VU-metertjes op je versterker aansluiten II

Pagina: 1
Acties:
  • 2.219 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Zo, ff vervolg op http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/005724.html

Ik heb ff 2 diodes bij Fakkert gehaald (wisselspanning remember) en die tussen m'n VU-metertje (met zo'n wijzer) en versterker gezet. Werkt perfect! Slaat mooi uit. Maar nu wil ik ook graag mijn speakerboxen erbij aansluiten (logisch?). Kunnen deze 2 wel samen. Hoe verandert de impedantie van het systeem dan?

Eed ding staan natuurlijk voorop: Het mag niet ten koste van de geluidskwaliteit gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg niets meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik wel :)

Zet die vu meter nou op je koptelefoon uitgang!!!(Dan zal ie niet zo lekker uitslaan maar dan kan je weer ff naar je lokale electro boer om het een beetje op te krikken)>

Je kan natuurlijk wel die vu meter paralel zetten met je speakers,maar ik ben daar persoonlijk geen voorstander van.

Greetz Jur.

PS wat doet ie zonder diodes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Het probleem met ledjes gebruiken om het vermogen aan te geven, is dat ze voeding moeten krijgen van de versterker. Zo'n schakeling, vooral de ledjes, hebben energie nodig. En om genoeg energie te krijgen, moet de amp genoeg spannig leveren om een ledje te laten branden, tenzij je natuurlijk een ledje weet te verzinnen die maar heel weinig spanning nodig heeft, en dus een hele lage weerstand heeft. Maar die zijn er niet. Een ledje heeft iets van een volt nodig gok ik. Daarom slaat hij pas uit bij een hoog volume. Oh, shit, jij hebt geen ledjes. Ik vergeet de hele tijd dat ik degene ben met ledjes. Misschien is het voor jouw naald wel anders. Maar parrallel over de speaker kan echt geen kwaad hoor, zolang de weerstand maar niet als te laag is, want dan kan je amp wel eens de geest gaan geven bij max volume (en volgens mij speel jij wel eens op max volume :)). De geluidskwaliteit zal er echt niet op achteruit gaan, het enige dat de versterker ervan merkt, is dat hij iets meer stroom moet leveren om het meterje te laten uitslaan, je speaker krijgt niet minder vermogen of zo. Het wordt natuurlijk totaal anders als je het metertje serieel aansluit, dan heeft het wel degelijk invloed op het geluid. Maar je kan natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen, en hem op de koptelefoon uitgang aansluiten, alhoewel ik betwijfel of dit werkt, in heeeeele grote mate zeg maar.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 20:06
Wat ook werkt is: speakers + VU meter parallel en daarmee in serie een weerstand. Zo zorg je ervoor dat je niets opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Mijn versterker blaas ik er echt niet uit, die is beveiligd. Tegen warmte (o.a. een fan) en overbelasting. Ik heb zelfs al een keer per ongeluk de 2 speakerdraadjes tegen elkaar aan gehad, kortsluiting dus. Maar de versterker gaf keurig aan dat ie overbelast was en schakelde zichzzelf uit.
Ik zal het nog ff checken met de hoofdtelefoonuitgang (jammer dat je dan zo'n stekkertje voorin krijgt.

offtopic:
Binnenkort komen mijn nieuwe speakers, kan ik beginnen met bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh ja, Jur
PS wat doet ie zonder diodes?
Ja, daar startte onze discussie mee. Zonder diodes doet ie niet veel goed, hij trilt heel erg vaak en komt daarbij boven en onder het "nulpunt". Hij slaat niet erg ver uit. (Logisch).
Zo'n diode werkt echt geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zo zorg je ervoor dat je niets opblaast
Met niets bedoel je hier waarschijnlijk de versterker. Nou, dat meterje parrallel zetten scheelt waarschijnlijk heel weinig in impedantie. Bovendien dikke kans dat TB 8 ohm speakers heeft, en dan boeit het al helemaal niet.
Ik heb zelfs al een keer per ongeluk de 2 speakerdraadjes tegen elkaar aan gehad, kortsluiting dus. Maar de versterker gaf keurig aan dat ie overbelast was en schakelde zichzzelf uit.
Gebeurt iedereen wel eens, mij ook al vaak overkomen. Bij mijn amp schiet er een relais open als de impedantie te laag wordt en daardoor de stroom te hoog, zoals bij kortsluiting.
o.a. een fan
Dit is geen beveiliging tegen een te hoge temp, het kan het wel voorkomen. Als een amp echt beveiligd is tegen over temp (zo zal ik het maar ff noemen), dan verlaagt ie zelf de gain als ie te warm wordt.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Jag, neem van mij aan dat ie nooit te warm wordt, zelfs na een paar uur "blazen" is ie echt nog koud. Hij wordt wel warm (niet extreem) als je aanhebt, maar niet gebruikt, dan koelt ie namelijk niet.
Maar ik heb nu dus die 2 VU-metertjes parralel geschakeld, werkt mooi man! Ook zaten er bij dat casettedeck nog 2 van die schuifjes die bij het schuiven de weerstand verandert. Nu heb ik die er tussengezet en dat werkt echt perfect! Nu kan ik hem precies afregelen. En 't heeft me nix gekost (ja, f 1,50 voor de diodes ofzo)
Maar iig bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:32

Sharky

Skamn Dippy!

dit is al deel III smartass

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Dit is deel II voor mij, iemand anders heeft deel II geopend en die ging over iets anders, het gaat mij puur om die VU-meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

dit is al deel III smartass
Altijd leuk dat iemand op zo'n prettige wijze zonder verder ook maar enige inhoudelijke bijdrage te leveren, jou er (onterecht) op wijst dat dit deel 3 is.
Jag, neem van mij aan dat ie nooit te warm wordt, zelfs na een paar uur "blazen" is ie echt nog koud.
Ook niet tijdens dat feestje in een vol gepakte zaal op een zwoele zomeravond als de airco defect is met een 2 Ohm load?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ook niet tijdens dat feestje in een vol gepakte zaal op een zwoele zomeravond als de airco defect is met een 2 Ohm load?
Jag
Hmmm, dat heb ik nooit geprobeerd en als dat feestje door zou gaan zou het in de open lucht zijn. Het is trouwens een best grote fan hoor, hij blaast behoorlijk hard.

Ik zal trouwens ff vertellen wat ik met die VU-meters ga doen. Ik maak in mijn audio-meubel (pas op de kringloop gekocht) een soort "controle-unit" bovenin, een kastje ter grootte van ongeveer een kleine CD-speler, zo breed dat ie net in het kastje past. In het kastje bouw ik dan de regel-unit voor mijn lichtorgel, die VU-meters en evt. andere dingen. Lijkt me best kewl, vooral met blauwe "achtergrondverlichting" van de VU-meters.

Wie heeft er nog meer ideeën over wat ik nog meer in het kastje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Wat dacht je van leds die op signaal niveau werken, heb je altijd dansende ledjes (als je een spelende bron hebt uiteraard), onafhankelijk van volume.
Het is trouwens een best grote fan hoor, hij blaast behoorlijk hard
Ik hoop wel voor jou dat het een variable speed fan is, anders zit je altijd in de herrie. Nog een tip: haal het luchtfilter eruit, dat heb je niet nodig als je tenmisnte wel eens je kame stofzuigt.
Lijkt me best kewl, vooral met blauwe "achtergrondverlichting" van de VU-meters
Lijkt me ook. Ik heb ze in een plan ingebouwd: twee keer een powermeter aan de buitenkant (linker en rechter kanaal) en een VU meter in het midden.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik hoop wel voor jou dat het een variable speed fan is, anders zit je altijd in de herrie.
Ja dat is het, hij gaat harder blazen naarmate de belasting hoger wordt...

Die led-meters lijken me ook kewl... Maar dat kost vast een hoop, zoveel geld heb ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik weet natuurlijk niet hoe arm jij precies bent, maar ik kan wel 65,- missen hoor. Zo duur was ie namelijk. Het was qua onderdelen wel een stuk ingewikkelder dan de power meter, en dat komt doordat deze meer doet dan alleen maar voltage meten en daarmee ledjes aansturen. Hij genereert nl ook zelf een fall off, en daar zijn weer ic'tjes voor nodig. Tenminste, ik denk dat daar de ic'tjes voor zijn die op dat ontwerp zaten.
Als je geinteresserd bent, het is velleman kit nr4306.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nou ehm... Ik ben 15 jaar remember en dan is geld soms nog wel een probleempje.
Er komt ook weer een grote uitgave aan: een dezer dagen komt de postbode met nieuwe speakers (500 piekkies) en dan kan ik gaan bouwen!!!!!!!
Jag> check je meel...

Thanxz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Jag> check je meel...
Same for you.
Er komt ook weer een grote uitgave aan: een dezer dagen komt de postbode met nieuwe speakers (500 piekkies) en dan kan ik gaan bouwen!!!!!!!
Ah, da's natuurlijk ff veel belangrijker. Laat maar weten hoe het gaat met het bouwen, hopelijk in het nieuwe forum.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ok, de meels zijn aangekomen... thankz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankiescustom
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-02-2023
Hoi nieuw bij Tweakers en las dit item voorbij komen.
Ik ben een platenspeler hobbyist . En doe ook wel customizen.
En nou lijkt t mij cool om VU meters op de platenspeler te hebben.
Weet iemand hoe ik dit kan maken, als t al kan want t signaal van een element is natuurlijk veel zachter dan aux signaal .
Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen.
Ik heb nog wel wat metertjes liggen .lijkt me super tof als t lukt. Groet frank
😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat voor metertjes? Wat is hun ingangsgevoeligheid?
In de meeste gevallen zul je eerst met een RIAA voorversterker naar line-level moeten versterken voordat je een standaard VU-meter aan kan sluiten op een platenspeler.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 18-02-2023 16:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Zo dan, welke prehistorische database is aangesproken om dit topic te retrieven? _/-\o_

(jammer dat de link naar deel 1 niet werkt) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Poeh, een topic omhoog schoppen na bijna 23 jaar. Daar gaan we niet aan beginnen. Topic gaat bij deze dicht.

@Frankiescustom : graag een nieuw eigen topic aanmaken. Naast dat het een te oud topic is, sluit je doel niet aan bij de topicstart; een platenspeler is iets anders dan een versterker.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.