Wat nodig voor opnames?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hoi,

ik heb een drumstel. (1 bass drum, 3 toms, 1 snare, 2 bekkens)

Ik wil binnenkort een drummicrofoonset aan gaan schaffen. Echter heb ik verder niets dan een pc met een SBLive! met een line in en mic ingang.

Wat heb ik buiten mijn pc en mics precies nodig om een beetje opnames te maken op mijn pc?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mehpaneel met line out, en wat kabels.

• Yokozuna
Zou je wat specifieker kunnen zijn?

Het woord mengpaneel kwam mij ook al snel te boven, alleen verder weet ik totaal niet wat voor een. Want er bestaan daar weer duzend verschillende van.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Een mixer met ten minste 8 mono mic-inputs.
Microfoons die ik zou aanbevelen:

Bassdrum: AKG-D112(de standaard) of EV-RE20(vind ik veel mooier)
Snaredrum: Shure SM57
Overheads+evt. hihat: twee goeie condensator mics (bijv. AKG C1000s is niet al te duur)
Toms: Sennheiser MD421 (ook vrij standaard)
Dit is voor als je veel geld hebt, want dit setje plus standaards is erg duur.
Als je iets minder te besteden hebt, kan je ook een kant-enklaar setje van AKG kopen, met clip-mics voor de toms en een bassdrum-mic. Dan doe hoef je alleen nog die snare-mic te hebben en overheads.

Wat verder hamdig aan fx is, is een goede room- en hallreverb en een aantal compressors (kick+snare) en noise-gates om je kanalen een beetje te scheiden.

GEBRUIK IIG NOOIT DE MIC-INPUT VAN JE SOUNDBLASTER, dat is echt vreselijk.

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Wat je in principe wil, is een mixer(tje) waarop je alle microfoons aan kunt sluiten, ze onderling afregelen en de uitgang van die mixer opnemen met de line in van je geluidskaart..

Als je 4 microfoons hebt, zoek je een mixer met 4 microfoon ingangen, de meeste pro (niet disco) mixertjes bieden deze mogelijkheid wel..

edit:

Je zou ook ieder kanaal apart kunnen opnemen en hier met software effecten/EQ aan toevoegen, de ingebouwde mixer kun je dan gebruiken om aanpassingen te doen, is een betere oplossing dan de mixer..

Een Digidesign DIGI.001 zou hier perfect voor zijn, al weet ik uit mijn hoofd het aantal ingangen niet.. Er zit Protools bij, het softwarepakket dat in heel veel top studio's wordt gebruikt..

www.digidesign.com

• TheLemon

TheLemon

Over dat mengpaneel: wat wil je er verder nog mee doen?
Als je later met een multitracker wil gaan werken, dan moet je er een hebben met direct outputs per kanaal. Verder heb je denk ik niks bijzonders nodig. Gewoon minimaal 8 mic-inputs en nog twee of vier stereo inputs is ook handig om met een cd mee te kunnen spelen ofzo. Een stuk of vier aux sends is ook handig om wat fx aan te sluiten. Ik denk dat je niet al te veel geld hoeft uit te geven aan peperdure mic-inputs, want een drumstel is zo hard, dat je die ruis niet echt zal horen. Het wordt een ander verhaal als je je vriendin met haar engelenstemmetje a-capella wil opnemen ;)

• Papa Roach
  • Niet online
goeie koptelefoon!

voor metronoom en het afmixen

en dus een mengpaneel met 8 mic inputs. Zorg er voor dat je bekkens niet tegen de mics aankomen bij het soundchecken, dat levert vreemde ''plopjes'' op :) (spreek uit ervaring)

• Yokozuna
Kan iemand ook specifiek (enkel het mixertje) wat merken of types / links posten? Ik kan er zosnel geen vinden met 8 mic inputs.

En ik heb vrij weinig geld, dus uitbreiding, fx, acoustiek etc. interesseerd me (nog) niet zo veel. Ik heb een Sennheiser HD250. Zag die toevallig als studio headphone bij starmaker :) (had hem daarvoor al, daar niet van)

En mijn drumstel zal waarschijnlijk totaal nog goedkoper zijn dan al die mics erbij. Dan heb ik een drumstel die mijn mics niet waardig is, das natuurlijk ook een beetje geldverspillig.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

je kan de thread van gitaarwerk over zijn spirit fx/sx 16 ofzo wel even nakijken v.w.b. een mengtafel.
qua microfoons zou ik gaan voor:
kick:AKG-D112 of liever Sennheiser ...400
toms:sennheiser BF504 of BF604
snare:sennheiser BF504,BF604 of Shure SM58
Hihat:AKG-C1000 of liever AKG-CK91 serie
overhead(bekkens) 1 keer AKG-C1000 of AKG-CK91
(voordeel van de BF504 en BF604 serie isd at je ze met een speciaal klemmetje kan krijgen, waarmee je ze op je tom kan klikken en dus geen dure statieven nodig hebt

verder een quad noise-gate van bijv. Behringer of Alesis
Compressors zijn niet echt nodig
evt een galmpje bijv. Lexicon

verder zou ik de SB z.s.m. vervangen en bijv. voor een Maxi Studio ISIS o.i.d. gaan

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Yokozuna
verder zou ik de SB z.s.m. vervangen en bijv. voor een Maxi Studio ISIS o.i.d. gaan
Als ik toch al een mengpaneel heb, waarom zou ik dan een ISIS nemen?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op woensdag 02 januari 2002 17:01 schreef Yokozuna het volgende:
Ik heb een Sennheiser HD250. Zag die toevallig als studio headphone bij starmaker :)
[slightly off-topic] Ik hoop niet dat je daarmee bedoeld dat ie dan extreem goed is ofzo ... toch :? nee vast niet ..nee tuurlijk niet... pfff gelukkig... [/slightly off-topic]

Mengtafels , kijk eens bij http://www.soundcraft.com/ of http://www.amek.com of http://www.mackie.com/

Ik zelf heb een SOundcraft en een Tac en daar moet gezegd worden dat de Tac er met kop en schouders bovenuit steekt. Veel meer headroom (belangrijk bij drum ;) ) . Nou succes iig.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Valt wel buiten het budget (wat heet), maar wel om je vingers bij af te likken :9 :
Midas: http://www.midasconsoles.com
SSL: http://www.solid-state-logic.com/

Erg geile mengtafels....

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

hm.. ja ? :)
wel leuk spul maar ietwat veel om drums op te nemen..:)

compressie is toch handig, is het niet voor je mixage, is het wel voor eventueel dynamische opnames & digitaal opnemen ... (bitresolutie, hard mogelijk insturen, bij teveel dynamiek zachte passages relatief veel digitale noiz), noise gates is inderdaad handig, je kunt soms, als je niet zoveel budget hebt, ook een eind komen met een goeie omni condenser mic, een bassmic en een snare mic, en dan zorgen dat je die overhead condenser zo neerzet dat je een aardige globale mix krijgt van je bekkens + toms, die SM57 als consessie voor je snare en hihat neerzetten, en vervolgens mixen vanuit je overhead klank..
maar dan moet je wel zorgen dat je ruimte OK klinkt, (en je drummer strak is ;))
wat je ook in de gaten moet houden bij het mixen is dat het principe van shit in / shit out natuurlijk van toepassing is.. je kunt een kut set hebben en denken, ow die plopperige fladder bass, daar zetten wat vette EQ op met wat compressie enzo, en vast, je krijgt het wel iets beter, maar het zal nooit echt strak klinken..
snare, idem..
dus ja.. als je een kut drumstel hebt, of je mixt iets voor rag muziek of een B bandje, ga niet teveel moeite steken in die mix..

vooral met drums, als het niet grooved en strak is, dan is 50% van je partij al weg..
dan hoef je over die klank niet zo meer in te zitten volgens mij :)

ga ook eens wat muziekwinkels langs en test eens wat mixertjes uit, huur eens wat...
dan kan je kijken wat bij je past.. en idd, die SBlive is niet echt lekker om mee op te nemen.. als je dure mics koopt maar die convertors uit je live gebruikt, is het een beetje jammer denk ik..

en kzou dan toch ook niet voor een IS :r IS gaan..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op woensdag 02 januari 2002 10:37 schreef Yokozuna het volgende:
Hoi,

ik heb een drumstel. (1 bass drum, 3 toms, 1 snare, 2 bekkens)

Ik wil binnenkort een drummicrofoonset aan gaan schaffen. Echter heb ik verder niets dan een pc met een SBLive! met een line in en mic ingang.

Wat heb ik buiten mijn pc en mics precies nodig om een beetje opnames te maken op mijn pc?
Er zijn hier al genoeg goede suggesties gegeven. Het setje dat TheLemon beschreef aan mics is bijna hetzelfde bijvoorbeeld als in de set van Ampco zat die ik vandaag gebouwd heb. Maar mocht je overwegen zoiets te kopen: forget it, veel te duur. Compleet met gates, compressors, reverbs, een mixer, kabels en de mics ben je echt vele duizenden guldens kwijt.

• Yokozuna
Sluit het topic dan toch lekker.

• TheLemon

TheLemon

Geef dan ff aan wat voor budget je ongeveer hebt voor alles bij elkaar, dan komen mensen tenminste niet met SSL en Neve mengtafels of AKG tube-mics.

• Yokozuna
F2000,- voor een mengpaneeltje en mics.
Het is gewoon voor wat thuis opnames, gaat mij erom dat het gewoon acceptabel klinkt en te gebruiken is voor een beginnend bandje. (hoef ook niet perse voor elke tom een mic, kun je met 1 goed geplaatste overhead toch ook nog redelijk krijgen?)

En effecten en equalizer spul hoef ik er allemaal niet bij, dat komt allemaal later.

Bestaan er trouwens niet gewoon geluidskaarten (professionele) met meerdere microfoongangen?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zou iig geval een goeie mengtafel..
Ik heb ff wat nagevraagd.. ik kooop em nu ook.. : De spirit SX(+/- 1400,-) als je effects nodig heb zou je beter een FX(FX 8 +/- 1900,-) nemen
verder iig 8 kanalen minimaal... uhmz.. als je misschien een goeie terratec kaart koopt met gebalanceerde ingangen
en dan de microfoons die hierboven staan (zijn allemaal goeie keuzes) heb je in feite alles compleet. En je kan eventueel later iets van een harddisk recorder erbij nemen. Live mixen is een stuk moeilijker dan op de harddisk. Ow btw, wat erg belangrijk hier nu is is een comressor..die van behringer zijn uitstekend voor zijn prijs!

ik denk dat je exclusief effect apparatuur kwijt bent : zo'n 3500 piek en dan heb je best veel al

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Yokozuna
Zie mijn budget
F2000,- voor een mengpaneeltje en mics.
:(

• Yokozuna
Is dit nix?
BEYER DYNAMIC drummicrofoonset in een makkelijke draagkoffer.

Set bestaat uit 8 microfoons:

1x OPUS 65 voor Bass
1x OPUS 87 voor Snare
3x OPUS 67 voor Toms
3x OPUS 53 voor overheads en hi-hat

f 1999,-

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op vrijdag 04 januari 2002 22:34 schreef Yokozuna het volgende:
Is dit nix?
[..]
erg goed voor et budget!! :)
maar vergeet je niet de mengtafel ?? die kost ook wel ff tegen de 1000 a 1400 met jou toepassingen..laat staan over pieken enzo..met drums zal et wel mee vallen.. maar over et algemeen een compressor is wel gewenst!

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Ik vind het onzinnig om zo'n dure Spirit tafel te komen als je thuis gaat opnemen. Een goedkope Behringer is dan meer dan prima.

Even bij feedback rondsnuffelen...
Neem een Behringer MX 2642 A voor 479 Euro. Dan heb je 8 mono ingangen en 4 stereo ingangen met faders, 4 stereo ingangen zonder faders, 2 subgroupen en de hele mikmak aan aux-sends.

Het Superlux DRK A 4 paket, zitten een bassdrum mic, drie tom mics en twee overhead microfoons in. 225 Euro

Plug het geheel in je SBLive'je en je zult er een hele acceptabele opname uit halen.

Als je nog wat meer uit wilt geven koop je er bijvoorbeeld twee goedkope compressor/limiters bij, zoals eentje uit de Autocom serie van Behringer (vanaf €99). Voor thuis zal dat echt heel netjes klinken.

• Yokozuna
Tnx!

Ik had trouwens van EricsonJackson gehoord dat hij een mengpaneeltje had van F400,- met 8 mono mic ingangen en 2 stereo.

Hij had wat mp3 tjes gepost van wat opnames van hem (mics waren wel duurder, F1700,- totaal) en ze klonken naar mijn mening echt gewoon prima.

Ik zal even de link zoeken. Kijken wat jullie vinden.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 05 januari 2002 11:58 schreef GREENSKiN het volgende:
Ik vind het onzinnig om zo'n dure Spirit tafel te komen als je thuis gaat opnemen. Een goedkope Behringer is dan meer dan prima.

Even bij feedback rondsnuffelen...
Neem een Behringer MX 2642 A voor 479 Euro. Dan heb je 8 mono ingangen en 4 stereo ingangen met faders, 4 stereo ingangen zonder faders, 2 subgroupen en de hele mikmak aan aux-sends.
hmz dan ben je weinig minder kwijt dan een spirit SX.. die duidelijk beter van kwaliteit is. :)

Pagina: 1