Audio cd's opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51
Wat zou de beste oplossing zijn voor iemand die audio cd's wilt opnemen en die een pentium 166 (verdere specs weet ik niet) heeft en een Marantz cd-speler met coax uit en optisch uit?
Een HiFi cd-recorder component? Of een cd-writer voor z'n pc? En welk merk?

Jag

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

De enige CD-recorder die echt CD's brand die niet van origineel zijn te onderscheiden is de philips audio-brander (HiFi cd-recorder component, dus niet voor pc).
Bij pc-branders is er verlies van geluidskwaliteit, zij het miniem...
Op een pentium 166'je kun je nog prima branden trouwens (op 2 speed tenminste)...

• Jag
Maar hoeveel kosten de HiFi branders ongeveer?

Jag

• Jag
En hoeveel kost een goede writer? En welk merk?

Jag

• TB

TB

pompiedom

De enige die ik ken is philips...
check deze link maar: http://www-eu.sv.philips.com/cgi-bin/pcm?c=Nederland?l=none?t=none?g=as?s=13

Prijzen weet ik niet.

Verwijderd

Vanwaar dat verlies van kwaliteit?

• TB

TB

pompiedom

Dat weet ik niet precies, maar er schijnt toch enige vorm van compressie te zijn... ik zal n's nazoeken hoe 't nou precies kan

Verwijderd

Het verlies aan kwaliteit komt doordat het audio formaat geen error check/correctie kent. Het ingelezen audio (al dan niet geript) is al niet meer hetzelfde als het opgeslagen audio. Bij het branden gebeurt hetzelfde (vooral bij hogere snelheid branden).

Maar ik kan me niet voorstellen dat de Philips daar geen last van zou hebben.

Alex

Verwijderd

Wat???? Compressie tijdens het branden van CD's? Moet je me toch eens uitleggen waarom een gekopieerd CD-tje net zoveel MB beslaat als het origineel! TB, no such thing!

De Philips machientjes (rack-formaat) zijn in mijn ogen een enorme rip-off! Met name omdat je na het lappen van een belachelijk hoge aanschafprijs ook nog eens afhankelijk bent van de speciale (DURE!-ƒ10,00/ƒ15,00) CD-roms die Philips van te voren een TOC- code heeft gegeven zodat ze door het apparaat als "OK" worden gezien. De CD-ROM van ƒ2,50 - ƒ3,00 is dus waardeloos voor gebruikers van dergelijke apparaten! Philips heeft deze grap i.s.m. BUMA/STEMRA bedacht om op deze manier, net als bij CC's en MD's de koper geforceerd BUMA/STEMRA rechten te laten betalen. PC CD-ROMs zijn zoveel goedkoper omdat ze worden verkocht als "Back-up mediadragers". En over je eigen back-ups hoef je natuurlijk geen belastingen af te dragen!

Branden op een P166 kun je het beste doen op enkele of, hoogstens, dubbele snelheid. Het beste gebruik je een SCSI CD-brander en - Controller. Om je processor / geheugen niet te veel te belasten kun je het beste eerst een image van je CD maken op je harde schijf en deze achteraf op je blanco cd-tje branden.

Qua software is het gewoon een kwestie van experimenteren en uitvinden wat voor jou het beste werkt. Vaak krijg je bij de aanschaf van een CD-brander wat bundle software kado maar er valt ook heel veel te zeggen voor de free- en shareware die je op vele "cd-copy sites" kunt vinden.

Ikzelf gebruik, met veel succes, CDRWIN. Dit programma stelt je in staat een "bit-voor-bit" image/kopie te maken van alle cd's en cd-roms ZONDER EEN SPATJE (!) kwaliteitsverlies!

SUCCES,

LB

Verwijderd

Tja, over die PC writers, Plextor maakt hele goeie, maar de snelle modellen zijn wel vrij prijzig. Nu kun je het beste je audio op 1 of 2 speed branden, voor het beste resultaat, dus je zult (als je hem alleen voor audio gebruikt) niet zo'n supersnelle nodig hebben...

Wat is je budget ongeveer?

Verwijderd

Overigens, ik denk dat DAE op de manier die Lord Blackstar beschrijft wat minder omslachtig is dan een geluidskaart kopen met een S/P-DIF ingang...

Maar je moet natuurlijk wel een CD-ROM speler (of writer zelf) hebben die zeer goed DAE't.....

• TB

TB

pompiedom

Ik heb er een artikel over gelezen... Er schijnt enige vorm van compressie te zijn tijdens het verwerken van de gegevens. Ik zei al dat ik dit niet zeker wist.
Ik zal het nog eens nazoeken. Een blad heeft een keer een test gehouden (met een installatie van 35.000 piek) en zijn tot de conclusie gekomen dat de Philips audioCD-brander de enige brander was die geen (hoorbaar) geluidskwaliteitverlies liet horen.

Je bent inderdaad wel genoodzaakt die dure CD's te nemen, daar had ik ff niet aan gedacht. Daarom is het misschien wel beter om een "gewone" brander te kopen. Ik denk niet dat het verlies van geluidskwaliteit van dien aard is dat het storend overkomt, misschien hoor je het niet eens.

Maar er is iig wel verlies van geluidskwaliteit!

• TB

TB

pompiedom

Hier heb ik het, het stamt dan wel uit de computerID, maar oke...
Na een paar uur kwijlend, maar vooral geconcentreerd luisteren was er maar een conclusie mogelijk: De kopieën die gemaakt waren op de Philips CDR880 waren niet van het origineel te onderscheiden. De kopieën die gemaakt waren via een pc klonken echter enigszins vlakker dan het origineel. De akoestische gitaar die bij het origineel zo subtiel klonk, verloor duidelijk aan definitie. Ook klonk een gekloonde Elvis Costello vlakker dan de originele.
Die philips-brander waar ze het over hebben heeft er inmiddels wel een paar broertjes bijgekregen.
Er staat nix in over die compressie, ik weet dus ook niet zeker of dat waar is.

Nog ff voor de leukigheid, deze installatie hebben ze gebruikt:

- versterker: Audio Research CA-50 (fl 10.500)
- speakerboxen: B&W 805 Nautius (fl 6.800)
- CD-speler: Meridian 508 (fl 6.750)
- luidsprekerkabels: Siltech LS-100 G3 (fl 3.599)
- verbindingkabel: Siltech FTM-3 G3 (fl 999)

mzzl

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Wat een onzin, pc geluidsverlies met audio branden en met de Philips niet.....amateurs. Beide apparaten gebruiken dezelfde techniek, vrienden. Over branden, met lage snelheid brandend, kan je zelfs nog een 486 gebruiken. Daarom gewoon iets voor de PC kopen. Goedkoopste oplossing en het meest veelzijdig (ook data cd's e.d.)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Om op de geluidskwaliteit terug te komen, de test blijkt een hoortest te zijn geweest. Lees een C't van afgelopen half jaar over MP3 luistertest en mp3 128 Kbps klonk beter dan 256 Kbps, althans dat was de uitkomst. Testen zeggen me daarom zo weinig......

Er is inderdaad geen error correctie met audio-cd's. Daarom lees de cdrom telkens terug en vergelijkt hij de verkregen nullen en enen met eerdere "vangsten". Zo breidt ie er weer een kloppend signaal van, geen probleem dus, maar wel wat moeilijker dat data cd's lezen met ingebouwde correctie etc. Snellere branders branden echt geen slechtere cd's in de zin, dat ze er ineens verkeerde nullen en enen opkwakken. Probleem met sneller branden is het slordiger branden. Putjes worden vager en minder strak. Kan een audio cd speler dat slordige gebrand gewoon lezen, dan leest ie gewoon dezelfde nullen en enen, die ook op een 1 of 2 voudig gebrand cd'te staan. Oftewel, sneller branden tast de leesbaarheid aan, niet de informatiestroom, die de brander naar het cd oppervlak stuurt.

• tweakerbee
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Tot op 4X is het vaak safe om audio te branden, daarboven willen ze nog wel eens gaan flippen, ja. Hangt ook weer af van de kwaliteit van de brander.

(is er hier een admin?)

You can't have everything. Where would you put it?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zelf Plexwriter 8/2/20, geen problemen met audio op 8 speed, kwestie van goede spullen.

• Jag
Ik wil ff beginnen te zeggen dat het niet voor mij zelf is, maar voor een collega van mij. Ik heb namelijk een Athlon 600 gelukkig. En was ik ook kwijt wil, is dat kwaliteitsverlies echt niet zoveel boeit voor hem, zeker niet genoeg om honderden guldens extra te betalen. Dus het wordt waarschijnlijk een cd-writer voor de pc, en de snelheid haalt niet zo veel uit, omdat de brander waarschijnlijk toch niet de snelheid haalt waarvoor ie gemaakt is.

Jag

Verwijderd

daar zit wel wat in...
maar let iig op een cd-rom speler of gewoon de brander zelf, of die dus goede DAE mogelijkheden heeft, want anders is het niet om aan te horen...(via dat analoge pokkekabeltje)

Verwijderd

Goede writer?
Ik heb verschillende mensen al direct gereplied maar nu toch maar message gepost.
Ik hou me alleen bezig met muziek op de pc&branden
en daarbij edit ik shows en backup alles op mp3 formaat. Wil je betere kwaliteit, moet je goede encoders gebruiken.

Heb wel eens vaker gehoord over burnen
kwaliteitsverlies met zich meebrengt.
Wie zal dat zeggen?
Interessant vraagstuk.

Nu over die 2x burnen:
Ik heb net mijn HP8210 (4x4x24x) verkocht aan een vriend van me:
Hij heeft een compaq presario Pentium 150mhz
56mb ram, 4200rpm hdd seagate 2.1 Gb
en brand op 4x!
Het is mogelijk maar afhankelijk van je hardware.

Ik heb een HP9100 (8x4x32x) op een Pentium233, 128 mb sdram en brand op
8x hdd is wd caviar 8.4 gb 5400rpm udma 33 maar mobo support geen udma

En 2e pc een hp9300 (10x4x32x) op een Pentium3 600b (pc133) en brand op 10x
bij een hdd van 5400rpm WD Caviar 10,2gb 2mb cache udma 66 op asus motherboard p3w
met 256mb sdram pc133 met daarnaast een 30gb hdd Maxtor Diamond Max 7200rpm
udma 66

Heb alleen HP writers gehad (nu mijn 7e al, ik brand een 6 maanden en
verkoop ze, niet omdat ik heel veel brand maar omdat ik een snellere wil) en geen problemen met bufferunderun of zo iets.

Gebruik digitale parts van Soundblaster Live en edit muziek.
Wel raad ik je aan om goede blanks te gebruiken wil je geen kwaliteitsverlies hebben.
IK raad je bij HP burners TDK of Maxell aan.

Plextor writers zijn ook snelle beestjes.
Voor audiocd's brand ik zelf 8x.
Denon cdplayers (DJ) willen wel vervelend doen met gebrande cd's.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Computer ID :(

Met een P166 is een scsi combinatie natuurlijk het beste maar dan moet je dus ook een scsi lezer erbij kopen en dat wordt al met al toch wel prijzig, op beurzen e.d. willen ze nog welles een kompleet setje verkopen (dus lezer, brander en scsi kaartje + kabels).

Dan de software, voor audio moet je gewoon Feurio gebruiken

ff een quote"

Feurio! 1.30

This is THE ultimate tools for your audio CD works. It has the best burning engine I've seen so far, while it's CD audio ripper seems to be the best when ripping scratched or dirty CDs. The ripper error reporting seems to be most reliable among all CD rippers, so if Feurio! reports no uncorrectable errors you can be very sure that the read is perfect. What I really like in Feurio! is that almost all the settings imaginable are adjustable. One nice extra feature is the over burning capacity tester that you can use for estimating the maximum capacity of a CD-R blank. Naturally, the Feurio! has MP3 support and also a CD cover editor. The only thing missing is the data track support, so you can only work with audio projects, but when it comes to audio there simply is no substitute at the moment for this great product. Feurio! is unlimited shareware so go get it and trial it as long as you like.
http://www.cd-rw.org/html/cd-rw_org___cd-r_applications.html

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat verhaal met die hoortest vond ik erg vaag. Ze zeiden niet wat voor brander ze hadden gebruikt, niet welke software enz enz.

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 19:21
Nou in mijn 166mmx heb ik een scsi en een ide brander zitten (resp. een compro en een mitsumi) en op 4x branden is geen probleem. En over het vermeende kwaliteits verlies. Dat wat ze schrijven in de comp.ID hebben ze gedaan op een installatie van over de 10.000 piekkies. Wedden dat je geen verschil hoort thuis of in de auto..

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

• Jag
Dus eigenlijk komt het erop neer dat een Plextor writer goed is voor hem, en dan Feurio als software.
Ik zal de thread aan hem doormailen, en ik moest nog van hem jullie allemaal heel erg bedanken! Hij vond het heel bijzonder dat hier allemaal mensen belangeloos hielpen, en in grote getalen.

Jag
Pagina: 1