Toon posts:

[CM] NIC ledje voorop.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net op mijn NIC twee kabeltjes gesoldeerd.

gelukt! doet het ook nog.

alleen 1 probleem, hij brand super ZWAK.
hoe kan dit?
of is dit normaal?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23

BaatZ

Prullenbakker :?

te lage spanning erop ???
trekt ie te weinig ampére ?

moet je ff testen met een multimeter, bij LED's is het meestal de spanning...

edit:
wat je ook kan proberen is een dikkere draad gebruiken, geeft ie minder weerstand en dus krijgt je ledje meer stroom...

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je wel je lampje van je nic afgehaalt en niet dus nu 2 lampjes op je nic aangesloten, tis ochtend dus ken :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 11:35 schreef ThaNetRunner het volgende:
heb je wel je lampje van je nic afgehaalt en niet dus nu 2 lampjes op je nic aangesloten, tis ochtend dus ken :)
Volgens mij moet dat niet zo heel veel uitmaken, nog niet geprobeerd, maar gewoon, da denk ik :)

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09
Draadweerstand ?

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Als je twee lampjes ipv 1 laat branden op de zelfde spanning, branden ze allebei maar half zo fel.... 10 jaar geleden uitgevonden met mijn eerste philips elektrodoos....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

[topic=312002/1/25]
Staat ook dat je het gewoon op je bestaande leds aan kan sluiten, misschien dat er nog wel meer met de search op te lossen is. Beetje zoeken op NIC in OCM doet wonderen.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 11:51 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Als je twee lampjes ipv 1 laat branden op de zelfde spanning, branden ze allebei maar half zo fel.... 10 jaar geleden uitgevonden met mijn eerste philips elektrodoos....
Dat is toch alleen als je ze serieel schakelt ?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23

BaatZ

Prullenbakker :?

negative !
serieel: hebben de zelfde stroom (ampères)
parallel: hebben de zelfde spanning (volt)

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op woensdag 02 januari 2002 11:53 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Dat is toch alleen als je ze serieel schakelt ?
nee

serieel is half de voltage (maw je led doet nix meer (dempelspanning))
parallel is half de ampere -> de helft zo hard branden

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 11:56 schreef Mad-Cow het volgende:
negative !
serieel: hebben de zelfde stroom (ampères)
parallel: hebben de zelfde spanning (volt)
Op woensdag 02 januari 2002 11:58 schreef elgringo het volgende:
serieel is half de voltage (maw je led doet nix meer (dempelspanning))
parallel is half de ampere -> de helft zo hard branden
owkee ik dank u beide

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
wanneer je een ledje wilt laten branden dan pak je 5v, een weerstand en een led. over de led valt ongeveer 1.5 V. (PN-junctiespanning) Met de weerstand stel je de stroom in door de led. Wanneer dat 7,5 mA moet zijn dan krijg je dus: V/I = R => 3.5 / 0.0075 = 467 Ohm.

Wanneer je nu 2 ledjes aansluit (parallel) dan kunnen we 2 dingen gebeuren: 1: beide leds trekken de helft van de stroom => minder fel dus.
2) bij niet identieke leds (verschillende kleuren of iets dergelijks) => de led met de laagste PN junctie spanning gaat branden. De led met de hogere PN-junctie spanning brand niet!.

Bij serieschakeling zal er slechts 2 V over de weerstand vallen en zal de stroom door beide leds 4.3 mA bedragen.

Het beste is dus de led van je NIC af te slopen en dus maar 1 led te gebruiken. Of de weerstand voor de led opzoeken en daar je draad op te solderen em m.b.v. een extra weerstand zelf de stroom door de 2e led in te stellen.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 12:03 schreef stekkel het volgende:
Conclusie:
Het beste is dus de led van je NIC af te slopen en dus maar 1 led te gebruiken.
Maar waar vind je van die pootjes en van die socketachtige dingen om er overheen te schuiven ?

edit:
Die pootjes kan je trouwens gewoon van dooie componenten afknippen denk ik, maar die socketdingen, en hoe je die leds er een beetje fatsoenlijk afkrijgt.... Dat is een beetje het punt.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 12:03 schreef stekkel het volgende:
wanneer je een ledje wilt laten branden dan pak je 5v, een weerstand en een led. over de led valt ongeveer 1.5 V. (PN-junctiespanning) Met de weerstand stel je de stroom in door de led. Wanneer dat 7,5 mA moet zijn dan krijg je dus: V/I = R => 3.5 / 0.0075 = 467 Ohm.

Wanneer je nu 2 ledjes aansluit dan kunnen we 2 dingen gebeuren: 1: beide leds trekken de helft van de stroom => minder fel dus.
2) bij niet identieke leds (verschillende kleuren of iets dergelijks) => de led met de laagste PN junctie spanning gaat branden. De led met de hogere PN-junctie spanning brand niet!.

Het beste is dus de led van je NIC af te slopen en dus maar 1 led te gebruiken.
k, ga ik zo ff proberen!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.

• stekkel
Op woensdag 02 januari 2002 12:05 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Maar waar vind je van die pootjes en van die socketachtige dingen om er overheen te schuiven ?
Geen idee, ik geef alleen theoretische achtergronden.

Aha, ff NIC er bij gehaald. Die socketachtige dingen zijn er niet. De weerstanden zijn SMD weerstanden en met een beetje vaste hand en een goede soldeerbout is daar vast wel wat mee te beginnen.

De weerstanden op mijn NIC bedragen overigens 750 Ohm, dus het voorbeeldje met die 7,5 mA klopt redelijk. Op mijn NIC uitgaande van 5V (is aanname) zal er ongeveer 5 mA door de led stromen.

Verwijderd

Topicstarter
mmmm, ik heb het ledje eraf gehaald.

maar is nog altijd super zwak :'(

• m-m
  • Niet online

m-m

ik heb het ook gedaan, en idd mijn nicledje is ook aan de zwakke kant. je zou een schakeling kunnen maken met een transistor. Als je nic stroom geeft aan de transistor (die dus aan de led-aansluiting hangt) gaat een ledje dat aan de 5volt van je molex hangt aan. (Dit is ook maar verzonnen hoor, maar t lijkt me mogelijk) Ik heb dit soort wilde plannen maar aan de kant geschoven en ik vind het ook eigenlijk niet zo erg dat mn kast geen schijnwerper is.

edit:

typo in je sig, inter = intel

• stekkel
vaag.

Wat voor ledje gebruik je?

Het ligt in ieder geval niet aan dingen als draadweerstand e.d. aangezien deze te verwaarlozen is t.o.v. de serieweerstand.

• m-m
  • Niet online

m-m

het ledje dat van mn NIC afkwam was trouwens een klein ledje, ik heb een grotere (=meer amps) voorin mn kast hangen. ik denk dat bij jou dit ook het geval is.

• stekkel
-------+---5V
.......|
.......+
......LED
.......|
.......|
....../C
-----B....T1
...|..\E
...|..|
...W1.W2
...|..|
...|..|
---+--+-GND (negeer de puntjes, het valt niet mee om een schema in ascii te maken zonder spaties)

benodigdheden:
T1 : NPN transistor
W1 : weerstand
deze vormt een samen met de weerstand op je nic een spanningsdeler. Wanneer de weerstand op je NIC 750 Ohm is en W1 ook 750 Ohm is dan zal er op de basis 2.5 V staan.
Op de Emiter staat nu 1.9V en met W2 stel je de stroom door de Led in.
Voorbeeld: instelstroom 7.5 mA -> 1.9/0.0075 = 250 Ohm.
W2 moet dan ongeveer 250 Ohm zijn.
De collectorspanning van de transistor zal zich instellen op 5V minus de junctiespanning van de LED en dus ongeveer 3.5 V bedragen. Dit is hoger dan de basisspanning dus lekker aan de veilige kant.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op woensdag 02 januari 2002 13:34 schreef stekkel het volgende:
van alles en nogwat
Heb m ff in code-tags gezet is duidelijker :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
-------+---5V
     |
     +
    LED
     |
     |
    /C
-----B    T1
   |  \E
   |  |
   W1 W2
   |  |
   |  |
---+--+-GND

• stekkel
Op woensdag 02 januari 2002 13:37 schreef m-m het volgende:

[..]

Heb m ff in code-tags gezet is duidelijker :)
thanx, weer wat geleerd :) :)
ik was al met puntjes bezig en dat ziet er helemaal niet uit.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op woensdag 02 januari 2002 13:41 schreef stekkel het volgende:

[..]

thanx, weer wat geleerd :) :)
ik was al met puntjes bezig en dat ziet er helemaal niet uit.
en ik heb weer wat over electronica geleerd *D
Pagina: 1