Toon posts:

Database opzetten, waar moet ik op letten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er is mij gevraagd om te proberen een database op te zetten voor een computerzaak waar men zelf systemen kan samenstellen.

Nu is mijn grootste vraag hoe ik het volgende ga oplossen:

Als mensen bijvoorbeeld voor een bepaald moederbord kiezen moeten in het vervolg van het opbouwen van het systeem een aantal artikelen uitgesloten worden die niet op dat moederbord aangesloten kunnen worden.

Iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken.

Ik ga werken met mysql en php

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 19:11

Crazy D

I think we should take a look.

Zomaar een 1e ingeving (maar na anderhalf blikje bier kan ik wat onzin uitkramen):
compatibiliteitstabel of -veld ;) Bv 1 is voor moederborden voor intel spul, 2 is voor AMD. Dan weet je na de 1e selectie van een moederbord voor intel, dat je alleen artikelen met 1 hoeft te tonen omdat die andere toch niet passen.
Maar ja da's dus zomaar een ingeving zonder er over na te denken...

Exact expert nodig?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je eerst moet gaan beslissen of je artikelen in gaat geven die wel op een bepaald moederbord passen of juist niet. Dus moet je bekijken welke het makkelijkst is voor de beheerder. En bedenk ook of je bv toekomstige moederborden juist wel of juist niet met niet-gerelateerde artikelen wil laten samenwerken.
(dus zoiets allow-by-default of deny-by-default)

Verwijderd

Topicstarter
Er moet ook nog een oplossing gevonden worden voor het volgende:

omdat je op een moederbord bijvoorbeeld maar een bepaald aantal items kunt aansluiten omdat dan de "sleuven" volzitten moet ik het ook nog zo maken dat men dan niets meer kan kiezen wat in die "sleuven" geplaatst zou kunnen worden.

Hopelijk ben ik nog een beetje duidelijk.

Verwijderd

Dat laatste zou ik niet doen.
Het is namelijk vrij normaal om meer dan 1 pc te bestellen, dus bijv nog nieuwe onderdelen voor een andere pc, of als je upgrade etc etc..
Restricties inbouwen is goed, maar je moet mensen wel vrij laten.
Ik kan best een mobo kopen met agp en 2x agp videokaart kopen, waarvan er 1 voor een systeem is wat ik al heb ofzo..
Snappie?
Ik zou'r anders een optie van maken (van beide gestelde vragen). Zoals bijv. bij Windows nieuwe hardware toevoegen. Hij laat standaard alleen compatibele dingen, en door simpelweg ff die andere radio-button (of vinkje of whatever) te kiezen krijg je gewoon alles te zien.

Verwijderd

denk ook eens aan het geheugen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 18:52 schreef Deleon het volgende:
Dat laatste zou ik niet doen.
Ik kan best een mobo kopen met agp en 2x agp videokaart kopen, waarvan er 1 voor een systeem is wat ik al heb ofzo..
Snappie?
Het is de bedoeling om voor losse onderdelen bijvoorbeeld voor een upgrade iets apart te maken.

Verwijderd

dan kan je denk ik het beste een kolom maken waar je het artikel id in kan voeren dat niet icm met dit artikel gekocht kan worden. Bijvoorbeeld voor een moederbord in die kolom:
24;985;325;134
Dit zijn de artikel id'tjes. Die pluk je er weer uit en explode() ze en checkt dat met een simpel if/else dingetje... Dit lijkt mij de simpelste oplossing. Het beste kun je dit bij beide artikelen doen, dus bij artikel id 24 ook de verwijzing naar het moederbord, dat dat niet bij elkaar past...

Verwijderd

Lees een boekske over niam of die shit

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 19:38 schreef GDOG het volgende:
Lees een boekske over niam of die shit
:?

• Orphix
  • Niet online
Ohja nog iets, probeer ook zoveel mogelijk via javascript client-side te checken. Het is namelijk zeer frustrerend voor een klant als je allerlei produkten kan kiezen en pas de volgende pagina erachter komt dat die (weer) niet gekozen kan worden.

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen en ook niet de moed in je schoenen laten zakken, maar dit is me een t*ring klus van hier tot Tokio, Serieus!

Ga jij maar is uitzoeken wat wel en niet compatibel met elkaar is.
De interface schrijven is geen probleem, maar het werk vooraf is zon grote klus.

Als je in je eentje die databse moet opstellen zou ik er NIET aan beginnen.
Met een team van vijf man ben je goed op weg.

Succes

• Orphix
  • Niet online
Tja ik, als non-hardware expert, kan niet veel produkten verzinnen die niet compatibel zijn met bepaalde moederborden. Ik geloof dat dat aantal om in te voeren nogal meevalt.

Misschien is het handiger om bv een 'Stel AMD systeem samen' en 'Stel Intel systeem samen' onderscheid te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 20:31 schreef zonietdantochwel het volgende:
Ik wil niet lullig doen en ook niet de moed in je schoenen laten zakken, maar dit is me een t*ring klus van hier tot Tokio, Serieus!

Ga jij maar is uitzoeken wat wel en niet compatibel met elkaar is.
De interface schrijven is geen probleem, maar het werk vooraf is zon grote klus.

Als je in je eentje die databse moet opstellen zou ik er NIET aan beginnen.
Met een team van vijf man ben je goed op weg.

Succes
Wat wel of niet compatibel is wordt aangeleverd door de opdrachtgever.

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje tussendoor

Als ik alle table's heb aangemaakt is het dan ook mogelijk om deze via een "pdf-file" in te lezen of ben je dan toch genoodzaakt om alles handmatig in te gaan voeren, of is hier ook een andere mogelijkheid voor want de database zal elke twee weken geupdated moeten worden.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Je kunt het beste eerst overal tabellen voor aanmaken.
Voor moederbord en voor geluidkaarten etc.
Verder geef je dan per moederbord aan hoeveel AGP, ISA en PCI sloten het heeft.
En bij een geluidskaart bijvoorbeeld of hij ISA, AGP of PCI is.
Daarnaast maak je koppeltabellen aan waarin je een component aan een moederbord hangt.

Wat bedoel je precies met je data aan een pdf-file hangen?

Verwijderd

Voor het updaten van je database zou ik een aparte applicatie schrijven, evt. in PHP, en zeker niet handmatig aan gaan klooien, dat scheelt op de lange termijn veel werk. Dat pdf documentje is op zich ook geen probleem. Je schrijft gewoon de nuttige informatie van de database weg naar een html-file, die je vervolgens omzet naar een pdf bestand. Dit kan dus ook met een aparte php-pagina. Dat compatibiliteitsprobleem tussen verschillende artikelen is lastiger; hierboven zijn al enkele goede oplossingen aangedragen denk ik.

Maak voordat je begint trouwens een goed plan, zet alles ff op papier. Want als je straks bezig bent kan het veel tijd kosten om 'kleine' aanpassingen te maken die je in het begin niet had voorzien. Bv.: wil ik wel of geen plaatjes van de producten in de database opslaan, wel of geen klantgegevens etc.

Het is te doen in je eentje, maar wel VEUL werk 8-)

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Ik wil je anders ook graag helpen hoor.
Ik heb vandaag toch niets te doen.
Stuur me anders maar een mailtje of laat iets weten via ICQ.

Verwijderd

Topicstarter
[b]
Wat bedoel je precies met je data aan een pdf-file hangen?
Ik krijg alle content voor de database aangeleverd in een "pdf-file"

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 08:56 schreef robjanssen het volgende:
Ik wil je anders ook graag helpen hoor.
Ik heb vandaag toch niets te doen.
Stuur me anders maar een mailtje of laat iets weten via ICQ.
ROFL, vandaag.....en de komende maand ook niet? :D :+

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen even een korte uitleg wat nu eigenlijk de bedoeling is.

Het is de bedoeling dat bezoekers online hun systeem kunnen samenstellen, en dan een prijs indicatie krijgen voorgeschoteld (ivm hoge prijsschommelingen van bijvoorbeeld het geheugen).

Bezoekers kunnen beginnen met een kast (behuizing) te kiezen en krijgen dan alle moederborden te zien die in deze kast geplaatst kunnen worden, als men dan een keuze heeft gemaakt krijgt men een foto te zien van een open kast met daarin het gekozen moederbord, dit gaat zich herhalen tot dat het systeem compleet is opgebouwd.

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Een pdf-file is toch read-only?
Daarvan kun je niets inlezen volgens mij.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 21:30
Op zaterdag 05 januari 2002 09:25 schreef robjanssen het volgende:
Een pdf-file is toch read-only?
Daarvan kun je niets inlezen volgens mij.
Read-only betekende volgens mij alleen lezen |:(, Waarom zou je dan invredesnaam niets kunnen inlezen? iig niet omdattie 'read-only' is :+
Pagina: 1