Horen van TV

Pagina: 1
Acties:
  • 926 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:20
Ik wist niet helemaal waar dit thuis hoort maar dacht dat dit misschien het meest gepast was.

Nou mijn vraag is dus eigenlijk, horen jullie je tv? En dan bedoel ik niet het geluid, maar zonder geluid. Want als bij ons de TV aanstaat dan hoor ik dus een hele hoge piep/toon de hele tijd en ook bij me eigen tv en nu kwam ik er vandaag achter dat me moeder dat niet hoort.

Ja is misschien beetje topic over niks maar was eigenlijk wel nieuwsgierig of nog meer mensen die hoge toon horen want ik hoor het eigenlijk altijd al maar wist nie dat ut dus niet normaal is, of is me moeder gewoon niet normaal :P

Verwijderd

Ik hoor deze hoge pieptoon ook bij diverse apperatuur, zoals TV, maar ook bij radio.
Weet iemand wat deze pieptoon is?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Dat is inderdaad normaal. Het wordt veroorzaakt door een elektrisch veld, dat circa 15000 keer per seconde verandert, omdat alle pixels op je scherm 25 keer moeten worden 'aangezet'. Wil je alle technische details horen? :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
die piep komt van je beeldbuis en is iets van 15 kHz. Ik weet niet precies meer hoe het wordt veroorzaakt.
Als je ouder wordt neemt je gehoor af, en dat begint bij de hoge tonen. Vandaar dat je moeder dat niet hoort.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Check ook deze link maar even.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hmz.. de omzetting naar 20kv
dat hoor je ook bij fototoestellen (vooral oude)

ik denk dat et min of meer ook beetje met de Hz te maken heb..maar dat weet ik niet zeker

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• miekol
  • Laatst online: 09:20
ah cool thx :D

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
ej is dat met alles zo? Ik hoor namelijk ook niets, vroeger wel. Minder, dat betekent dus dat ik snel oud wordt??? ik ben 22. Jammer.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zoals je sig al aangeeft, teveel bier en stappen >:)

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 15:57 schreef dodemaa het volgende:
Ik hoor namelijk ook niets, vroeger wel. Minder, dat betekent dus dat ik snel oud wordt??? ik ben 22. Jammer.
ligt er ook nogal aan wat voor tv je hebt....ik weet niet of het zo is dat sommige tv's absoluut stil zijn (als ik de bovenstaande verklaring lees lijkt het me niet), maar er zijn wel tv's die het veel erger doen dan anderen

• InZane
  • Laatst online: 17:01
M'n eigen tv kan ik ook horen (LG), maar die van m'n ouders nog erger (blaupunkt).

Heeft 't trouwens ook iets met de refreshrate te maken? M'n monitor hoor ik namelijk bijna helemaal niet..

Flitsers van fototoestellen zijn ook altijd irritant trouwens bij het laden. Pieptoon van laag naar ontzettend hoog.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Op woensdag 02 januari 2002 16:00 schreef KillerAce_NL het volgende:
Zoals je sig al aangeeft, teveel bier en stappen >:)
te veel stappen, en te veel harde muziek kan er ook zorgen dat je dit soort geluiden juist extreem goed hoort... dus pas maar op...

• InZane
  • Laatst online: 17:01
Op woensdag 02 januari 2002 16:23 schreef j-w het volgende:

[..]

te veel stappen, en te veel harde muziek kan er ook zorgen dat je dit soort geluiden juist extreem goed hoort... dus pas maar op...
Hmm daar heb ik nog niks van gemerkt sinds innercity afgelopen zaterdag ;)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Op woensdag 02 januari 2002 16:25 schreef InZane het volgende:

[..]

Hmm daar heb ik nog niks van gemerkt sinds innercity afgelopen zaterdag ;)
ik wil niet te veel offtopic gaan maar wat ik bedoel is:
http://www.nvvs.nl/tinnitus/index3.htm
en:
http://www.nvvs.nl/tinnitus/index2.htm

Beide heb ik sinds een bezoek aan een luide discotheek in Antwerpen.

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 16:14 schreef InZane het volgende:
Heeft 't trouwens ook iets met de refreshrate te maken? M'n monitor hoor ik namelijk bijna helemaal niet..
Nee, die refreshrates liggen ongeveer van 50-120hz, dat zijn (als je ze zou horen) toonhoogtes van een compleet andere orde....erg laag dus

Verwijderd

oeps....dubbelpost

Verwijderd

Volgens mij heeft de refreshrate er zeker wel mee te maken, het is namelijk de verversing van de beeldlijnen die je hoort. 100 Hz slaat op de verversing van het hele beeld, maar het aantal beeldlijnen dat per seconde ververst word is op 100 Hz dus wel hoger.

Verwijderd

Wat mij altijd wijsgemaakt werd, is dat het het hoogspanningscircuit van je apparatuur is. Mij TV doet het wel es heel erg, een klap tegen de zijkant laat het meestal wel ophouden :) Vooral als ie net aanstaat en nog niet warm is (denk ik).
Je hoort het ook als je een flitser van een fototoestel oplaadt (toch?)

Verwijderd

ja, ook sommige TL-buizen overigens...

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57

DaRoot

Some say...

Ik hoor het ook altijd. Wel lachen, staat de TV om een hoekje ofzo, dat je hem dus niet ziet, met het geluid uit, kun je nog vertellen of ie aanstaat...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 11:40

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Op woensdag 02 januari 2002 16:29 schreef j-w het volgende:

[..]

ik wil niet te veel offtopic gaan maar wat ik bedoel is:
http://www.nvvs.nl/tinnitus/index3.htm
en:
http://www.nvvs.nl/tinnitus/index2.htm

Beide heb ik sinds een bezoek aan een luide discotheek in Antwerpen.
Misschien iets voor een nieuw topic? Ik ken het, heb er zelf ook last van...

Verwijderd

Nou, dan ben je de eerste die beeldlijnen kan zien en horen...

mmm, was een reactie op dwarre1, beetje laat..

Verwijderd

TL-buizen
de ramp onder de verlichtingssystemen
ik erger me dood aan die dingen op school!
ze zoemen en tikken en piepen en al die dooie leraren kijken me aan of ik gek ben, die horen het niet :)
Ouwe mensen krijgen gebreken, werd ik maar nooit oud..

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 10:37

El Martino

Zo niet, dan toch.

Een gewone (50Hz) TV hoor ik ook, maar een 100Hz TV hoor ik niet. Een raar effect, want als je zelf niet kijkt verwacht je dan niet dat ie aanstaat.

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
TL buizen (althans, goedkope) zoemen (en knipperen) gewoon op 50 Hz, direkt van het lichtnet. Das niet lekker om naar te luisteren, maar je kutn er niks aan doen..

TVs maken geluid op de frequentie van de horizontale beeldlijnen - bij PAL is dat 650/2 lijnen maal 50 = 16.25 kHz, bij NTSC is het 550/2 x 59.97 is 16.5 kHz.

Een 100 Hz TV maakt hetzelfde geluid op 32-33 kHz, en dat hoor je dus never nooit niet.

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 14:17
Ik hoor het ook bij me normale tvmaar bij onze 100 hz tv hoor ik niks

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Wij hebben een Philips TV thuis, die soms zomaar gaat piepen (een hardere toon dan de normale tv-piep), ik vind dat altijd f*cking storend, maar mijn ouders horen het niet en laten er dus ook niet naar kijken ofzo...

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 01:18
Ik hoor het ook bij de TV van m'n ouders, maar bij m'n eigen niet...
(Zou dat zijn omdat ik een Asus v7700 deluxe/tv - iiyama VMP 510 22" televisie heb :?)

Ook staat er hier in de buurt een huis waar ik liever niet dicht langs fiets.. Daar hoor ik het namelijk ook, maar dan irritant HARD, het doet gewoon pijn aan je oren. Ik zou niet weten wat daar uitgespookt wordt, maar ik ben niet nieuwsgierig genoeg om het te vragen. :)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 18:16 schreef G1itch het volgende:
Ik hoor het ook bij de TV van m'n ouders, maar bij m'n eigen niet...
(Zou dat zijn omdat ik een Asus v7700 deluxe/tv - iiyama VMP 510 22" televisie heb :?)

Ook staat er hier in de buurt een huis waar ik liever niet dicht langs fiets.. Daar hoor ik het namelijk ook, maar dan irritant HARD, het doet gewoon pijn aan je oren. Ik zou niet weten wat daar uitgespookt wordt, maar ik ben niet nieuwsgierig genoeg om het te vragen. :)
Piep show zeker :+

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik hoor 't ook, maar op 100Hz tv's hoor ik niks :) wij hebben een 100Hz

Siditamentis astuentis pactum.

• ---==AiRWoLf==---
  • Laatst online: 13-08 22:39
Ook staat er hier in de buurt een huis waar ik liever niet dicht langs fiets.. Daar hoor ik het namelijk ook, maar dan irritant HARD, het doet gewoon pijn aan je oren. Ik zou niet weten wat daar uitgespookt wordt, maar ik ben niet nieuwsgierig genoeg om het te vragen.
daar heb ik precies hetzelfde last van..

in mijn krantenwijk.. ik mag vroeg komen.. laat.. tis er altijd.. iedere dag..

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

HAHA ik hoor het niet :)

Alleen mijn vriendin wel, dus die hoort boven al als ik beneden de teevee zonder geluid aan zet :)

* NiGeLaToR beetje doofjes ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Xanax959
  • Laatst online: 12:43

Xanax959

relax...

Er kan ook een HF transformator in je tv een beetje loszitten. Er zit dan een wikkeling een beetje los. Heb ik bij mijn erres tv gehad, na een reparatie, zo'n hoge pieptoon dat ik er gek van werd. Die vent van de tv zaak heeft een soort lak over de onderdelen van de tv gespoten (op en rond de transformator), even laten drogen en de piep was weg.

Atari portfolio Dos 2.11

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De pieptoon is de lijnfrequentie van 15625 Hz. De lijntransformator gaat soms (afhankelijk van zijn constructie) meetrillen op dit ritme en produceert dan deze toon. Alleen vrij jonge mensen kunnen dit nog horen, omdat met het klimmen van de jaren de gevoeligheid van de oren voor hoge tonen afneemt.

Een 100Hz televisie heeft een twee maal zo hoge frequentie, iets van 32KHz. Die hoort gegarandeerd niemand. Ook bij de meeste monitors ligt de lijnfrequentie ver boven de gehoorgrens.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Op vrijdag 15 februari 2002 21:28 schreef Xanax het volgende:
Er kan ook een HF transformator in je tv een beetje loszitten. Er zit dan een wikkeling een beetje los. Heb ik bij mijn erres tv gehad, na een reparatie, zo'n hoge pieptoon dat ik er gek van werd. Die vent van de tv zaak heeft een soort lak over de onderdelen van de tv gespoten (op en rond de transformator), even laten drogen en de piep was weg.
Precies je kan gewoon een spuitbus bij de lokale electronica boer kopen die dat piepen verhelpt.
Pagina: 1