Opname verbetering via een "oude" versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brikoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03-2022
He,

Zoals eerder gezegd ben ik blij dat dit forum er is :)

Mijn vraag/topic:
Binnenkort ga ik een nieuw stereo-set kopen waardoor mijn oude (ik denk zo'n 6 jaar oud :( ) zou kunnen gaan roesten als ik er niets mee ga doen ;) .
Dat betekent dus dat ik een versterker (en cdspeler etc.) overhoud. Met deze overgebleven spulletjes wil ik mijn opname-studio(tje) wat uitbreiden.

Is er een mogelijkheid om d.m.v. die oude stereo, of alleen de versterker, de kwaliteit tamelijk hoog te houden zonder dat de microfoon (ed...keyboard) direct in mijn computer zijn geplugd. Yep, ik gebruik mijn computer bij de opnamens...en die wil ik graag blijven gebruiken.

Graag tips etcetera!!!! (eventueel ook nog over software, maar dat komt later nog wel denk ik ;) )

[Mocht je denken ik wil nog wat info? Gewoon posten! Ik antwoord of probeer te antwoorden]

een "recente" Tilburger :) [net komen wonen :9 ]

edit:
Voor dat alles een beetje netjes staat :)

Check this out: http://www.elmarvanloon.nl/

Verwijderd

Eigenlijk vind ik dit een beetje een wazige post...

Wat ik ervan begrijp is dat je het signaal van je mix + keyboard wil versterken, en dan je comp. injagen? Dat kan natuurlijk niet, maar dat had je zelf ook wel bedacht, denkik...

Wat wil je precies met die amp gaan doen? Alleen het geluid er dooreen sturen, en het daardoor "mooier" laten worden???/

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22

Jag

Ik snap er echt geen z*k van! Je versterker gebruiken om de mix beter te maken?!
Een versterker (eindversterker dan) wordt gebruikt om een line level sigaan te versterken naar speaker level. Verder kan je er echt niets mee.

Jag

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Ja, verdere uitleg is wel noodzaak geloof ik!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Volgens mij wil ie de toonregeling van zijn oude versterker gebruiken......?
zou het niet doen.

Greetz Jur.

Ps tis wel handig om platen op je harddisk te krijgen, ik gebruik een oeroude harman kardon Citation Eleven voorversterker gaat als een speer.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Waarom voor platen niet gewoon een bere MKII met een lekker mixertje en heerlijke DirectX plugins als Maxxbass en Ultramaximizer van Waves??

• brikoe
Zo, hier spreekt de poster weer :)

Het is mijn bedoeling om via die versterker (er zit nl. een plugin in) een stuk of 3 microfonen door te sturen naar mijn computer. Doordat die versterker er tussenstaat kan ik het gespeelde geluid zelf opvangen zonder dat het via mijn computer naar mijn nieuwe stereo gaat, want dat wil ik niet. Die versterker zorgt dus inderdaad als een soort tussenstation. Want nu kan ik maar 1 microfoon tegelijk in mijn computer pluggen.

[Of is dit niet mogelijk? Iets anders kopen/verbouwen is op dit moment nog niet tot de mogelijkheden...dus dan zou ik moeten wachten...en daar heb ik een :( aan]
Volgens mij wil ie de toonregeling van zijn oude versterker gebruiken......?
zou het niet doen.
Waarom niet?
Ps tis wel handig om platen op je harddisk te krijgen, ik gebruik een oeroude harman kardon Citation Eleven voorversterker gaat als een speer.
Jur, kan je dat iets beter verklaren alsjeblieft? (ik ben nog niet al te lang in het "vak" bezig ;))

En, Wekkel...wat bedoel jij nou precies?

• brikoe
= 24 uur later =

:'(

Niemand meer? ;)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Kweet natuurlijk niet wat voor versterker je hebt,maar ik gebruik die voorversterker omdat ik het niveau van mijn platenspeler omhoog moet krikken naar line niveau anders vreet mijn geluidskaart het niet.

Zo'n microfoon voorversterkertje in die geluidskaarten zuigen over het algemeen zwaar daar kan je dus beter een "gewone" versterker voor gebruiken en dan bijv je rec out aansluiten op je line in van je geluidskaart je toonregeling zal het dan niet doen!

Als je een voorversterker hebt kan je gewoon de outputs pakken dan heb je dus wel toonregeling.

Het voordeel is natuurlijk dat je meerdere bronnen simpel kan aansluiten op je compu.

Greetz Jur.

Verwijderd

Wat jij zoekt is een mengpaneel (tje).

Je moet die mics eerst op line-level krijgen. Dat kan je geluidskaart doen, maar dat klinkt niet al te lekker, en hij kan er maar eentje tegelijk.

Ik neem aan dat je het volume, en nog een aantal andere dingen (EQ, pan, etc). van elke mic apart wilt instellen.

Misschien kan dit op de plugin van je amp, maar ik raad je echt aan om, zeker als je een studio hebt, gewoon een mengpaneel te kopen. Hiermee kan je namenlijk allerlei verschillende signalen mengen en bewerken, en dan naar je computer / stereo sturen. In geluidskwaliteit maakt het denk ik ook niet zoveel uit, want je moet wel een hele briljante amp hebben wil je een verschil horen. De meeste soundcards klinken trouwens toch gewoon slecht...

Mar stel je wil / hebt geen geld om een mengpaneel te kopen:

Plug gewoon alles in je amp, zoals je gewend was. Zoek nu iets van een tape-out, of een line-out op die amp, en plug deze in de line-in van je computer...

• brikoe
Goed, deze jongen zal eens aan het werk gaan een dezer dagen :)
Ik heb ontdekt (jawel, dankzij Jur :) ) dat mijn keyboard-versterker een mic/line in, stereo, stereo en monitor in een kan zijn. [Ik ben nog niet zo'n expert op dit vlak ;) ] Dat betekent dus dat ik via mijn keyboard-versterker mijn stereo kan inpluggen en vervolgens de line out op deze versterker gebruiken richting mijn computer. Of verslechterd dit de geluidskwaliteit?

Ff kort: mijn keyboard-versterker...kan die als extra tussenstation (en tevens "mengstation") gebruikt worden?

[WE KOMEN ER WEL!!! (duurt alleen even)]

edit:

Om nog ff de boel te verduidelijken:
* keyboard-versterker: Roland KC-300
(ik gebruikte hem tot nog toe eigenlijk alleen voor optredens in combinatie met mijn keyboard(je))
* gitaar-versterker: Stagg ...heeft alleen geen line out volgens mij......moet ik ff nagaan....(alleen de bende staat momenteel niet waar ik zit te internetten :( )
* bas-versterkertje: Avora B-30 ampflier
Heel oud ding, stelt niet veel voor.

De stereo versterker is een Akai met een zelfingebouwde WERKENDE!!! plugin.

Het gaat mij dus voornamelijk om de instrumentale opnamens. Ik ben een fan van instrumentale nummers. Zang kan ik eventueel later nog over het nummer mixen.

Verwijderd

Je kan natuurlijk alles meteen in je mengversterker pluggen. Dat is de meest directe oplossing, en de simpelste.

Als je echter nog effecten wilt gebruiken van de verschilelnde andere versterkers (keyb + gitaar), moet je je geluid eerst hierdoorheen halen, en via een line-out naar je mengversterker.

Als je echt al het geluid van die versterkers wil behouden, moet je deze gewoon gebruiken, en dan een micje voor die versterkers hangen. Dat doen ze bij de meeste live-gitaren, om zo het geluid van al die marshall-amps mooi weer te geven..

Ik vind het rouwens wel wat azig worden nu. Is nie erg, maar kan je nog een keer herhalen wat voor gear je hebt, en wat je ermee wilt doen. Wat ik ervan begijp:

Bronnen: keyboard + gitaar
Die gaan naar je mengversterker (die akai), en eventueel eerst langs hun "eigen" amps.
Hierna gaat al het geluid naar je comp / boxen....

• brikoe
:) Ik had zelf ook al bedacht dat ik het het beste direct in mijn mengversterker kan pluggen...op het moment dat ik de boel aan het opbouwen was >> Ik doe het alleen bij mijn bas!
Anyway: tnx ^JaapvR^!!

Alles op een rijtje, zoals ik het momenteel heb geprobeerd en zoals het werkt :) :

Gitaar- en keyboardversterker.
Deze krijgen dus de geluiden over uit de instrumenten die ik, meestal samen met wat vrienden, bespeel. Die geluiden moeten, als het kan, tegelijk de computer in.
Mijn gitaarversterker kan via mijn keyboardversterker. Dus die twee hebben nog steeds 1 line out.
Nu wil ik mijn basversterker ook de computer injagen. Dat kan op de manier die jij (^JaapvR^) al aangaf (alleen dan voor de gitaar :) maar alles kan op die manier). Deze basgitaar laat ik eerst nog over mijn akai-versterkertje lopen, omdat de mogelijkheden van die basversterker eigenlijk alleen maar het volume is ;). Vervolgens kan de line out van de Akai naar mijn keyboardversterker om vandaar uit met de rest door 1 line out te gaan.

Dat van die effecten bewaren uit de gitaarversterker is theoretisch inderdaad waar. Ik wist het ook al wel, maar het probleem is dan dat je het echte geluid direct in de computer zou moeten pluggen. En die heeft maar 1 line in :(
Maar het idee was/is er! [Goed voor later, als ik een mengpaneeltje heb]

Het werkt nu!!! Tot nog toe :)

Als ik weer ergens mee zit......komt het vanzelf. Ik weet jullie te vinden :)

Verwijderd

Je ragt toch gewoon een kabeltje in je tapeout rec geval van je versterker, en dan je computer in, en dan tapemonitor aan ?
werkt toch prima allemaal ?
zo werkte het hier vroeger ook, nu heb ik wel mengpaneel enzo

• brikoe
Was het maar zo makkelijk!

Verwijderd

Perfect! Ik voel me net Andre Huisman. Niemand weet wie dat is, en ik denk dat hij dit forum ook niet leest, maar check alt.music.makers.dj... Hij iz zegmaar de alleswetende raadgever :)

Ik voel me meer de he-dat-weet-ik-nou-net-wel raadgever :P

In ieder geval gefeliciteerd!

• brikoe
Tnx! :)

Nou maar hopen dat de boel intact en heel blijft......want tja....een oude :( versterker van 7œ jaar oud [ik heb het ff nagevraagd aan de ex-eigenaar] kan wellicht niet al te veel hebben.

Maar voor nu....werkt het :9
LET'S PLAY SOME MUSIC!

Verwijderd

You do that son, you do that....
Pagina: 1