Op woensdag 02 januari 2002 17:12 schreef cutter het volgende:
Linken naar warez mag niet: je maakt gebruik van iemand anders' copyright inbreuk.
[topic=320211/1/25]
Hier staat het hele verhaal.
De vuistregel is dat, zolang maar duidelijk is dat de gelinkte content van een ander is en het geen illegale content is, er helemaal niets aan de hand is.
Ahuh, maar het probleem is dat er (nog steeds) geen wet voor bestaat. Er is 1 rechtzaak geweest waar dit slechts zijdelings aan de orde kwam. Namelijk die van de Scientology vs Spaink. Eentje die uiteindelijk door Spaink gewonnen is.
Ben net ook een ander verhaal tegengekomen, die van Planet Internet (of liever Planet Multimedia). Ze hadden een artikel over het illegaal kijken naar Canal+, ze hadden daarbij ook een gelinkt naar het welbekende Cablescript. Uiteindelijk is er geen rechtzaak van gekomen omdat beide partijen het op een akkoordje hadden gegooid, maar de schrijver van het verhaal was (en is nog steeds)bereid een proefproces aan te voeren. Sterker nog, XS4ALL dacht er zelfs aan het artikel voor hem (schrijver van artikel) te hosten destijds.
Grappig is dat telkens de naam van XS4ALL opduikt als ik een artikel lees over semi-illegale praktijken
Edit: ik heb de hele dag zitten zoeken naar rechtzaken en wetten e.d. Tot nu toe is de enige partij die beweert dat het per definitie illegaal Buma. Maar dat is vrij logisch.
Edit2: Hmmm, ik ben iets te voorbarig geweest. In de zaak Spaink word linken naar auteurs-recht brekend materiaal dus wel als inbreukmakend beschouwd. Maar dat maakt het nog vreemder. Spaink mag dus wel het materiaal zelf aanbieden maar niet ernaar verwijzen via een hyperlink