Ik heb maar een nieuwe post gedaan, komt ie weer bovenin te staan en dan zie jij dat ik geantwoord heb. Er zit nu een vriend naast me die elektrotechniek studeert. Hier komt ie weer. Ik ga er overigens vanuit dat de tweeter van 104 naar 92 dB moet (wat heb ji trouwens voor extreme tweeter met een gevoeligheid van 104 dB?!).
Het vermogen dat de tweeter krijgt wordt gegeven door de spanning over de tweeter in het kwadraat, en dat delen door de weerstand van de tweeter = Vtw^2 / Rtw
Dan moet je de volgende formules nog gebruiken:
Vtot = I (R tweeter + R weerstand + R inwendig)
V over tweeter = V Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)
I door tweeter = V / (Rtw + Rwe + Rin)
Uiteindelijk ga je dan weer terug naar de eerste formule, en dan vul je de V over de tweeter in en de Rtw, en dan krijg je hetvolgende:
Ptw = Vtw^2 * Rtw^2 / (Rtw + Rwe + Rin)^2 * Rtw
En dat wordt= Ptw = V^2 * Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)^2
Je wilt het geluidsniveau van de tweeter 12 dB terugbrengen. Dan wil je ongeveer 15.8 keer minder vermogen naar je tweeter.
Dus als je bij Rwe = 0 het vermogen op 1 stelt, dan moet je dus de Rwe zoeken bij vermogen 1/15.8
Het stelsel vergelijkingen wordt dan dus:
{1 = V^2 * Rtw / (Rtw + Rin)^2
{1/15.8 = V^2 * Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)^2
Stel Rin en Rtw constant (Vooral voor Rtw is dit slechts een benadering, vanwege zelfinductie die een rol gaat spelen bij zeer hoge frequenties). Van belang is dus ook dat niet de rechtstreekse weerstand van een tweeter in rust wordt gebruikt, maar de weerstand tijdens normale belasting. Misschien is het wel handig om met een softwarematige toongenerator een toon van zeg 15 kHz te genereren, en daarbij de spanning over en de stroom door de speaker te meten (dan meet je in feite alleen de tweeter omdat je een hoge frequentie erin stopt).
Hoe je Rin (inwendige weerstand van de amp) bepaalt ligt meer voor de hand, dat kan wel met een gewone weerstandsmeting. Deze weerstand is waarschijnlijk verwaarloosbaar klein (hoe beter de versterker, hoe lager deze weerstand).
Dus wat je dan doet is de waarden invullen in de bovenste formule, en dan krijg je de waarde cvan V eruit waarbij de tweeter 1 Watt vermogen krijgt. Vervolgens gebruik je die waarde van V (zelfde volume) om te bepalen welke weerstand je nodig hebt om daar 1/15.8 Watt van te maken. Dus vul je die waarde van V in de onderste formule in, en dan krijg je de waarde van Rwe eruit.
Als iets niet duidelijk is moet je het maar ff posten, of mailen. Pffff, eindelijk af.
Jag