Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Dus je moet even weten hoeveel A die fan trekt...
Ik heb geen idee of zulke weerstanden verkrijgbaar zijn eik...
Misschien een betere tip: neem die fan mij naar de plaatselijke elektroboer en vraag om advies, veel makkelijker
Verwijderd
Dit kan goed gedaan worden door middel van een condensator in serie te zetten met je FAN...hoe je de juiste waarde kan bepalen weet ik niet meer (te lang geleden), maar het is zeker niet moeilijk om dit te berekenen....Een condensator zorgt er nog eens voor dat je spanning bijna verliesvrij wordt omgezet/verminderd, zonder warmteontwikkeling dus.Op woensdag 02 januari 2002 18:16 schreef Voodoo_man het volgende:
nou das duidelijk lijkt mij
Wie heeft er een tip over hoe ik mijn 110V fan kan aansluiten? enige tech-volt freaks hier? Als ik nou een tweede 110V fan had zette ik ze in serie...maar die heb ik niet anders vroeg ik het niet
het gaat dus om 1 110V Fan (inc. zo'n grilletje)
is het nouja reken maar uit nu is het nie meer zo moeilijk
oke er staat op:
Toyo Fan <-merk dus
7/6 Watt
50/60 Hertz
Impedance Protected
Ball bearing
ik heb nog wel condensators/lampjes/lampen/verschillende trafo's dus vertel me wat ik het beste kan gebruiken.
Je kan ook een kant en klare omzetter kopen; misschien wel zo gemakkelijk. Zie http://www.euro-shop.nl/onlineshop/enter.html?target=Power_Supplies220v___110v.html
Kosten iets van 31 euro.
Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.
Verwijderd
Fans : ongeveer cos y van 0.9 (schatting)
P = U * I * cosy
I = P/(U*Cos y) = 0.0707 A
==>dus een "voorschakelimpedantie van : 110 Volt met stroom van 0.0707A is dus U/I= 110/0.0707A =1555 Ohm(=Xc)
Dan :
Xc =1/(2*pi*f*C)
hieruit volgt :
C = 1/(2*pi*f*Xc) = 1/ (2* 3.1415 * 50 * 1555) = 2.047 µF
Deze condensator moet toch een spanning van 3 a 400 Volt aankunnen denk ik.
pfff...moet ik ff heel goed nadenken over jouw berekeningen. tis alweer een tijd geleden toen ik dat allemaal voorgeschoteld kreeg op schoolOp woensdag 02 januari 2002 19:46 schreef D-dayzz het volgende:
ok, ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen bevestigen als mijn redenering klopt :
P = U * I * cosy
==>dus een "voorschakelimpedantie van : 110 Volt met stroom van 0.0707A is dus U/I= 110/0.0707A =1555 Ohm(=Xc)
Dan :
Xc =1/(2*pi*f*C)
hieruit volgt :
ik heb hier verscheidene condensatoren liggen. kzal er een paar opnoemen die rond de 3 a 400 volt liggen:
1 van 8µF - 300V
2 van 680µF - 200V (uit een oude XT voeding, allemachtig wat een ding)
4 van 470µF - 200V (uit 2 oude PSU's van pc's)
2 van 330µF - 200V (uit 1 oude PSU van een compaq)
verder teveel van een heleboel µF en lage voltages (zeg rond de 16V)
kan ik deze bovenstaande gebruiken? of moet ik die ook in serie/parralel zetten?
Klopt aardig, maar misschien is het dan wel even verstandig om erbij te vertellen, dat dit een super linke schakeling kan zijn. Indien je belasting gaat varieren zal de spanning die die over de condensator staat, groter zijn, want de spanningsval over de fan is dan nagenoeg nul. Neem in ieder geval een condensator die minstens 250V aan kan.Op woensdag 02 januari 2002 19:46 schreef D-dayzz het volgende:
ok, ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen bevestigen als mijn redenering klopt :
P = U * I * cosy
Dan :
Xc =1/(2*pi*f*C)
hieruit volgt :
Tevens kan er zich een situatie voordoen, waarbij de fan defect zou raken, mocht je dan effe niet zo helder zijn en met je fikken aan je contactjes komen, dan heb je dus wel 220 op je handjes en dat is echt niet fijn.
By the way, de omvang van de condensator valt nog best mee, maar het zal wel een dure worden; gauw al zo'n 12 piek.
Dus, ik denk wel dat het werkt, maar 'echt' veilig is het niet. Maar zoals men al vaker zegt, je bent een tweaker of niet he
Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.
Om pssies te zijn heb ik 3 condensatoren parallel moeten schakelen om dit te krijgen, 2x 1µF en 1x 0,5µF.
De waarde kun je redelijk benaderen door een berekening, maar als je daar niet al te goed in bent, dan kun je 't ook proefondervindelijk bepalen.
Start met 2µF en meet dan vlug de spanning over de ventilatormotor en schakel het geheel dan weer uit .. pas dan de waarde aan en meet het opnieuw. Ik heb ca. 10 minuutjes zitten Xpirimenteren en heb 'm nu op 105Vac lopen geloof ik.
En inderdaad, pas op dat je niet met je vingertjes de contacten aanraakt!!
Onthou dat je de totale capaciteit krijgt door bij parallelschakeling de waarden op te tellen. Zet je ze in serie dan doe je 1/Ctot = 1/C1 + 1/C2 etc...
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
dus..maar ff beginnen met die van 8µF 300V en een heleboel proberen met die anderen. Zal dan ook even me pa vragen voor assistentie (das ook een oude veteraan al gaat het om elektro...(vanavond laat is ie erpas weer)Op woensdag 02 januari 2002 20:08 schreef ing._Buttje het volgende:
Ik heb pssies hetzelfde gedaan met mijn 110Vac fan ... deze in serie met een 2,5µF condensator, welke dan ook 110Vac krijgt, samen dus 220Vac.
Om pssies te zijn heb ik 3 condensatoren parallel moeten schakelen om dit te krijgen, 2x 1µF en 1x 0,5µF.
De waarde kun je redelijk benaderen door een berekening, maar als je daar niet al te goed in bent, dan kun je 't ook proefondervindelijk bepalen.
Start met 2µF en meet dan vlug de spanning over de ventilatormotor en schakel het geheel dan weer uit .. pas dan de waarde aan en meet het opnieuw. Ik heb ca. 10 minuutjes zitten Xpirimenteren en heb 'm nu op 105Vac lopen geloof ik.
En inderdaad, pas op dat je niet met je vingertjes de contacten aanraakt!!Ontlaad de condensatoren ff door ze na uitschakeling eventjes met een draadje te kortsluiten.
Onthou dat je de totale capaciteit krijgt door bij parallelschakeling de waarden op te tellen. Zet je ze in serie dan doe je 1/Ctot = 1/C1 + 1/C2 etc...
en van die vingertjes --> komt wel goed hoor, heb ooit een met me pa lopen klooien met een gigant van een cond. van 500µF van 1000V d8 ik....ffies oplaaie en kortsluiten! wat een vonk kwam daar vanaf jemig (ala tesla coil zowat)
suc6 !!
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
GEWELDIG
mijn dank is verpletterend voor de gene die mij hielpen ondanks het voor niets is geweest.
astu!
[/verpletter-mode]
en met dat vermogen 30Kg weegtOp woensdag 02 januari 2002 21:14 schreef maartenb het volgende:
oplossing = een TRAFO! ooit van gehoord? dat is dus zo'n ding die van 230V 16 A 110 V 32A maakt!
condensatortje idd met een weerstandje van 220K er over om hem te ontladen als je de stekker er uit trekt
Verwijderd
sorry hoor, ik kan die berekening van de condensator nog volgen. Maar wat jij hier zegt niet!Op woensdag 02 januari 2002 20:34 schreef Voodoo_man het volgende:
ik trek me oude elektro verzamel doos nog eens open na een jaartje en zie een geinig lampje 5x5mm liggen: een oud lampje uit een oude vriezer die er niet meer is. die draaide op 220/230Vac
GEWELDIGgeen gepruts meer met condensatoren of wat dan ook, gewoon een mooi klein Rood of een Groen lampje in de kast bouwen en die samen in serie zetten met die fan...
mijn dank is verpletterend voor de gene die mij hielpen ondanks het voor niets is geweest.
lampje is gewoon 220/230
en om de 220/230v uit het stopcontact netjes te verdelen moet volgens mij de weerstand van dat lampje gelijk zijn aan die van de fan. Dus Wat is de weerstand van die lamp?
... seggen ze bij ons op school altijd
Verwijderd
nee, het is weerstand afhankelijk.Op woensdag 02 januari 2002 21:57 schreef C001JU135 het volgende:
klopt inderdaad niet, zo zal de fan maar 1/3 krijgen dat is uuuuhhh 230/3=kleine 80 V
zeg 110v fan=>11Watt, dan is de weerstand van de fan 1100 Ohm
Als die 220vlamp=>bijvoorbeeld 110Watt=>weerstand 440 Ohm
Zet je dan 230V over de in serie staande lamp en fan. Dan gaat 5/7 van de spanning over de fan staan en 2/7 over de lamp.
dag fan!!!!!!
p.s. het zou goed gaan als hij een lamp vond die een gelijke weerstand had als de fan. En als het dan een 230V lamp is, dan moet dat er dus 1 zijn met twee keer het vermogen van de fan.
(weerstandje inside: kleur code als ik het goed aflees bruin-zwart-geel-zilver en dat is dus: 10x10k=10x10000=100.000 ohm als ik dat goed heb met een tolerantie van +- 10%. Ik ga uit van een schema'tje op een prof. kaartje)
maare kort samengevat werkt dat hele gebeuren met dat lampje niet... trouwens wel met een 220V 40W Philips peertje in serie maar dat geeft nog wel een boel licht wat ik dus NIET wil
ikke ga maar prutsen met me compie en niet met fannetje totdat me multimeter het weer doet... offe een tweede fan zoeke offe me pa om raad vragen en kijken wat die nog aan troep heb liggen
De mijne kon ik bij ons op school van de magazijn-"meester" kopen voor ca. f 15,- geloof ik.
Owjah, ik heb mijn schakelingetje op een doe-ut-zelluf-printplaatje geknutseld en helemaal met isolatietape omwikkeld. Komen de contacten nooit tegen 't metaal van m'n kast aan ...
Verwijderd
gaat die fan op den duur niet leuk meer vinden!
Stroom in condensator loopt 90° voor op spanning, dus veel cos phi! Je jaagt dus wel veel stroom door de fan, maar het merendeel wordt terug in het net gestuurd! Als er perse geinteresseerden zijn wil ik morgen de juiste vectorberekening wel eens doen!
Weerstand is beter idee: 1K8, minstens 10Watt (hang hem voor of achter je fan, is ie ineens gekoeld)
Beste idee: transfo of 2° ventilator
Verwijderd
redenering klopt ook voor geen meter!Op woensdag 02 januari 2002 22:03 schreef The Rapier het volgende:
[..]
nee, het is weerstand afhankelijk.
zeg 110v fan=>11Watt, dan is de weerstand van de fan 1100 Ohm
Als die 220vlamp=>bijvoorbeeld 110Watt=>weerstand 440 Ohm
Zet je dan 230V over de in serie staande lamp en fan. Dan gaat 5/7 van de spanning over de fan staan en 2/7 over de lamp.
dag fan!!!!!!
p.s. het zou goed gaan als hij een lamp vond die een gelijke weerstand had als de fan. En als het dan een 230V lamp is, dan moet dat er dus 1 zijn met twee keer het vermogen van de fan.
een lamp die op de halve spanning werkt, heeft een lagere (sommige hogere) weerstand dan een lamp op z'n volle spanning! De weerstand van een gloeidraad is temperatuurafhankelijk, daarom verbruiken lampen bij het 'opstarten' meer vermogen!
Verwijderd
Uhm een ventilator is inductief en een condensator capacitief...Hierdoor gaat IMHO de totale schakeling meer Ohms (minder inductief) gedragen waardoor je meer rendement uit je schakeling haalt. En een ventilator kan daar gerust tegen hoor, dit princiepe wordt ook soms bij motoren gebruikt.Op woensdag 02 januari 2002 22:29 schreef killalot het volgende:
condensator: BAD idea,
Stroom in condensator loopt 90° voor op spanning, dus veel cos phi! Je jaagt dus wel veel stroom door de fan, maar het merendeel wordt terug in het net gestuurd! Als er perse geinteresseerden zijn wil ik morgen de juiste vectorberekening wel eens doen!
Weerstand is beter idee: 1K8, minstens 10Watt (hang hem voor of achter je fan, is ie ineens gekoeld)
Verwijderd
Nee juist andersom ! Hoe groter de capaciteit, hoe minder spanningsverlies je gaat krijgen over de condensator waar door je teveel spanning over je ventilatorOp woensdag 02 januari 2002 20:17 schreef Voodoo_man het volgende:
[..]
dus..maar ff beginnen met die van 8µF 300V en een heleboel proberen met die anderen...
gaat krijgen (want Xc=1/(2*pi*f*C) )...Je zou dus met de kleinste moeten beginnen.
Verwijderd
om te starten gebruiken motoren wel eens een condensator (daarom ook startcondensator genoemd).Op woensdag 02 januari 2002 22:36 schreef D-dayzz het volgende:
Uhm een ventilator is inductief en een condensator capacitief...Hierdoor gaat IMHO de totale schakeling meer Ohms (minder inductief) gedragen waardoor je meer rendement uit je schakeling haalt. En een ventilator kan daar gerust tegen hoor, dit princiepe wordt ook soms bij motoren gebruikt.
Als je de fan als een zuivere inductie kan bekijken, heb je helemaal gelijk, maar ik denk niet dat die dat is, dan zou je cos phi gelijk aan 0 moeten zijn, en dat lijkt met niet echt leuk voor het net.
stel je neemt een condensator van 2µF (is zelfde impedantie dan fan, die ong 2Kohm is), dan is 220v²= Uc²+Ufan², en is Ufan=Uc, maar 90° op elkaar verschoven (spanningsdriehoek)!
Dus is Ufan dan 155.6V, wat te veel is! Dit is als de fan als een zuivere R te beschouwen valt, als ie als een spoel+R te beschouwen is, wordt het alleen maar erger!
Verwijderd
Inderdaad, daar ben ik volledig mee akkoord...het is ook daarom dat ik een cosy factor van een 0.9 had meegerekend en niet de fan als puur ohms beschouwd...Maar wat ik niet inzie is hoe je eraan komt dat dit ten nadele werkt voor het spanningsnet..Op woensdag 02 januari 2002 22:48 schreef killalot het volgende:
[..]
om te starten gebruiken motoren wel eens een condensator (daarom ook startcondensator genoemd).
Als je de fan als een zuivere inductie kan bekijken, heb je helemaal gelijk, maar ik denk niet dat die dat is, dan zou je cos phi gelijk aan 0 moeten zijn, en dat lijkt met niet echt leuk voor het net.
stel je neemt een condensator van 2µF (is zelfde impedantie dan fan, die ong 2Kohm is), dan is 220v²= Uc²+Ufan², en is Ufan=Uc, maar 90° op elkaar verschoven (spanningsdriehoek)!
Dus is Ufan dan 155.6V, wat te veel is! Dit is als de fan als een zuivere R te beschouwen valt, als ie als een spoel+R te beschouwen is, wordt het alleen maar erger!
Stel : fan = zwaar inductief (bestaat uitsluitend uit spoelen, met hun verliesweerstand als ohms, misschien zit hier ook nog een capaciteit in (parallel) voor de cosy-verbetering) -->dus de stroom ijlt na op de spanning.
we zetten hierbij een condensator mee in serie -->capacitief, dus de spanning ijlt na op de stroom....
Deze twee heffen mekaar toch op, of zie ik dit verkeerd?
hierdoor krijg je dus een minder inductief gedrag, waardoor er minder vermogen moet geleverd worden door het net (het is toch daarom dat ze C's toevoegen bij zwaar inductieve apparaten, zoals TL-verlichting, enz...hierdoor verbeter je de cosy-factor )
Ik heb dit princiepe ook toegepast bij de inschakelvertraging van m'n versterker..ik ben zo van 230V naar 24 volt gegaan om mijn relais aan te sturen.
..maar dit eigenlijk allemaal geheel terzijde.
Ik denk niet dat een fan van 7 W het spanningsnet kan storen...
Just correct me where/if im wrong....ik leer graag bij
Verwijderd
jah oke, je hebt gelijk. Maar om nu te zeggen dat mijn redenering voor geen meter klopt. Gaat om het principe, er staat dan ook overal "stel" in de berekening. Ging er ff vanuit dat de weerstand gelijk zou blijven, kan ik er wat aan doen dat die gloeidraad zo f*cking heet wordt dat de weerstand hoger wordt.Op woensdag 02 januari 2002 22:31 schreef killalot het volgende:
[..]
redenering klopt ook voor geen meter!
een lamp die op de halve spanning werkt, heeft een lagere (sommige hogere) weerstand dan een lamp op z'n volle spanning! De weerstand van een gloeidraad is temperatuurafhankelijk, daarom verbruiken lampen bij het 'opstarten' meer vermogen!
Helemaal meëens.Op donderdag 03 januari 2002 00:02 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
(een heel verhaal)
Had graag ff een vectordiagram getekend, maar ik kom er niet helemaal uit ...
Was niet echt me sterkste punt op school ...
ROp donderdag 03 januari 2002 00:40 schreef The Rapier het volgende:
[..]
jah oke, je hebt gelijk. Maar om nu te zeggen dat mijn redenering voor geen meter klopt. Gaat om het principe, er staat dan ook overal "stel" in de berekening. Ging er ff vanuit dat de weerstand gelijk zou blijven, kan ik er wat aan doen dat die gloeidraad zo f*cking heet wordt dat de weerstand hoger wordt.
Maar goed ook, want dan gaat ie gloeien ... anders had je dus geen licht en zaten we nog steeds bij een kaarsje
[off-topic]
Helaas is't rendement zo waardeloos, tenzij je 'm als kachel gaat gebruiken
[/off-topic]
Euhm .. een ventilatormotor bestaat uit een vette spoel welke ca. 95% induktief en 5% ohms is, schat ik. Die condensator is dus 180° verschoven t.o.v. de inductie in de spoel.Op woensdag 02 januari 2002 22:48 schreef killalot het volgende:
[..]
om te starten gebruiken motoren wel eens een condensator (daarom ook startcondensator genoemd).
De condensator pakt 110V en het inductieve deel v.d. spoel ook ca. 110V.
Je verhaal rammelt een beetje imho
Verwijderd
oke, als een fan een spoel zou zijn , dan los je de cos phi problemen op met de spoel en staan de spanningsvecoren in elkaars verlengde. Maar een fan is niet '95% een spoel en 5% een weerstand'! Kan zijn van opbouw wel, maar het net merkt het in werking anders, anders zou je fan nooit ronddraaien bij gebrek aan actieve energie (ipv reactieve), een fan heeft toch geen cos phi onder 0.5 ???Op donderdag 03 januari 2002 01:13 schreef ing._Buttje het volgende:
[..]
Euhm .. een ventilatormotor bestaat uit een vette spoel welke ca. 95% induktief en 5% ohms is, schat ik. Die condensator is dus 180° verschoven t.o.v. de inductie in de spoel.
De condensator pakt 110V en het inductieve deel v.d. spoel ook ca. 110V.
Je verhaal rammelt een beetje imho
weerstand van 1008 Ohm als ik het goed lees? en hoe kan ik erachter komen hoeveel wat ie is? ik heb nog wel bergen met dikke weerstanden alleen weet ik niet of die op die voltages werken en of ze wel rond de 1k ohm zijn(daar kan ik wel achter komen hoor! no problemo)Op woensdag 02 januari 2002 22:29 schreef killalot het volgende:
condensator: BAD idea,
maar vertel mij eens hoe ik kan zien of ik een goede heb die minstens 10watt is?
Verwijderd
dus kleurcode bruin grijs rood XX, maar een weerstand van 10Watt is zonder kleurcode, is een wit cementen blokje van 4cm*0.8cm*0.8cm (ongeveer)
cijfer - cijfer - multiplier
oooh zo'n blokje die dinkies w8 ff daar heb ik ook nog wel wat van en nou je het zegt daar staan watts op. keb er 1 van 150ohm 5w en 1 van 1k 5w....zal nog een paar oude voedingen bekijken.
Dus volgens jouw moet ik daarmee aan de slag?
ffies rond gezocht: verdikkeme...alleen maar 5W dinkies
Verwijderd
anders kan je nog andere combinaties verzinnen, maar kijk uit dat: Rtot=ongeveer 2Kohm en voor elke weerstand mag het vermogen niet groter dan een watt of 4 zijn! (110²/R bij parallel, I²*R bij serie)
Heb nou tijdelijk een philips peertje ertussen hangen en met een constructie de fan zo neergezet op de plaats waar ie dan in me kast komt (zijkant) en het scheelt weer 8°C!
[edit]
HOO: W8 ffies...ik zie het verkeerd: HET IS ER EEN VAN 10K Ohm 5W
en nu? vond net ook eentje van 33k ohm 5w
Wat dacht je van een NIEUWE ventilator, je gaat me daar een samen met weerstand en ventilator tussen de 15 en 20 Watt warmte produceren. Wil je de kamer bijverwarmen? Voor een klein beetje meer geld als die weerstand heb je een brandnieuwe 12 volt ventilator die hooguit 6 watt is. Die blaast misschien iets minder, maar je hoeft ook een dikke 10 Watt minder af te voeren.Op woensdag 02 januari 2002 22:29 schreef killalot het volgende:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
(zie ik al rook???
ik denk namelijk dat dit mega fout gaat hehehe
Verwijderd
opzich best een stom idee maar...Op donderdag 03 januari 2002 12:28 schreef MR_WAZOO het volgende:
Schakel je Voeding en je Fan in serie, en zet je voeding op 110 V
(zie ik al rook???)
ik denk namelijk dat dit mega fout gaat hehehe
HEEJ Laat ik dat eens proberen. Ik pakte een oude voeding en zette die in serie met die fan: knop om en????? TATA hij werkt!!!
Wat is't leven dan weer mooi hé!?Op donderdag 03 januari 2002 19:36 schreef Voodoo_man het volgende:
[..]
opzich best een stom idee maar...
HEEJ Laat ik dat eens proberen. Ik pakte een oude voeding en zette die in serie met die fan: knop om en????? TATA hij werkt!!!
Vind 't persoonlijk wel wat vaag ... die fan hoeft maar een prutsstroompie en je PC lust er wel wat!! .. bovendien verdubbel je je PC-stroom op 110V normaal gesproken en aangezien je hem in serie met de fan hebt, zal ook die deze stroom moeten verdragen!!
... da kennie nie volgus moi
Wat voor spanningen meet je ?! .. en draait de boel NU nog steeds??
Seggik ... ik kreeg dat vectordiagram ook al niet helemaal voor elkaar, mjah dan moet ik ff m'n boeken in duiken, maar ik heb nu wel wat anders te doenOp donderdag 03 januari 2002 10:52 schreef killalot het volgende:
[..]
oke, als een fan een spoel zou zijn , dan los je de cos phi problemen op met de spoel en staan de spanningsvecoren in elkaars verlengde. Maar een fan is niet '95% een spoel en 5% een weerstand'! Kan zijn van opbouw wel, maar het net merkt het in werking anders, anders zou je fan nooit ronddraaien bij gebrek aan actieve energie (ipv reactieve), een fan heeft toch geen cos phi onder 0.5 ???
Ik vraag 't komende week ff aan een leraar bij ons op de HTS, want nu willik het ook weten ook hé?!
Vanochtend even overleg gepleegd met een leraar bij mij op de HTS (Hogere Technische School) en mijn vermoedens waren juist ...
Hieronder volgt nu het vectordiagram voor een 110V~ ventilatormotor in serie met een condensator aangesloten op het 220V~ lichtnet.
M.b.v. een vectordiagram kun je grafisch aangeven hoe de spanningen, stromen en impedanties zich ten opzichte van elkaar verhouden. Je kunt nu in 1 oogopslag zien hoe het in elkaar steekt ... (hoopik)

L = algemeen symbool voor spoel
C = algemeen symbool voor condensator
Spoel L bestaat deels uit inductie en deels uit een ohmse weerstand. Samen vormt dit de impedantie van de spoel.
XL = inductie v.d. spoel
RL = ohmse weerstand v.d. spoel
Z = impedantie van de spoel
iL = "werkelijke" stroom door ohmse weerstand
220V = schijnbare spanning over de schijnbare weerstand, dus impedantie Z
(deze moet dus 110V worden!!)
Met het toevoegen van een condensator XC trek je de schijnbare spanning 220V naar beneden, net zo ver, totdat de deelspanning over de spoel nog maar 110V bedraagt.
De 220V staat dan over de totale impedantie Ztotaal i.p.v. over de spoel. Voor de spoel maakt het allemaal geen snars uit, die ziet gewoon 110V~ 50Hertz
Snappie?!
Idd, volgens mijn vectordiagram gaat het geheel zich zelfs capacitief gedragen! Als het ohms zou zijn krijg je in ons geval resonantie!!Op woensdag 02 januari 2002 22:36 schreef D-dayzz het volgende:
[..]
Uhm een ventilator is inductief en een condensator capacitief...Hierdoor gaat IMHO de totale schakeling meer Ohms (minder inductief) gedragen waardoor je meer rendement uit je schakeling haalt. En een ventilator kan daar gerust tegen hoor, dit principe wordt ook soms bij motoren gebruikt.
[mierenneuk-mode]
Een ventilator heeft een motor
[/mierenneuk-mode]
Ow, just 4 fun, di's mijn 110V~fan: