Toon posts:

Hoeveel verschil maakt een FAN nou werkelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, sorry voor het vage onderwerp, maar ik bedoel dus als volgt. Stel je hebt een hele lichte proc die weinig WATTs verbruikt. Stel +/- 15 WATT aan warmte productie. En je hebt daarvoor een hele grote mooie heatsink zoals een Alpha 6035 of swiftech MCX370. Is hier daarna een soort liniear verband in temperatuur aan te wijzen als ik er bijv. geen van op laat draaien, tot aan een fan van 7000RPM? er vanuit gaande dat ik een 80MM FAN gebruik

Hoe warm zou die proc dan +/- worden zonder FAN, en +/- met FAN?

En als je tussen deze 2 punten dan een streep zou trekken zou je dan kunne aflezen hoe heet de proc zou worden met bijv. 4500RPM?

Verwijderd

Volgens mij is niet het aantal rpm interessant, maar meer de hoeveelheid verplaatste lucht (cfm)

En daar zal inderdaad wel een of ander verloop in zitten.
En daarmee zou je het grdrag ven een andere fan moeten kunnen voorspellen.

Leve de fysica :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:40
ik denk niet dat het een perfect lineair verband gaat worden, al was het maar omdat de kasttemperatuur gaat stijgen en stabiliseren naar mate je je processor beter koelt (dus naar mate je meer lucht over je koelribben blaast). Welk verband er WEL is, durf ik niet te voorspellen met mijn wiskundedeuk (en van natuurkunde heb ik ook weinig kaas gegeten).

ach...in een volgend leven lach je er om!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

fysica valt wel mee denk ik. (8 natuurk. :) )
maar ik had zelf deze ervaring:

men neme een p3 700/100. die laat men draaien op 886/124 icm een superorb (yay 3dcool).
men pakke een 120mm fan en ramme die in de zijkant.
dan zal men zien dat de cpy ineens stabiel op 933/133 kan draaien. :D
en het mooiste is dat de fans ALLEMAAL dus ook de superorb op 5/7 volt draaien!!!!!!
en de onderste fan heb ik uit de orb gehaald.

mn nieuwe temps:
oude temps:
mb 30
cpu 48 (full load)
idle cpu 12
nieuwe:
mb 22
cpu <30 (full load)
idle: cpu 7

iatg (i am the greatist)

edit:
ffe de idle temp erin gezet

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:40
Op woensdag 02 januari 2002 02:24 schreef the_virus het volgende:
iatg (i am the greatist)
Daar moet ik met mijn wiskundedeuk dan toch even ingrijpen, het is greatest, niet greatist :7

ach...in een volgend leven lach je er om!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op woensdag 02 januari 2002 02:24 schreef the_virus het volgende:
idle: cpu 7
je proc 7 graden ?!?! OF je het _geen_ luchtkoeling, of jij zit daar weg te vriezen van de kou :+

• flippy
  • Niet online

flippy

mag een mens/computerwizard niet eens een typo maken?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• rvanlooijen
Op woensdag 02 januari 2002 02:39 schreef the_virus het volgende:
ja hoor maar bij die ander staat toch ook 12 ?! vage typo dan :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Op woensdag 02 januari 2002 02:39 schreef caesartje het volgende:

[..]

je proc 7 graden ?!?! OF je het _geen_ luchtkoeling, of jij zit daar weg te vriezen van de kou :+
kou? nee maar dat is wat asus probe aangeeft. en die is toch behoorlijk goed. betere temp dan amd temminste.

zal morgen wel ffe een postje doen.

is nu laat en moet anders gaan kloten met cdrw's en zo (zit nu op mn pa's pc te internetten...

• rvanlooijen
Op woensdag 02 januari 2002 02:43 schreef the_virus het volgende:

[..]

kou? nee maar dat is wat asus probe aangeeft. en die is toch behoorlijk goed. betere temp dan amd temminste.

zal morgen wel ffe een postje doen.

is nu laat en moet anders gaan kloten met cdrw's en zo (zit nu op mn pa's pc te internetten...
Asus probe maakt wel vaker een foutje hoor, en wat amd betreft -> je vergelijkt nu software met hardware?! right... Overigens hebben die AthlonXP's tegenwoordig een temp. sensor ingebouwd.

Het lijkt me overigens ook zeer onwaarschijnlijk dat een proc daadwerkelijk koeler is dan zijn omgeving, zou leuk zijn in de zomer 8-) Sinds wanneer heeft een proc. een ingebouwd koelelement? ;)

Lees je temps eens af in de bios, als die dezelfde waarde aangeeft is je temp. sensor broke...

• flippy
  • Niet online

flippy

Op woensdag 02 januari 2002 02:41 schreef caesartje het volgende:

[..]

ja hoor maar bij die ander staat toch ook 12 ?! vage typo dan :)
dat is ook geen typo.
die getallen kloppen hoor.
ik he de registraties van asus probe nog op mn hd. kan je van vorig jaar nog zien hoe heet je mb en cpu was om 1 uur.
of je er wat aan hebt is vers 2.....

• rvanlooijen
Op woensdag 02 januari 2002 02:39 schreef the_virus het volgende:
Toch maar besloten het geen typo te noemen? :Z

Maar zoals ik al zei, die temp kan gewoon niet kloppen, of er moet een koelelement (in welke vorm dan ook) op je cpu zitten of dat ding zal nooit koeler worden dan kamer temperatuur...

• flippy
  • Niet online

flippy

mn maat komt morgen en die heeft zo'n laser-temp-meter.
lachen ding, kan je op 10 meter zien of je auto al warm is. :)
neemt ie mee, want ik wil die temps oof es ffe gecontroleerd hebben.

o ja, in de bios geeft ie 9 aan......

• rvanlooijen
Op woensdag 02 januari 2002 02:52 schreef the_virus het volgende:
o ja, in de bios geeft ie 9 aan......
Dan is mijns inziens toch echt je sensortje niet helemaal lekker :) Of mijn eigen natuurkundige inzicht valt me nogal tegen maar zonder een actief koelelement kan dat ding toch nooit zo veel koeler worden?

Maareh, nog effe on-topic: ja een fan extra kan een paar graden schelen, maar als je temps goed zijn en je hoeft/wil niet verder oc'en ofzo his het nix meer dan extra herrieproductie.

• flippy
  • Niet online

flippy

en je kan lager dan kamer temp!

als je zo'n auto-koelbox koopt zit er een fan in met een koelblok aan de buitenkant(in de behuizing nog) en 1 an de binnenkant.
kan je ONGEVEER 20 graden verschil krijgen.
mn ma heeft zo'n ding van mercedes (past goed in de A)
kan dus kloppen......

Verwijderd

Zonder peltier/compressor oid kan je processor nooit een lagere temperatuur dan de ambient (omgevings)-temperatuur. Jouw verhaal is dus onzin the_virus.

Ontopic: als ik me even beperk tot CPU koeling hebben fans (inclusief de CPU fan) als enig doel de CPU heatsink koel te houden. Hoeveel fans je er ook tegenaan zal laten blazen, je heatsink zal nooit kouder worden dan de ambient temperatuur. Het verschil van heatsink temp. (in dit geval) en ambient temp. heet "delta". Door middel van fans kun je zorgen deze delta zo laag mogelijk te houden.

Remember: er geldt altijd: als de ambient temperatuur 1 graag hoger is, is de temp. van je CPU/heatsink ook 1 graag hoger. Goede koeling zorgt enkel de delta van je processor laag te houden.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 02:55 schreef the_virus het volgende:

als je zo'n auto-koelbox koopt zit er een fan in met een koelblok aan de buitenkant(in de behuizing nog) en 1 an de binnenkant.
kan dus kloppen......
Zo'n koelbox is over het algemeen wat beter geisoleerd dan een pc kast ;)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 15:39

BrZ

kan dus kloppen......
NEE!

Je kan met luchtkoeling NIET lager dan de kamertemp komen... :)

Waarom zou een heatsink kouder dan de kamertemp worden als je er lucht met de kamertemp overheen blaast ???

En nee, zeg aub niet dat bewegende lucht koud is oid, daar maak je jezelf alleen maar belachelijk mee ;)

(In die koelbox zit waarschijnlijk iets als een peltier element)

• rvanlooijen
Ze waren me al voor, maar:

"met een koelblok aan de buitenkant"

En wat denk je wat daar in zit? een mooie p3 fan+heatsink :+ ;)

Zoals ik al zei kan luchtkoeling nooit lager dan kamertemp. komen. Snel bewegende lucht is niet kouder, heeft alleen een lagere gevoelstemperatuur. Maarja dat zal die p3 een worst weze >:)

• flippy
  • Niet online

flippy

nee, helaas geen peltier (anders had ik hem er al uitgesloopt) :)
en ik zeg ook niet dat bewegende lucht kouder is.
hoe wil je dan verklaren dat mn temp meter het alfgelopen jaar (had ik hem op 868 draaien) tegen de 50 graden zat te leunen op warme dagen en nu ineens na 7 uur divxen niet boven de 30 uitkomt op een hogere klok? is er een natuurkundig wonder die me dat kan vertellen?

Verwijderd

kan dus kloppen......
Zo'n auto-koelbox waar je het over hebt, zijn er in twee versies:

Een passieve koelbox, een soort thermoskan die de temperatuur binnen zo lang mogelijk probeert vast te houden dmv isolatie; en

Een actieve koelbox, een kleine koelkast. dmv een compressor wordt koelvloeistof buiten samengeperst waarbij veel warmte vrijkomt terwijl de vloeistof zelf kouder wordt, de vloeistof wordt dan in het koelgedeelte gebracht waarbij het de warmte binnen het koelgedeelte weer opneemt. Dit proces herhaalt zich totdat het koelgedeelte op de juiste temperatuur is gekomen.

Enkel met actieve koeling kun je een negatieve delta krijgen. Of een peltier, die de warmte enkel op een andere plaats houdt.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 15:39

BrZ

Op woensdag 02 januari 2002 03:04 schreef the_virus het volgende:
hoe wil je dan verklaren dat mn temp meter het alfgelopen jaar (had ik hem op 868 draaien) tegen de 50 graden zat te leunen op warme dagen en nu ineens na 7 uur divxen niet boven de 30 uitkomt op een hogere klok? is er een natuurkundig wonder die me dat kan vertellen?
Omdat je een andere fan erbij hebt? :z

Ik zeg alleen dat het gewoon ONMOGELIJK is om met luchtkoeling onder de kamertemp te komen :)

• rvanlooijen
Op woensdag 02 januari 2002 03:04 schreef the_virus het volgende:
We hebben het niet over je stressed temps, ik geloof best dat die 30 kan zijn met wat goede koeling, dat is dan ook nog boven kamer temp. Wat niet kan is die idle temp van 7 a 9 graden dus. Conclusie: sensor broke!!

Oh btw: tis geen warme dag vandaag ook ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

ps: ik heb er een fan uitgesloopt (de onderste van de orb)
en er een 12cm in de zijkant geramd.

o ja, ok heb 2cm foam tegen alle kanten van de behuizing geplakt tegen geluidoverlast.
en de 12cm draait op 5v ipv 12 en de orb op 7v

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 03:07 schreef caesartje het volgende:

[..]

We hebben het niet over je stressed temps, ik geloof best dat die 30 kan zijn met wat goede koeling, dat is dan ook nog boven kamer temp. Wat niet kan is die idle temp van 7 a 9 graden dus. Conclusie: sensor broke!!

Oh btw: tis geen warme dag vandaag ook btw ;)
Psies! :) En zo is 't maar net! :+

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 22:05
Het is idaad niet mogelijk om beneden de 22 graden te komen als het in je kamer 22 graden is. Lijkt me toch wel logisch.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• flippy
  • Niet online

flippy

ffe nagekeken:
mn idle temps waren vorige maand 15 graden.
4 maanden geleden 16 graden.

• rvanlooijen
Op woensdag 02 januari 2002 03:07 schreef the_virus het volgende:
ps: ik heb er een fan uitgesloopt (de onderste van de orb)
en er een 12cm in de zijkant geramd.

o ja, ok heb 2cm foam tegen alle kanten van de behuizing geplakt tegen geluidoverlast.
en de 12cm draait op 5v ipv 12 en de orb op 7v
En dat verandert dus letterlijk 0,0 aan het feit dat je cpu simpelweg niet koeler kan zijn dan je de omgeving...

Ik ga deze discussie opgeven denk ik, hopeloos geval |:(
Zorg nou eerst een voor een goeie temp. meting en dan kom je er vanzelf wel achter. Valt het je overigens ook niet op dat je stressed en idle temps Zo ver van mekaar liggen? Oh well, Caesar out...

• flippy
  • Niet online

flippy

als ik heb gemeteten met die laser meter dan zet ik wel een postje neer.

ps: verwacht geen pics want ik heb geen cam. (en heb geen zin om naar de 1 uur service te gaan)

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen we eens verder gaan over dit topic? Over hoeveel graden een FAN nu werkelijk uit maakt op welke snelheid?

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025

ijzer7

FORE!!!

Heeft iemand nog antwoord op deze topic? Ben erg benieuwd naar het verschil met een mindere fan op een heatsink.

Ik wil mijn Globalwin WBK38 namelijk een stillere fan geven, maar vraag me af of ie dan niet heel veel minder koelt...

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

Pagina: 1