Verschillend rendement> Hoe zo'n grootte weerstand?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ok, een dezer dagen komt mijn kameraad de postbode met een pakketje nieuwe speakers.
o.a. een tweeter met een rendement van 104 DB@1w@1m, een wooder met een rendement van 92 DB en een midrange van 90 db.
Hoe zo groot moet ik dan de weerstand doen?
Jag gaf mij al eens een formule, maar die is "kwijt". (:0)

bvhd

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Shit zeg, ik ben daar toen echt lang mee bezig geweest, kan je hem echt niet meer vinden? Het was gewoon in een topic in algemeen.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik zal n's ff kijken, ik heb hem destijds natuurlijk in mijn favorieten geplaatst, maar een persoon in de vorm van mijn zusje heeft een keer mijn hele gebruikersnaam gewist... ARGH! (Kun je windows ook beveiligen, dat mijn zusje b.v. niet in configuratiescherm kan komen?)
Ik zal ff zoeken...

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik snap helemaal geen drol van die vraag,maar eeeh ik zou wel een goed crossovertje bouwen en das lastig met 3 weg speakers

Greetz Jur

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Aaaaah, ik heb em al weer, http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/005430.html

Je schreef dit:
V = I (R tweeter + R weerstand + R inwendig)

V over tweeter = V Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)

I over tweeter = V / (Rtw + Rwe + Rin)

P over tweeter = V^2 Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)^2

Sorry hoor, maar mijn 15-jarige brein snapt hier de ballen van, P is vermogen, R is weerstand ennuhh... shit, toch beter oplette met de natuurkundelessen.

Kun je plzzzzzzz nog wat uitleg geven????

• Jag

Jag

Ik zal er vanavond nog ff over nadenken, en dan betere uitleg geven. Op dit moment hebben mijn hersenen een zwaar tekort aan voedingsstoffen of zo.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Prima hoor, 't heeft geen haast...

P.S. te veel drank gehad ofzo??? >:)

• Jag

Jag

Uhh nee, maar ik ben al wel de hele dag aan het werk zonder ook maar iets gegegeten te hebben. En als ik een wachttijd heb in een proef ga ik wel eens tweakers op.

Jag

PS: check je mail

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
D'r zit nix in mijn meelbox... kan dat??

• Jag

Jag

Nee, dat kan niet :P
Ik stuur ze wel opnieuw. Ik heb ze net verstuurd: 22:03 of zo.
Bovendien komt hier nog wat te staan over die formules en zo.

Jag

• Jag

Jag

Ik heb maar een nieuwe post gedaan, komt ie weer bovenin te staan en dan zie jij dat ik geantwoord heb. Er zit nu een vriend naast me die elektrotechniek studeert. Hier komt ie weer. Ik ga er overigens vanuit dat de tweeter van 104 naar 92 dB moet (wat heb ji trouwens voor extreme tweeter met een gevoeligheid van 104 dB?!).

Het vermogen dat de tweeter krijgt wordt gegeven door de spanning over de tweeter in het kwadraat, en dat delen door de weerstand van de tweeter = Vtw^2 / Rtw
Dan moet je de volgende formules nog gebruiken:
Vtot = I (R tweeter + R weerstand + R inwendig)

V over tweeter = V Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)

I door tweeter = V / (Rtw + Rwe + Rin)

Uiteindelijk ga je dan weer terug naar de eerste formule, en dan vul je de V over de tweeter in en de Rtw, en dan krijg je hetvolgende:

Ptw = Vtw^2 * Rtw^2 / (Rtw + Rwe + Rin)^2 * Rtw

En dat wordt= Ptw = V^2 * Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)^2

Je wilt het geluidsniveau van de tweeter 12 dB terugbrengen. Dan wil je ongeveer 15.8 keer minder vermogen naar je tweeter.
Dus als je bij Rwe = 0 het vermogen op 1 stelt, dan moet je dus de Rwe zoeken bij vermogen 1/15.8
Het stelsel vergelijkingen wordt dan dus:

{1 = V^2 * Rtw / (Rtw + Rin)^2
{1/15.8 = V^2 * Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)^2

Stel Rin en Rtw constant (Vooral voor Rtw is dit slechts een benadering, vanwege zelfinductie die een rol gaat spelen bij zeer hoge frequenties). Van belang is dus ook dat niet de rechtstreekse weerstand van een tweeter in rust wordt gebruikt, maar de weerstand tijdens normale belasting. Misschien is het wel handig om met een softwarematige toongenerator een toon van zeg 15 kHz te genereren, en daarbij de spanning over en de stroom door de speaker te meten (dan meet je in feite alleen de tweeter omdat je een hoge frequentie erin stopt).
Hoe je Rin (inwendige weerstand van de amp) bepaalt ligt meer voor de hand, dat kan wel met een gewone weerstandsmeting. Deze weerstand is waarschijnlijk verwaarloosbaar klein (hoe beter de versterker, hoe lager deze weerstand).
Dus wat je dan doet is de waarden invullen in de bovenste formule, en dan krijg je de waarde cvan V eruit waarbij de tweeter 1 Watt vermogen krijgt. Vervolgens gebruik je die waarde van V (zelfde volume) om te bepalen welke weerstand je nodig hebt om daar 1/15.8 Watt van te maken. Dus vul je die waarde van V in de onderste formule in, en dan krijg je de waarde van Rwe eruit.
Als iets niet duidelijk is moet je het maar ff posten, of mailen. Pffff, eindelijk af.

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ahhhhhhhh 1000X thanxz... Ik zal em vanmiddag ff uitwerken...

• Jag

Jag

Kom je eruit? Best een ingewikkeld verhaal namelijk. Je moet maar posten hoe het gaat. En hoe gaat het uberhaupt met de nieuw te bouwen te speakers?

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik moet eerst ff de waarden opmeten... Ik geef toe dat het errug lastig is...

Ik heb gisteren de dingen binnengekregen... Alleen een foutje van 50 piek gemaakt, ik heb de verkeerde spoelen besteld, maar dat maakt niets uit. Nou moet ik nog ff de planken (gratis) op maat laten zagen bij mijn pa's werk...

• Jag

Jag

Ik moet eerst ff de waarden opmeten... Ik geef toe dat het errug lastig is...
Absoluut, ik heb zelf eens geprobeerd de interne weerstand van mijn versterker proberen te bepalen, maar met weinig succes. Ik had mijn versterker aangezet (anders staat het relais open), met speakers A ook aan, en de volumeknop naar beneden (uiteraard), en dan de multimeter aan de uiteinden van mijn speakerdraad. Maar ik mijn multimeter gaf -5.1 Ohm aan, dus dat schiet niet echt op. Ik weet niet waar het aan ligt. Ga er gewoon maar vanuit dat je interne weerstand nul is, veel zal het niet schelen waarschijnlijk.

Jag
Pagina: 1