[OC] Athlon XP temperatuur sensor

Pagina: 1
Acties:

• Kolder
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

Kolder

Raaarrrr

Topicstarter
Hallo,

Ik weet dat de nieuwe athlon xp een interne temperatuur sensor heeft maar ik heb geen idee hoe je deze uit kan lezen. Is er uberhaupt software voor of is deze sensor alleen om de proc te beveiliggen.

Via je moederbord kan je ook van alles uitlezen en gebruik ik mbm5 voor maar het gaat me dus puur om de interne temperatuursensor van de processor.

Whatever........

Verwijderd

je moet em als palomino oid dergelijks instellen! Daarmee leest de proc de interne temperatuur... Volgens mij kan je dan gewoon elk proggie gebruiken! :)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:11

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Dus met de Asus A7V 266-E kan je hem wel uitlezen.....?????

Turn it off and on again.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 09:29 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
jep, je hebt van die jumpers ergens bovenaan... Ik weet niet hoe het zit met andere moederborden, maar daarvoor hebben we meer tweakers! :)

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
Op woensdag 02 januari 2002 09:29 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
Ja, thuis werkt dit prima. Het komt er op neer dat je moederbord officieel ondersteuning voor de Palomino moet hebben. Dus een ouder bord(je) gaat helaas niet werken.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op de asus a7v266-e kun je een jumper verplaatsen. Hij kan op athlon/duron of op palomino staan. Alleen nu is er 1 probleempje. Als je hem op athlon/duron zet, dan geeft hij de temperatuur goed weer. Maar op palomino, dan zit hij altijd rond de 50 graden. Dit is een probleem wat veel mensen hebben. Dus mijn tip is om hem gewoon op athlon/duron te laten staan.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Kolder

Kolder

Raaarrrr

Topicstarter
Maar als ik het dus goed begrijp is het niet mogelijk met een MSI K7t Turbo de temp uit te lezen ?

Whatever........

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:31
Op woensdag 02 januari 2002 16:12 schreef Kolder het volgende:
Maar als ik het dus goed begrijp is het niet mogelijk met een MSI K7t Turbo de temp uit te lezen ?
Inderdaag je zult het moeten doen met de externe temperatuur sensor.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Jammer, maar er is maar een boardje momenteel wat dit ondersteund, en dat is een Fujitsu-Siemens boardje. Ook het ASUS A7V266-E board ondersteund dit niet.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Kolder

Kolder

Raaarrrr

Topicstarter
Is dit iets hardwarematigs op je mobo of is het zo dat een bios update al wonderen kan doen ?

Whatever........

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:40

scorpionv

This space for rent

Ik wist niet eens dat de XP een interne sensor had. :o Ik vermoed dat je met een biosupdate al veel kunt doen, de vereiste hardware (temp sensor in XP, interface dmv socket) is mi al aanwezig.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Tot nu toe schijnt alleen 1 MP bordje het te ondersteunen. Die naam weet ik niet meer.

Verwijderd

Ga naar de halfords en koop een sensortje van 2/3 tientjes, ziet er nog mooier uit ook :)

• Kolder

Kolder

Raaarrrr

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 11:26 schreef Lomu het volgende:
Ga naar de halfords en koop een sensortje van 2/3 tientjes, ziet er nog mooier uit ook :)
Lomu kan niet zo goed lezen heh :)

Whatever........

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 07:48

Flexx

This side up

mijn Epox 8KHA+ geeft tijdens de Boot netjes de Temp zien van het mobo en de cpu.

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 01:36 schreef Flexx het volgende:
mijn Epox 8KHA+ geeft tijdens de Boot netjes de Temp zien van het mobo en de cpu.
jah... maar dat is de sensor die onder je cpu zit (dat kleine blauwe ding in het midden van de socket.
toch?

Verwijderd

maar hoe kan je die temp aflezen, met wel programmatje :)

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 12:11
de a7m266-d ook

die is de eerste

dat siemens board is gelul

watr denk je dat een 2e rangs mobo maker er als eerste mee op de markt komt

ofcoz is dat asus

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

[knip]
Ouwe }:O, laat maar zitten

• mvds
  • Laatst online: 12:06

mvds

Totally awesome!

Er is wel een manier, en dat werkt bij alle borden, maar je hebt er wel wat soldeerwerk voor nodig. Kijk hier maar eens.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 21:05
Op vrijdag 04 januari 2002 18:23 schreef Orcie iets wat volgens mij onzin is:

dat siemens board is gelul

watr denk je dat een 2e rangs mobo maker er als eerste mee op de markt komt

ofcoz is dat asus
Siemens 2de rangs? Hmm, moet je toch hun omzet maar eens vergelijken met die van Asus?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Nouja, nu de ouwe }:O uit de sloot is, kunnen we hem ook nog wel ff melken.

IMHO kan Siemens best als eerst met een moederbordje komen dat die temperatuur uitleest. Immers, zoals je via obsidians link kan lezen, het gaat alleen maar om het meten van een diodespanning op twee van de pinnen van de CPU. Elke fabrikant kan dat, en om eerlijk te zijn zou het me niets verbazen als Siemens' time-to-market korter is dan die van Asus. En daarmee kunnen ze best een plankje met uitlezing eerder op de markt hebben dan Asus.

• mvds

mvds

Totally awesome!

[knip]

mm, laat maar

• FleshY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 17:53
Damn zou wel handig zijn want dan kan ik echt zien hoe warm de mijne word. Ik weet wel dat ie te warm word.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Jups, je moet dan alleen niet bang zijn om te solderen op je mobo. En als je geen SMBus aansluiting hebt op je mobo, ook solderen op je ram.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

en dan kan je nog steeds alleen maar de relatieve temperatuurverandering meten, totdat je op de een of andere manier geijkt hebt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 14 februari 2002 12:17 schreef AcouSE het volgende:
en dan kan je nog steeds alleen maar de relatieve temperatuurverandering meten, totdat je op de een of andere manier geijkt hebt.
Neuh, die dingen hoef je niet te ijken. Zo'n interne diode heeft maar een hele kleine afwijking. Dus ijking is niet nodig.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik bedoel dat 'ie bijzonder mooi lineair is, maar dat je niet kan zeggen xx volt= xx C. Je moet dus uitvinden wat de spanning bij een bepaalde temp is.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 14 februari 2002 12:40 schreef AcouSE het volgende:
Ik bedoel dat 'ie bijzonder mooi lineair is, maar dat je niet kan zeggen xx volt= xx C. Je moet dus uitvinden wat de spanning bij een bepaalde temp is.
Nee hoor, dat doet dat Maxim IC voor je. :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Jawel, want dat IC doet dat alleen bij een aantal gespecificeerde transistoren (tabel 1 van de datasheet in die link die je hierboven geeft).

De pn-spanningsval van de interne diode is prima lineair met de temperatuur, maar AMD kan echt niet aangeven wat de spanningsval bij een bepaalde temperatuur is. Dat komt door verschillen in de productie. Over het algemeen geldt wel dat IC's van dezelfde wafer gelijk zijn.
Pagina: 1