Verkeerd forum? (bij OCM maak je meer kans op zinnige antwoorden over te electrische kant daarvan.)
Je compoort is geen baterij. Je kunt wel stroom zetten op pin 1, maar daar mag je geen stroom aan onttrekken. Anders loop je het risico je mobo te mollen.
Je compoort is serieel. Ik weet niet hoe de pinnage in elkaar zit, maar serieel betekent dat er achter elkaar de bits verstuurd worden. Als je 0xFF naar je poort stuurt, krijg je waarschijnlijk op een van de pinnen ca. 5 volt. Waarschijnlijk zit hier een stopbit oid bij, waardoor er nog steeds geen ononderbroken spanning staat.
Je compoort is geen baterij. Je kunt wel stroom zetten op pin 1, maar daar mag je geen stroom aan onttrekken. Anders loop je het risico je mobo te mollen.
Je compoort is serieel. Ik weet niet hoe de pinnage in elkaar zit, maar serieel betekent dat er achter elkaar de bits verstuurd worden. Als je 0xFF naar je poort stuurt, krijg je waarschijnlijk op een van de pinnen ca. 5 volt. Waarschijnlijk zit hier een stopbit oid bij, waardoor er nog steeds geen ononderbroken spanning staat.
Localhost, sweet localhost
Wat hierboven staat klopt inderdaad. Je kunt bij een compoort ook niet zomaar spanning op pin 1 zetten, die pinnen hebben allemaal een betekenis (sommigen input, sommigen output) en misschien dat je met een paar iets kan. Waar je beter naar kunt kijken is de paralelle poort, dan heb je in ieder geval 8 uitgangen die je kunt gebruiken en met een simpel schakelingetje kun je daar ook relais op aansluiten zodat je er spanning over kan schakelen. Een paar ledjes rechtstreeks aansluiten op de paralelle poort kan nog wel maar bij veel meer moet je toch wel een externe voeding gebruiken.
kan ik op de LPT poort wel een spanning zetten dan??
(mijn bedoeling was dus ook een relais te schakelen)
btw, het relais is 5V, 180 ohm, dus niet echt een grote belasting...
als een modje denkt dat dit beter in OCM kan, dan mag ie dat van mij verplaatsen...
btw, het relais is 5V, 180 ohm, dus niet echt een grote belasting...
als een modje denkt dat dit beter in OCM kan, dan mag ie dat van mij verplaatsen...
Zou leuk zijn, dan geef je iemand je programma, en opeens is zijn printer opgeblazen, dat zou niet erg aardig zou of wel?Op woensdag 02 januari 2002 11:18 schreef RonnieB82 het volgende:
kan ik op de LPT poort wel een spanning zetten dan??
Nee, het vereist een hardwarematige ingreep, echter kan je wel gewoon een normale signaal afgeven op een pin en dan met behulp van wat andere hardware ( 6 draadjes & 1 chipje ) zorgen dat je relais over geschakeld wordt.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
iemand een idee waar ik die info vandaan kan halen?Op woensdag 02 januari 2002 11:21 schreef dusty het volgende:
[..]
Zou leuk zijn, dan geef je iemand je programma, en opeens is zijn printer opgeblazen, dat zou niet erg aardig zou of wel?
Nee, het vereist een hardwarematige ingreep, echter kan je wel gewoon een normale signaal afgeven op een pin en dan met behulp van wat andere hardware ( 6 draadjes & 1 chipje ) zorgen dat je relais over geschakeld wordt.
heb al programmers-heaven geprobeerd, maar niet veel zinnigs gevonden eigenlijk...
uh, de compoort heeft gewoon een 5v pin hoor, niet dat je daar veel stroom aan kan ontrekken... Hoe dachten jullie anders dat een muis werkt???
Om dan te kunnen schakelen neem je denk ik een transistor voor 5 volt en zet je een status bit om (zoals DTR) (is pin 4 op 9 pins en 20 op 25pins, zie hier)
Om dan te kunnen schakelen neem je denk ik een transistor voor 5 volt en zet je een status bit om (zoals DTR) (is pin 4 op 9 pins en 20 op 25pins, zie hier)
Als je een pin HOOG zet op je LPT poort staat er wel degelijk 5v op.. alleen zo weinig A. dat je er vrij weinig mee kunt, laat staan je printer op blazen.
M.b.v. een (of meerdere?) weerstanden kan je het wel zo maken dat je een relais of schakelaar kan schakelen die dan weer 220V schakelt ofzo.
En zoek ff op LPT en DELPI, dan komt genoeg info naar boven over het hoe en wat.
M.b.v. een (of meerdere?) weerstanden kan je het wel zo maken dat je een relais of schakelaar kan schakelen die dan weer 220V schakelt ofzo.
En zoek ff op LPT en DELPI, dan komt genoeg info naar boven over het hoe en wat.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
heb al het volgende gevonden:
http://home.maine.rr.com/randylinscott/dec98.htm
ik heb het printplaatje al gesoldeerd, morgen ga ik het IC'tje halen, data-kabel maken, en software schrijven...
http://home.maine.rr.com/randylinscott/dec98.htm
ik heb het printplaatje al gesoldeerd, morgen ga ik het IC'tje halen, data-kabel maken, en software schrijven...
.
[ Voor 97% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 22:52 ]
Pagina: 1