nieuwe hifiset

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:45

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

Ik ben op zoek naar een nieuwe hifiset (amp, cd en speakers). Nu heb ik op internet al gezocht en ook what is hifi gelezen. Waar met name NAD en Rotel het goed doen voor de amps en Kef en Tannoy bij de speakers. Jasper vertelde mij over het verschil in geluid tussen deze twee (warm en klinisch). Verder ben ik ook wel op de hoogte van goede plaatsen om de apparatuur aan te schaffen. (Raf, Hobo hifi, hifi team e.d.). Ik moet zeggen sommige hebben goede sites en de importeurs sturen snel info over hun producten als je dit via email vraagt.

Mijn muziek keuze is nogal breed. Ik zoek daarom een installatie die de breekbaarheid van Jewel en Nina van de Cardigans weer kan geven maar toch ook de gitaren en drums van Pearl Jam e.d. en daartussenin zit dan nog Alanis Morissette. Extra probleem is dat ik zowel hard als zacht wil kunnen spelen, maar dat mag met een goede set toch geen probleem zijn neem ik aan. Ook is de oppervlakte van mijn kamer wat klein met 5 bij 5.

Voor prijsklasse moet je denken aan de NAD 319 amp of Rotel Rb911 (+/- 2.100) met beide zo’n 125 watt bij 8 ohm. Ik denk zelf dat dit gezien mijn ruimte wat te veel is dus lichter zou ook goed kunnen, +/- 75 watt. Voor de speakers denk ik aan een combi van NAD Kef of Rotel Tannoy. De cd speler liefst 5 cdlader, ik ben op de hoogte van het kwaliteitsverlies maar neem dit voor lief gezien het gemak. Het mag ook een lagere prijsklasse voor de amps zijn zoals de rotel 971 mkII e.d.

Rest mijn vraag heeft iemand hier nog suggesties en tips?

Bij voorbaat dank,

Mvg Fisico

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Verwijderd

Ik heb sinds een jaar een NAD L40 als voorversterker (regelversterker), de eindtrap gebruik ik als vermogensversterker voor m'n tweeters. Ik ben over dit dingetje zeer tevreden. Handige afstandsbediening, versterker ziet er strak uit. Geluidkwaliteit lijkt mij zeer goed, prima tuner aan boord en een goed klinkende CD speler.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik zie dat je al goed geïnformeerd bent. Nou mis toch nog een ding in jouw post: het budget. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Ik zou als vuistregel (is al vaak aan bod geweest) hanteren dat je twee keer zoveel uitgeeft aan je versterker als aan je cd-speler, en weer twee keer zoveel aan je speakers als aan je versterker. Dat komt doordat je speakers het zwakste gedeelte van je stereo zijn. Versterkers klinken in principe hetzelfde, ware het niet dat speakers niet ideaal zijn (pieken en dalen in impedantie bij verschillende freqs), en daarom kan een versterker met een bepaalde speaker iets anders klinken, maar nooit veel. Het verschil tussen speakers daarentegen is gigantisch, en bovendien erg smaakafhankelijk. Zo geef ik niks om mission speakers, vooral de kleine vind ik niks. Kef, Tannoy en B&W vind ik geweldig, de beste speakermerken naar mijn smaak.
Over cd-spelers zal ik me al helemaal niet druk maken, als je al verschil hoort, is het wel zo miniem, dus koop gewoon lekker een 5-cd lader. Maar koop dan niet het allergoedkoopste model of zo, maar een redelijke van zeg 600,- of zo.
Het volume is een ander verhaal, ik heb hier eerder (wel meer dan een keer) al verhalen over gepost, en ik zal hier een oud verhaal weer neerzetten, staat wel het een en ander interessants in:
Waar je mee te maken hebt met geluidsversterking is dat de versterker de energie levert, en de speaker die energie omzet in akoustische energie.
Nou zijn er drie gegevens belangrijk voor het volume:
- de hoeveelheid energie die de versterker per sec kan leveren--> het vermogen
bijv: 100 Watt @ 4 Ohm, 1 KHz, 1% THD
De versterker is de drijvende kracht in geluidsversterking. Het vermogen dat een versterker kan leveren is sterk afhankelijk van de impedantie (zeg maar weerstand) van de speaker, oftewel de speaker load. Bij 2 Ohm kan een versterker het meest vermogen leveren, maar er zijn maar heel weinig versterkers die zo'n lage load aankunnen, zelfs 4 Ohm is al twijfelachtig voor de meesten. Dus let goed op de specs.
- het vermogen dat de speaker kan hebben: de power handling.
Dit is het vermogen dat een speaker gedurende lange tijd (continu) of korte tijd (muziek) kan hebben voordat er cone damage onstaat door oververhitting. De speaker kan nooit meer vermogen krijgen dan de versterker kan leveren! Dus aan 500 Watt speakers heb je niks als je maar een 50 Watt versterker hebt.
Dit is dus het cijfer dat de max input van een speaker aangeeft, het zegt nog niet alles over de max output! Daarvoor is het volgende punt.
- de gevoeligheid van de speaker. Dit geeft aan hoe rendabel de speaker is met het omzetten van elektrische energie van de versterker in akoustische energie. Het wordt als volgt aangegeven:
90 dB spl bij 1 Watt op 1 meter
Bij 8 Ohm speakers wordt het ook wel eens zo aangegeven:
90 dB spl bij 2.83V op 1 meter
Het komt op hetzelfde neer voor een 8 Ohm speaker.
Het cijfer geeft aan welk volume (sound pressure level in decibells) de speaker geeft bij een bekend vermogen en afstand. Dit wordt in een akoustisch dode kamer gemeten.

En om even terug te komen op jouw vraag. Als je kwaliteit wilt behouden op hoge volumes, dan kan je het besten investeren in een goeie versterker, die niet snel begint te vervormen (lees clippen). Een versterker is namelijk de prime source van vervorming. Maar dit is echt alleen belangrijk als je tegen het max aanzit.

Ook is het handig om de decibell schaal te snappen. Het is een logaritmische fuctie: L(in dB)= 10 * 10log ( I (in Watt/m^2))/ 10^-12). Waar het op neer komt is dat je 10 keer zoveel vermogen moet leveren voor een 10 dB hoger spl, wat ervaren wordt als twee keer zo hard. 2 keer zoveel vermogen levert 3 dB winst op, het kleinste verschil dat je kan waarnemen.

Waar het in praktijk op neer komt, is dat je met normale speakers, dus gewoon 90 dB bij 1 Watt op 1 meter, een heel eind komt, over de 100 dB heen. Natuurlijk haal je geen concertvolumes in je kamer, daar heb je totaal andere speakers voor nodig: http://gathering.tweakers.net/Forum18/HTML/000004.html

verder zou ik me niet wagen aan losse voor- en eindversterkers, dat heeft wel voordelen, vooral wat betreft uitbreidingsmogelijkheden, maar het is het geld niet echt waard.
Ook kan je nog kiezen om er nog een sub bij te zetten, altijd een verbetering. Het vergroot namelijk je totale freq bereik. Ook al heb je vloerstaande speakers. Ik heb zelf de B&W DM604's, speakers van een meter hoog en 1000,- per stuk, maar ik heb ook een sub, de Yamaha YST-SW300. En het is toch wel een verbetering. Het maakt de boel wel ingewikkelder, vooral de plaatsing en de crossover ellende.
En je moet ook nog een merk uitkiezen voor je componenten. Yamha lijkt mij een goede keus, echt Japans, net Toyota, degelijk en niet duur.
Valt niet mee, zo'n stereo uitzoeken.

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Nou Jag ben ik het toch echt niet met je eens!!!!

Subs zuigen zwaar voor een hifi set maar dan ook zwaar,als je een extra sub plaatst bij een paar speakers die hier niet voor bedoeld zijn zal het een hele ACHTERuitgang zijn,dus zeker niet beter omdat het hele evenwicht verstoort wordt.Dat jij een sub bij je b&w's zet begrijp ik echt niet!!

Een losse voor en eind amp heeft zeker wel de voorkeur,ik gebruik dat al jaren en ben er zeer tevreden over.Het mooiste is gewoon 2 mono blokken als eindtrap,ik heb nu een Rotel setje in gebruik en de prijs/kwaliteit is echt goed te noemen.Vind hem beter klinken dan mijn yamaha eindamp.

Bij een versterker is de dempingsfactor naast harmonische vervorming ,kanaalscheiding etc ook van groot belang!!

De dure jongens hebben allemaal een dempingsfactor van > 1000 kan je echt kwaliteit aan herkennen(kanaal scheiding van >100 db heeft toch al bijna elke duurdere versterker.

Ik zou dus gaan voor een losse voor en eind amp kef,tannoy of b&w en als je toch een keuk setje wil GEEN wisselaar.Ik vind zo'n wisselaar net zoiets als een dubbelcassete deck goeie bestaan bijna niet.En het gemak ontgaat me een beetje(klein kamertje :),loop je ff heen en weer).

Bij je kamer van 5 bij 5 is het een beetje overdreven maar je zal ook wel is verhuizen :),en dit soort spul gaat lang mee!!

Greetz Jur.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Jur,
Subs zuigen zwaar voor een hifi set maar dan ook zwaar,als je een extra sub plaatst bij een paar speakers die hier niet voor bedoeld zijn zal het een hele ACHTERuitgang zijn,dus zeker niet beter omdat het hele evenwicht verstoort wordt.Dat jij een sub bij je b&w's zet begrijp ik echt niet!!
Dat kan inderdaad ja, maar dat hoeft niet.

Subs kunnen een hele goede aanvulling zijn op een al goede HiFi-set en Boxen.

Heel essentieel is echter de plaatsing en de filtering van de Subs.

1.) Zet Subs _NOOIT_ achter je luisterpositie

2.) Neem liever twee kleine Subs voor links en rechts, dan een grote in het midden, of erger, zijkant naast een Speaker, of als ergste, ergens achter je.

3.) Zorg goed voor je af-filtering.
Als je grote en goede boxen hebt, Subs nooit hoger dan 40 Hz mee laten spelen.

4.) Neem geen goedkoop klote-sub'je van 700,- maar een kwaliteits-sub. Goed compact sub'je vanaf 1300,- ongeveer.

5.) Probeer ze thuis eerst uit, dit i.v.m. dat de klank-kleur overeenkomt met die van je eigen boxen.

Als je aan al deze voorwaarden voldoet, kreeg je pas een echt stevig bas-fundament, wat je met een normale (betaalbare) Speaker nooit haalt, en tevens mooi voor DVD-films als je een goede DD/DTS THX Amp/Receiver hebt.

De grootste fout die mensen maken is een sub kopen, en die vervolgens ergens in de kamer neerflikkeren (Gemiddeld achter) en zich dan verbazn dat het klote klinkt.

Wat ook een fout, veel verspreid, onzin verhaal is, dat je Bassen niet kunt plaatsen, omdat de tonen zo laag zijn, dat je niet meer kunt bepalen waar het geluid vandaan komt.

Dit klopt dus _NIET_ !!!!!

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Volgens mij zit er wel een kern van waarheid in, dat je gehoor de laagste tonen niet precies kan localiseren. Als je je crossover echt zo laag mogelijk zet (wel goede hoofdspeakers nodig uiteraard), en je sub goed geplaatst hebt hoor je dus eigenlijk niet te horen waar de bass vandaan komt.
De kans dat je hoort waar ie staat neemt toe naarmate je 'm hoger overcrosst...

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik begrijp jullie echt niet hoor,als ik op een paar keffies(geen boekenplank model) een knappe versterker aansluit,toonregeling uit.Dan hoef ik echt niet meer bas te hebben tis meer dan genoeg dan.

Het is meestal niet de bedoeling van de muzikant om je de kamer uit te laten bonken,dus zullen je speakers dat ook niet doen,als je luistert naar bijv. Bomb the Bass(de naam zegt het al :) ) Zullen die knappe speakers echt wel van zich laten horen en de bassen goed laag weergeven.

Wat jammer is is dat veel mensen knetterend hoog en bonkend laag mooi vinden het liefst met zo weinig midden natuurlijk(kijk maar is naar lieden met een 10 bands equalizer die staat altijd in een V).

Zo'n equalizer heb je met een echte set echt niet nodig,maakt het alleen maar slechter.

Ik heb het hier natuurlijk wel over een echte hifi set niet over yokotronic met omnisound speakers!!!!

Greetz Jur

• Jag

Jag

Ik snap best wat jij denkt, Jur. Maar het ligt ook net iets anders. Ik ken zelf heel goed de mensen die altijd de loudness aan hebben staan (terwil die toch echt alleen voor hele lage volumes is bedoeld) of de equaliser in de V vorm. Dat soort mensen kopen ook een sub om de bass te boosten. En dat is dan zo'n sub met een resonantie freq van 100 Hz, precies op de beat. Maar dat bedoel ik niet natuurlijk. Het is al eerder gezegd door gameover, de plaarsing is heel belangrijk, en de crossover instellingen ook! En als je sub gebruikt voor tonen lager dan 40 Hz, en je main speakers voor boven de 40 Hz, dan zie ik niet in hoe je sub je main speakers in de weg zou moeten staan. Je moet natuurlijk ook het volume niet te hoog zetten, anders krijg je alsnog een duidelijk waarneembare overgang.
Bovendien kan je er niet omheen dat een sub lager kan dan je main speakers, en dat het daarom een verbetering is voor je totale freq bereik. Ik heb zelf overigens al lang geexperimenteerd met mijn sub, en het valt niet mee. Ik heb lang een goed plaatsing gehad, maar nu staat hij achter me :( vanwege praktische redenen (normaal gesproken moeten die altijd wijken), maar ik krijg toch iets nieuws (zie EAW laagkasten topic). Ik ben namelijk een PA systeem aan het bouwen, naast mijn HiFi systeem. De bedoeling is namelijk dat ik twee audio installatie naast elkaar krijg.

En dan nog ff over de amp. Ik ken ook wel de tekortkomingen van versterkers. Crosstalk, dempingsfactor en THD. Maar je moet dit soort technisch interessante dingen wel beoordelen op de invloed die ze op de muziek beleving hebben. En het verschil in specs van de verschillende amps, haalt bijna niets uit daarvoor. Hetzelfde geldt voor cd-spelers, dat haalt nog minder uit voor het uiteindelijke resultaat. Speakers daarentegen, zijn lang niet zo volmaakt als amps of cd-spelers. Het verschil tussen verschillende speakers is wel zo ontzettend groot en belangrijk, dat als ik mag kiezen tussen 1000,- extra om losse eindversterkers te hebben of 1000,- extra aan speakers uitgeven, dan hoef ik geen moment na te denken. Dat is wat ik ermee wilde zeggen.
Dat is ook rationeel nadenken over audio, en dat is wat ik vaak mis in de HiFi wereld. Dat komt omdat de audio wereld een beetje een mengelmoes is tussen techniek/wetenschap en wat mystiek. En het tweede moet erui naar mijn idee. Dat is ook de reden dat ik mijn niet als audiofiel beschouw.
Overigens zou mijn droom concept van HiFi speakers nog altijd een full range 1 way hornloaded speaker zijn. En dan een rechte hoorn, dus geen bent horn, of erger nog: een folded horn (of w-horn, of wat er allemaal niet bedacht is om die hoorns klein te houden). En die hoorn moet dan zo'n 5 meter lang zijn of zo. Ik heb wel eens hornloaded speakers gehoord (dat heeft iedereen die wel eens op een concert is geweest), maar dit waren 1-way speakers. Een 8-cm driver, met een backloaded folded horn. En dat gaf echt een heel bijzonder geluid, onwijs mooi stereo door het ontbreken van crossovers. Overigens was dit absoluut geen volmaakt model, de freq bereik was veels te klein. Maar het idee, nou, dat is het wel.
Sorry voor deze uitweiding.

Jag

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

Allereerst bedankt voor de info. De oppervlakte van mijn kamer heb ik vermeldt omdat sommige speaker gewoon in zo’n kleine ruimte niet tot zijn recht komen, tenminste dat is mij vertelt.

Ik heb mij inderdaad al een beetje ingelezen maar informatie is nooit weg tot nu toe heb ik de meeste informatie van bekende, what is hifi? en www.audioreview.com . Hierdoor kom ik op de merken NAD en Rotel als systeem en Tannoy, KEF en B&W als speakers.

Op dit moment ben ik nog student en zal nog wel even hier blijven wonen. Ik koop liever in een keer iets goeds en krachtigs dan dat ik over een jaar of 2 ergens anders woon en tot de conclusie kom dat ik toch een betere versterker wil. Daarom gaat mijn voorkeur nu uit naar een zo krachtig mogelijke versterker en een goede CD-speler de 5 laden twijfel ik inmiddels over ondanks dat de Rotel een goede heeft.

Budget is niet onbeperkt maar denk aan 1100 voor de CD-speler (rotel cd951 of 971) en een versterker tussen de 1550 en 2199 prijsverschil is tussen een 2*75 watt bij 8ohm en 2*125 watt bij 8 ohm (NAD 319). Speakers weet ik nog niet zeker maar denk aan Tannoy Mercury M3 ofzo. Deze speakers kan ik altijd nog voor een ander systeem gebruiken later (thuisbios ofzo over een paar jaar).

Heb ik nog een vraag als je een amp koopt van 2*125 watt bij 8 ohm moeten je speaker dan ook meer dan 100 watt zijn of kan het minder? Dit omdat de speakers die meer dan 100 watt aan kunnen gelijk een heel stuk duurder zijn.

Kopen zal na mijn vakantie worden, dus eind van de zomer tot die tijd ga ik verder met mijn speurtocht naar informatie zodat ik al leek weet waar ik op moet letten.

Mvg Fisico

• Jag

Jag

Lees mijn post er maar op na over wat ik te zeggen heb over vermogen van versterkers en power handling van speakers en de invloed op geluidsniveau.
Ik kan je nu al vertellen dat 2x125 Watt bij 8 Ohm ipv 2x75 Watt bij 8 Ohm, bijna niets uithaalt voor max spl, nog geen 3 dB. Verder hoef je je absoluut niet druk te maken over speakers die een te lage power handling hebben, zo lang je het binnen redelijke greznen houdt. Dus geen outdoor feesten of zo, maar dat kan toch niet met zulke spullen.

Verder wil ik kwijt dat als je zoveel aan een cd-speler en amp uitgeeft, dat je eigenlijk wel een B&W uit de nautilus moet kopen om nog in de juiste proportie je geld uit te geven, en dan hoef je je al helemaal niet zorgente maken over je power handling van je speakers.

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ps: Jag je gaat me toch niet vertellen dat dat PA systeempje voor in de huiskamer is??? :)

Greetz Jur.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

Jag, het verschil tussen 75 en 125 watt is minder dan 3 db dus niet hoorbaar. Dit had ik inderdaad al ergens gelezen maar vroeg met het toch af. Tevens denk ik dat ik zelden op de max ga zitten dus kan ik beter die 75 watt kopen en dan die 700 piek (dan kom ik toch bijna op 1.000 piek per speaker) die ik over hou in speakers stoppen. Vat ik zou jouw opmerkingen goed samen?

Bij de amp met ingebouwde preamps die ik tot nu toe heb gezien is er een mogelijkheid om er een amp bij te plaatsen voor extra vermogen mocht ik dat ooit willen. Maar zoals ik al aan gaf ga ik meer voor een mooi vol geluid dan dat ik de buren van mijn muziek wil laten genieten.

Verder nog tips waar ik bij de aanschaf, dus het eigenlijke shoppen, op moet letten?

Mvg Fisico

Verwijderd

Ja Fisico, koop behoorlijk snoer voor je speakers ! Niet van dat telefoondraad wat ze je vaak aansmeren en ook niet van dat achterlijke spul met goud, zilver, doorzichtig etc. Voor de vermogens die jij wilt gebruiken minimaal 4 kwadraat, goed soepel snoer waar veel koper in zit ! Succes !

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Koop ook goede interlinks voor je componenten, minstens net zo goed als je dikke speaker-kabel, idd minimaal 4 mm, en ga dan voor mooi kabel spul van Monster Cable ofzo.

Schrik niet van prijzen van een 10,- tot 15,- de meter, want dat betaal je voor goed speakerkabel.

Dus ook geen interlinks gebruiken in de vorm van een standaad expert tulpkabeltje van 5,- voor een 2 meter kabel, maar zeker voor je CD-player een goed interlinksetje kopen. (reken op +/- 90,- voor een mooi setje.)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Dus ook geen interlinks gebruiken in de vorm van een standaad expert tulpkabeltje van 5,- voor een 2 meter kabel, maar zeker voor je CD-player een goed interlinksetje kopen. (reken op +/- 90,- voor een mooi setje.)
Met een doodnormaal tulpkabeltje is anders niets mis voor van je CD-speler naar je versterker. Dat is allemaal op lijn-niveau, en stoort elkaar toch bijna niet. Vergulde connectoren helpen ook echt geen kloot. Gebalanceerde XLR-kabels helpen alleen voor lange (echt lange) afstanden, of bij bijzonder grote storende invloeden. Bij een hifi-set is dit allemaal niet van belang (daarom zit er ook geen XLR connector op je versterker/CD-speler).

Greetz,

Entil'zha

• Jag

Jag

Ljkt me inderdaad vrij onzinnig om zoveel geld uit te geven aan bekabeling. Koop een dikke koperen kabel voor naar je speakers, desnoods bij de doe-het-zelver of zo, als die tenminste dikke koperen kables verkopen.

Jag

Verwijderd

Voor al die mensen die wat willen opzoeken:
Een perfecte link:

http://www.wssh.net/~wattsup/arsl.html

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Fisico, ik denk dat je op de goede weg bent met de selectie van componenten voor een goede hifi-set. Ik heb al enorm veel omzwervingen door hifi-land gemaakt en al heel veel apparatuur thuis gehad....en weer verkocht!
Marantz, Onkyo, harman/kardon etc. etc. Alles is goed, maar niks is heilig. Staar hje niet blind op What-hifi. Daarmee ben ik eens flink de mist ingegaan: volgens hun was de Mission 753 een topper, met ook nog eens krachtige bas etc etc. Toeval wilde dat ik tegen ex-demo modellen opliep die ik dus heb gekocht, na een (te korte) luitertest. Absoluut ongeschikt voor AOR en heavy rock, blijkt na een tijdje goed luisteren. En ze hadden een veel zwaardere versterker nodig (met een hogere dempingsfactor) dan ik toen had. Gelukkig heb ik ze met niet al te veel verlies weer kunnen verkopen....
Heel belangrijk is (dus) ook je muzieksmaak.

Als ik jouw muzieksmaak hoor, en je huidige woonruimte en budget bekijk, adviseer ik het volgende:

- koop in ieder geval een Rotel RC 972 voorversterker en een RB 971 mkII eindversterker. Waarom?

De RA972
Deze voorversterker is geluidstechnisch heel goed, heeft dubbele pre-outs (je kunt dus meerdere eindversterkers aansluiten als het budget het toelaat) en heeft een afstandbediening (handig als je later naar een groter huis gaat verhuizen).

De RB971mkII
Een eindversterker die klankmatig heel dicht bij de RA971mkII zit (die heb ik zelf trouwens, in combinatie met een RB971). De RB971 heeft wel even een fors hogere dempingsfactor (500) dan de RA971, en ook fors hoger dan z'n voorganger, de RB971. Dat is iets wat je niet uit het oog moet verliezen. De dempingsfactor bepaalt hoe goed een speaker onder controle van de versterker blijft. In bijvoorbeeld het Duitse blad Audio wordt altijd de dempingsfactor van versterkers aangegeven, en ook de 'dempingsbehoefte' van speakers.

Als je budget het toelaat kun je een tweede RB971mkII kopen, en gaan biampen of de eindversterkers als monoblokken schakelen.

Ik heb nog nooit zo'n krachtig en tegelijkertijd 'snel' geluid gehad, zonder dat het agressief wordt, sinds mijn overstap naar Rotel. Altijd moeilijk om geluid te omschrijven, maar goed.

Bovendien is Rotel een waardevast merk.

CD-speler:
Ik heb sindskort de RCD-971. De 951 zou ik niet kopen. Hij valt echt in het niet bij de 971. De 951 maakt wel indruk als je hem voor het eerst hoort, maar later valt 'ie door de mand, zoals zoveel goedkopere cd-spelers.
Als je de 971 niet kunt betalen zou ik voorlopig voor een echte budget-cdspeler of aanbieding van een ander merk gaan en doorsparen voor een 971 of een opvolger over een paar jaar.

Speakers:
Erg moeilijk om daarover te adviseren. Alleen jij kunt bealen of een speaker goed klinkt. De merken die je noemt zijn echte 'What-Hifi merken'. Stuk voor stuk goede speakers, maar je zult ze toch echt moeten beluisteren om te kunnen kiezen. De Engelsen hebben een aparte smaak wb. geluid.

Bij RAF in A'dam kan luisteren prima. Die hebben al die merken staan. Neem je eigen muziek mee.

Adviesje: luister zeker ook naar Chario speakers. Ik heb een set Chario Syntar 200's (400 per stuk) thuis gehad en die speelden bijna mijn JBL L-90's (destijds 2500 per stuk) eruit!! Echt heel goed!

Bij Hobo-hifi kun je minder goed luisteren, maar ze hebben die speakers wel (als je mzzl hebt zijn hun demo-modellen er nog en kun je aardige korting krijgen) en bovendien is het een erg service-gerichte winkel.

Kabels: staar je er niet blind op. Voor speakers heb ik de beste ervaringen met Kimber. Ik zou hun goedkoopste nemen: de PR4.
QED als interconnects is een goede keuze.

Subwoofer: kan veel toevoegen - ook aan Hifi - als je een goede koopt: een REL, bijvoorbeeld. Doe dat pas als je 'klaar' bent met de rest van je set, want het verneukt je budget behoorlijk!

Succes en veel luisterplezier!

NB Door mijn switch naar Rotel heb ik allerlei 100% harman/kardon spullen (cd-speler HD7725 - hun topmodel uit 1997 nieuwprijs 2100 gulden - , tuner TU9400, voorversterker Citation 21 en zware eindversterker HK870 samen voor 1750 gulden) in de aanbieding. Klankmatig 'warmer' dan Rotel en breder inzetbaar dan voor heavy rock. Als je interesse hebt, laat het weten.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Jag

Jag

De Engelsen hebben een aparte smaak wb. geluid.
Zeker waar. Je moet ervan houden, zoals ik.

En nog ff over versterkers. Als je een versterker wilt hebben die veel vermogen levert en een hele hoge dempingsfactor heeft, dan kan je net zo goed een PA power amp kopen. De Crest Vs-900 levert een vermogen van 450 Watt bij 4 Ohm (1% THD, 1KHz, both channels driven) en heeft een dempingsfactor van 1000 (10-400Hz, 8 Ohm)!

Jag

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

PA spullen voor thuis kan ik je niet aanraden,tis toch echt gemaakt voor grotere ruimtes en hoge volumes,vooral met PA speakers moet je oppassen,bij laag volume ga je dan toch het schip in(vooral prijs/kwaliteit technisch).

Ik mag aannemen dat de meeste setjes thuis vaker zacht staan dan hard :)

Greetz Jur

• Jag

Jag

Alleen gaat dat voor een versterker (voor zover ik weet) niet op. Ik heb wel eens op een heel serieus audio forum een admin een PA versterker zien aanraden, zo gek is het dus niet.
Overigens zijn die versterkers erg duur, degene die ik noemde is zo'n 2500,-. Er zitten ook allemaal beveiligingscircuits in.
Nog een nadeel, ze verbruiken erg veel energie! Niet dat ze zo inefficient zijn, maar ze verbruiken in "stilstand" al een behoorlijke hoeveelheid, vaak zo'n 100Watt, maar soms wel meer dan 300Watt!

Jag

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

Ik ben nog steeds zoekende al ga ik eerst volgende week een paar weken op vakantie maar de tips helpen zeker om daarna, wanneer ik als student vakantie heb en dus tijd, een goede set te kiezen. Ik ga morgen wel even bij staffhorst langs (=RAF in utrecht) maar is meer om snel even info te krijgen dan om serieus te luisteren

Heintje

Rotel hoor ik veel goede verhalen over en ziet er beter uit dan NAD beide doen het ook erg goed op reviewsites en in de mags. Een van die twee merken zal het wel worden denk ik al ga ik ook nog even verder luisteren.

De CD971 is inderdaad veel beter dan de 951 dus ga ik voor de 971 (de vijfwisselaar is niet meer van toepassing).

Waarom zou ik een voorversterker erbij kopen op de 971mkII amp kan je ook een andere amp aansluiten dus lijkt me niet direct nuttig of ik zou een losse amp moeten kopen zonder functies en die functies (knoppen) van een voorversterker gebruiken. Ik hoop dat je het een en ander kan verduidelijken.

Mvg Fisico

• Heintje
Als je gewoon de RA971mkII geintergreerd koopt, heb je het voordeel dat je - als je tevreden bent - meteen klaar bent (en voordeliger uit danmet voor- eind-combi). Je kunt op die geintegreerde ook een (extra) eindversterker aansluiten, dus da's ook voldoende.
Ik gaf je die tip voor losse voor/eind omdat je dan toch iets flexibeler bent (je zit niet - hoewel betrekkelijk - vast aan de eindtrappen van de geintegreerde), en het engineering/onderdelen-geld van Rotel gaat volledig in de voorversterker zitten. Theoretisch is die losse voorversterker dus beter dan het voorversterker-gedeelte in de geintegreerde versterker.
Tenslotte is de dempingsfactor van de losse eindversterker hoger dan die van de geintegreerde. Daarmee verschilt ook het klankkarakter/controle iets.

Maar: laat je niet gek maken. De geintegreerde is gewoon een hele goede keus!

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Heintje

Ik ben het wel met je eens dat een preamp beter is dan een geintergreerde bij de Rotel RB991 moet je wel, want deze wordt alleen als amp geleverd zonder de preamp. Probleem hierbij is dat de preamp die erbij hoort niet zo’n lekker combi met het apparaat is, ook is het vermogen te hoog dus heb je ook weer zwaardere speakers nodig e.d.

Vandaag dus even wezen kijken en vooral de rotels zien er mooi uit, veel mooier dan NAD de RCD 971 van rotel oogt alleen al veel degelijker dan de RCD951 dus qua geluid zal dit ook wel zo zijn. Verder nog wat speakers gezien en prijzen vallen me eigenlijk wel mee. Helaas was er niemand in staat me iets nuttigs te melden over de verschillen e.d. maar dat zal wel komen als ik serieus ga luisteren toch?

Zit nu toch wel te denken aan een setje met tannoy R3 speakers CD 971 van rotel en een RA971mkII als amp of toch nog een losse pre amp en een gewone amp. Zijn er bij preamps trouwens ook nog beperkingen qua vermogen e.d.?

Wat is trouwens jouw mening moet ik het houden bij 2*75 of toch voor de zwaardere NAD 319 (2*125) of RB991 van rotel gaan?

Mvg Fisico

• Heintje
Een pre-amp heeft niks met vermogen te maken, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. De RB 991, tja, die zou ik ook wel willen hebben.... da's een beest. Als je het geld toch hebt zou ik er zeker voor gaan, in combinatie met een losse voorversterker. De 'bijbehorende' voorversterker is de RC995 geloof ik. Maar ik heb al wel vaker gelezen dat die niet zo gek veel beter is dan de RC971 of RC972. Neus ook eens rond of audioreview.com.

Maar als ik eerlijk ben: ga eerst voor een RA971 mkII, stop eventueel iets meer geld in speakers die je echt goed vind klinken (evt, in combinatie met Atacama stands als je geen vloerstaande speakers koopt) en geniet van je muziek (daar gaat het tenslotte om)!

Ik heb nog wel wat tips voor de speakers:

- Chario Syntar 200, maar vergeet ook de Syntar 100 niet. Deze laatste is heel goed in het maskeren van slechte opnames, maar een echt goeie opname komt er ook echt goed uit. Het is erg 'muzikaal' en echt.
Laat je overigens niet van de wijs brengen met A-B vergelijkingen: een grotere speaker klinkt snel 'beter' omdat hij gewoon een groter rendement heeft en dus autmatisch 'harder staat'.
De Syntar 200 'knalt' trouwens iets meer dan de 100.

- Als je iets ingetogeners zoekt: de Mission 780: heel subtiel, maar in een A/B vergelijking gaat de subtiliteit makkelijk verloren als je niet goed luistert.

- Als je wilt knallen met vloerstaande speakers, moet je eens luisteren naar Infinity Delta 40's. Vielen mij erg positief op in een rijtje gerenommerde speakers (waaronder de Tannoy R3, die wel heel mooi is, maar toch wat saai naar mijn mening): de 40's hebben een enthousiast en 'vol' geluid, zonder dat het goedkope 'boom 'n tizz' (alleen veel bas en treble) wordt. Die Delta 40 is voor 450 DM p/stuk in Duitsland te koop. In NL voor zo'n 800 p/stuk. Probeer dus af te dingen. Tegenvaller was weer (gek genoeg) de Infinity Delta 50: erg vlak en niet dynamisch.

De luidsprekers moet je uiteindelijk zelf horen om te kunnen kiezen, maar misschien kun je deze aan je 'shortlist' toevoegen. Ik heb er al aardig wat uurtjes in luisterruimtes aan gespendeerd, en heb met name naar (heavy) rock en dingen als Journey geluisterd.

Verterkers:
NAD of Rotel: luister en je weet het. Als je het verschil niet kunt horen is dat geen schande, maar dan zul je waarschijnlijk ook het verschil tussen een RB971 of RB991 niet horen, en heb je weer een zorg minder.
Bij RAF kun je ook switchen tussen versterkers: als je het verschil goed hoort, ga dan gewoon voor wat het beste klinkt met je eigen muziek.

succes en gr.

Laat weten wat het geworden is. Mijn harman-aanbod staat trouwens nog steeds.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ga _alsjeblieft_ liever voor 2x rb 971 (mkII?? is al tijdje geleden) dit is zoveel mooier dan de rb991... met de mkI rb971 dan, mkII is blijkbaar nog mooier...

Verder vind ik Chario ook een stoer merk, check maar eens op hun site, echt gaaf. De Hiper2000Tower syntar200Tower en de syntar100 vind ik daar nog boven uitschieten... (prijs kwaliteit)...

Het enige nadeel dat ze hebben is dat ze in een direct vergelijk aanvankelijk verliezen omdat ze wat "relaxter" klinken. Andere speakers "springen eruit" maar mijn persoonlijke tip: koop een speaker waar je niets opvallends aan hoort... dan irriteer je je daar later niet aan!!

oh en daar bedoel ik dan vooral de hiper2000T mee (my personal faforite)
Ik heb zelf trouwens b&w 602, modified :)
Vloerstaande chario's (heb de s100T geprobeerd) gingen op mijn zolderkamertje enorm bonken... :(

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

De voorversterker specs hebben in zoverre met max vermogen te maken, dat een voorversterken een max output heeft uitgedrukt in dBu (met minimum waarde van amp impedantie erbij, vaak 10 kOhm). Eindversterkers hebben verschillende ingangsgevoeligheden, de spanning waarbij ze max vermogen leveren. In principe zou dit een probleem kunnen zijn om max vermogen te halen uit een power amp, maar volgens mij hebben preamps genoeg headroom om dat probleem op te vangen. Bovendien zul je max vermogen waarschijnlijk toch nooit gebruiken, dat is niet echt de bedoeling van HiFi apparatuur.
Over verschillen van 2x75W of 2x125W zou ik me absoluut geen zorgen maken, het verschil is niet merkbaar, of misschien net. Het verschil in max spl tussen een 2x75 en een 2x150 Watt amp is namelijk 3dB, het kleinste verschil dat merkbaar is (volgens de literatuur). Het is ook niet zo dat je voor grotere speakers grotere versterkers nodig hebt, eerder andersom omdat het rendement van kleine speakers vaak lager is.

Over speakers luisteren: het gevaar is vaak dat je met A/B vergelijkingen, wat wel het beste is naar mijn mening, is dat je de meest opvallende eruit haalt, en dat meestal degene die veel laag en hoog produceren. En dan kom je gauw uit bij van die goedkope vloerstaande speakers. Overigens vind ik vloerstaande speakers over het algemeen het beste klinken. Met boekenplank speakers probeer je de akoestische wetten te negeren, en dat werkt niet. Maar dan wel vloerstaande met een beetje een flat response. Ik vind persoonlijk B&W heel goed klinken, alhoewel het hoog irritant wordt bij hoge spl's, en ik vind Kef ook een goed merk. Bij Staffhorst in Utrecht (ik kom er zelf ook vaak) kan je in ieder geval goed luisteren tijdens de rustige uurtjes.
koop een speaker waar je niets opvallends aan hoort... dan irriteer je je daar later niet aan!!
Dit vind ik nou weer het andere uiterste.
Vloerstaande chario's (heb de s100T geprobeerd) gingen op mijn zolderkamertje enorm bonken...
Ken het probleem, erg lastig. Heb zelf een schuin dak, met daardoor wisselende lage tonen response.
en geniet van je muziek (daar gaat het tenslotte om)!
Helemaal mee eens.

Jag

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

Genieten van de muziek daar is het inderdaad mee begonnen. Ik loop al een poosje met het idee om iets nieuws aan te schaffen en zag toevallig de what is hifi van een paar maanden terug liggen en zo is het balletje weer gaan rollen. Wat ook helpt is het feit dat ik dit jaar afstudeert (met een beetje mazzel dinsdag) en mijn ouders een leuke bijdrage willen geven.

De RB991 is trouwens wel erg lelijk om te zien, nu zijn de meeste niet mooi maar deze slaat alles. Speakers worden vloerstaanders en hoe minder ik uitgeef aan de amp hoe meer ik uit kan geven aan de speakers. En zoals Jag al eerder aangaf maakt het voor je gehoor weinig tot niks uit die 2*75 of 2*125 (de RA980 van rotel met 2*100 laat ik dan ook vallen) maar wilde ook de mening van heintje daarover weten.

Een shortlist heb ik wel natuurlijk met daarop dus de Rotel en de NAD en speakers van Tannoy, B&W (602) en eventueel KEF.

Audioreview.com is zeker een bron van informatie voor mij geweest alleen zijn de meeste erg positief over het geen zij hebben en spreken maar weinig over hun miskopen. Maar van sommige posts kan je inderdaad wel wat leren en sommige geven ook hun hele set + speakers prijs dus ook daar heb ik weer wat aan.

JvS

Waarom 2 keer een 971? Zat zelf te denken om te beginnen met 1 en dan later kan er altijd een bij tocb? De 971 mkII is een evolutie van de 971 intern zijn er wat dingen gewijzigd en er kan nu een extra amp op worden aangesloten e.d.

Ik laat jullie zeker weten wat het geworden is. Zal tegen die tijd ook nog wel tips en suggestie vragen bij het plaatsen van een systeem, maar dat later zorg

Mvg Fisico

• Heintje
Ik ben het er mee eens dat 75 of 125 watt niet zo belangrijk is zolang je geen discotheek begint. Interessanter is het of die 75 watt aan 8 ohm naar 150 watt bij 4 ohm en 300 watt bij 2 ohm gaan. Dan heb je de perfecte versterker. Natuurlijk zit je dan in Krell-territorium wb budget, maar sommige goedkopere amps zijn hier in ieder geval gewoon beter in dan andere.

Yamaha-versterkers bijvoorbeeld leveren belachelijk veel watts aan 8 ohm, maar storten verhoudingsgewijs in bij 4 ohm of 2 ohm. Dat beinvloedt het geluid ook weer (de weerstand van speakers varieert nogal eens: als 8 ohm staat aangegeven, is het heel goed mogelijk dat hun weerstand in de praktijk varieert tussn de 16 ohm en 3 ohm, en dat is lastig voor zwakkere versterkers).

Rotel en NAD leveren gelijkmatiger stroom aan weerstanden tussen de 16 en 2 ohm dan veel andere relatief goedkopere merken.

Begin gewoon met de RA971mkII. Als je tevreden bent, niks meer aan doen. Wil je meer vermogen (en wil je bi-wiren), dan koop je er een RB971 bij. Het leukste is twee RB971's, die je als monoblok schakelt. De RA971 doet dan in feite niet meer mee. Dat is meteen de reden waarom ik de losse voorversterker aanraadde: je verspilt dan geen geld/vermogen als je gaat upgraden.

• Jag

Jag

Ik ben het er mee eens dat 75 of 125 watt niet zo belangrijk is zolang je geen discotheek begint. Interessanter is het of die 75 watt aan 8 ohm naar 150 watt bij 4 ohm en 300 watt bij 2 ohm gaan. Dan heb je de perfecte versterker
Die verhouding van 75, 150 en 300 is gemeten op max vermogen. Stel dat je een amp hebt die 75, 130 en 220 levert, dan is die verhouding wel krom, maar dat is alleen bij max vermogen zo. Waarschijnlijk is de verhouding bij lagere belastingen gewoon wel 1:2:4.

Een Rotel/Tannoy combinatie klinkt trouwens niet zo geweldig volgens een vriend, maar smaken verschillen.

Jag

Verwijderd

Pfff...ik heb thuis een simpel pc'tje met dvd , een ouwe grote monitor , een Pioneer SX205 (80x2 watt :o) en twee jamo 130B boxen.
(en die kabel van f1.75 per meter niet te vergeten) mag ik hier nog posten ??

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fiscio:

Dat is volgens mij ongeveer even duur.. Een Rb971 is met de meeste speakers idd ruim voldoende...

p-kemp:
Als jij er blij mee bent, natuurlijk :)
Misschien heb jij wel een Superpc, ik doe het met een celeronetje enzo :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Heintje
Misschien had ik niet over de m.i. 'ideale situatie' met watts moeten beginnen. Het ging mij er alleen om te illustreren dat het aantal watts aan 8 ohm lang niet alles zegt over de kracht/het vermogen van een versterker.

Rotel/Tannoy niet zo lekker: kan ik me iets bij voorstellen. Vandaar ook mijn andere suggesties aan Fisico.
Daaraan nu trouwens toegevoegd: KEF Q55.

En inderdaad p-kemp: als jij het lekker vindt klinken: houwe zo en gewoon hier posten!

Verwijderd

ok ,geintje ...zat met grote verbazing te kijken na deze 'uitgebreide' thread....
Een superpc heb ik ook niet , wel heb ik iets leuks gedaan met mijn 3 jaar oude desktop : Die is omgetoverd tot tv/dvd station !
Moet hem even zwart verven / spuiten..
Ik heb nl. een oude 21inch monitor , als tv.
ok, 50cm is niet veel , maar dat beeld is ERG scherp.

[dit wou ik even kwijt-mode]

Verwijderd

WAT EEN GEKKENHUIS HIER !! Vergulde connectoren zijn voor iets beter geluid maar vooral ook tegen oxideren en investeren in interlinks en goed speakerkabel loont zeker wel, dit vermindert het verlies van het signaal en verstoring door magnetische stralingen van voedingen enz. Vivanco zijn wel goede kabeltjes en ook Cambridge Pacific en Puresonic. Mission kan niet slecht zijn, het is goed. Maar je moet van z'n dynamische karakter houden en ook de bas vind ik mooi. Voor regae muziek moeten je speakers makkelijk bij de 35 hz komen terwijl je voor de rest van de soorten muziek niet lager dan dat hoeft te komen, BEHALVE bij kerkorgel muziek, de enigste volledig geschikte subwoofer daarvoor komt makkelijk bij de 16 hz aangezien dit de laagste noot op een kerkorgel is. Als je speakers voor de rest diep genoeg komen ( +- 30-35 hz) dan is dat wel goed. Je moet niet alleen op ons advies afgaan, maar ook bij RAF vragen of je het verschil tussen speakers met goede speakerskabel en gewoon speakerkabel mag horen. Dit geld ook voor de interlinks. ALTIJD je eigen oren vertrouwen, als het in jouw oren goed klinkt, dan is het goed voor jou en als het beter klint voor jou dan moet je de betere nemen. Wattage is inderdaad op dat niveau niet meer echt belangrijk voor volume maar des te hoger je vermogen des te meer controle over het geluid.
Iedereen heeft het over NAD en Rotel, maar Marantz, Denon, Yamaha en nog een aantal anderen, is daar iets mis mee ofzo ??? Als je nou echt een vette dempingsfactor wil hebben dan moet je voor Van Medevoort gaan, wel eerst ff een hypotheekje afsluiten :7 Mijn icq # 49073098 en ik help je graag verder.

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Heel interessant om te lezen allemaal, heb eigenlijk weinig verstand van versterkers en boxen maar denk dat ik me er ook maar eens in ga verdiepen.
Goed wat ik effe wil vragen aan jullie, aangezien jullie er wel veel verstand van hebben. Mijn pa heeft laatst een bang & olufsen setje gehaald. Hij heeft daar boxen bij en die krengen kosten 2395 per stuk, nu is mijn vraag is dat nog wat of betaal je eigenlijk alleen maar voor de naam.
Hier staan de boxjes beolab 6000 http://www.bang-olufsen.com/default.asp?ID=59

Hier nog wat species:
opgenomen vermogen : typisch 9 watt
max sound pressure level : 96 db
eindversterker modulen : 2 eenheden
long term max uitgangsvermogen per module : 59 watt
effectief frequentiebereik 55 - 20.000 hz
kastprincipe : basreflex
woofer: 2 * 9 cm
tweeter: 1,8 cm
bass equalizer: adaptive bass (linearisation abl)
aansluitingen: power link, cinch

Dus mijn vraag is het wat voor dat geld, of betaal je alleen voor de naam?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Dat moet je horen, of het wat is. Ik heb ze nog nooit gehoord...

• Jag

Jag

Jeft--> interferentie van je voeding in je line level kabels is wel zo klein vergeleken met hetzelfde effect van ground loops. Weinig zin om dan veel geld uit te geven aan een of ander ultra shield.

Goud geleidt minder goed dan koper, maar oxideert niet, wat Heft al zei.
Verder is wel aan te raden om een redelijke speaker kabel te kopen, vooral als ie lang wordt. Ik ben zelf ook overtuigd geraakt dat het kan helpen toen ik mijn eigen speakerkabel van 12 m normale dunne koperdraad verving met mijn huidige Smart cable 4-aderige 2.5mm^2 kabel. Maar echt een goed vergelijk heb ik niet, je kan niet snel genoeg wisselen.
Wattage is inderdaad op dat niveau niet meer echt belangrijk voor volume maar des te hoger je vermogen des te meer controle over het geluid.
Hoezo dan?
Hoezo zou je een amp met meer vermogen nodig hebben? Puur voor de hogere max spl? Daar zijn wel effectievere manieren voor, nl de keuze van speakers.

Overigens ben ik zelf een 100% hoorn fan. Die geven echt een heel erg mooi geluid! Met een ongeevenaarde plaatsing. En dan heb ik het natuurlijk niet over de basshoorns van mij, maar het liefst één full range hoorn. Alleen lijkt hoorn wel een scheldwoord te zijn in de HiFi, en het aanbod beperkt zich dan ook tot zelfbouw.
Mission kan niet slecht zijn, het is goed
Het zal wel aan mij liggen, maar ik mis de ongetwijfeld geweldige redenatie hierachter.

Jag

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

JvS dat het even duur is om 2 keer een 971 te kopen ipv een 991 is geen echte reden, neem aan dat je wel een betere hebt toch? Een reden zou wel kunnen zijn dat je dan gewoon een 971 koopt + een pre amp en later evt. een 971 erbij maar dat verklaard ook jouw reactie niet. Ik ben zeer benieuwd naar het waarom.

Jag/Heintje

Rotel/Tannoy niet lekker? Waarom dan niet?

Verder dat de Engelsen een apart geluidsgevoel en smaak hebben bleek wel uit de cover van de laatste what is hifi, daarin testen ze een Rotel die speciaal voor de jongens gebouwd is, om met een fransman te spreken “rare jongens die Britten.

Wat geniet jullie voorkeur een amp of 2 gekoppelde amps (dus 971 tegen 991 bijv)?

Mvg Fisico

• Heintje
Er is niks mis met die merken, maar Fisico gaf zelf aan richting Rotel of NAD te willen...

• Jag

Jag

Rotel/Tannoy niet lekker? Waarom dan niet?
Weet ik niet, het is nl niet mijn eigen mening/ervaring, maar die van een vriend van mij die een echte audiofiel is. Maar smaken verschillen altijd, dat zie je bijvoorbeeld weer met Mission. Sommigen vinden die speakers helemaal geweldig, anderen zoals ik en die vriend vinden het maar een beetje slap klinken.
Wat geniet jullie voorkeur een amp of 2 gekoppelde amps (dus 971 tegen 991 bijv)?
Als je twee losse amps hebt, kan je gaan bi-ampen. Dat lijkt mij een volledig loze functie. Wat dat betreft kan je dan beter één goede amp kopen.
Wat wel helpt, is gaan biampen, maar dan een actieve crossover te gebruiken. Dan is de amp namelijk rechtstreeks op de speaker aangesloten, en dat is beter. Ik heb nog nooit een a/b vergelijking gedaan hiermee (is ook nogal lastig), maar ik wel eens speakers gehoord die geen passieve crossver had, en dus rechtstreeks op de amp aangesloten zat, en dat klonk echt heel bijzonder, heel mooi stereobeeld. Dit is dus zeker een optie, maar wat je als actieve crossover zou moeten gebruiken weet ik niet. Je zou er zelf een kunnen maken, duur is het dan niet, en ook niet slecht.

Jag

Verwijderd

Jag, ik heb het wat dat vermogen betreft niet over volume, maar over de controle van de speakers, en ook dat heeft nix met volume te maken, je weet dus niet waar ik het over heb. Ten 2e is er niet alleen storing van je voeding waar de kabel vandaan gaat maar ook van andere voedingen en magnetische velden. Ten 3e, ooit wel eens Hi-Fi bladen open geslagen en gekeken wat ze van Mission vinden ? Ik heb ook vrienden met Missions en die vinden ze geweldig. Waar ik al deze info vandaan heb ? Van m'n vader die 25 jaar in die bussines heeft gezeten. Trouwens, in principe is elke speaker die naar jouw oren een slecht karakter heeft slecht, ongeacht de prijs. Ik heb de indruk dat je meer van elektronica weet dan van de Hi-Fi wereld zelf. En inderdaad maken kabels niks uit...tenminste niet wanneer je zoals jij Superpech apparatuur heb. Ik zou is gaan luisteren wat goede interlinks voor verschil maken op GOEDE apparatuur en niet bij superpech.

• Heintje
Nou Jeft, kan wel een onsje minder en met wat meer respect. Ik vond dat in deze thread nou net zo aardig gaan. Wel meningen, maar geen geblaat.

Jag, gewoon bi-ampen is wel degelijk een goede optie. Ik heb een keer Elac CL82's gehad (compacte 2-weg luidsprekers), die maar niet wilden klinken, totdat ik ze aan twee monoblokken hing. Toen kwamen ze pas los! Je hebt met monblokken natuurlijk hele goede kanaalscheiding en een schofterig hoog vermogen. Sommige speakers hebben dat nu eenmaal nodig, maar de gemiddelde speaker niet.

En Mission: ik vind de 780's erg fraai en muzikaal klinken, en zou ze aan m'n shortlist toevoegen als ik voor compacte speakers in de markt was. In A-B vergelijkingen kot Mission er helaas vaak wat minder uit, omdat ze vrij neutraal zijn er niet uitspringen qua klankkleur. Ik ben een keer op m'n bek gegaan met de 753's. Meer geschikt voor Jazz vind ik zelf...maar daarmee is niet gezegd dat ze niet goed zijn. Kwestie van smaak.

• Jag

Jag

Jag, ik heb het wat dat vermogen betreft niet over volume, maar over de controle van de speakers, en ook dat heeft nix met volume te maken, je weet dus niet waar ik het over heb
Ik snap ook wel dat als je het over controle hebt, dat dat niets uithaalt voor max spl. Maar ik zie niet in waarom een hoger vermogen amp een betere controle heeft. Dat vroeg ik dus ook. Waarschijnlijk doel jij op dempingsfactor en slew rate of zo.
Ten 2e is er niet alleen storing van je voeding waar de kabel vandaan gaat maar ook van andere voedingen en magnetische velden
Zou kunnen, heb ik nog nooit gemerkt in ieder geval, maar dat betekent niet dat het niet bestaat natuurlijk.
Ten 3e, ooit wel eens Hi-Fi bladen open geslagen en gekeken wat ze van Mission vinden ? Ik heb ook vrienden met Missions en die vinden ze geweldig.
Ja, en ik heb vrienden die precies het tegenovergestelde denken. En een daarvan is een echte audiofiel. En het is inderdaad zoals jij aangeeft, je kan niet voor iemand bepalen of een speaker goed is, aangezien er geen definitie is van de perfecte speaker.
heb de indruk dat je meer van elektronica weet dan van de Hi-Fi wereld zelf
Hmm, dat zou ik niet weten. Wat wel zo is, is dat er iets tegen me hoofd van de HiFi wereld, en dat is het irrationele mystische gedoe allemaal. En dan krijg je van die psychoakoestiek. Voorbeeld:
in home theatre gebruiken ze soms supertweeters om freqs boven de 20kHz weer te geven. Nou is dat vrij bijzonder, en het tijdschrift die met dit initiatief was gekomen om er een te bouwen, moest zelf de high pass filter maken, omdat die niet beschikbaar waren. Nou die reviewers hadden dus zo'n filter gemaakt, en de review geschreven met die geweldige supertweeter. Maar er was een oplettende lezer die de freq cut off van de filter had berekend, en die bleek iets van (sh*t, precieze getal vergeten) 1.3MHz te zijn. Dit was dus een sprekend voorbeeld van psychoakoestiek, waar de HiFi wereld soms een beetje aan leidt, als er weer een nieuwe interconnect gekocht is van 5000,- die het geluid wel zo vebeterde.
En inderdaad maken kabels niks uit...tenminste niet wanneer je zoals jij Superpech apparatuur heb
Ja hoor, heel grappig. Ik weet niet wat je tot deze voorbarige conclusie hebt aangezet, maar ik heb dus geen Yoko spul of zo! Het zal in jouw ogen vast niet voldoen, maar ik zit dan ook op een budget. Komt ie:
- B&W DM604 speakers
- Yamaha YST-SW300 sub
- Pioneer A504-R amp
- Pioneer PD505S cd-speler
En op dit moment gebruik ik twee Eastern Akoustic Works basshorns (bent) voor het laag (<100Hz) met mijn sub-amp en crossover (actief).

Jag

Verwijderd

Sorry dat ik dat van superpech zei, maar ik vind het echt gewoon nergens op slaan dat je zegt dat interlinks nix uitmaken terwijl het algemeen bekend is dat het wel degelijk uitmaakt en dat je zelfs 10 % van je budget op kabels en interlinks zou moeten uitgeven...Jij bent de 1e die ik ken die zo denkt. En heb ik gelijk dat je meer van de elektro wereld weet dan van Hi-Fi of zit ik daar totaal naast ?? Nogmaals sorry
P.S. van dat meer vermogen=meer controle uitleg : Aan het begin van de versterker heb je een spoel en in de speakers zitten ook spoelen. Als je meer vermogen hebt dan is de spoel aan het begin van de versterker groter dan die in de speakers en heeft die dus genoeg reserves. Snappie ?

Trouwens best wel brute set die je hebt, ik zou alleen een andere cd speler en versterker nemen en wat voor tuner heb je ?
En wat mission betreft : Missions hebben een lange inspeeltijd nodig dus de eerste 24 uur klinken ze inderdaad klote en ik hou van neutrale speakers zoals de 633 van Tannoy

• Jag

Jag

Nogmaals sorry
Ok, vrede *Jag rookt vredespijp*
Trouwens best wel brute set die je hebt
Dank je :)
ik zou alleen een andere cd speler en versterker nemen en wat voor tuner heb je ?
in de tijd dat ik die amp kocht werd mij verteld dat die mee kon komen met de grote merken zoals Marantz. Mijn cd-speler heeft zo'n stable platter systeem, wat ik ervan moet denken weet ik niet. Maar helaas moet mijn HiFi het ff een tijdje zonder verbeteringen doen, ik ben bezig met een PA set, en dat is duur. Ik heb net twee Eastern Acoustic Works basshorns gekocht, en daar moet ik nog een PA amp(weet jij een goede?) + crossover (actieve) voor hebben. Bovendien moet ik nog midden/hoog hebben uiteraard. Ben van plan om een 2e hands Altec compression driver te kopen, en daar een hoorn voor bouwen. Maar genoeg over mijn PA, ik wil niet iemand's HiFi topic verpesten.
Ik heb een F-203rds tuner van Pioneer, waar de coax uitligt omdat ie een groundloop veroorzaakte :(.
Missions hebben een lange inspeeltijd nodig dus de eerste 24 uur klinken ze inderdaad klote
Ah, de break in, heb ik wel eens wat over gelezen. Uit fase zetten, en dan een dag of laten spelen.
terwijl het algemeen bekend is dat het wel degelijk uitmaakt en dat je zelfs 10 % van je budget op kabels en interlinks zou moeten uitgeven...
Ik heb de neiging om dingen niet zo maar voor waar aan te nemen, dus daarom wil ik of een goede onderbouwing, of het zelf ondervinden. Dat speakers veel verschil uitmaakten, daar kwam ik zelf al heel snel achter. Het nut van kabels is lange tijd voor mij onzichtbaar gebeleven, maar ik ben wel enigzins overtuigd door mijn kabelswitch van laatst. Ik zeg enigzins omdat ik niet 100% zeker ben dat het niet door mijn eigen fantasie/gehoor komt.
Ff een rekenigsommetje:
5000,-(totale HiFi waarde)/300,-(schatting interconnects/kabels) = 6% aan kabels/interconnects. Ik heb 12m 4-aderige Smart cable met Neutrik terminals (speakon, vierpolig) en 1.5m 10,-/m HiFi kabel met Neutrik terminals (speakon, vierpolig) en bare wire, als speaker kabels. Als line level kabels heb ik gewone standaard rca kabels, vanaf mijn cd-speler naar mijn pre-amp (ik wel een geintegreerde amp, maar heb 'm modified zodat ik de pre- en poweramp los kan gebruiken), en vanaf mijn preout naar mijn sub, en weer terug (nadat ie door de actieve crossover is geweest) naar mijn main in op mijn amp. Ik had eerst 5m van mijn preout naar mijn sub, en weer 5m terug naar de main in. Dat was_geen_succes! Geluid was helemaal veranderd (lees verslechterd). Iemand geinteresseerd in 10m rca kabels :)?
Maar ik maak me meer zorgen over mijn eigen gehoor (de schakel die altijd weggelaten wordt), de plaatsing van mijn speakers en mijn room acoustics.
P.S. van dat meer vermogen=meer controle uitleg : Aan het begin van de versterker heb je een spoel en in de speakers zitten ook spoelen. Als je meer vermogen hebt dan is de spoel aan het begin van de versterker groter dan die in de speakers en heeft die dus genoeg reserves. Snappie ?
Hmm, ik zal het eens voorleggen aan twee vrienden van mij, één is audiofiel tot op het bot, de ander is elektrotechniek student (wat ik ook denk te gaan worden btw).

Jag

• Heintje
klinkt goed guys

In alle consternatie heb ik uit m'n nek lopen lullen over bi-ampen vs. monoblokken. Hoewel je natuurlijk weer kunt quad-ampen met 4 monoblokken!

Gewoon bi-ampen (wat ik nu ook doe) heeft als voordeel dat iedere versterker zich maar over 1 of 2 drivers hoeft te bekommeren, in plaast van over 2 of drie. Dus minder fase-ellende en minder weerstandschommelingen...toch? Over actieve cross-overs kan ik helaas niet meelullen. Geen verstand van...

Over dempingsfactor staat nu trouwens een goed stukkie op www.hifi.nl .

mijn set:
- Rotel RCD 971 cd
- Rotel RA 971 mkII pre/main amp
- Rotel RB 971 mkII power amp
- JBL L90 speakers (verrassend 'hifi' voor JBL's: zowel in Duitsland als in Engeland HiFi-choice testwinnaats: als zowel Duitsers als Engelsen dezelfde speakers goed vinden is dat iets om in de gaten te houden vind ik...)
- Mission Stance speakerstands
- REL Storm subwoofer
- VLS interlinks
- Kimber 4TC kabels.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Fisico,

Ik kan je maar één advies geven en dat is:

Ga luisteren.

Kijk wat een beetje binnen je budget ligt, ga naar een goede hifi-winkel, en ga daar eens een dagje zitten, laat ze verschillende opstellingen neerzetten, en neem wat uiteenlopende muziek mee.

Doe dit bij verschillende winkels, en na een weekje ben je er wel uit denk ik.
Probeer een beetje de verkopers en de enthousiastelingen uit elkaar te houden wanneer je om advies vraagt. (is vaak snel duidelijk)

En ga nooit in de luisterruimte zitten die perfect is.
Sommige winkels hebben een speciale luisterruimte met absorberende gordijnen aan de muur, een zwevende vloer etc. etc., maar trap daar niet in, het kan namelijk zo zijn dat het thuis dan nergens naar klinkt omdat dat de ruimte verre van ideaal is, terwijl het in de winkel perfect klinkt.

En kabels zijn zeker wel belangrijk, je moet het alleen wel in verhouding zien, bij een set van Fl1000,- knoop je geen kabels van Fl750,-.
Maar bij een set van Fl15.000,- knoop je ook geen kabels van Fl10,-.

Maar laat je in ieder geval niet gek maken door de rest van de 15.000.000 experts die er in nederland rondlopen en koop iets dat jij lekker vind klinken.

Vraag anders eens naar Magnapan (magnetostaten), die vindt ik persoonlijk goed klinken en zijn niet bijzonder prijzig.

Specificaties vind ik ook van ondergeschikt belang, je hoort het vanzelf wanneer een versterker het niet trekt, dus ga niet alle foldertjes doorzoeken op specs, klopt meestal toch niet voor 100%.

Kijk ook niet naar het zinnetje "het beste getest" is natuurlijk zware onzin, jij maakt zelf wel uit wat het beste klinkt, en niet één of andere omhooggevallen Consumentenbonder.

iig suc6

F.

hehehe en dan begin ik mijn post met "ik heb maar één advies" en dan maar lullen....... :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Bram,

Is errug lullig voor je pa, maar je betaald alleen voor de naam, en voor wat handige gadgets (met telefoon kan je tv zachter bijvoorbeeld).

De componenten die in een B&O zitten kosten niks, voorbeeldje:

Die speakers in de vorm van een potlood kosten Fl5000,- meen ik, de speakertjes die erin zitten zijn breedbandjes die ±Fl20,- per stuk kosten, wanneer een winkel ze moet vervangen. (gebeurt nogal eens)

Ik moet wel zeggen dat wanneer je design belangrijk vindt (lees: het belangrijkste) dan moet je zeker voor B&O gaan, je moet alleen niet erg vinden dat je er 10x teveel voor betaald.

B&O is wel erg in trek sinds de economie zo lekker gaat met al die 2-verdieners, het is namelijk ideaal spul om de buren jaloers te maken. (En als je pa heeeel eerlijk is..... ;))

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Flagg heeft helemaal gelijk, ga luisteren zoals ik al tegen je zei op icq en Bram : wat Flagg vertelt klinkt raar maar het is ECHT waar !!

Jag : van die controle kan je zo zien : Als je nou een groepje van 6 gevangenen onder controle moet houden, dan gaat dit beter als je een grote sterke kleerkast gebruikt dan een mager klein uitgehongerd mannetje

• Jag

Jag

Some people think that you can’t get great sound from small loudspeaker membranes. Bang & Olufsen would like to tell you why you can. To get high sound pressure, you need to move a lot of air
Vervolgens beginnen ze uit te leggen waarom hun speaker wel veel lucht kan verplaatsen. En dan kijken we ff naar de specs:
max sound pressure level : 96 db
long term max uitgangsvermogen per module : 59 watt
Een simpel rekensommetje verder concluderen we dan dat deze speakers een rendement hebben van ongeveer 78 dB (bij één Watt en één meter). Daar kan je op zich nog wel accoord mee gaan (ik niet!), maar ga dan geen l*l verhaal ophouden over luchtverplaatsen en zo, tsk. Lekker zeg, dat B&O.
Jag : van die controle kan je zo zien : Als je nou een groepje van 6 gevangenen onder controle moet houden, dan gaat dit beter als je een grote sterke kleerkast gebruikt dan een mager klein uitgehongerd mannetje
Leuke analogie hoor, maar ik heb liever elektrotechnische gronden ervoor, dat bewijst ook nog echt iets. Het zou heel goed kunnen dat het waar is hoor, maar ik wil dan ook het werkingsmechanisme erchter begrijpen.

En dan nog een vraag voor Jeft/Heintje/Fisico/Jur/ea:
wat vinden jullie van hoorns voor HiFi?

Jag

Verwijderd

Die hoorns zijn inderdaad een stuk beter voor stereo effect, ik heb ze maar 1 keer gehoord

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Laatste keer dat ik hoorns heb gehoord (Klipsch) gingen ze alleen maar hard, klonken veel te schel en vreselijk opdringerig, maar ja er kan een heleboel veranderd in de laatste jaren, ben namelijk niet meer zo aktief bezig met Hifi.

Misschien dat er tegenwoordig wel goede hoorns zijn.(doubt it, but you never know...)

F.

• Jag

Jag

Er wordt over hoorns vaak gezegd dat ze kleuren, en dat is ook wel terecht. Maar ze bieden de mogelijkheid om ongekende dynamiek te halen vanwege hun hoge gevoeligheid. Bovendien hebben ze een erg mooie plaatsing. Mijn PA hoorns zijn ook echt indrukwekkend, maar ze zullen het geluid waarschijnlijk niet volledig natuurgetrouw weergeven, ook niet zo belangrijk in PA, en al helemaal niet voor lage tonen. Voor iedereen die hoorns niet kent, zou ik zeker aanraden om een keer een paar te beluisteren, dikke kans dat je aangenaam verrast raakt.
Je moet wel hoorns hebben met eem groot vooroppervlakte, anders hebben ze een te klein freq bereik.

Jag

• Heintje
hoorns aan buizenversterkers misschien een idee???

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Maakt toch niet uit, weet ik dat ook weer.
Mij zie je dat spul ook niet kopen. Mij vader koopt het vooral om het design denk ik, en misschien ook wel om de buren lekker te maken. :)

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

We doen aardig ons best om er een lang verhaal van te maken maar het levert voor mij in ieder geval veel info op en daar ben ik blij mee. Woensdag vertrek ik voor 3 weken naar Italië ik weet met wat er dan met dit forum gebeurt maar op 2 augustus zal ik mijn bijdrage vervolgen. Vraag is dus is deze pagina er nog over 3 weken?

B&O is inderdaad meer uiterlijk en imago dan echt goed spul, pa van een klasgenoot verkoopt het en die vind het zelf dus niks. Maar als je iets moois wil om te zien is het natuurlijk ideaal en apart is het zeker. Wanneer je bijv een Rotel cd-speler zie is het gewoon een zwarte kast en B&O maakt er echt wat van, helaas kost het dan ook wat meer.

Heintje

Mooie set met Rotel denk dat de mijne ook zoiets gaat worden. JBL is een bekend merk en ga zeker nog een JBL luisteren alleen wil ik dus een vloerstander.

Jij gebruikt de RA971 als amp en pre amp en een RB971 als extra amp erbij, dus jij hebt geen losse pre amp of toch wel? Zijn de interlinks en kabels naar tevredenheid? Wat moet ik met trouwens bij een interlink voorstellen?

Mvg Fisico

• Jag

Jag

Maakt toch niet uit, weet ik dat ook weer.
Huh? Wat maakt niet uit?
Mij vader koopt het vooral om het design denk ik, en misschien ook wel om de buren lekker te maken.
Nou, mij zou je er niet lekker mee kunnen maken ;).
hoorns aan buizenversterkers misschien een idee???
Inderdaad, dat wordt ook vaak gedaan. Buizenversterkers leveren vaak heel weinig vermogen, helemaal sommige typen. Dan heb je hele rendabele speakers nodig om dat te compenseren. En dan zijn hoorns de uitkomst.
Ik vind hoorns een ondergewaardeerd principe. Er zijn bijna geen speakers die hoorns hebben, echt raar. Klipsch overigens wel, die zweren bij hoorns aan hun "assortiment" te zien.
Ik heb wel eens een bouwproject gezien van iemand die een full range hoorn (één driver, geen crossovers) had gebouwd van 5m lang! Dat lijkt mij echt helemaal geweldig klinken, helaas heb ik ze niet gehoord. Ik zal eens wat urls posten.

Jag

Verwijderd

Als hoorns erg kleuren dan vallen ze voor mij al af, aangezien ik van heel erg neutraal hou. Voor de bas maakt dat minder uit trouwens.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Topicstarter
Hoi

ik ga op vakantie en lees jullie op 2 aug. wel weer

mvg fisico

PS bedankt voor het advies en zal wel forum openen met daarop de set die ik wil kopen ;-)

• Jag

Jag

Mzzl, ik zie je 5 aug weer (dan kom ik terug).

Jag

• Heintje
Fisico, ik heb inderdaad geen losse pre-amp.

Als je JBL vloerstaanders wil raad ik je de L-60's af en de L80's aan. De L60's maken veel indruk maar vond ik erg vermoeiend bij langer luisteren. De L80's zijn beesten, maar het midden- en hoog springt er zeker niet uit. Totaal andere speakers qua karakter dus. De L90's zitten daar tussenin.

Let op dat je niet in de klotetruc trapt en L6's of L8's aangesmeerd krijgt. Deze zien er precies hetzelfde uit, maar de gebruikte speakerunits zijn - verhoudingsgewijs - om te janken. Bij Correct worden die types verkocht.

De VLS-kabels (het blauwe type) laten vooral de lage tonen goed doorkomen. De Kimbers zijn gewoon heel all-round. Het type 4PR zou ook voldoende moeten zijn, en is heel goed betaalbaar.

goeie vakantie! of hoe was je vakantie? afhankelijk van wanneer je dit leest.

• Jag

Jag

Hmm, ik zal het eens voorleggen aan twee vrienden van mij, één is audiofiel tot op het bot, de ander is elektrotechniek student (wat ik ook denk te gaan worden btw).
Dit is wat de audiofiel erover te zeggen had:
De controle van de versterker: dat heeft absoluut niets met vermogen te maken, maar met dempingsfactor. De dempingsfactor is geloof ik de impendantie van de speaker : impendantie van de amp. Dat heb ik eens een keer in een boek gelezen. Zoals je kunt zien bij rotel versterkers met 25 W vermogen en een dempingsfactor van > 1000 heeft dat niets met vermogen te maken.
De student heb ik het nog niet gevraag, maar die zal er denk ik niet anders over denken.

En dit is nog een leuke link over hoorns: http://community-2.webtv.net/irishtom/TommysHornSpeaker /

Mzzl, ik zie jullie weer op 5 aug,

Jag
Pagina: 1