[PASCAL] Vage verdraaide letters

Pagina: 1
Acties:

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:06
hey mensen.. ik heb een probleem.. ik kom er ECHT niet meer uit...
het zit zo.. ik heb een opdracht voor school.. waarmee je gegevens van iemand in een bestand moet opslaan.. uithalen.. EN beveiligen..
al die onderdelen apart gaat perfect.. (beveiliging is nog niet optimaal.. maar goed genoeg)
nu als ik iets beveilig en wegschrijv (als record) en daarna weer eruit lees.. decodeer.. en dan op beeld gooi..
gaat hij soms bepaalde tekens.. (meestal dezelfde) in de string gewoon door iets anders vervangen. (compiler: Turbo Pascal 7.00)
Nu heb ik ontdekt dat, als ik nog in de IDE van pascal zit, en dan direct na het lezen van de gecodeerde string.. een willekeurig bestand puur "assign" dat hij dan al minder tekens gaat verdraaien.. en als ik ook nog eens een reset of rewrite erachter gooi dat ie dan als ik hem met compile en run IN de IDE.. dat ie dan perfect werkt..

echter.. als ik hem gewoon save.. en met BPC build.. dan gaat ie WEER tekens veranderen.. (meestal teken 12 en 20 ofzo..)

naar mijn logica slaat dit nergens op...
Zou please iemand kunnen helpen.. dit moet wel bekend zijn...
het zal wel een van die miljoen bugs zijn ofzo..

Tja.. andere compiler zou soms ook handig zijn.. maar bijv FreePascal die laat me niet eens mn naam invoeren :(

Ben alles behalve een expert.. heb geen tutorials ofzo ooit gevolgd.. en alles geleerd eigelijk met de help-file...
dus please niet te veel afkraken ofzo..
al zou een opmerking over dingen die beter kunnen.. en ook HOE die beter kunnen natuurlijk geen kwaad kunnen..

bedankt als iemand de moeite/tijd neemt om dit te bekijken..

de procedure "wegschrijven" gaat de string: "alles" coderen en dan overzetten naar een array van bytes (balles) en schrijft het dus weg naar data.db
en procedure "set_info" haalt hem er dus uit..(balles) zet hem weer over naar "alles" en gaat hem decoderen.

de source-files staan op:
http://faze.homeip.net:777/files/pascalzooi
tarie2.pas is dus de file waar het om gaat
hehe.tpu zit erbij.. maar die procedures die daarin zitten lijken me niet relatief..
tarie2.exe is het programma gecompiled met Turbo Pascal 7.00

Groetjes,
Martijn

P.S. Oja.. en ik draai Windows XP...
vriend van me had het al onder win2k gecompiled.. met precies zelfde versie van Turbo Pascal.. en daar deed ie het al een stuk beter..

• FaZe
Niemand meer met Pascal bezig tegenwoordig?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op woensdag 02 januari 2002 01:57 schreef FaZe het volgende:
hey mensen.. ik heb een probleem.. ik kom er ECHT niet meer uit...
...
(compiler: Turbo Pascal 7.00)
...
het zal wel een van die miljoen bugs zijn ofzo..
...
FreePascal die laat me niet eens mn naam invoeren :(
en stuk beter..
heb weinig zin om het hele stuk code na te kijken, ik kan het niet testen want het RTE'd 100 bij het "inloggen".

Zou voorstellen om jouw probleem te proberen te reproduceren met zo min mogelijk code. Als je dat niet voor elkaar krijgt (eg: het werkt dan wel), moet je uit vinden wanneer het probleem zich voordoet, bij het wegschrijven of bij het inlezen van de data.

Je kan eens proberen de debugger hiervoor te gebruiken, door stap voor stap door je code te wandelen en wat watches op je strings te zetten moet je er zonder problemen uitkomen. Mocht dat niet lukken stel ik je voor een wat meer concreet voorbeeld te geven met wat minder code.

Ik denk dat het wel los zal lopen met de bugs in TP7, althans met de bugs waar jij tegen aan loopt.
Over FreePascal, probeer het eens met de compiler optie "-So" dit zet geloof ik TP7 compatibilities opties aan. Gebruik anders de Delphi compatibility mode ("-Sd"). Een betere optie is natuurlijk nog VirtualPascal te gebruiken (www.vpascal.com)

Success.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 01:57 schreef FaZe het volgende:
P.S. Oja.. en ik draai Windows XP...
vriend van me had het al onder win2k gecompiled.. met precies zelfde versie van Turbo Pascal.. en daar deed ie het al een stuk beter..
ik zou eens proberen na te kijken of alles nog wel goed wil draaien onder xp en/of 2k

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 13:07 schreef trifling het volgende:

[..]

ik zou eens proberen na te kijken of alles nog wel goed wil draaien onder xp en/of 2k
idd
wil je het helemaal goed doen, fix dan ff 'n DOS 6.*

(www.bootdisk.com)

• FaZe
Nou ik ben weer een stap verder :D op mijn pc doet ie het in Turbo Pascal zelf dus altijd goed... als ik hem met BPC compile nog niet..

in freepascal compilen doet het OOK goed op mijn pc.. :)

die freepascal versie draait op mijn pc dus goed.. bij iemand met win2k ook.. alleen onder win 98 gewoon... niet..
maarja.. maakt niet uit..
(ook onder win98 zelf compilen gaat niet goed)

is wel gek.. na het ophalen van een gegeven uit "data.db" dan moet ik direct daarna dus na debug.txt "hehe" EN "haha" schrijven... dan gaat alles hier goed.. als i.p.v. "hehe" bijv "hehehe" daarheen geschreven wordt gaat alles de mist in..

maarja..
ben het eigelijk beetje beu... heb de opdracht ingeleverd.. en hij deed het toevallig eventjes goed op de pc op school ;-) dus kwam goed uit..
Pagina: 1