Audio-opstelling probleem !

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:19
Het probleem is als volgt:
Ik ben bezig met mijn 4 points surround opstelling en ben bezig verschillende componenten te verbinden.

Omdat ik al een 5.1 opstelling heb staan leek het mij handig om de bestaande boxen te gebruiken voor de 4 points surround opstelling.
De volgende opstelling had ik bedacht:

LeftFrontSpe-5.1versterker-RightFrontSp

(lijntjes willen niet)

LeftRearSp- 2e versterker -RightRearSpeaker

Huidige 5.1 versterker gebruiken voor de 2 voorste kanalen

Omdat mijn 5.1 versterker met het tweede stereo kanaal voor de achterste boxen niks kan heb ik 2e versterker in het spel gegooid.

Dus de 2e versterker voor de 2 achterste kanalen.

Echter, de 2e achterste boxen zijn dus verbonden met hoofdversterker (de 5.1 versterker)
Er zitten dus nu 2 verbindingen in, één van de 5.1 versterker voor het geval ik DVD's zie en de andere verbinding van de 2e versterker voor het geval ik 4 points surround spellen ga spelen.

Als ik echter de stereo plug van de achterste versterker in geluidskaart stop komt er een hoge piep toon + andere tonen uit mijn achterste boxen!!! Het klinkt niet gezond!
En het gekke is dat de hoofdversterker niet aan staat. Ook als er geen signaal uit de geluidskaart komt beginnen de 2e achterste boxen te piepen!

Heb ik nou een regel overtreden die zegt dat je niet 2 boxen tegelijkertijd op 2 versterkers mag en kan aansluiten???

Alvast bedankt

[edit mode]
de lijntjes die de speakerdraden moeten voorstellen komen niet goed uit de verf
[/edit mode]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Nou, wat je in ieder geval niet moet doen is een speaker op twee versterkers aansluiten terwijl allebei de versterkers aan het versterker zijn op die speaker. Dan gaan de versterkers namelijk elkaar electrocuteren. Maar in dit geval stond de versterker toch niet aan? Dan zou ik zeggen dat het zou moeten kunnen. Maar als je de versterker wel allebei aanzet, maar de vijf-kanaals versterker stuurt niet de twee achterspeakers aan, dan zou ik op zich wel denken dat dat kan, maar zeker ben ik er niet van.
Wat je in ieder geval moet proberen is om de twee achterspeakers eens los te koppelen van de vij-kanaals versterker, en dan luisteren of ie nog steeds een pieptoon geeft. Als dat namelijk het geval is, dan weet je zeker dat het komt doordat er twee versterkers dezelfde speakers aansturen.

Maar niet getreurd, want hier is een hele simpele oplossing voor. Wat je moet doen is gewoon een schakelaar op de speaker kabels tussen de vijf-kanaals versterker en de achterspeakers zetten, alsof het een lamp is. En als je dan vijkanaals audio wilt beluisteren, "zet" je ze aan. Dan is er geen fysieke verbinding meer tussen de twee versterkers (als de schakelaar openstaat).

Jag

Verwijderd

Sorry, ik had een idee maar dat sloeg nergens op, dus die heb ik maar weg gehaald :(

• Red devil
Jag--> thanx!

ik ga het gelijk ff testen!

Eventueel nieuws zal ik hier wel posten.

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb op mijn 5.1 versterker een 6 channel ingangskanaal. Dat is een ingangskanaal dat bestaat uit 2 stekkers voor voor, 2 voor achter, 1 voor center en 1 voor de subwoofer. Nu heb ik gewoon 1 stereokanaal (voor) op de vooringangen en 1 stereokanaal op de achteringangen gezet. Er zijn wel twee kanalen open, maar dat maakt niet uit volgens de winkel. Nu heb ik dus 4 point surround via 1 versterker.

• Jag

Jag

Tja, in principe moet dat natuurlijk kunnen. Er zitten namelijk vijf eindversterkers in een vijfkanaals versterker. Alleen wordt het in praktijk nooit gedaan om vierkanaals aan te sluiten met een dubbel aantal stekkers.

De opstelling die ik omschreef, is trouwens ook superonhandig. Afgezien van het feit dat je je speakerkabel moet gaan doorknippen, heb je een aparte volumeregeling voor voor en achter.

Jag

• Evert
  • Niet online
Dubbel aantal stekkers? Ik neem tenminste aan dat je het over mij hebt. Ik heb gewoon 2 jack-plug naar twee tulp kabels van mijn geluidskaart naar mijn versterker lopen. Dat zijn toch gewoon 4 stekkers?

Volumeregeling achter/voor is misschien wel handig, maar ik denk dat een voor/achter balans voldoende is, want als je bijvoorbeeld voor harder wil, dan wil je dat meestal achter ook en andersom. Met je voor/achter balans stel je het gewoon 1 keer goed in.

• Evert
  • Niet online
Vergeet even wat ik hierboven heb gezegd, want ik kan nog niet zo goed lezen, het is een lange dag geweest.

De edit knop was pleiten...

• Jag

Jag

Dubbel aantal stekkers? Ik neem tenminste aan dat je het over mij hebt. Ik heb gewoon 2 jack-plug naar twee tulp kabels van mijn geluidskaart naar mijn versterker lopen. Dat zijn toch gewoon 4 stekkers?
Ik weet niet of ik dit ook maar moet vergeten, maar kan je dit iets beter uitleggen. Wat ik bedoelde is dat als je vierkanaals wilt, je met een dubbele rca aansluiting (vier tulpjes dus, en twee 3.5mm jacks) moet werken, en dat is vrij onmogelijk aansluiten op één versterker (vier- of vijf-kanaals uiteraard, bij een stereo versterker is het zoiezo onmogelijk).

Jag

• Jag

Jag

Hoe is het nou afgelopen?

Jag

• Red devil
:)
Sorry jag.

Ok, heb dus die stekkers van de hoofdversterker eruit gehaald en voila, de hoge tonen e.d. waren pleite.
Een mooi zuiver geluidje was het resultaat.
Je oplossing wat betreft schakelaars vond jelater toch niet zo'n goed idee?
Ik zal er zelf ook nog even over nadenk hoe ik dit moet aanpakken, kost me dan zeker 4 schakelaars..

Thanx

• Jag

Jag

Nou, het is wel een volledig dekkende oplossing, maar erg handig is het niet. Het vervelendste is nog wel dat als je het geluid harder wilt zetten met als bron je pc, dan moet je dat voor en achter doen, er is geen master volume. Ook hier is wel een oplossing voor, ben ik zelf ook niet zo'n fan van, maar het werkt wel gewoon, en dat is om het volume voor en achter heel hard te zetten en goed gebalanceerd, en dan je mixer van je sb gebruiken voor het master volume, dat is nl wel een master volume. Maar het volume regelen met je mixer is niet zo relaxed, helemaal niet als je in een spel zit of zo.

Jag
Pagina: 1