Toon posts:

probleempje met mun ouwe (soon 2 be replaced) bak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
desc:
athlon 550@550 (5.5 * 100)
MSI K7Pro (= MSI-6195 als ik me niet vergis) mobo
320MB SDRAM
Creative Labs Soundblaster PCI 64 (Ensoniq chipset)
Asus V7700 GeForce2GTS (maar ook met Voodoo Banshee was het hetzelfde)
1* 10MBit NIC

nu is het zo dat toen ik die bak net gekocht had (februari 2000) die vanaf toen vrij constant heeft opgestaan (tot november 2000 met misschien 4 nachten afgezet te hebben ofzo -- en nee GEEN windows dus idd --). De reden waarom het in november 2000 ineens gedaan was met constant opzetten was blijkbaar dat de voeding het ineens had begeven (cheapo voeding hoor, maar soit). Dit allemaal als inleiding...

nu, toen heb ik die voeding vervangen (was nog in garantie) en sindsdien hij toch wel lastig doet: ttz:

ik kan 2 temps bekijken: system temp (binnenin de kast is dat dus peisk) en CPU temp (wat wel niet erg accuraat zal zijn aangezien die ouwe athlons nog geen thermische dinges aan boord hadden dacht ik)

van het moment dat de system temp > 29.5 graden celcius gaat heb ik 50% kans dat hij binnen de minuut vastloopt (enkel reset knopje werkt dan meestal nog, en die werkt zelfs soms niet meer dan) en als hij boven die 31 gaat dan slaat hij 99% kans vast binnen de minuut. Eerst dacht ik dat het aan de CPU lag maar daar is het veel minder consistent rond welke temp hij vastslaat, terwijl het bij de system temp wel altijd rond de hierboven aangegeven temps is dat hij dus vastloopt. Als hij zo twee maal vlak na elkaar gecrashed is ben ik meestal ook al mun settings kwijt in mun BIOS :(

Iemand een idee wat waarschijnlijk de gef*ckte component is?
Als het ofwel het mobo ofwel de CPU zou zijn zou ik zeggen: ik vervang nog 1 van de twee door een tweedehandsplankje/CPU voor een cheapo linuxbakkie ergens, maar als ik beiden moet gaan vervangen wordt het wat te duur...

iemand een idee hoe te testen? of iemand die vrij zeker kan zeggen wat stuk is...? (ik zit dus al lang met dit probleem, maar wegens infrequent gebruik van de pc gedurende een jaar altijd maar uitgesteld, totdat ik zelfs nu in de winter er naast de open kast een huiskamerventilator -- jaja, zon groot ding-- moet naastzetten en de verwarming niet mag aanzetten of hij slaat praktisch direct vast...)

michieman