
geleid (dacht ik hoor) absoluut niet dus volledig veilig. een nadeel geld ook voor de jouwe duur. en water koeling kan je natuurlijk heelveel mee (neem zoutwater of antivries en neem een koelelement uit de vriezer van je ouders goedkoper en koeler maar wat wil je in vredesnaam doen als gewone waterkoeling nietgoedgenoeg is joh
Verwijderd
Zout emulsies zijn evenwichts reacties dacht ik. Als je de toegevoegde warmte dus elders afvoert vind daar de omgekeerde reactie plaats. Waarschijnlijk moet je daar alsnog waterkoeling toepassen.Op woensdag 02 januari 2002 19:22 schreef _Evert_ het volgende:
Hier is wel eens wat over gesproken hier op GoT. Probleem is volgens mij dat je niet genoeg warmte kan afvoeren op deze manier. En als je een chemische reactie wilt, moet je dus steeds de originele stoffen blijven aanvoeren en de stoffen welke na de reactie ontstaan afvoeren.
Maar Henkie hoe kom je erbij dat freon koeling met zout-emulsies werkt ik dacht dat freon koeling gebaseerd was op het verdampen en elders condenseren van een stof ?
Freon-koeling werkt inderdaad met verdampen en condenseren. Je laat de Freon door je warmtebron (de CPU/GPU of iets anders) verdampen (dat kost veel energie, kijk maar in het binas naar verdampingswarmte), vervolgens wordt het gasvormige Freon door een compressor (of eenvoudiger: koelwater of een radiator) weer vloeibaar gemaakt.
Er zijn ook nog goedkopere vloestoffen die hiervoor in aanmerking komen, alleen zijn deze stoffen vaak brandbaar: alcohol, methanol, ed.
Er zijn ook nog goedkopere vloestoffen die hiervoor in aanmerking komen, alleen zijn deze stoffen vaak brandbaar: alcohol, methanol, ed.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Woei, ik dacht dat DaBit met zijn Phase Change project origineel was
Hij is ook redelijk origineel, en een van de weinigen die zijn ideeen werkelijkheid maakt.Op woensdag 02 januari 2002 20:25 schreef LeonM het volgende:
Woei, ik dacht dat DaBit met zijn Phase Change project origineel was
Ik denk dat ik wat dieper moet gaan, want de bedoeling was om iets goedkopers/snellers/beter/koeler dan waterkoeling te verzinnen. Want met reservoir,peltiers,pomp,slang,radiator enzo ben ik ook een hoop geld kwijt. Als ik met een langzaam toevoegend bakje poeder X en een beetje water richting een koelblok/koelcel in de kast hetzelfde of een acceptabel nivotje lager resultaat haal ben ik daar heel tevreden mee.
Verwijderd
He evert,
Zie dat jij een 172W peltier op 12v heb lopen, hoe heb je dat gedaan ? Dacht dat die 172 Watters op 24V moesten werken. Heb zeker wel voedingen gekoppeld om het gewenste ampere niveau te halen ? Wil zelf ook weer wat met peltiers gaan doen.
Zie dat jij een 172W peltier op 12v heb lopen, hoe heb je dat gedaan ? Dacht dat die 172 Watters op 24V moesten werken. Heb zeker wel voedingen gekoppeld om het gewenste ampere niveau te halen ? Wil zelf ook weer wat met peltiers gaan doen.
je kan je pc toch ook koelen met bloed-plasma??
klinkt misschien raar hoor, maar het Pentagon koelt zijn supercomputers ook met bloed-plasma en is daarom de grootste afnemer van de bloedbank. De vraag alleen is Hoe koel je het dan? Via een normaal waterkoel systeempje en het water vervangen door bloed-plasma? zou het niet weten
klinkt misschien raar hoor, maar het Pentagon koelt zijn supercomputers ook met bloed-plasma en is daarom de grootste afnemer van de bloedbank. De vraag alleen is Hoe koel je het dan? Via een normaal waterkoel systeempje en het water vervangen door bloed-plasma? zou het niet weten
ps.: leuke sig. universal creations!!! hij is tof!Voodoo_man zegt:
Wat een duivelse machine heb je dan als hij bloed gekoeld is... hahaha argh argh
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
OFFTOPIC:
Ik heb hem nu idd op 12V gezet aan mijn enermax 431W, welke 20a op 12V kan leveren. Dus voedingen aan elkaar schakelen is voor mij niet nodig.
Als je zelf ook wat met peltiers wilt gaan doen, kan ik je aanraden om eerst een hoop leeswerk te verrichten, zodat je zeker weet waar je mee bezig gaat. Succes ermee
.
Klopt, deze jongens horen idd op ongeveer 24v te werken, maar ik heb nog geen werkende 24V voeding.He evert,
Ik heb hem nu idd op 12V gezet aan mijn enermax 431W, welke 20a op 12V kan leveren. Dus voedingen aan elkaar schakelen is voor mij niet nodig.
Als je zelf ook wat met peltiers wilt gaan doen, kan ik je aanraden om eerst een hoop leeswerk te verrichten, zodat je zeker weet waar je mee bezig gaat. Succes ermee
Ik denk nog steeds dat dat gelul over bloedplasma in de comps van het pentagon een dikke HOAX is...Op woensdag 02 januari 2002 20:41 schreef Voodoo_man het volgende:
je kan je pc toch ook koelen met bloed-plasma??
[..]
ps.: leuke sig. universal creations!!! hij is tof!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
dat zal ook best kunnen. ik heb het ook maar gehoord, maar ik zal er dan niet van staan te kijken als het wel zo is.Op woensdag 02 januari 2002 20:55 schreef Demoniac het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat dat gelul over bloedplasma in de comps van het pentagon een dikke HOAX is...
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Pagina: 1