Toon posts:

2 voedingen 1 pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een 250watt voeding en binnenkort koop ik athlon xp ik wil alleen mobo +mem +proc kopen. 250 watt is te weinig
zou ik mobo +proc op die 250 watt voeding kunnen proppen.
en cd-rom en casefans op een at 145 watt voeding?

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 17:31
ja denk het wel

Verwijderd

Waarom niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 15:32 schreef Negcreep het volgende:
Waarom niet?
ja 250 watt voor alles is denk ik toch wel wat te weinig

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 15:33 schreef t-1o0oo0o het volgende:

[..]

ja 250 watt voor alles is denk ik toch wel wat te weinig
Ik bedoel waarom je niet twee voedingen kon aansluiten.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

Het kan... maar je verkomt veel problemen door gewoon een wat zwaardere voeding te kopen...

(en mijn voorkeur gaat dan uit naar een Enermax, maar die zijn niet goedkoop... ;))

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 08:30
Het is mogelijk :), maar je zou beter een zwaadere kunnen kopen -> 300 watt of +. Want je moet ruimte hebben voor 2 voedingen en je moet weer 2 stekkers hebben. Je rendement van je voeding is weer lager -> meer omkosten :P

Verwijderd

ja precies, koop gewoon een 300W voeding...

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Het kan wel, 2 voedingen (ik gebruik het ook in mijn bak), maar het is niet echt makkelijk om alles in 1 kast te frommelen :)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Op woensdag 02 januari 2002 15:55 schreef BrZ het volgende:
Het kan... maar je verkomt veel problemen door gewoon een wat zwaardere voeding te kopen...
Wat voor problemen zouden er kunnen ontstaan dan ?

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

Verwijderd

valkuil: aardlussen.
Als je 2x een aarde op verschillende plaatsen in de kast creert en daar lopen grote stromen door heen kun je hele vreemde storingen krijgen. Als je dus 2 voedingen gebruikt moet je één centraal aardpunt (de nul van de voeding niet de -12 of - 5V !!!) in de kast hebben.
De kast zelf ligt ook aan die aarde. Vergeet niet dat de huidige processoren wel 15-30 Ampere kunnen trekken, dus een bij een overgangsweerstand van 0.025 Ohm, heel "klein" dus, praat je al over een spanningsverlies van 0.375- 0.75 Volt ..... en wat nog belangrijker is dat het dynamisch gedrag van je voeding slechter wordt. Er zijn wel truukjes om dat te compenseren maar dat werkt in een professionele voeding wel maar ontstijgt het (prijs)niveau van een PC-voeding.

Verwijderd

IK heb ook 2 voedingen en sinds ik een ander mobo heb (met AMD1400) heb ik problemen

wel een oud 386 voeding en een gewone van 250W.
ik ben altijd verplicht om mijn HD ook op de zelfde voeding aan te sluiten als mijn mobo

anders werkt het boeltje niet

kan wel de cd-rom // dvd // cd-writer appart zetten

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op woensdag 02 januari 2002 18:52 schreef andre_at_home het volgende:
Als je 2x een aarde op verschillende plaatsen in de kast creert en daar lopen grote stromen door heen kun je hele vreemde storingen krijgen. Als je dus 2 voedingen gebruikt moet je één centraal aardpunt (de nul van de voeding niet de -12 of - 5V !!!) in de kast hebben.
De kast zelf ligt ook aan die aarde. Vergeet niet dat de huidige processoren wel 15-30 Ampere kunnen trekken, dus een bij een overgangsweerstand van 0.025 Ohm, heel "klein" dus, praat je al over een spanningsverlies van 0.375- 0.75 Volt ..... en wat nog belangrijker is dat het dynamisch gedrag van je voeding slechter wordt. Er zijn wel truukjes om dat te compenseren maar dat werkt in een professionele voeding wel maar ontstijgt het (prijs)niveau van een PC-voeding.
Dit klinkt erg aannemelijk..
De oplossing: de voeding en de daarop aangesloten randapparatuur goed van de kast isoleren en dmv draadjes met elkaar verbinden.

Verwijderd

niet alleen aardlussen, je moet goed uitkijken dat de twee voedingen ALTIJD tegelijk aanstaan!

Een cd-rom en een hd zijn niet wat je noemt 'hot pluggable'!
Stel je voeding van je mobo staat op, maar die van je cd-rom niet, dan krijgen die apparaten signalen, terwijl hun voeding nog niet opstaat!
Kan vanalles gebeuren als dan de tweede voeding opzet, tot latch-up toe (hardware-matig crashen, met heel slechte gevolgen)!

een paar keren kan het goed gaan, maar het gaat ooit wel eens mis!
De voedingen met elkaar verbinden is ook niet alles, de massa's met elkaar verbinden zou ik zeker wel doen (de aardlusjes die daarbj onstaan neem je er maar bij, beter dan dat de aarding via de ide - kabel moet gebeuren)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er natuurlijk wel een gebruiken voor casefans.
Ga je iets doen waarbij je systeem intens gebruikt wordt, dan zet je de fans aan, anders zet je ze uit.

Verwijderd

lijkt me vrij handig als die voedingen niet voor teveel extra geluid zorgen

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op woensdag 02 januari 2002 18:52 schreef andre_at_home het volgende:
Zoals CyBeRSPiN al zei klinkt het heel aannemelijk ja, maar ik zie niet echt het probleem. Het aansluiten van de 2e voeding moet je dan ook niet met een paar kroonsteentje doen maar koop even wat stekkertjes. Wat ik me wél kan voorstellen is dat je spanningsverschilen krijgt t.o.v. andere hardware. Bijv: De HDD krijgt 12.3v en de Cd-romspeler 11.3v. Oplossing: glasvezel, alleen daar zitten wat kosten aan verbonden.

Ik weet niet precies wat je me 'aardlussen bedoelt' maar of nu twee voedingen naast elkaar staan of in dezelfde kast zitten, het blijft hetzelfde voltage... (als je ze teminste op dezelfde groep e.d. zou aansluiten)). En bovendien hoef je ze niet te isoleren want als ze naast elkaar staan zitten ze ook aan dezelfde aardedraad.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 15:25 schreef t-1o0oo0o het volgende:
ik heb nu een 250watt voeding en binnenkort koop ik athlon xp ik wil alleen mobo +mem +proc kopen. 250 watt is te weinig
zou ik mobo +proc op die 250 watt voeding kunnen proppen.
en cd-rom en casefans op een at 145 watt voeding?
TIP: Steel gewoon een voeding uit 1 van de school computers en pleur jou voeding daarin! Doe ik ook altijd :)
Zo heb ik weer wat ddr op vooraad!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
offtopic:
Of maak je buurman wijs dat ze geheugen kapot is en beslist vervangen moet worden (terwijl gewoon de videokaart er niet goed inzit).
Hoppa weer 256 mb erbij :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 22:58 schreef killalot het volgende:
niet alleen aardlussen, je moet goed uitkijken dat de twee voedingen ALTIJD tegelijk aanstaan!

Een cd-rom en een hd zijn niet wat je noemt 'hot pluggable'!
Stel je voeding van je mobo staat op, maar die van je cd-rom niet, dan krijgen die apparaten signalen, terwijl hun voeding nog niet opstaat!
Kan vanalles gebeuren als dan de tweede voeding opzet, tot latch-up toe (hardware-matig crashen, met heel slechte gevolgen)!

een paar keren kan het goed gaan, maar het gaat ooit wel eens mis!
De voedingen met elkaar verbinden is ook niet alles, de massa's met elkaar verbinden zou ik zeker wel doen (de aardlusjes die daarbj onstaan neem je er maar bij, beter dan dat de aarding via de ide - kabel moet gebeuren)
Aarding gebeurt wel via de kast, voedingen, hdd, fdd, cd-rommel alles heeft zo'n beetje de "nul" wel met de buitenkant van het apparaat verbonden, en daarmee de kast, en daar mee elkaar.

Trouwens ik heb vaak zat probleempjes gehad met mijn cdrom-speler. Dan ruk ik gewoon de molex van dat ding eruit, laat de ide-zitten, en start de pc op. Nooit ergens last van gehad. Of bedoel je dat je cdrom "opstart" terwijl de ide-controller al een eind verder is met opstarten?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

botoo

💀 too old to die young

Op waterkoeling.nl staat een informatief stukje over twee voedingen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
En toch lijkt het me geen goede oplossing..

Het grootste probleem bij de zwaardere amd systemen is toch het moederbord met alle dingen die daarop zitten (mem, gfx kaart enzo).
Dit hele boeltje samen trekt een behoorlijke stroom uit je +5V lijn.. De rest van de dingen (hdd's, cdroms etc) gebruiken ook wel wat stroom, maar da's zeer weinig vergeleken met het mobo..

Ik zou gewoon 1 grotere voeding erin zetten, dan voorkom je gewoon een hoop gezeur.. En zorg voor een beetje kwaliteitsvoeding.. Da's ook wel zo fijn!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
ehm, alleen de proc en mem gebruiken die 5v toch ...

Enne, ik heb er zelf ook twee in zitten, een AT en een ATX, beide 250w. Een voor me FDD/Fans/Neon en de ander voor me "computer" ...

Draait nu al een tijdje stabiel hoor, geen problemen ...
Dus dat van die aardloop "KLINKT" aannemelijk maar bij mij nix van te merken ...

Gewoon doen, als het niet werkt, dan koop je een 350watter ofzo ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 17:55 schreef TheDarkLord666 het volgende:
ehm, alleen de proc en mem gebruiken die 5v toch ...

Enne, ik heb er zelf ook twee in zitten, een AT en een ATX, beide 250w. Een voor me FDD/Fans/Neon en de ander voor me "computer" ...

Draait nu al een tijdje stabiel hoor, geen problemen ...
Dus dat van die aardloop "KLINKT" aannemelijk maar bij mij nix van te merken ...

Gewoon doen, als het niet werkt, dan koop je een 350watter ofzo ...
Hmm inderdaad ik zou ook niet zo bang zijn voor aardlussen. Zolang je de beide GND's van de voedingen maar op een enkel punt GOED aan elkaar zet (het liefst solderen). Dus niet de AARDING (metalen huizen aan elkaar) maar specifiek ook de GNDs (de zwarte draden op je HDD/FDD stekkers) op 1 punt samenbrengen!

Maar ook ik zou toch aanraden om 1 enkele voeding te nemen. Als iets niet lekker werkt b.v. BLIJF je je afvragen of het soms door die 2e voeding komt.

Ik zou gewoon proberen of die 250 watter het trekt. Want vergeet niet dat 250 Watt het totaal vermogen is, wat ook belangrijk is, is het vermogen per uitgang. Als een 250watt voeding een redelijk "zware" 5V heeft, kan het best zijn dattie het gewoon trekt. Zeker als je geen GF3 erbij duwt.

Of je voeding het trekt dat kun je zien in je BIOS of je spanningen goed zijn.

Pas als blijkt dat je voeding het niet trekt, zou ik gaan denken aan een enkele zwaardere voeding!
Pagina: 1