100Mbit routen. Met wat voor proc minimaal ?

Pagina: 1
Acties:

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025
Zoals de topic al zegt ik wil 100Mbit routen voor thuis zonder teveel vertraging en ook nog wat aan packetfiltering/sniffing kunnen doen.
Heeft iemand daar een beetje ervaring mee?

Powered bij meergranenbrood.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

denk dat je met een mhzje of 266 meer dan goed zit (het is toch vooral I/Oen).
is dit btw wel goede forum?

Verwijderd

100mbit zegt niets.
heb je er 10 of 100 pc's op hangen?
hoeveel traffic heb je?

als je een lan met 10 pcs hebt, die normaal gebruik maken (niet leechen e.d.) heb je aan een PII 400mhz zat.

Verwijderd

Pentium 100 of 133 en +- 32MB + FreeSCO, kom je al een heel eind.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op woensdag 02 januari 2002 14:09 schreef spott het volgende:
100mbit zegt niets.
heb je er 10 of 100 pc's op hangen?
hoeveel traffic heb je?

als je een lan met 10 pcs hebt, die normaal gebruik maken (niet leechen e.d.) heb je aan een PII 400mhz zat.
dat is niet waar.
de maximale data die erdoor moet kunnen gaan is zowel bij 1 client als bij 200 100mbit. De belasting zal niet zwaarder zijn.

De helft van die 400mhz van je is trouwens naar mijn mening ook al ruim genoeg. De PCI bus wordt er niet sneller van met een snellere processor.

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Als je in het netwerk gewoon goede 100Mbit NIC's gebruikt (hint: zoals 3Com) dan heb je volgens mij aan een pentium166 al genoeg.

nou heb je ook nog mobo's die zoiets ondersteunen als van pci slot naar pci slot, dus niet eerst via de proc, dan heb je zekers te weten genoeg.

maar ga het anders eerst ff testen met een P1 en als dat te langzaam gaat, dan neem je een PII. Die zal zekers wel snel genoeg zijn.

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->NT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

100Mbit = grofweg 11Mbyte/sec..

Dat kan een 486 al aan..

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 02 januari 2002 14:53 schreef hezik het volgende:

Dat kan een 486 al aan..
maybe met linux ja, maar absoluut niet met windows

iStockphoto

• DarkShadow
  • Laatst online: 20-08 23:09
kheb 2 pc en een 100 mbit netwerkje hangen aan een p166 met freesco en 32 megjes, en daz eigenlijk al heel veel...
no problemo, is dat wat je bedoelt?

• m-m
  • Niet online

m-m

Op woensdag 02 januari 2002 14:53 schreef hezik het volgende:

Dat kan een 486 al aan..
Een DX4 misschien (die hebben toch vaak PCI?)
De meeste 486s kunnen dit echt niet, aangezien de ISA bus (geloof ik) maximaal 10 mbit kan. En da's niet genoeg.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 15:37 schreef m-m het volgende:

[..]

Een DX4 misschien (die hebben toch vaak PCI?)
De meeste 486s kunnen dit echt niet, aangezien de ISA bus (geloof ik) maximaal 10 mbit kan. En da's niet genoeg.
yup maar da's een ander probleem :)... verkeerde netwerkkaarten :)

pakket sniffen was ook nog nodig... in principe kan je met een softwarematige sniffer nooit zeker zijn dat je alles logt... alleen een hardware sniffer doet dat zeker... maar op 100mbit zal je toch niet continue zenden/ontvangen dus daar zou ik me niet al te druk overmaken

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het aantal PC's op de verschillende segmenten maakt absoluut niet uit, je wil nou eenmaal dat de router het volle verkeer van de 100 Mbps-verbindingen trekt, of dat nou vanaf 1 of vanaf 1000 systemen komt. Het net moet de beperkende factor zijn, niet de router.

Verder kan een 486/66 het verkeer makkelijk trekken, maar dan moet je wel een 486-bord met PCI hebben.
Echter is het prijs-verschil momenteel zo dat je veel beter een P1-133 (Intel) of PR166 (Cyrix) kunt nemen. Mijn ervaring is dat een P1-100 MHz processor geen Gigabit kan trekken, een P1-200 processor wel, onder WinNT.

OS : of een UNIX-variant, of WinNT (die laatste alleen met een Pentium). In dat laatste geval minstens 64 MByte geheugen, je wil dat met OS + evt. software er niet wordt geswapped.

Er bestaan wel 100 Mbps-kaarten voor ISA (3Com 3C515), maar een daarvan wordt zoals al vermeld door de ISA-bus beperkt, laat staan als je 2 druk werkende netwerk-kaarten hebt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Op woensdag 02 januari 2002 13:57 schreef picobyte het volgende:
Zoals de topic al zegt ik wil 100Mbit routen voor thuis zonder teveel vertraging en ook nog wat aan packetfiltering/sniffing kunnen doen.
Heeft iemand daar een beetje ervaring mee?
Om een beetje soepel te kunnen werken met Microsoft neem dan een PII met een beetje stevig geheugen voor de sniffer. Dan werkt het lekker soepel en kan je er ook nog iets meer mee dan alleen routen. 100Mb belasten als particulier moet je wel gekke dingen doen bij normaal gebruik heb je een belasting van gemiddeld 12% (dit is niet te vergelijken met een 10Mb netwerkje)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Ik geloof dat je met linux erop ongeveer een pentium 200 moet hebben om 100 mbit te routen, een 486 lukt dat niet is mijn ervaring. Kan zijn dat ik andere (zware) forwarding rules heb staan.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• m-m
  • Niet online

m-m

Op woensdag 02 januari 2002 16:02 schreef mvdejong iets
ah, dat komt redelijk overeen met mijn gok.
maar waar het me om ging, heb je enig idee waar je die isa-100mbit-kaartjes kopen kan? de lokale compushop heeft ze iig niet :/

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op woensdag 02 januari 2002 16:02 schreef mvdejong het volgende:
Er bestaan wel 100 Mbps-kaarten voor ISA (3Com 3C515), maar een daarvan wordt zoals al vermeld door de ISA-bus beperkt, laat staan als je 2 druk werkende netwerk-kaarten hebt.
Vreselijk ongeschikt dus voor wat de topicstarter wil bereiken. (maar niet minder interessant)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Op woensdag 02 januari 2002 17:03 schreef m-m het volgende:

[..]

ah, dat komt redelijk overeen met mijn gok.
maar waar het me om ging, heb je enig idee waar je die isa-100mbit-kaartjes kopen kan? de lokale compushop heeft ze iig niet :/
Volgens mij worden deze kaartjes niet meer gemaakt door 3com (3c515 zoals eerder genoemt) Maar je kan altijd porberen of je ze via de 3com webstite kan bestellen. Ik zou het niet icm windows gebruiken, want de drivers zijn bagger voor windows. Onder linux draaid het prima (hoe zou dat nou toch komen :))

• m-m
  • Niet online

m-m

Op woensdag 02 januari 2002 18:16 schreef -ET- het volgende:

[..]

Volgens mij worden deze kaartjes niet meer gemaakt door 3com (3c515 zoals eerder genoemt) Maar je kan altijd porberen of je ze via de 3com webstite kan bestellen. Ik zou het niet icm windows gebruiken, want de drivers zijn bagger voor windows. Onder linux draaid het prima (hoe zou dat nou toch komen :))
t was ook voor mn (linux)router :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
de laagste 486 met pci-bus lijkt me voldoende.......idd met freesco en dan maar gaan..........

iRacing Profiel

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 02 januari 2002 18:16 schreef -ET- het volgende:

[..]

Ze worden allang niet meer door 3Com gebakken, maar circuleren aardig in het 2e hands circuit (voor rond de € 25-35). Ik draai er zelf onder WinNT 4.0/SP6a probleemloos mee in een P1-166 als router, met verder een FDDI-, FC- en ATM-kaart (allemaal PCI, slots op, vandaar een ISA FastEthernet-kaart).

Maar het was ook absoluut niet mijn bedoeling deze als oplossing aan te bevelen, alleen ter illustratie. Want omdat de ISA-bus niet de volledige snelheid van een FastEthernet-kaart trekt, zou dit betekenen dat de router de bottleneck zou worden, en in mijn eerste post stelde ik al dat dat juist niet mag gebeuren.

Mijn "voorliefde" voor Windows NT is dat je voor de meest exotische netwerk-kaart kunt verwachten dat als er een driver voor te vinden is, dat die er in ieder geval voor NT is, en ik verzamel netwerk-exotica. De enige uitzondering tot nu toe zijn een koppeltje Genroco FC-kaarten, waarvoor geen Intel-based drivers bestaan, wel NT-on-Alpha, bovendien staan ze niet op de site en geeft Genroco ook geen antwoord.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025
Bedankt vd reacties :)
Ik heb hier nog een mooi Socket7 bordje liggen waar ik mee ga beginnen Misschien dat ik er ipv een P166MMX nog een K6III450 in prak maar ik hoop dat ik die kan sparen voor m'n FTP/rommel server :)
Mijn netwerk kaarten kunnen beiden busmasteren dus die CPU gaat hoofdzakelijk sniffen.
Ik ga er bdw linux op zetten vanwege de overzichtelijker beveiliging, bovendien heb ik op een VGA-loze server weinig aan een single user omgeving met een niet exporteerbare desktop die niet eens op een floppy past.
De beschikbaarheid op het net van gigabytes aan linux sniffers en andere leuke utils is slechts bijzaak 8-)

Powered bij meergranenbrood.

Pagina: 1