Toon posts:

PIII-M of mobile athlon (4)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil nieuwe flaptop kopen en ik heb 2 opties nml. een compraq met de nieuwe mobiele athlon op 1 ghz of een delletje met de nieuwe PIII-M met 512kb cache. weet iemand welke proc van de 2 beter is, zie namelijk erg weinig reacties op de mobiele procs van athlon.

(compaq: ath 1ghz, 256, cdrw/dvd combo, 14.1, standaard video kaart)
(dell 8100: pIII-m, 256, dvd, 14.1, geforce 2go 32mb)

kosten allebei 5000,- florijnen

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
heb zelf een dell inspiron 4100 op 1ghz met p3-m en 830 chipset. moet zeggen dat het een heerlijk ding is om op te werken. niet te groot en er kan 1gb aan ram in.

die inspiron 8100 is een super lomp ding waar ook maar 512mb ram in kan, doordat er nog gebruik wordt gemaakt van de 815 chipset.

pas de 830 chipset kan ook gebruik maken van alle opties van de p3-m proc.

ik zou persoonlijk GEEN athlon in mijn laptop willen hebben. er zal wel weer een via chipset ofzo inzitten. ten eerste zijn via chipsets gewoon FUCK en een athlon wordt veel te warm en zuipt veel te veel stroom.

mijn ervaring is dat je voor flaptops gewoon een intel proc met intel chipset moet nemen. werkt het beste, snelste en stabielste en dat laatste is mij vooral veel waard.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die videokaart in die Dell is ook een stuk beter dan de standaard kaart bij die compraq !!
Als je een keer wil gamen, kan dat mooi op die Dell

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Let wel ff op of er idd de p3M (die hebben er idd allemaal 512kb fullspeed L2 cache in zitten), want er is een groot verschil in performance EN extra functionaliteit(!)tussen een p3M met 256kb cache of één met 512kb cache. Ik zou dan zeker kiezen voor de p3M,stukken sneller, betrouwbaarder,zuiniger.

hier de specs van de nieuwe p3M processor.

Available at speeds of up to 1.20 GHz
Features Intel's latest 0.13-micron process
133MHz Processor System Bus
512 KB full-speed L2 cache for faster application performance
Data Prefetch Logic anticipates and pre-loads data
Enhanced SpeedStep technology enables real-time dynamic switching
Deeper Sleep dynamic power management for longer battery life
Available in Micro-FCPGA and Micro-FCBGA packages

bron:

http://www.intel.com/home/pentiumiii-m/tech_info.htm#tech

De specs van de "oude" p3 mobile..

Available at speeds up to 1.0 GHz
0.18 micron process technology
100 MHz processor system bus
Integrated 256-KB L2 Advanced Transfer Cache
More than 70 Internet streaming SIMD extensions
New BGA and PGA packaging
Intel® SpeedStep and QuickStart technology

Heel goed opletten dus, verschil in performace is als je puur naar de pecs kijkt al zeer groot: 512kbcache scheelt echt HEEL veel, 133mhz bus ipv 100mhz scheelt ook behoorlijk, en de 0.13micron technologie plus de revolutionair verbeterde speedstep technologie scheelt zeer veel in stroomverbruik!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op woensdag 02 januari 2002 13:31 schreef eelcoz het volgende:
Let wel ff op of er idd de p3M (die hebben er idd allemaal 512kb fullspeed L2 cache in zitten), want er is een groot verschil in performance EN extra functionaliteit(!)tussen een p3M met 256kb cache of één met 512kb cache. Ik zou dan zeker kiezen voor de p3M,stukken sneller, betrouwbaarder,zuiniger.

Heel goed opletten dus, verschil in performace is als je puur naar de pecs kijkt al zeer groot: 512kbcache scheelt echt HEEL veel, 133mhz bus ipv 100mhz scheelt ook behoorlijk, en de 0.13micron technologie plus de revolutionair verbeterde speedstep technologie scheelt zeer veel in stroomverbruik!
Alle P3-M Processoren hebben 512Kb full speed cache aan boord. De normale desktop p3 met tualatin core hebben 256 en de p3-S heeft ook 512kb full speed cache.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 13:56 schreef LeNNy het volgende:

[..]

Alle P3-M Processoren hebben 512Kb full speed cache aan boord. De normale desktop p3 met tualatin core hebben 256 en de p3-S heeft ook 512kb full speed cache.
Dat is dus niet waar, de p3M gebaseerd op coppermine core wordt ook nog gewoon verkocht en die heeft o.a. 256kb l2 cache en een 100mhz bussnelheid, precies zoals ik in mijn vorige posting al zei. Hier de link op de intel site naar de oude p3 mobile:

http://www.intel.com/home/pentiumiii_mobile/index.htm

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 15:15
Ik heb een Athlon4 1GHz laptop en ben er zeer tevreden mee (ja behalve die brakke ATi chip erin maar goed, ik wil gepushet worden om de proggen ipv te gamen ;) CS wil nog wel prima).

Dat ie warm wordt kan (tijdens CS), maar zuipen doet ie niet, 3 uur werken is geen uitzondering hoor op 1 batterij.

Je kan merken dat een Athlon4 gewoon stukken sneller (dezelfde memoryperformance als mn overgeclockte PC) en goedkoper is dan een P3 (de tualatin niet, maar goed, daar betaal je ook voor)

kortom AMD == 8-) voor je geld

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de info, denk toch dat ik voor een flappert met PIII-M ga vanwege de grotere ervaring die intel heeft en er nog weinig ervaring voor de athlons in de flaptops is. normaliter ben ik een AMD fan, maar op laptops weet ik het nog zo net niet.
Pagina: 1