SBLive! en surround

Pagina: 1
Acties:

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:16

admiral866

The King Personality Disorder

Topicstarter
Als ik dus met de Liveware 3.0 software deze optie aanzet;
-het geluid is veel zachter
-uit de achterste speakers komt geen geluid
-ik kan geen test uitvoeren

En als ik bijvoorbeeld Unreal Tournament in surround wil spelen. Hoef ik dat dan alleen maar in de game in te stellen, of ook in de liveware software?

als speakers+subwoofer heb ik: Labtec LCS 2514 (2 front-speakers, 2 rear-speakers, 1 subwoofer).

Iemand raad?>

Verwijderd

Live!Surround is alleen voor Dolby Pro Logic (of Digital, die decode ook DPL) receivers. Live!Surround codeert de 2 rear kanalen in DPL signaal met een mono rear kanaal (beperking van DPL)

Aan jouw setje te zien heb je alleen 4 point, en geen Dolby Surround.

Je moet dus de 4 speaker mode inschakelen.
Deze werkt alleen goed als je je Labtec setje met 2 kabels op je Live hebt aangesloten. 1 (3,5mm plug) kabel voor je front channel, gaat naar front in op je Live, en 1 kabel voor je rear channel, gaat naar rear in op je Live.

Als je maar 1 kabeltje hebt aangesloten, kun je alleen stereo luisteren.

Over UnrealTournament: ik ben er sowieso maar vanuit gegaan dat je Labtec's geen DPL decoden (lijkt me ook wel erg sterk), dus kun je niet de Dolby Surround optie gebruiken. Ik weet niet zeker of dat er ook in zit, maar je moet dus een 4-speaker mode aanzetten, of je kunt evt 3D Audio proberen (dat kan wel in UT, d8 ik).

Als het zo niet lukt, horen we 't wel he? :)

Sux6,
Wouter

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:16

admiral866

The King Personality Disorder

Topicstarter
oh ok,
dus als ik surround wil gebruiken, dan moet ik een set hebben met een digital input he?

En ja in UT kun je instellen dat je van AEX (ofzo geloodf ik) gebruik wilt maken. En ook kiezen uit surround, maar dat kies ik dan dus niet.

En: Is surround veel beter dan die 4-speaker optie?

Verwijderd

Als je surround wil gebruiken moeten je spreakers / systeem beschikken over een DPL of AC3 chip die de surround kanalen uit de het stereobeeld kan scheiden, dit heetf niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een digitale connectie.

In UT kan je dus kiezen voor EAX, wat de processor op je live! aan het werk zet om een beter geluidsbeeld te geven van je omgeving (denk aan echo).

Als je alleen een quad speakerset heb voor je computer is de Quad mode uiteraard beter. Als je DPL heb is de quad mode ook beter, DPL is namelijk mono in het achterkanaal, dan hoor je wel dat er iets achter je is, maar niet waar. Heb je een AC3 systeem er achter hangen is de AC3 optie waarschijnlijk beter, maar dit is meer een kwestie van de kracht en helderheid van je AC3 decoder / speakers.

Arie

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Uhhh ik geloof dat AC3 dolby digital was toch?

nou dat zit niet in unreal tournement hoor das gewoon dolby pro logic. en dat hoefd niet over de digitale lijn. bij mij werkt het ook over de analoge lijn

Click hier niet

Verwijderd

reapher>

DPL kan ook gewoon over een digitaal lijntje hoor...

UT is idd niet van AC3 gecodeerd materiaal voorzien, omdat dat nou eenmaal niet kan.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Nee natuurlijk weet ik dat het over digitaal lijntje kan. maar dat van die ac3 vondt ik vreemd in unreal. zou veelst te moeilijk worden om dat te laten berekenen in een game.

Click hier niet

Verwijderd

sja hij zegt 't ook een beetje vaag :)
Als je alleen een quad speakerset heb voor je computer is de Quad mode uiteraard beter. Als je DPL heb is de quad mode ook beter, DPL is namelijk mono in het achterkanaal, dan hoor je wel dat er iets achter je is, maar niet waar. Heb je een AC3 systeem er achter hangen is de AC3 optie waarschijnlijk beter, maar dit is meer een kwestie van de kracht en helderheid van je AC3 decoder / speakers.
Het is dus voor gewoon gebruik van je SB Live niet relevant of je nou een receiver heeft die alleen DPL decodeert of dat je een Dolby Digital receiver hebt. Hier laten we dus ff kwaliteit van de receivers en speakers achterwege, want dat is een wereld van verschil. Je kunt b.v. een hele slechte Dolby Digital versterker hebben die wordt verslagen door een hele goeie Dolby Pro Logic versterker, maar daar hebben we 't nu maar ff niet over :) . De Dolby Digital zal je pas echt gebruiken als je een DVD-tje gaat kijken met de S/P-DIF Passthrough optie ingeschakeld.

Wel zijn er Dolby Pro Logic receivers die "Dolby Digital" klaar zijn.
Daar zit dus een analoge ingang voor 5.1 kanalen in, waar je een losse AC3 decoder aan kunt hangen. Zo kun je dus met een receiver de quad mode inschakelen.
Je sluit dan simpelweg de .1 en het centerkanaal niet aan.

**edit, stomme typo'tjes**
Pagina: 1