Toon posts:

Toelating voor kunstacademie

Pagina: 1
Acties:
  • 632 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit jaar weer gaan studeren en ik wil graag naar een kunstacademie richting grafisch vormgeven. Nu moet ik me voorbereiden op de toelating en ik vroeg me af of iemand hier zo`n toelating heeft gedaan of iemand kent die daar met mij over wil corresponderen en tips/advies kan geven.

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Staat er geen informatie op de website van de "school" ?
Meestal staat daar de toelatings eisen er ook wel op.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat me niet om de toelatingseisen, die zijn puur theoretisch, ik wil weten hoe je het best je werk moet presenteren, hoe je je het best kan opstellen, hoeveel werk en de diversiteit ervan.

Verwijderd

Zijn dat soort dingen nou niet nèt de creativiteit die je moet hebben om toegelaten te worden? Jezelf presentern is een gave. Dit niet om je af te zeiken hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ongetwijfeld zo zijn ik geloof ook dat ik deze creativiteit wel bezit.
Maar Tips en aanwijzingen zijn toch nooit verkeerd

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 02 januari 2002 15:47 schreef FizGig het volgende:
Zijn dat soort dingen nou niet nèt de creativiteit die je moet hebben om toegelaten te worden? Jezelf presentern is een gave. Dit niet om je af te zeiken hoor.
Hij wordt toch niet opgeleidt om fulltime toelatingsgesprek deelnemer te worden? ;) Niks mis mee om te vragen waar je een beetje op moet letten, iemand die de eerste keer gaat solliciteren vraagt toch ook gewoon hulp aan anderen? Zo'n toelatingsgesprek/opdracht is al zwaar genoeg, een beetje oriënteren kan dan absoluut geen kwaad. Sterker nog, later zal je je bij opdrachten ook goed moeten oriënteren (op andermans werk zodat je geen onnodig, dubbel of juist half werk aflevert).

[ontopic]
Ze vinden het geloof ik altijd wel leuk als je met iets aan komt zetten uit eigen initiatief (zeker bij een academie). Dus neem naast het verplichte/verwachte werk ook wat anders leuks mee. Ik meen me te herinneren dat Lotte een puzzel/spel had gemaakt en meegenomen en dat vonden ze een erg leuk initiatief. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dat klakkeloos over moet gaan nemen maar om op nu weet je een beetje waar ik op doel.

Daarnaast neem je natuurlijk wat werk van jezelf mee (liefst verschillende dingen, dus niet alleen maar tekeningen van bomen maar ook een aantal van je computercreaties oid).

En daarnaast moet je je natuurlijk goed kunnen motiveren waarom je die opleiding wilt gaan doen enzo. Misschien ook leuk om aan te geven sinds wanneer je je al voor deze bedrijfstak interesseerde.

En verder, tja. Kleedt je een beetje netjes aan (geen pak) en bereidt vooral je mondeling goed voor (dat moet namelijk in één keer goed gaan).

Veel suc6 iig :)

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2023

Nozzman

The bastards have landed.

Ik heb toelating gedaan bij St. Joost in Breda (erg goed voor Grafisch Vormgeven!) en de kunstacademie in Utrecht.

Ik ben voor beiden aangenomen en uiteindelijk naar St. Joost gegaan. Hier wat tips:

- neem een duidelijke portfolio mee die vooral gevarieerd is (dus niet alleen leuke tekeningetjes)
- laat zien dat je bijv. ook kunt fotograferen/schilderen/etc. Vooral bij St. Joost belangrijk.

Verwacht ook neit teveel van die toelating. Je wordt op zo'n dag vooral getest op je creativiteit. Wij moesten bijvoorbeeld ter plekke een sculptuur maken uit 1 A3 vel, zonder lijm te gebruiken. Verder laat je je werk zien en wordt je naderhand wel/niet toegelaten.

In Utrecht was het een soort van keuring. Het helpt trouwens NIET om er een soort show van te maken. Keep it to the point en laat gewoon zien wat je kan. Een CD-Rom is ook handig. Een site niet, daar nemen ze de moeite niet voor. Je sites kun je wel op CD erbij zetten. Maar a niet teveel focussen op de digitale vormgeving. Het gaat ze op die opleiding vooral in het begin om de good old handenarbeid! Mail me maar als je vragen hebt.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

Ik heb toelating gedaan bij Willem de Kooning Academie (Rotterdam / Hogeschool Rotterdam)

Ik moest een opdracht maken, dat was een Ego Document, dus een werkstuk waarin je vertelt wat voor dingen er bij jou meespelen wat betreft kunst. Ik ging meteen al mijn grafische skills laten zien, ik had dus een soort tijdschrijft gemaakt.

Plus je moet een portfolio meenemen, met vooral je tekeningen. Maar ik was hun een stap voor, ik had iets extra's meegenomen namelijk drukwerk en websites. Ik was zo binnen...

Succes!
Dus mijn advies: neem een killer portfolio mee, wees zelfverzekerd en je zal binnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat daar een beetje mijn probleem ligt want ik heb namelijk erg weinig tekenwerk... en weinig schetsen, ik maak altijd schetsen met de computer voor het soort werk dat ik maak.

Verwijderd

offtopic:
Vraag niet helemaal helder gelezen, althans anders geïnterpreteerd. Maar, gewoon even om te weten:
waarom geen pak?

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 02 januari 2002 19:20 schreef FizGig het volgende:
offtopic:
Vraag niet helemaal helder gelezen, althans anders geïnterpreteerd. Maar, gewoon even om te weten:
waarom geen pak?
Daar hebben ze op de kunstacademie nogal een hekel aan :)

Verwijderd

Waarom?

[edit]
Oei, wat was dat weer een heerlijk korte vraag :)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik heb toelating gedaan in Groningen (kunstacademie) en Utrecht (MA), blijf vooral jezelf en doe je niet beter voor dan je bent. Ik heb in groningen ook toelatingscommissie gedaan en het belangrijkste is dat je je open en eerlijk opstelt en dat je gemotiveerd bent. De techniek kun je leren, en waarschijnlijk heb je talent anders zou je er niet zitten. Schetsen en schilderen vonden we (voor een media opleiding) belangrijk, Namelijk omdat het belangrijk is dat je snel een idee kan neerzetten om later aan een klant uit te leggen wat de bedoeling is, als je dat met de computer doet is ok, maar zorg dan dat je die schetsen meeneemt.

Verder het allerbelangrijkste, ga niet overdreven doen; ik heb mensen gezien die serieus dachten dat het belangrijk was om een piercing door de lip te hebben omdat dat "kunstacedemie" achtig stond en ze vertelde dat ze die de dag van te voren nog had laten zetten (no kidding) daar let dus werkelijk niemand op, hoe je eruit ziet maakt geen kont uit, als je maar gewoon jezelf bent.

Waar ze ook allergiesch voor zijn is als je jezelf beter voor doet dan je bent, als jij een toelatingsopdracht schetsen moet maken en je laat dat door iemand anders doen omdat je dat zelf niet kan dan val je in 9 van de 10 gevallen door de mand (je werk wordt immers vergeleken met ander werk van je) als ze dat merken kun je het definetly schudden.

Ook moet je ff voor jezelf opschrijven waarom je dit precies wilt doen, dat wordt je zeker gevraagd. Ook willen ze weten waarom je iets anders (informatica of zoiets) niet wilt.(hangt natuurlijk weer van je werk af).

Als je gewoon doet hoef je je nergens zorgen over te maken.

Stoer; Marduq

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik heb ff je site gekeken, en als je een beetje verhaal hebt dan hoef je je nergens zorgen over te maken, ik denk dat iedere academie je op je web-werk wel aanneemt ;)

succes m8

Stoer; Marduq

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Ben zelf aan het afstuderen in de richting Grafisch Ontwerpen (zoals de richting officieel heet) Bij Academie Minerva (Groningen) valt dat onder "Communicatie Vormgeving"

Eigenlijk heeft Xangadix alles al gezegd, maar ik heb nog wat tips speciaal voor Grafisch.
Zorg dat je wat te weten komt over de huidige toonaangevende Ontwerpers, zowel de Nederlandse als die uit andere landen. Dat je dus gaat kijken welke ontwerpers je bevallen ( als je dat nog niet gedaan hebt)
Zorg ook dat je je wat inleest over typografie, is nog steeds een belangrijk bestanddeel van de studierichting.
Je webwerk is overtuigend genoeg, maar probeer je zo breed mogelijk te presenteren, neem dus ook printout, tekeningen en ruimtelijk werk mee.
Zorg dat je niet stilvalt, probeer wat over je werk te vertellen en probeer bepaalde keuzes te onderbouwen. (waarom wil je nou juist grafisch ontwerpen en niet media, waarom heb je bepaalde dingen gemaakt, met welk doel, etc.)

denk wel dat het goed zit, verder.
Succes!

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Nozzman

Nozzman

Wat ook kan helpen is om je originele beelden van je site (PSD, AI,?), mooi uit te printen en als het ware te presenteren als grafisch drukwerk. Maak een soort moodboard van je websites om aan te geven dat je ook offline skills hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht eraan om het webwerk in een soort website portfolio te maken, een soort boekwerkje ervan.. is dat overdreven of wordt dat wel gewaardeerd?

• Nozzman

Nozzman

Ja zeker! Maar ik zou juist de sites even lostrekken van internet. Dus bijvoorbeeld niet de browser meeprinten. Jouw webwerk heeft eren sterk grafisch karakter en staat offline ook sterk. Dus vandaar de tip om het te presenteren als een soort van impressie van grafisch talent en niet als "kijk mij eens mooie websites gemaakt hebben".

Verwijderd

Topicstarter
dit lijkt me een goede tip thanx!
Pagina: 1