Dit heeft allemaal niks te maken met ASIO drivers...
Als je game/midiport goed staat geinstalleerd dan kunnen de drivers verder geen invloed hebben op de midisignalen. ASIO is alleen van toepassing op softsynthesizers. Zelfs met een AWE32 op een 486 heb ik nog nooit last gehad van midi-latency. En geloof me, ik heb heel veel computer/geluidskaarten/midiapparatuur ervaring (van 486 tot 1 GHz en keyboards, synthesizers en digitale piano's aangesloten op diverse geluidskaarten, zoals awe32, sblive etc), en ik heb nog nooit last gehad met midi latency door drivers. Wel met een tekort aan hardware voices, maar dat is voor de doorsnee midigebruiker niet aan de orde.
Oswald:
Ik ken trouwens de RD-150 vrij goed, ik werk er zelf ook mee (maar bezit er zelf geen). In principe stuurt de RD-150 altijd tegelijk over 2 midikanalen uit, in de RD wordt angegeven als lower- en upper-part.
Zorg er dus voor dat hij maar 1 part gebruikt, zorg er dus voor dat er over maar 1 midi-kanaal wordt verzonden (ik neem aan dat je een handleiding hebt, dus je moet zelf even uitzoeken hoe dat moet).
Ik ga er vanuit dat je een recente versie van Cakewalk gebruikt? Je moet ervoor zorgen dat je instellingen voor midi-input goed staan. Normaal staat de midi-mapping ('echo mapping') automatisch, maar je kunt hem ook manual instellen, dus bijvoorbeeld alleen incoming midi via kanaal 1. Als je een waarde op 0 zet/laat dan staan ze allemaal open. 'Local on port' en 'port' kun je in principe gewoon op 0 zetten.
Ik vermoed dus dat je door het dubbele midisignaal uit de RD die latency krijgt, maar dat weet ik niet zeker, ik vind het niet het meest logische probleem dat daardoor kan ontstaan. Tevens heb ik de ervaring dat sommige externe midiapparaten altijd een aantal ms (tot 500 ms) vertraging hebben door initializing. Daarom hanteer ik bij de dingen die ik maak in Cakewalk altijd 4 maten rust vooraf, en start afspelen op de 3e maat, zodat hij dus een aanloop neemt. Ik doe dat o.a. om in de maten ervoor Sysex data te versturen. Probeer dus eens de noten een maat te verplaatsen en start de playback ook een maat eerder.
Kijk ook ff in de Global options of er niet teveel data wordt opgenomen via midi. soms kan het handig zijn bepaalde functies daar uit te zetten.
Succes!
als er nog vragen zijn hoor ik het wel