ECS K7S5A op FSB 150 houdt het niet lang uit

Pagina: 1
Acties:

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
op het forum van www.ocworkbench.com las ik hoe ik met het nieuwste officiele bios de fsb kon aanpassen. dit heb ik gedaan en draai nu op fsb van 150.

het bios en windows xp herkennen mijn 1600+ keurig als 1900+. mijn geforce 2mx 400 heb ik met software winfox 1.0 overgeclockt van 200/365 naar 245/410. met deze instellingen kwam ik zonder zichtbare artifacts door 3dmark 2000 met een score van 6959.

toen ik even daarna nhl 2002 speelde liep die na enige tijd in het spel vast. ik resette en zette direct daarna mijn geforce 2 terug naar de standaard instellingen (200/365). nu liep nhl 2002 nog eerder vast, na nog een keer resetten stopte hij nog eerder.

het lijkt er mij dus op dat naarmate hij warmer wordt hij eerder stopt. ik vind het vreemd dat het terugzetten van de snelheid van mijn videokaart geen of weinig invloed had op het vastlopen. ook snap ik niet waarom hij makkelijk door 3dmark 2000 heenloopt, ook als hij warm is.

• EmilneM
het vreemde is ook dat een fsb van 147 + geforce 2 geoc'd met winfox, ingesteld met cpufsb (bios ondersteunt geen fsb tussen 138 en 150) wel soepel loopt met alle games.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is toch niet vreemd? Je zit gewoon op de max van de FSB. 150 trekt ie bij jou niet.

Verwijderd

/

BURN BABY BURN *D

/

• EmilneM
en trekt ie m dan wel als ik mijn kast beter koel?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt je chipset proberen te koelen, op de K7S5a zit standaard geen koeler, plak er 1 op..

• EmilneM
denk je dat t de chipset is? zou ie t niet doen als ik mijn videokaart beter koel en een extra casefan plaats??

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
welk official bios heeft deze FSB settings ?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geen enkele.

• EmilneM
jazeker.......als je je cmos wat tweakt met cmostool!

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=27&t=000360

Verwijderd

Welke bios is dat dan, want die van mij is van 04-12-01, er dat is toch de laatste?
En heb je een directe link naar dat artikel?

• EmilneM
hier het laatste bios

http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm

let wel op: lan en non-lan zijn omgewisseld

Verwijderd

Een keertje 3dmark draaien is geen test hoor. dan moet je hem uren laten draaien en dan nog kan er in een spel iets anders verkeerd gaan. Dus test hem gewoon, lukt het niet, dan zit je ergens aan je max.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 02 januari 2002 14:43 schreef EmilneM het volgende:
jazeker.......als je je cmos wat tweakt met cmostool!

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=27&t=000360
Ja maar dan heb je geen officiele meer want je hebt ermee lopen pielen. Hij vroeg welke officiele bios dit heeft. Geen dus.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op woensdag 02 januari 2002 14:13 schreef EmilneM het volgende:
het lijkt er mij dus op dat naarmate hij warmer wordt hij eerder stopt. ik vind het vreemd dat het terugzetten van de snelheid van mijn videokaart geen of weinig invloed had op het vastlopen. ook snap ik niet waarom hij makkelijk door 3dmark 2000 heenloopt, ook als hij warm is.
Je hebt dus last van een hitteprobleem, gezien het mobo kunnen er een aantal 'probleempunten' zitten:

- De SiS 735 chipset
- De CPU (hoe warm wordt die, lees eens af uit het BIOS?)

De GPU (videokaart) zal het niet zijn want die zou sowieso goed moeten draaien op de standaard speed.

Zoek eens wat de temp van je CPU is, het is een van deze twee oorzaken gok ik. Doe maar eens een duurtest met een 100% CPU belasting, Tom's Hardware gebruikt Folding@Home, Prime95 en 3DMark 2001 tegelijk, doe dat een aantal uren lang en als je systeem dat overleeft, issie stabiel volgens Tom.. :)

• EmilneM
pielen valt ook wel mee.......alleen 70h-71h adresjes veranderen....maar je hebt gelijk...hij is niet meer officieel.

• EmilneM
CPU is niet erg warm...MBM geeft als temps 39/44........daar ligt het dus niet aan.

zou een betere airflow meer kans geven op resultaat?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koel je chipset, daar is al vaker resultaat mee behaald.

• EmilneM
gewoon fannetje erop zetten? of heel koelblok?

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Je chipset coolen, staat ook in het forum van ocworkbench btw. Standaard is ie passief zet er een coolertje op. Je kan ook de originele coolpasta (ecs gebruikt een soort tape) vervangen door bijv. artic silver, dat schijnt ook te helpen

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• EmilneM
een vriend van me heeft blazende fan op sischip geplaats....zonder resultaat....!

wat ik nog steeds vreemd vind is dat fsb van 147 met cpufsb totaal geen problemen geeft en 150 met bios wel.....150 met cpufsb loopt direct vast.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op woensdag 02 januari 2002 15:33 schreef EmilneM het volgende:
een vriend van me heeft blazende fan op sischip geplaatst....zonder resultaat....!
Dan kan het gewoon de max zijn, op zich wel vreemd dat ie dan pas na een tijdje vastloopt, maar t zou goed kunnen.. Het zou eventueel ook je geheugen nog kunnen zijn dat aan z'n max zit, maar dat koelen heeft weinig nut en is moeilijk te doen bovendien..

Dat wordt toch maar genoegen nemen met 147 Mhz FSB..

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb er een fannetje opzitten en draaid keurig op 150fsb,al 3 maanden..
Weet je je moet een weerstandje zetten om je Vcore wat te verhogen..
Dan zal het vast wat beter gaan ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

hmm je geheugen misschien op zijn max.

• EmilneM
heb nu een goede airflow lopen door een 80 mm enermax fan (RPM instelbaar) voorin en nog een 80 mm fan achterin....

150 fsb draait stabiel als ik de enermax frontfan op max (3.500 RPM) zet, maar dat zorgt voor rotgeluid.... :(

nu dus nog een betere CPU-koeler (ALPHA 80 mm blok + enermax 80 mm fan) en eventueel een 40 mm fannetje op de chipset van het mobo....

dan moet mijn ecs k7s5a stabiel draaien op 150 fsb en dus is mijn athlon xp 1600+ dan netjes veranderd in een 1900+ :P(bios en windows herkennen hem ook zo :)). Daarnaast is het dan de bedoeling dat mijn systeem redelijk stil wordt :7

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Heeej! Ik heb PRECIES HETZELFDE!!! Maar bij mij heeft ie maar 1 keer geboot op 150 mhz fsb, daarna wou ie niet meer :? Met CPUFSB gaat ie bij mij ook tot 147, en bij 150 direct vastloper..

• EmilneM
net weer iets vreemds ontdekt.........games enzo doen t op 150 fsb met frontcasefan......maar toen ik net een RAR compleet probeerde te maken met PAR-files via het progje mirror....restarte me comp. tot 2x toe zomaar....terug op fsb 133 deed ie t wel.........verklaring? geen!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zoiets heb ik ook maar hij boot wel gewoon maar na een tijdje dan herstart dat dingen gewoon en dan gaat ie gewoon weer verder.

Weet iemand daar iets op.

• EmilneM
heb geen idee.......k denk dat ik toch eens die chipset beter ga koelen.........denk dat dat de probleemfactor is.

heatsinkje eraf....arctic silver II erop....heatsinkje goed vastzetten en 40 mm fannetje erop....kijken of ie t dan wel uithoudt.....

• EmilneM
ik heb nu een nieuwe koeler op mijn 1600+.......de alpha8045 met enermax uc8-fab........de temp. van de core is niet zozeer gedaald, maar doordat de heatsink bestaat uit pinnetjes gaat de verse lucht die de fan erin blaast ook langs de heatsink naar andere warme onderdelen op mijn k7s5a.....

ik vermoed dat dit de oorzaak is dat ik nu wel stabiel (heb hem nog niet aan alle testen onderworpen) of in ieder geval stabieler op 150 fsb draai..... :)

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
* Dirk J krijgt binnenkort ook een Alpha PAL8045 binnen ;)
Hopen dat ie daardoor wél wil booten op 150MHz. Geheugen minder aggressief instellen hielp niet helemaal :(

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bij mij werkt hij perfect op 150fsb ,alleen 100/133 werkt niet :?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• EmilneM
Op donderdag 24 januari 2002 16:57 schreef AMDude het volgende:
* EmilneM krijgt binnenkort ook een Alpha PAL8045 binnen ;)
Hopen dat ie daardoor wél wil booten op 150MHz. Geheugen minder aggressief instellen hielp niet helemaal :(
als ie helemaal niet wil booten zou t best eens een geheugenprobleem kunnen zijn..........probeer ns of je geheugen t trekt op een fsb van 147 (softwarematig met cpufsb)
Pagina: 1